Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties
Submitter: Firesphere

Square Enix werkt aan een nieuwe Tomb Raider-game, zo heeft de nieuwe topman van uitgever Square Enix op zijn blog bevestigd. De game is bovendien al in een vergevorderd stadium, aldus Phil Rogers van de uitgeverij.

De aankondiging werd gedaan door het nieuwe hoofd van uitgever Square Enix in Noord-Amerika en Europa, Phil Rogers. 'Ik ben blij dat ik kan onthullen dat we aan een Tomb Raider-game werken voor de nieuwe generatie consoles, die al ver in ontwikkeling is; iets waar je recentelijk misschien al iets over gehoord hebt', schrijft Rogers in zijn blog. Met het laatste deel van zijn opmerking doelt Rogers op de uitlatingen van Gail Simone, halverwege juli. Simone werkt als schrijfster aan een stripboek voor Dark Horse comics, dat in 2014 uit gaat komen.

In een interview met website Kotaku onthulde ze dat het verhaal in het stripboek aansluit op dat van de game die eerder dit jaar verscheen en dat het verhaal van de strip bovendien de brug vormt naar het verhaal van een nieuwe Tomb Raider-game. Simone liet weinig los over het verhaal van het stripboek en de nieuwe game. Ze liet enkel los dat Lara Croft het eiland zal verlaten waar de laatste game zich op afspeelde en dat de wereld over zal gaan trekken. Als het stripboek waar Simone aan werkt in 2014 op de markt gaat komen, is het onwaarschijnlijk dat de nieuwe Tomb Raider-game voor die tijd zal verschijnen.

Wie het verhaal voor de nieuwe game gaat schrijven, is niet bekend. Simone stelt dat ze contact heeft gehad met Rhianna Pratchett, die het verhaal voor de laatste game geschreven heeft. Ze laat echter niet los of Pratchett ook bij de nieuwe game betrokken is.

Tomb Raider 2013

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

toch bijzonder; recenter stond er op t.net een bericht dat tombraider niet voldoende centjes in het laatje bracht. Verrassend; goede game, en vele die ik ken hebben het gespeeld (is immers lara). TombRaider is en blijft een solide serie, zolang kwaliteit gewaarborgd blijft, zal lara nog op het toneel blijven staan.
Sorry, hier ben ik het toch niet mee eens. Tomb raider is van een puzzle en avontuur game naar een cover shooter geworden. Erg jammer.
Dat is bij mij ook al in opgekomen tijdens het spelen. Het is een goede game en speelt zeer aangenaam, maar voor de die hard fans is het te makkelijk geworden..
Tomb Raider was voor mij dé game om het verhaal en de puzzels, ik heb zelf het laatste deel niet gespeeld, maar wel meegekeken over de schouder van iemand. En moet zeggen dat ik het echte puzzel gevoel van Tomb Raider: Legend, Underworld wel erg mistte, maar goed, misschien is de markt veranderd en willen mensen andere dingen zien(?)
Ik ben het toch met Himlims_ mee eens in de zin van dat TombRaider echt een goede game is. Ik ben ook erg blij dat ze toch een vervolg weten te brengen. Want wat was de gameplay van de laatste Tomb Raider zo ontzettend goed.
Mwa, naar mijn mening was er eigenlijk vrij weinig gameplay. Het overall cinematische gevoel wat de game me gaf vond ik echter wel tof! Verder werd je echt teveel aan het handje gehouden, waren de puzzels en dungeons lachwekkend simpel en viel er toch wel weinig te klauteren, allemaal dingen die naar mijn mening Tomb Raider Tomb Raider maken.

Maar ja, dat is al jarenlang een trend in gamingland. Makkelijkere games met simpelere gameplay. Wat niet altijd slecht is hoor, maar af en toe wat uitdaging mag toch wel.

Een van de weinige games waar die simpelere opzet voor mij HEEL goed werkte was de cellshaded Prince of Persia. Gewoon omdat heel die setting zooo relaxed, mooi en rustgevend was, dat speelde je bijna niet om de gameplay, maar gewoon voor de mooie plaatjes en muziek :)
Vond de laatste Tomb Raider echt geweldig. De game blonk echter vooral uit in het laten ervaren van het verhaal. De gameplay was niet hetgeen wat deze game deed uitblinken. Zoals je aangeeft was de uitdaging soms ver te zoeken. Het is echter wel zo dat je echt door de game werd gegrepen.

1 van de scenes die me het meest is bijgebleven uit de game, is het moment waarop je in de rivier valt. Vooral het resultaat van verkeerde navigatie is daarbij zeer schokkend. Iets wat in mijn beleving zeldzaam is. Om een game echt een reactie bij me los te maken. Deze review (http://www.youtube.com/watch?v=xCe8-1dbXZc
) bevat deze scene.

Hoop serieus op meer games die dit niveau van betrokkenheid van de speler weten te grijpen.
Er waren idd van die stukjes /quickevents waarbij een verkeerde beweging een zeer schokkend resultaat had. Ik heb denk ik in nog geen een andere game zo geleefd voor de main character. Ik hate mezelf voor iedere verkeerde zet die ik deed waardoor Lara dood ging. Bah!
Toch wel apart dat ik dat verhaal nou letterlijk "om te janken" vond, ik heb me echt doodgeërgerd aan de cutscene's en het softe gedoe omtrent Lara die ik liever zie als een keiharde tante. De gameplay was wel ok daarintegen, dat is wel eens beroerder geweest! Maar ik miste heel erg het ouderwetse 'tombraider' gevoel. Ik vond het meer een doorsnee 3rd person shooter, ze hadden net zogoed een totaal ander karakter kunnen nemen en het spel een andere naam kunnen geven. Ben halverwege afgehaakt, heb tenenkrommend geprobeerd het einde te halen maar tevergeefs. Uiteindelijk maar een playthrough van "Jonofallgames" gekeken om toch een indruk te krijgen van de rest van het spel. Maar dat was steeds meer van hetzelfde.
Nee, ik had denk ik veel te hoge verwachtingen van deze titel. Ik zie me nog gefrustreerd achter de pc zitten, wordt er nu al weer geirriteerd van lol :D

Zal wel iets zijn van de huidige generatie games en huidige kinderen die dit leuk vinden ofzo... er zou toch iemand moeten zijn die het met me eens is. Ik hou er gewoon niet zo van als het typische karakter van een spel ineens omgegooid word en er van het oorsponkelijke idee niets meer over is gebleven. Waarom de heletijd op dezelfde mannetjes lopen schieten, wat een achterlijke onzin! bah...

Ik hoop dat het dit keer weer een echte tombraider wordt, in regenwouden en egytische lokaties met beren, dino's en vleermuizen, en natuurlijk je vertrouwde huis waar je kan oefenen en secrets kan vinden.

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 2 augustus 2013 17:02]

Het hele "ding" van deze "eerste episode" was juist dat je haar groei van normaal persoon tot geharde tante in moest komen te zien als speler.

En daarin zijn de makers inderdaad wat gefaald. In het begin was alles schokkend en lastig, maar na 1/4e van de game heeft ze er geen enkel probleem meer mee om iedereen die in de weg staat om te leggen.

Ze gaat van "huilen om een hertje" naar (optioneel: nooit meer eten) "laat ik iedere kraai, duif, kat en zeehond omleggen!"

Ze kunnen nu prima doorgaan met deze serie in deze stijl opnieuw uitvinden, prima als ze allerlei mythes uitwerken, maar de arcade achtige shoot scenes met dino's en beren hoeven van mij niet meer zoals die voorheen waren. Als ze het nu wat realistischer willen doen, kunnen ze beter voor helemaal realistisch gaan, ik denk dat dat een leuke extra uitdaging vormt. Een oefen huis vind ik pas in een 3e of 4e deel iets dat erbij gaat horen. Liever stoppen ze puzzles en uitdagingen in werkelijke tombs, want die waren er te kort in dit nieuwe deel.
In het normale leven schiet je misschien al op de bank als er een spin over de muur kruipt en lig je al zappend op de bank te trillen van alle lijken die nu weer in beeld zijn gebracht in het nieuws, als je wilt overleven moet je over dingen heenstappen.

Dat Lara in het begin wellicht wat 'boehoe, wat heb ik nou weer gedaan' overkomt komt mij wat meer realistisch over dan dat je van begin tot eind zonder blikken of blozen een pijl door iemands hoofd jaagt.

Wat betreft de inhoud en de moeilijkheidsgraad vond ik het wel van een te laag niveau. 'Tombes' doorzoeken wat niets anders dan de eerste minuut langzaam lopend (ga toch gewoon rennen trut!) en kruipend door wat krappe gangetjes om vervolgens via een omweg of een simpel puzzeltje bij een kist uit te komen (met wat wapenupgrades als je geluk had).

Voor de eyecandy, en dan met name de optie waarbij het haar vloeiender wordt, heb ik het grotendeels gedaan.

Maar mocht je in de puberende fase zitten zou ik het geluid niet te hard zetten op een zolderkamertje, want met al dat gesteun en gekreun lijkt deze Tomb Raider meer op een pr0n film...
Haha, zonder op die link te klikken wist ik gewoon dat het Conan O'Brien was. Die reviews van hem zijn hilarisch.

De spelervaring bij oa Tomb Raider is dik in orde, lekker cinematic. Maar bij dat soort games heb ik nooit de behoefte ze er nog eens in te gooien voor een 2e playthrough. Immers speel je het niet voor de gameplay, maar het verhaal. Verrassing 2e keer is er grotendeels af, dus is bij mij de behoefte om het nog eens te spelen er meestal gewoon niet.

Bij een echte film vaak nog wel, omdat ik gewoon ff lekker 2 uurtjes op de bank kan hangen. Bij games als TR moet ik me dan echter weer door de (non) gameplay en qte's worstelen, en daar heb ik meestal gewoon geen zin in. Zulke games zijn wat mij betreft dan ook niet echt 60 euro waard...
De laatste game was de eerste Tomb Raider die mij echt kon bekoren.
Hoop dat deze titel dat ook weer gaat doen. (en ook weer uitkomt op de pc)
Ik denk dat heel veel mensen (ik en een paar vrienden ook) gewacht hebben tot de summer sale, het was een beetje afwachten namelijk of er niet 'weer' een oude serie verkloot werd.
Uiteindelijk viel dat gelukkig behoorlijk mee.
Ik hoop alleen dat er iets minder QTE's (Quick Time Events) in zitten. Dat was het enige minpuntje dat me echt stoorde aan dit fantastische spel.
Vond ik erg meevallen. Hoeveel zaten er nou helemaal in? Deed voor mij geen afbreuk van het spel. Vooral de grafische/design afdeling verdient een lintje. Ik speelde op de PC en dat zag er erg mooi uit! Goed om te horen dat er een vervolg komt.
Ik geef je compleet gelijk.

Volgens mij zaten er maar 7 a 8 QTE's in....

Frustrerend was het wel op sommige momenten :)
uhm welk spel heb jij gespeeld dan of heb je nooit een dodge takedown gedaan of een stunned vijand met een finishing move afgemaakt? dat zijn allemaal qte. vooral die hele reeks van onzinnig lange qte als met die wolf en bosses waren tenenkrommend. ook die bullettime slomo werd te veel gebruikt. qte is dan nauwelijks meer Quick te noemen als je 3 sec tijd hebt om de knop in te drukken.
Voor de rest een prachtig spel wat voor het grootste gedeelte goed speelde.
Dit hebben ze waarschijnlijk voor de consoles gedaan. Het is een console game geport naar de pc. Dice weet wel hoe het moet en maakt voor de pc wel een speciale pc versie van Battlefiled, met als gevolg betere graphics en betere controles.
Ik vind het een erg mooi en vermakelijk spel.
Het is niet 'echt' een Tomb Raider gevoel wat ik krijg tijdens het spelen, meer een Uncharted met een vrouw in de hoofdrol.
Het is een beetje hetzelfde gevoel wat ik had met de nieuwe 'Hitman' game.
Is wel een 'Hitman' game in de naam, maar het heeft niet het vertrouwde 'Hitman' gevoel.

Ik ben erg blij dat er een vervolg komt.
Heb de huidige Tomb Raider game al 10 uur gespeeld (lekker alle challenges en spulletjes zoeken enzo) en zit nu op 75% van de game. Voor mij een prima speelduur.
Ik vind het ook vooral uncharted / assasins-creed-jump-puzzles maar dat maakte het voor mij juist wel leuk.

Hitman laatst in de summer sale gekocht nadat ik hoorde dat ie best wel cool was, en idd, speel maar eens op een van de hogere moeilijkheids-graden, en dan de hoogste rating halen, spel is wat mij betreft (totaal onverwacht) de naam hitman waardig, gewoon dat neppe 'sneak' ofzo niet gebruiken, helemaal niet nodig, en doet me veel te veel denken aan deus ex (LOL ook dat je zon deus ex pakje kan dragen, bespottelijk)

