Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

De Amerikaanse ontwikkelaar Crystal Dynamics, die sinds 2003 de Tomb Raider-games ontwikkelt, moet 25 man ontslaan. Eerder dit jaar moest de studio al 30 man naar huis sturen na tegenvallende verkoopresultaten van TR: Underworld.

Lara Croft - de 'echte'Crystal Dynamics heeft nog geen reden gegeven voor het ontslag van 25 medewerkers. De Amerikaanse studio, die vooral bekend is van de recente edities van de Tomb Raider-serie, moest begin dit jaar ook al 30 man ontslaan. Toen werd de tegenvallende verkoop van Tomb Raider: Underworld als reden gegeven. De verkoop van Underworld was in 2008 blijven steken op 1,5 miljoen exemplaren.

Onder de 30 man die begin dit jaar ontslagen werden, was ook Eric Lindstrom, die als 'creative director' verantwoordelijk was voor de stijl van Underworld. Uitgever Eidos maakte destijds ook bekend dat ze overwoog om het uiterlijk van de digi-babe te veranderen en haar een 'vrouwvriendelijker' uiterlijk te geven.

Het Amerikaanse Crystal Dynamics nam de ontwikkeling van de Tomb Raider-games in 2003 over van het Engelse Core Design. Ook destijds werd de aanleiding gegeven door tegenvallende verkoopcijfers, toen van Tomb Raider: Angel of Darkness. Crystal Dynamics is eigendom van uitgever Eidos, dat zelf echter in 2005 werd opgekocht door SCi, dat op zijn beurt dit jaar werd opgeslokt door het Japanse Square Enix.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Tomb Raider is uitgemelkt en al een paar jaar geleden dood gegaan. Ik heb ook nooit een tomb raider gespeeld voor de xbox 360. Op de PC was het altijd geweldig, omdat het nog nieuwe dingen had die andere spellen niet hadden.
De laatste 2/3delen hebben veel rechtgezet.
Jammer voor de ontwikkelaar, ondanks dat ze in feite een 'licentie titel' maken, kampen ze tegelijkrtijd met vooroordelen die door eerdere titels ontstaan zijn.
Ik heb het al een keer op het forum gezegd.
Uncharted is de nieuwe Tombraider.
Tomb Raider: Underworld is een hele goede Tombraider, maar in het genre is er dus een (in mijn ogen) vele betere titel beschikbaar; Uncharted, en binnenkort het tweede deel. Tombraider wordt vergeleken met spellen die nu te spelen zijn, niet met een heel slecht deel uit 1999 en een heel slecht deel uit 2002. Als je alleen een xbox hebt dan zal het best een leuk spel zijn, maar ps3 eigenaren zouden zichzelf te kort doen om niet voor Uncharted te gaan :Y)

Dat is jammer, want Tomb Raider 1 was mijn eerste ps1 spel. Ik heb er als kind echt van genoten, en het spel was daadwerkelijk vernieuwend.

[Reactie gewijzigd door Faust op 12 juni 2009 13:46]

Uncharted is de nieuwe Tombraider.
Uncharted is dan ook van veel ex-werknemers van Crystal ;)
Om Uncharted nu 1 op 1 met Tomb Raider te gaan vergelijken gaat wel iets te ver naar mijn inziens.

Tomb Raider is een adventure game met shooter-elementen erin. Uncharted daarentegen is meer een shooter met adventure-elementen. Al moet ik zeggen dat in de eerst levels van Uncharted het Tomb Raider niveau wel wat hoger lag dan in de latere levels.

Tomb Raider 2 is voor mij nog steeds de beste ooit geweest. Ik kan tot en met Venetië de levels uit mijn hoofd en dan begint het wat wazig te worden. Zegt toch best veel over een game van meer dan 12 jaar oud (of het zegt wat over mij)...
Maar met elk nieuw Tomb Raider deel kon Lara weer wat nieuws en daar zijn ze wat te veel mee doorgeslagen naar mijn mening. Dat Lara in een nieuw deel opeens kon kruipen was een nieuwe natuurlijke move. Maar met de laatste delen met die grapling-hook werd het me toch wat te veel.

Persoonlijk vind ik de nieuwere delen ook wat meer "instap" dan de oude. In de oude delen kon je makkelijk een paar uur over een leveldeel doen omdat je simpelweg niet verder kwam. Maar met de nieuwe versies kan Lara even haar pc-tje checken en een hint krijgen. Natuurlijk is dit wel aan jouw of je dat doet, maar het geeft wel aan dat de hedendaagse gamer niet meer uren wil puzzelen en gewoon "snel, snel" wil...

Overigens niets tegen Uncharted, want het is en blijft nog steeds één van mijn favoriete PS3-games en deel 2 zal ik ook zeker gaan halen.
Nou ik heb laatst wel de nieuwe tombraider voor de ps3 gekocht en ik vond hem verrassend goed. Vooral het grafische gedeelde, echt goed.

@catscanner

dat denk ik niet, ik denk dat het komt omdat het spel eerst mee liftte op de films. Nu het zelfstandig is dus zonder films zou je dus meer moeite moeten doen om de aandacht te blijven houden. Wellicht moeten ze meer uitgeven aan promotie.
het spel lifte mee met de films ?

* 1996 Tomb Raider I voor PlayStation, Sega Saturn, PC en N-Gage
o Tomb Raider Gold (add-on van vier levels)

* 1997 Tomb Raider II voor PlayStation en PC
o Tomb Raider: The Golden Mask (add-on van vier levels)

* 1998 Tomb Raider III: Adventures of Lara Croft voor PlayStation en PC

# 1999 Tomb Raider: The Last Revelation voor PlayStation, Sega Dreamcast en PC
# 2000 Tomb Raider: Chronicles voor PlayStation, Sega Dreamcast en PC

In 2001 verscheen Lara Croft: Tomb Raider en in 2003 Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life.

Bron : http://nl.wikipedia.org/wiki/Tomb_Raider

Volgens mij heb je het bij het verkeerde einde, EERST is tomb raider bekend geworden (door de games) DAN hebben de films meegelift op de populariteit van de games...

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 12 juni 2009 12:41]

EERST is tomb raider bekend geworden (door de games) DAN hebben de films meegelift op de populariteit van de games...
En daarna hebben ze elke keer hetzelfde gedaan in de games

Ik heb het altijd leuke spellen gevonden maar ben nog steeds van mening dat wanneer ik het nieuwste spel speel nog steeds het gevoel heb dat ik het eerste spel speel zonder echt super veranderingen

Dit hoeft natuurlijk niet slecht te zijn maar wanneer je al een versie op een console hebt uigebracht lijkt het me wijzer om bij het volgende deel wat spectaculaire veranderingen in te brengen

Ik doel hier natuurlijk niet op grafisch want dat spreekt voor zich
Vroeger was Tomb Raider geniaal. De laatste tijd zijn er weinig innovaties, waardoor het spel minder wordt verkocht.
hmm
de voorlaatste heb ik echt kapot gespeeld.
Ik denk echter dat het vooral komt omdat Dark Angel zo slecht was dat ze veel fans verloren zijn.. ik ben nog altijd een Lara croft fan..

Maar moet wel zeggen dat ik nog geen tijd heb gehad voor de laatste te spelen..
Denk dat Tombraider voornamelijk een publiek aanspreekt die niet onder de categorie "die hard gamer" vallen. Maar de systeem eisen van de laatste versies waren best enorm hoog en kwam er nog eens bij dat enkel de high end systemen het spel zonder bugs konden draaien. Op het forum van eidos stonden er massaal veel berichten van mensen die zelfs aan de minimum requirements voldeden maar waar het spel niet opstarten.

Tja, mijn vriendin is zo een persoon die graag tom raiders speelt, heeft de demo proberen te spelen, dat lukte niet, dus dan heeft ze het spel maar niet gekocht.
Denk dat Tombraider vooral een publiek aanspreekt die onder de categorie ''mannen die van schaarsgeklede vrouwen houden'' valt.
Je zou dat denken maar dat is niet waar. Tomb raider heeft vermoedelijk een veel grotere vrouwelijke fan club dan het gemiddelde game. Nu dat gevoel had ik toen ik op dan forum van Eidos zat en één van de grootste tomb raider fan sites wordt gerund door een vrouw.

De game is uiteindelijk ook niet seksistisch en het geweld is niet overdreven.
Mix Tombraider met het GTA concept en je valt meer in de smaak.
Nee, alsjeblieft zeg.. Ik vind Tomb raider in zijn huidige vorm helemaal geweldig en heb echt genoten van Underworld. GTA is dan weer helemaal niet het soort spellen waar ik van houd. Als ze tomb raider met het GTA concept gaan mengen is het voor mij gedaan met tomb raider. :(

