Door Paul Hulsebosch

Redacteur

E3: Tomb Raider

Lara is terug

Lara was vorig jaar ook al op de E3. Toen maakte uitgever Square Enix duidelijk dat de nieuwe game rond de Engelse avonturierster als een verse start moest worden gezien. Dat is ook de reden waarom de game simpelweg Tomb Raider is gedoopt, net als de allereerste game uit 1996. In deze nieuwe versie wil de uitgever laten zien waar Lara vandaan komt en hoe ze tot de geharde dame is uitgegroeid die ze in de vorige games en in de films was. Je gaat in deze Tomb Raider dus een jongere Lara zien, en vooral een Lara die moeite heeft om te overleven.

Redacteur Paul Hulsenbosch legt het rpg-element van Tomb Raider uit.

Gelukkig leert ze snel, en dat is ook nodig. De game begint als Lara onderweg is op een boot. Dat gaat uiteraard fout, het schip breekt ten zuiden van Japan in twee stukken en vergaat. Lara spoelt aan op een eiland, net als veel andere opvarenden. Op dat eiland is het niet pluis, blijkt al snel, en dat mondt uit in een game waarin Lara op zoek is naar overlevenden, maar waarin ze tegelijkertijd achterna wordt gezeten door, ja, door wie? Dat is nog een beetje de vraag, want daar wil Square Enix nog niet teveel over loslaten. Je krijgt diverse signalen van en over de bewoners. Ze lijken haast sjamanitische tekens te gebruiken, die je overal ziet opgeschilderd. Daarnaast ontmoet je een groep ruige, haast militaristische mannen. Zij zijn duidelijk al eerder gestrand en bijna door hun wapens heen. Wat er is gebeurd met de oorspronkelijke bewoners moet echter nog blijken.

Minder klimmen

Wat wel steeds duidelijker wordt, is dat Square Enix niet alleen een nieuw begin wil maken met het verhaal, maar ook de traditionele gameplay van de Tomb Raider-games los wil laten. Lara zal veel minder afhankelijk zijn van klimmen, springen en klauteren, en minder zoeken naar een manier om van A naar B te komen. In de geest van het verhaal is het dit keer veel meer een survivalrace. Lara krijgt de nodige gevaren te verduren en moet die zien te overleven. De game is daarmee ook veel meer scripted dan wat je van de serie gewend bent. In feite schuift Tomb Raider daarmee veel meer de kant op van Uncharted, maar dan met misschien wat minder dialoog. Althans niet in de delen die we tot nu toe hebben gezien.

Wat daarin wel weer opviel, is dat Lara, net als in de stukken die we een jaar geleden zagen, heel wat zal kreunen. Ze valt vaak en weet de klappen op wonderbaarlijke manier te overleven. Het zal haar jeugdige gestel zijn. Maar elke botsing gaat wel gepaard met een stevig gekreun en gesteun. We hebben zelf medelijden met Keeley Hawes - beter bekend als Zoe Reynolds uit Spooks, de actrice die de stem van Lara heeft ingesproken. Zij moet met tientallen varianten van de Lara-kreun bezig zijn geweest.

E3: Tomb Raider

Lees meer

07:06
Tomb Raider Video van 5 maart 2013
Square Enix verliest op consolegames Nieuws van 5 februari 2013
Tomb Raider Video van 10 juli 2012
Square Enix kondigt Tomb Raider aan Nieuws van 7 december 2010

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee