Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

Sci Entertainment, onder andere bekend als uitgever van de Tomb Raider-serie, moet vanwege slechte financiŽle resultaten flink in zijn personeelsbestand snijden. Bovendien legt de uitgever veertien lopende projecten stil.

Sci-ceo Phil Rogers, die vorig jaar was aangesteld om de slecht lopende onderneming te herstructureren, maakte de plannen vrijdag in Londen bekend. De uitgever moest in de laatste twee kwartalen van 2007 een verlies van 106 miljoen euro in de boeken zetten. Rogers zegt dat er bij de herstructurering 270 banen verloren zullen gaan, waarmee er nog ongeveer 800 werknemers overblijven. Ook zal een deel van het personeel naar de in november geopende vestiging in het Canadese Montreal verplaatst worden. Daarnaast zullen veertien lopende projecten per direct worden gestaakt omdat zij te weinig zouden opbrengen of omdat ze kwalitatief onvoldoende uit de verf zouden komen.

Volgens Rogers moet Sci zich volledig gaan richten op zijn succesformules, zoals Tomb Raider, Hitman, Championship Manager en Deus Ex. Sci zit nog altijd dringend om geld verlegen en hoopt met een aandelenemissie 72 miljoen euro op te halen, maar analisten zouden volgens The Guardian weinig enthousiast zijn over het gebedel van de uitgever.

Hitman, een game van Sci
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Ze kunnen natuurlijk ook gewoon een GOEDE nieuwe versie van Carmageddon uitbrengen. Speel Carmageddon 2 nog wel eens met veel plezier.
Ja, want door eventjes een enkel spel te maken en uit te brengen kom je meteen uit de kosten 8)7. Je gaat nogal wat kort door de bocht. Ten eerste is het een enorme investering om een game te maken, laat staan een goede (je doet het voorkomen alsof het verschil tussen goed en slecht een keuze is). Daarnaast brengt zo'n game lang niet genoeg winst met zich mee om de toekomst veilig te stellen.
Als dat zo is waarom zou je dan ooit beginnen met games te maken? Een gigantisch gat in de hand hebben of de erfenis van je familie erdoor jagen?

Ze zullen op zijn minst wel een goede game moeten maken om de route naar groene cijfers terug te zetten.
Je haalt dingen uit context. De context is SCi met verschillende lopende projecten en te weinig geld in kas. "Even een goede game uitbrengen" is geen oplossing voor die situatie, zeker niet gezien het feit dat ze aan al aan meerdere goede games aan het werken zijn. Het probleem waar SCi momenteel tegenaan loopt is dat ze het moeilijk kunnen opbrengen om geld in de lopende projecten (Tomb Raider, Hitman, Deus Ex 3, etc.) te blijven pompen. Pas nadat deze afgerond zijn zullen ze het hoofd weer boven water kunnen houden, maar dan moeten ze dat wel redden. Er is niet genoeg tijd en geld om tussendoor "eventjes" een kaskraker te ontwikkelen waardoor ze zichzelf liquide kunnen houden.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 29 februari 2008 18:04]

Even een groffe berekening:
ze maakten in een half jaar 106 miljoen verlies.
ze hebben daar op dit moment iets over de 1000 mensen werken.
dat is ongeveer 100000 verlies per werknemer in een half jaar.
waar de f*ck gaat al dat geld naar toe dan? gigantische reclame kosten?
Gebouwhuur inclusief gas water licht etc.
datacentrum voor het berekenen van de graphics en opslaan van de high res images etc.
licentie gelden voor eventuele engines die ze van andere partijen huren.
Idd Reclame kosten maar dat zal wel mee vallen.

etc etc etc...

dat zijn in ieder geval een paar dingen die ik zo kan bedenken.
Als je als bedrijf zoveel geld uitgeeft dat je vier keer meer verlies maakt dan je alleen al aan personeels kosten hebt, dan doe je toch echt iets HEEL erg verkeerd.
Een render farm inclusief opslag hoeft echt niet spectaculair duur te zijn. Een gebouw voor 1000 man, tja dat is niet goedkoop maar ook dat kan je bij de personeelskosten rekenen:
Stel het gemiddelde loon op 50k per jaar, dan ben je (in de uk) per persoon ongeveer het dubbele per jaar kwijt in totaal incl werkplek verzekeringen etc.
Een ton pppj
Das dus een slordige 100miljoen pj voor het hele personeels bestand.
En dan maken ze dus, ondanks die hele reeks ijzersterke titels en ongetwijfeld goede inkomsten daar uit, een zelfde bedrag verlies in een half jaar.
Daar zit iets niet goed, echt.
Hitman en Deus Ex zijn volgens mij toch best populaire games, hoe komen ze dan toch zo in de problemen?

En voor Hitman en Tomb Raider zullen ze vast wel wat liscentie geld voor de films hebben gevangen.