En wat catscanner hieronder zegt, nee ben ik het niet mee eens. Van mij mag er nog wel een nieuw deel komen.
IK denk dat hij bedoeld dat Tomb Raider een free-roaming wereld moet hebben. Dat zou betekenen dat TR meer richting RPG gaat dan dat het een action/adventure is. Is overigens helemaal niet negatief en kan zelfs een leuke twist zijn in Tomb Raider om ipv een begin en een eind te hebben in een level, je moet zoeken naar welke gedeelte van de jungle, bergen, etc.. je dit keer zoekend moet afreizen.
En dan sleutels en schakelaars moeten zoeken a-la Commander Keen style, aangezien je anders ergens niet door kan. Dat idee spreekt me opzich wel aan in een roaming-wereld. Dan krijg je ideeen als het TR huis van een aantal versies geleden.
Tomb Raider is ook veels te rechtlijnig. Het is altijd hetzelfde pad van A naar B.
als je nu zelf meer keuzes zou kunnen maken in een soort wereld zoals Far Cry. En bijvoorbeeld kunnen switchen van 1st person naar old style Tomb Raider zoals solid Snake.
Het zijn maar een paar voorbeelden, maar het komt er gewoon op neer dat de ontwikkeling Tomb Raider stil is blijven staan helaas. Er is best wel een toekomst voor Tomb Raider lijkt mij, maar dan in een andere vorm.
Toen werd de tegenvallende verkoop van Tomb Raider: Underworld als reden gegeven. De verkoop van Underworld was in 2008 blijven steken op 1,5 miljoen exemplaren.
1.5 miljoen exemplaren vind ik zeer netjes. Het was geen AAA titel, ze kunnen geen 4 miljoen verkopen enkel om de naam. TR heeft jarenlang bagger uitgebracht, wat dat betreft is het juist netjes dat ze nog 1.5 miljoen verkopen nu de kwaliteit weer omhoog gaat.

Vraag me af wat hun verwachtingen waren.
Tomb Raider was niet echt bagger maar je moet er van houden, Ik vind dit soort games niet veelzeggend eerlijk gezegd, zoals de vele games de afgelopen jaren.

De industrie zag teveel dollar tekens en bracht teveel games uit in een kort tijdsbestek waardoor de markt snel verzadigd is geworden + alle sequels.

Het heeft voor mij gamen een beetje kapot gemaakt omdat er in verhouding tot de begin jaren van MP gamen, begonnen met CS, nog hele grote community's waren. Die zijn er vandaag de dag niet meer en het heeft mede Pro MP gamen ook stuk gemaakt, met als gevolg dat vele wereldwijde evenementen zijn verdwenen en zelfs de online ladders nauwelijks nog iets voorstellen.

CoD4 was nog redelijk maar daar blijft het dan ook bij. Ik weet niet wat de toekomst van gamen gaat worden maar weet wel dat ze een andere weg in moeten slaan anders zullen de cijfers blijven dalen en speel ik liever met kaarten of boardgames op de tafel met een hapje/.drankje en een clubje vrienden :)
Ik weet niet wat de toekomst van gamen gaat worden
WoW II en Starcraft II => Naast FPS zijn er ook nog andere genres hé :)

[Reactie gewijzigd door Dooievriend op 12 juni 2009 21:47]

Ik ben van mening dat de Tomb Raider formule een beetje uitgebust is. Lara Croft kan aan sluiten bij Keen, Duke Nukem en andere legendes.
Ik denk dat ze met Keen nog wel weer wat leuks kunnen doen. Lang niet meer gezien, en nu je het zegt krijg ik in ene weer zin in Keen. Maar niet in EGA graphics. Liever in een nieuw jasje.
Duke's not dead!

En bij de latere Keen delen(4,5,6) was het kleurenpalet wel zo briljant gebruikt dat het gewoon perfect paste, ze hadden meer aandacht gegeven aan hoe Keen bewoog.
Core Design wordt opgelokt door Crystal Dynamics.
Crystal Dynamics wordt opgeslokt door SCi.
SCi wordt opgeslokt door Square Enix.

slokkerslok..dat gaat lekker zo, who is next?
welkom bij het begrip marktwerking :) dat gaat nou eenmaal zo en zal ook nog heel lang zo gaan.
Core Design is nooit opgeslokt door Crystal. Ze hebben slechts de ontwikkeling van TR overgenomen. Crystal is ook nooit opgeslokt door SCi. Crystal was onderdeel van Eidos (net als Core, daarom konden ze de ontwikkeling ook overnemen, want het IP lag bij Eidos), en Eidos is overgenomen door SCi. Alleen de laatste uit je rijtje klopt dus :)
grappig, ik heb de info uit bovenstaande artikel namelijk :)
Da's idd grappig, want in het artikel staat het wel goed :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 12 juni 2009 15:37]

Ik vind 1,5 miljoen ook nog wel vrij deftig, maar 't is natuurlijk over 3 platformen gespreid.

Hopelijk komt de opvolger niet in gevaar, want ik vond Underworld persoonlijk echt een heel fijn spel. Weet er eigenlijk iemand iets meer over de mogelijke opvolger? Het enige wat ik er zo direct van vind is dat het "erg verrassend" zou worden...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True