Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Uitgever Square Enix kondigt aan dat er een Definitive Edition komt van het begin dit jaar verschenen Tomb Raider. De nieuwe versie is vanaf 31 januari 2014 te koop voor de PlayStation 4 en Xbox One, en bevat alle dlc die verschenen is.

De Definitive Edition wordt gemaakt door Crystal Dynamics, maar de studio krijgt daarbij hulp van United Front Games en het Utrechtse Nixxes, dat ook al meewerkte aan de versie voor Windows, Xbox 360 en PlayStation 3, die begin dit jaar op de markt verscheen. Zo wordt de methode die Nixxes ontwikkelde voor de Windows-versie van de game, waarbij het haar van hoofdrolspeelster Lara Croft op een meer natuurlijke wijze wordt gerenderd, overgenomen in de Definitive Edition. Verder wordt het model van Lara Croft aangepast voor de nieuwe versie van de game, die op de PS4 en Xbox One in 1080p te bekijken is. Zo is het gezicht van Lara aangepast en lijkt het nu meer op dat van actrice Camilla Luddington, die model stond voor de hoofdrolspeelster en de stem insprak.

De Definitive Edition bevat bovendien een aantal uitbreidingen die voor de huidige versie van de game verschenen zijn. Zo bevat de nieuwe versie The Tomb of the Lost Adventurer, die tot nu toe slechts als pre-order-bonus verkrijgbaar was. Daarnaast bevat de nieuwe versie acht multiplayer-maps, zes multiplayer-wapens en vier multiplayer-uitrustingen.

De game krijgt bovendien ondersteuning voor Kinect, waarmee spelers via voice commands van wapen kunnen wisselen en door het menu kunnen bladeren. Spelers kunnen handgebaren gebruiken om de Relics die in de game te vinden zijn van alle kanten te bekijken. Daarnaast kunnen spelers het uitzicht over de spelwereld veranderen door naar voren te leunen. Bij de PlayStation 4-versie wordt de kleur van de Light Bar van de Dualshock 4-controller rood en oranje als de speler een fakkel aansteekt. De Bar licht bovendien kort op als de speler een wapen afvuurt. De PlayStation 4-versie kan gestreamd worden naar een PlayStation Vita.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Deze next-gen-editie biedt voor de meeste mensen waarschijnlijk niet genoeg om het spel opnieuw te halen, als je 'm al gespeeld hebt op pc, ps3 of xbox 360. Maar voor next-gen-eigenaren die 'm nog niet hebben gespeeld, of gewoon groot fan zijn, is dit een mooie toevoeging aan de catalogus. Naar mijn mening één van de tofste games van dit jaar. De DLC voegt echter niet veel toe en de Kinect-features hebben een hoog gimmick-gehalte, maar het gebruik ervan is optioneel dus het zit niet in de weg. De kern-game zit evengoed sterk in elkaar. En het Nederlandse Nixxes heeft deze port mede verzorgd, iets dat ze erg goed doen (ook de pc-versie van deze game en die van Deus Ex: Human Revolution komt van hen).

Natuurlijk zullen we hier straks weer berichtjes krijgen in de trant van "de pc-versie blijft mooier!" en dat klopt natuurlijk, maar de next-gen-versie komt er behoorlijk bij in de buurt lijkt me, en die consoles hebben toch een ander prijskaartje dan de meeste game-pc's.

De geruchten gaan dat de ontwikkelaars ook al een tijdje bezig zijn met de volgende Tomb Raider-game, en ik ben erg benieuwd of ze het niveau nog verder kunnen verhogen met de volgende game. Die zal wel in 2014 worden aangekondigd. Ben benieuwd!

[Reactie gewijzigd door geert1 op 9 december 2013 11:09]

Om maar eens een keertje vanuit het perspectief van de PC-gamer te denken; eindelijk een port die de veelal hogere resolutie graphics van de PC omzet naar de nieuwe generatie consoles. Wel jammerlijk dat de genoemde DLC amper de moeite waard is; als ik zo even kijk op Steam en XBL, is het voornamelijk een paar extra kledingstukken en een paar extra wapens.

Daarnaast een tiental multiplayer maps die voor veel gamers nauwelijks enige uitdaging vormen tenzij de achievements/trophies hetzelfde blijven en een gamer graag de maximale hoeveelheid uit zijn/haar game haalt. Dan is de DLC voor de multiplayer wel van toegevoegde waarde aangezien je hiermee toch wel 50 tot 70 uur zoet zal zijn.

Dan wordt natuurlijk de vraag: wat gaat het kosten? Ubisoft Square Enix kennende mag je gewoon de reguliere $59.99 aftikken en in Europe dus 60Euro. Mijns inziens een bedrag wat te hoog ligt voor een game van bijna een jaar oud voorzien van textures die al op de plank lagen.

/edit: dank Thijs2010

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 9 december 2013 10:44]

Is van Square Enix, maar zal waarschijnlijk even goed de volle mep zijn inderdaad.
Wel jammerlijk dat de genoemde DLC amper de moeite waard is; als ik zo even kijk op Steam en XBL, is het voornamelijk een paar extra kledingstukken en een paar extra wapens.
En een stuk of 6 speelbare tombs als ik me niet vergis :)
Dan wordt natuurlijk de vraag: wat gaat het kosten? Ubisoft Square Enix kennende mag je gewoon de reguliere $59.99 aftikken en in Europe dus 60Euro. Mijns inziens een bedrag wat te hoog ligt voor een game van bijna een jaar oud voorzien van textures die al op de plank lagen.
Dat argument gaat natuurlijk nergens over. Ten eerste is het nooit zo dat als een game later op de ene dan op de andere console uitkomt dat die latere editie dan ineens goedkoper is. Daarnaast is het niet zo dat je verwacht de geïnvesteerde resources voor high res textures puur met de PC editie terug te verdienen - het plan om een Xbox One en PS4 editie te maken met PC content lag natuurlijk al lang en breed op tafel. Bovendien wordt er nauwelijks veel éxtra mee verdiend - het is niet dat veel mensen die de PC, Xbox 360 of PS3 al in huis hadden nu ook nog eens de Xbox One of PS4 editie aan gaan schaffen. Daarnaast is de prijs weldegelijk lager - je krijgt nu een game plus alle DLC voor de prijs van de originele game zonder enige DLC.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 9 december 2013 12:13]

Als ik me niet vergis werk jij toch voor Nixxes? Kun je mij vertellen of TressFX ook bij de nieuwe consoles worden toegepast aangezien de grafische chips van AMD vandaan komen? Of zijn de TressFX API's specifiek voor Windows gebaseerde systemen?
Of je leest het artikel even:

"Zo wordt de methode die Nixxes ontwikkelde voor de Windows-versie van de game, waarbij het haar van hoofdrolspeelster Lara Croft op een meer natuurlijke wijze wordt gerenderd, overgenomen in de Definitive Edition."
Zal ik wel weer een zeurpiet zijn maar tofste game ? Ik ben fan van het begin en deze tomb raider ziet er alleen mooi uit maar game technisch is het zo slap als het maar kan. Tomb raider was een spel wat je voor dillema's stelde.

Je moest de puzzel ontrafelen door vaak meerdere handelingen te ondernemen. Net als Soul reaver. Deze laatste tomb raider loop je blind nog uit met je ogen dicht op het moeilijkst niveau.
De puzzels zijn inderdaad eenvoudiger, dat vond ik ook wel een nadeel. Het is natuurlijk Lara's (gereboote) oorsprongsverhaal; de game draait vooral om het overleven, en om Lara's ontwikkeling van hulpeloze beginner naar gedegen overlever. Ik verwacht in de vervolgen meer en diepere puzzels, wanneer de archeologische kant meer ontwikkelt wordt. Maar dat is afwachten natuurlijk.

Maar dat daarmee direct het hele spel "game technisch zo slap is als het maar kan", daar ben ik het absoluut niet mee eens. De schiet-, spring- en ren-actie vind ik namelijk juist beter dan in eerdere delen, en de algehele productiewaarden zijn enorm hoog. Dat is deels inderdaad eye-candy, maar ook qua leveldesign, karakterprogressie, mogelijkheden en qua mysterie / verhaal, zit het naar mijn mening allemaal sterk in elkaar.

Maar goed, ieder z'n mening. De game zit zeker in mijn top 5 van dit jaar.
Toen ik een nieuwe videokaart kocht kreeg ik Steam codes voor Tomb Raider en Bioshock Infinite... En ik ben Tomb Raider nu voor de tweede keer aan het spelen terwijl ik nog niet eens ver ben gekomen in Bioshock.

Dit is de eerste Tomb Raider game die ik echt leuk vind, de voorgaande delen vond ik eigenlijk nooit iets aan dus dit was een fijne verassing. Iets teveel QTE's maar anders dan dat een heerlijke game.
De game krijgt bovendien ondersteuning voor Kinect, waarmee spelers via voice commands van wapen kunnen wisselen en door het menu kunnen bladeren. Spelers kunnen handgebaren gebruiken om de Relics die in de game te vinden zijn van alle kanten te bekijken.
Kinect lijkt ook in de nieuwe generatie toch weer een gimmick ipv een integraal element van het spel. Dat gezegd hebbende, het is natuurlijk veel te vroeg om dat definitief te concluderen. Deze generatie is wel het uur van de waarheid voor "alternatieve" vormen van controle (anders dan een controller).
Ik vind het in NFS Rivals erg handig om voice commands te kunnen gebruiken, voornamelijk voor de GPS. Gewoon GPS repair station kunnen zeggen of GPS hideout, terwijl er een compleet leger politie achter je zit is erg handig zodat je niet met easy drive hoeft te lopen klooien, en moet weg kijken.

Wat gewoon een probleem is, dat zie je bij iedere nieuwe generatie console. Niemand heeft echt een goed idee om die nieuwe features in een bestaand concept te proppen en omdat het nieuw is wil toch iedereen het gebruiken.

En dan krijg je van die gimmics. DS, Wii, PS Vita, PS3 allemaal hebben ze van die nutteloze touch en of motion controls in de eerste generatie games.

Zoals hier boven ook staat, heeft de PS4 de light bar die even nutteloos is in het spel.

Ik verwacht dat pas over een jaar spellen zullen komen waarin daadwerkelijk iets nuttigs bedacht is voor deze features.
Kinect was geen integraal deel van de Tomb-Raider gameplay, dus om dat er nu wel in te bouwen... nee, lijkt me geen goed idee.

De echte Kinect games voor de One zullen later wel verschijnen.
Gewoon de PC versie die nog wat verder enhanced is dus.. ff lekker nog incashen ipv een nieuw deel maken..
Ontwikkelaars en uitgevers mogen toch wel geld verdienen? Als je hem nog niet gespeeld hebt en je hebt een next-gen staan is dit toch alleen maar fijn dat je wat te spelen hebt.

Goede kans dat ze op deze manier nog wat extra geld binnenhalen om bijvoorbeeld in het volgende deel te investeren.
Hoezo "in plaats van"? De game wordt gereleased door UFG en Nixxes. Denk je dat ze bij Crystal Dynamics nu allemaal een dikke vakantie aan het houden zijn? Ik kan niet zeggen waar ze nu mee bezig zijn, maar denken dat ze niets aan het doen zijn is gewoon ontzettend dom. Daarnaast, als ze weer een nieuw deel maken is het nog niet goed, want dan is het weer het uitmelken van een bestaand concept 8)7

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 9 december 2013 12:24]

nee tuurlijk zijn ze wel met een nieuw deel bezig, maar dit komt mij gewoon over als ff lekker nog eens incashen.. maargoed, wel leuk natuurlijk voor mensen die de game nog niet gespeeld hebben..
Ik heb het origineel last gekocht tijdens een steam-sale. 2 Uur gespeeld en toen snel weer verwijderd. het zat vol met die vervloekte quicktime events. De kans dat deze versie verbeterd is lijk mij dus verwaarloosbaar.
Ik heb de game uitgespeeld maar kan me herinneren dat er niet zoveel QT-events in zaten. Diverse reviews gaven ook aan dat het qua dat soort momenten wel mee viel (ze hadden erger verwacht).
Klopt inderdaad, viel mij ook erg mee.. Ik kan me wel herinneren dat het in het begin iets vaker voorkwam dan in de rest van het spel.
Waarom haar meer aanpassen aan de actrice? Komt er soms een nieuwe Tomb Raider film met Camilla Luddington?

En de nieuwe features? Beetje geforceerd gebruik maken van de nieuwe console features. Het kan dus laten we het maar gebruiken zonder echt iets nuttigs te verzinnen.

Ik had liever gezien dat er een vervolg kwam. Ik vond de game erg goed, dus liever iets nieuws dan een recap.

Edit:
Iemand trouwens opgevallen dat vrijwel iedere shooter in 2013 een handboog had?

[Reactie gewijzigd door LOTG op 9 december 2013 10:35]

Waarom haar meer aanpassen aan de actrice?
Realisme? Meer inleving in het karakter? Who knows?
Iemand trouwens opgevallen dat vrijwel iedere shooter in 2013 een handboog had?
Ja, een heleboel mensen hebben dat opgemerkt bij de aankondigingen van deze games tijdens E3 2012. Werd toen een beetje een meme/trope onder de slogan "Year of the bow".
Ik heb hem nog niet gespeeld, dus misschien toch maar halen als hij er voor de PS4 is...
49euro op de PS4 en 10 euro op de PC als hij er is voor de PS4, niet echt het extra geld waard.

[Reactie gewijzigd door stewie op 9 december 2013 10:29]

of wachten tot die in de instant gaming collectie komt :)
Dat en de kans is groot dat wel in de PS+ instant game collectie komt.
na 12 maanden misschien.
ik vond de versie op de xbox 360 al heel goed.
1 van de betere spelen in zen gerne dat ik al gespeeld heb.

dus zou wel te overwegen zijn op de volgende xbox one :-)
Wat heb ik genoten van deze Tomb Raider game op PC! Tomb Raider 2 bleef altijd men absolute favoriet maar dit was één van de beste single player ervaringen die ik in lang gehad heb.

Denk dat ik de volgende Tomb Raider meteen pre-order indien deze opnieuw van dezelfde studio komt. Was echt aangenaam verrast.
De echte Tombraider Gamer kan niet zonder TressFX Pro-Radeon Hairproducts:

http://www.gamespot.com/v...sfx-shampoo/2300-6405068/
Draait TressFX op de next gen consoles?
Als ik me niet vergis was dat een effect geoptimaliseerd voor AMD gpu's en laat die gpu's nou net in de nieuwe consoles zitten :)
Kosten je ook bijzonder veel FPS, kan me niet voorstellen dat de "next gen" consoles sterk genoeg ervoor zijn
Toch zit het erin.
Zijn ze ook niet als je graag op 60 fps wilt spelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True