Vreemde situatie.
waarschijnlijk ook veel games die niet zo populair zijn

het wachten is op de eerste 'iedereen download, dit zijn de gevolgen'-posters
Het downloaden zal niet zo'n probleem zijn. Denk eerder games die het niet redden die zo'n organisatie omgooid.
Je doet alsof het niet waar is;

'iedereen download, dit zijn de gevolgen'

Tuurlijk is dit een gevolg. Ik zeg niet dat het er 100% mee te maken heeft, maar ik kan mij niet voorstellen dat het puur aan de organisatie ligt. En dat mensen daarover posten is meer dan logisch, de kwaliteit van de postst daargelaten...
Hitman en Deus Ex zijn volgens mij toch best populaire games, hoe komen ze dan toch zo in de problemen?
Kan wel populair zijn, dat wil nog niet zeggen dat je dan ook uit de kosten komt/bent
geld vangen is 1, alleen moet je niet vergeten dat ze sloten met geld moeten uitgeven aan projecten voordat ze er maar een euro van zien en dan moeten ze nog afwachten of hun spellen gesmaakt worden
Deus Ex was niet populair.

Een van de beste games ever, maar ondergewaardeerd... :( Sales vielen relatief tegen.
Misschien is het wat voor EA om dit bedrijf over te kopen? Die hebben "zomaar" even twee miljard dollar over voor Take Two. Die paar honderd miljoen euro financiele problemen die Sci heeft zijn dan een schijntje en ze halen er wel een hoop projecten mee binnen.

[Reactie gewijzigd door Tjeerd op 29 februari 2008 16:02]

Nee dank je, laten we niet alles door EA opgeslokt worden. Daar gaat het om massaproductie, SCI lijkt nog enigszins bezig te zijn met kwaliteit (zij stoppen projectne die niet goed uit de verf komen, EA zou het op de markt gooien omdat het toch wel gekocht wordt door een groep mensen).
Lijkt me dat SCI (door zich nu alleen op hun successen te gaan richten) ook in dezelfde richting gaat als EA.
Dus wat dat betreft passen ze goed bij elkaar ;)
Offtopic: dat bijhorende plaatje, is dat nu een plaatje uit de film? Of zullen ze het gezicht van 47 in de nieuwe games conform maken aan het gezicht van de acteur uit de films? :)

Zou wel mooi zijn, de oude games zijn toch niet gedetailleerd genoeg, dus ze kunnen nog alle richtingen uit met de vormgeving van het gezichtskenmerken van het character (voor de games). Zo zijn de film en de games beter op elkaar afgestemd. Hier kan volgens mij wel een goede franchise uit groeien. Het nadeel is echter wel een beetje dat hitman nogal een specialistische game is. Weinig mensen zijn er echt helemaal weg van.

Love it or leave it. Hitman gaat soms nogal geplaagd onder houterige/geforceerde gameplay. Als je je daar over kan zetten zijn het erg goede games. Hetzelfde geldt trouwens voor Lara Croft. Ook championship manager lijkt mij geen grote inkomstenbron. Opnieuw een niche game lijkt mij. Ik ken alvast weinig mensen die zo een statische game graag zouden spelen. Het is verder ook alleen op computers te spelen... Deus ex kan wel nog een topper worden. De vorige waren alvast weer erg goed. Deus ex is echter ook van nature een pc game, en zoals we allemaal wel gezien hebben is het op de pc nogal kommer en kwel. Maar het pc game portofolio kan zeker games zoals deus ex gebruiken. Het loopt nogal leeg op het pc platform, spijtig genoeg...
Laten we hopen dat ze het hoofd boven water kunnen houden. Het gaat al niet super met de PC game markt en een ontwikkelaar minder zou erg jammer. zijn.

Zoveel mensen ontslaan en een boel projecten schrappen is natuurlijk erg jammer maar laten we hopen dat ze daar door niet falliet gaan en het een goede keuze is. Flink snijden in de kosten is nu voor al die mensen die weg moeten erg balen maar beter zo dan dat over 2 jaar het hele bedrijf er mee op moet houden.
Ik vind het vreemd dat ze nu met 1000 man een verlies kunnen maken van 160 miljoen per half jaar.
Hoeveel verdienen die mensen dan niet :?
Lijkt me niet dat ze geen inkomsten hebben, dus de uitgaven zullen veel hoger liggen.
(of is dit de 'verlies tov de verwachte winst').
Is Tomb Raider dan nog een goed lopende game?
Genoeg trouwe fans van de serie. Lijkt me een titel die haast niet kan mislukken. Eentje was echt zwaar onder de maat (Angel of Darkness staat me bij?), maar de games die daarna kwamen verkochten alsnog weer best prima.

Komt eventueel ook doordat TR op bijna alle platformen uitgebracht wordt.
Afgelopen November een nieuwe vestiging geopend... Kan het ook niet gewoon zijn dat de verliezen deels te wijten zijn aan de overhead die je hebt bij het opstarten van een nieuwe vestiging?

Een nieuw gebouw (als het nieuwbouw is tenminste) kost niet weinig, en het duurt natuurlijk een paar maanden (zoniet jaren) voordat een nieuwe vestiging ook produktief gaat zijn en zichzelf terug gaat verdienen, toch/
Ik hoop dat Highlander the Game nog komt, spel zal wel niet super zijn maar ben wel een Highlander fan :)
Zolang ze maar wachten met over de kop gaan tot Deus Ex 3 uit is :).

http://www.deusex3.com/
Ik vind dit soort uitspraken altijd wat wrang; er staan straks 270 mensen (met gezinnen etc.) op straat en jij maakt je druk om een spelletje.

NOFI hoor, maar het zet het wel in perspectief lijkt me ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True