Zit ook wel te wachten op een vervolg op Tomb Raider, zelf ook een ~15 uur bezig geweest (nergens 'gerushd' en had 100% bow en andere wapens voor het spel uit te hebben gespeeld) en vond het een vermakelijke game, cool trouwens ook hoe steeds meer games van die grote instortende gebieden hebben enzo, hiep hiep hoera voor voorgebakken physics (zolang je niet meteen ziet dat het nep is) :P
Dit is het enige spel dat mij ooit in het verhaal heeft kunnen trekken, echt prachtig. Ben dus blij om te horen dat er een vervolg komt. Als iemand nog suggesties heeft waar dat ook gebeurt, let me know!
Als je een PS3 hebt check dan vooral The Last of Us.
Dat verhaal zuigt je er in. TombRaider vond ik geweldig, zeker qua verhaal, maar TLOU gaat daarin veel verder.
Heb helaas geen ps3, heb wel het hele verhaal op youtube uitgekeken :)
Ik hoop dat ze meer gameplay bieden dan dat de laatste tomb raider deed. Ik was er binnen 9 uur doorheen.
dan heb je waarschijnlijk behoorlijk wat gemist naast de main story line.
Hopelijk zit de game deze keer iets beter in elkaar. En hopelijk zonder die ellendige "druk op een knop anders ga je dood" QT-events. Hopelijk is Lara deze keer ook niet zo'n enorme pussy, dat geklaag van haar de hele tijd van haar wordt op een gegeven moment behoorlijk irritant. En da terwijl ze in de voorgaande delen toch als een motherfokking baas overal doorheen klauterde.

Wat ook irritant is, is dat ze gewoon doorloopt en steen en been klaagt terwijl ze door talloze pijlen doorboord kan worden en oneindig vaak door wolven gebeten kan worden. Terwijl een van die buddies aan het begin van de game één keer gebeten wordt en dan compleet ligt te creperen en niet kan lopen. Zo'n pussy is Lara dus toch stiekem niet.

Maar de QT-events.
Degene die dat heeft uitgevonden, moet echt brandend in de hel heel langzaam sterven. Dat is echt een nekslag voor een game.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 2 augustus 2013 12:48]

dat geklaag is omdat ze nu ~17 is, en het laatste deel zich voor alle andere delen afspeelt, ze is dus nog 'een pussy' omdat ze hiervoor waarschijnlijk nooit heeft gevochten (weet verder het verhaal van de timeline niet maar alles in het recente deel wees erop dat je een onschuldig meisje speelt) 'Spoiler': Ze krijgt ook aan het einde van de game het 2e pistool erbij, die ze alle voorgaande games altijd heeft gehad

QT events heb je wel gelijk in, maar moet zeggen dat het niet zo storend was als in sommige andere recente games. dat gezegd te hebben zie ik ze liever ook nooit meer, maarja, consoles..

[Reactie gewijzigd door olivierh op 2 augustus 2013 13:15]

Dat de game zich afspeelt vóór de voorgaande delen, blijkt anders helemaal nergens uit. ze ziet er niet uit als 17 (misschien hadden ze haar een tiener-lichaampje moeten geven?)

Hoe het ook zij, als je Tomb Raider gewend ben, ben je gewend te spelen met een babe die ballen heeft (figuurlijk dan :P). Niet met een princesje die onder de modder zit.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 4 augustus 2013 14:54]

Hopelijk gaan ze niet te snel games achter elkaar uitpoepen waardoor de kwaliteit weinig voorstelt. Aan de andere kant hebben ze nu natuurlijk alle modellen en een fatsoenlijke engine, die kunnen denk ik vast nog wel een game mee.
Het meest recente deel was een hele leuke game met niet al teveel minpunten. Er mag van mij wel weer een nieuwe uitkomen :)
Tomb Raider was een zeer vermakelijk spel; verhaal was een beetje weird (ik ben zelf geen fantasy fan), maar het zag er prachtig uit (inclusief Lara natuurlijk hehehe).

Eens kijken of ze deze keer de puzzels toch wat lastiger kunnen maken; zoals Sjekster al zei, een beetje uitdaging zie ik ook wel graag in game.
Ik zal wel de uitzondering zijn maar na drie uur spelen was voor mij het plezier er wel een beetje vanaf. De besturing vond ik niet zo prettig, veel scenes die ik moest spelen hadden maar twee uitkomsten: dood of verder spelen, veel acties waar ik alleen maar dom mijn sticks heen en weer moest doen of alleen knoppen in moest drukken. Daarbij opgeteld de relatief kleine maps en de afwezigheid van intelligente tegenstanders maakte voor mij de laatste Tombraider tot eentje voor de knakenbak.
Hoop wel dat vrijheid deze keer vrijheid betekend, vol goede moed tomb raider gespeeld (en toegegeven, het was verrassend leuk) maar ik heb echt niets gemerkt van vrijheid, er waren gewoon voorgedefinieerde paden en geen alternatieve routes, jammer dat developers nog steeds liegen alsof het gedrukt staat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True