Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties

Spelers melden een serieuze bug in Rock Band 2 op het forum van het spel. De bug wist de voortgang van een band die in multiplayer samenspeelt als al een flink deel van de carrière is afgelegd.

Op het officiële forum van het muziekspel Rock Band 2 klagen spelers over een bug in Rock Band 2. De bug komt voor bij spelers die de versie voor Xbox 360 spelen en een hoofdaccount hebben die Live Enabled is en een tweede account die dat niet is en die vervolgens meedoen aan Tour Mode, de multiplayer-variant van Rock Band 2 waarin maximaal vier spelers een band vormen en samen een muzikale carrière kunnen doorlopen. Als de band al vrij ver gevorderd is met het doorlopen van de carrière, kan de bug de complete voortgang wissen, wat uiteraard tot grote frustratie leidt. Ontwikkelaar Harmonix heeft nog niet gereageerd; uitgever Electronic Arts zegt de bug te onderzoeken. Het enige dat getroffen spelers op dit moment rest is opnieuw aan de carrière te beginnen - met het risico dat de bug zich opnieuw voordoet.

Rock Band 2 is alleen in Noord-Amerika op de markt verschenen en alleen voor de Xbox 360. Versies voor Playstation 2, Playstation 3 en Wii worden later dit jaar verwacht. EA heeft nog niet bekendgemaakt of het spel ook in Europa op de markt gebracht gaat worden. Bij het eerste deel was Europa pas een half jaar na Noord-Amerika aan de beurt.

Rock Band 2 - doos 1
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

De bug komt voor bij spelers die de versie voor Xbox 360 spelen...
Hier lijkt het er op dat het maar bij een selecte groep spelers is maar als je verder leest zie je dat dit dus voor iedereen geldt aangezien er alleen maar een Xbox360 versie is.

Wel een erg nasty bug, net of het niet fatsoenlijk is getest.

@hieronder:
De bug komt voor bij spelers die:
- de versie voor Xbox 360 spelen
Zoals ik al zei, da's nogal simpel, er is alleen nog maar een Xbox360 versie.
- een hoofdaccount hebben die Live Enabled is
Heeeeeel veel spelers hebben een Live Enabled account.
- een tweede account die dat niet is, en
Heeeeeeel veel spelers hebben 2 of meer accounts op hun console aangezien er vaak ook broertjes enzo op spelen.
- vervolgens meedoen aan Tour Mode
Veel mensen kopen deze game juist voor de tour-mode.

[Reactie gewijzigd door JapyDooge op 6 oktober 2008 17:18]

Niet fatsoenlijk getest!?

De bug komt voor bij spelers die:
- de versie voor Xbox 360 spelen
- een hoofdaccount hebben die Live Enabled is
- een tweede account die dat niet is, en
- vervolgens meedoen aan Tour Mode

Ik vind dat ze alle spellen echt goed moeten testen, maar dit zie ik wel als een hele grote bug, die niet bij testing er uit komt...
Die condities komen anders wel heel erg vaak voor, aangezien je op praktisch elke console wel meerdere accounts hebt (broetje, een vriend die wel eens langskomt, etc.) en je er maar eentje tegelijk Live Enabled hebt aangezien je voor elk account met Live moet betalen.

Ik vind het wel opmerkelijk dat dit kennelijk niet het geval is geweest tijdens het testen. Je wilt toch eigenlijk alle mogelijk situaties testen, dan al helemaal eentje die heel vaak voorkomt.
live standaard is gratis, en dat heeft bijna iedereen (live Silver) alleen gold moet je voor betalen.

Maar idd wel gek dat het niet tijdens de bugtest is voorgekomen.
Ik heb het spel niet maar verder voldoet mijn xbox aan alledrie hoor. Heb zelfs 2 rommel-accounts nog, en 1 account waar altijd mee gespeeld wordt als er mensen langs zijn. Stel dat deze bug in GHIV zou zitten wanneer die uit is, dan was ik hem zeker tegengekomen, want die gaat zeker in tour mode gespeeld worden tot het eind...

Maar als ik het zo lees zal er wel meer aan de hand zijn dan alleen die voorwaarden, lijkt alsof die bug nogal random optreedt. Als het lastig te reproduceren is dan is het nog veel lastiger om er goed voor te testen natuurlijk, maar desondanks zou ik zeggen dat je met saves altijd zo defensief moet programmeren dat het verloren gaan zonder backup mogelijkheid 99.9% uitgesloten is...
Tja, heel erg vervelend voor de Amerikaanse gebruikers. Vervelender voor ons is dat we uberhaubt geen last hebben van deze bug omdat, zoals het artikel ook meldt, Rockband 2 hier in Europa (nog) niet verkrijgbaar is en het ook niet bekend is of hij dat wel gaat worden.

Je zou denken dat het uitbrengen van Rockband 2 een stuk makkelijker en met minder risico voor de uitgever als deel 1. Immers zullen de fans van deel 1 de instrumenten al hebben en dus alleen de gamedisc hoeven aan te schaffen, wat tot hogere verkopen zou kunnen leiden.
Weet niet of dat vervelender voor ons is... Zij hebben er tijd in gestoken en zijn die speeltijd kwijt door een bug.

Wij zijn nog geen tijd kwijt, omdat EA geen zin heeft om Europa met enig respekt te behandelen. Ik vind het niet erg om een paar weken of een paar maanden op een titel te wachten, maar RB een jaar later uitbrengen, terwijl in eigen land RB2 op het punt van uitkomen stond... Nee dank je, als ze niet willen dat wij iets van hen kopen, prima, dan kopen we het wel ergens anders, bij Activision of zo, in de vorm van Guitar Hero.

Ergens ben ik EA dankbaar dat ze ons die bug dus besparen. :)
(Ik weet dat het hier niet thuishoort, maar die titel is echt geweldig :D)

Vind het trouwens wel heel vreemd hoe betatesters zo'n bug niet hebben gemerkt, er is vast wel 1 iemand die dezelfde setup qua accounts heeft...
Ach, gelukkig beschikt de xbox360 over een update mogelijkheid.
De patch zal wel snel beschikbaar komen.
Tsja, zijn nou eenmaal van die dingen die je niet zo makkelijk in een closed beta kan testen.
Daarom is er ook zoiets als een developers netwerk.
Maar het blijft een exotische bug.
Dan doel je zeker op de opmerking: It's not a bug, its a feature.

Welke volgens mij anders moet worden vertaald dan uitzondering
Gezien het grote aantal spellen dat regio vrij is neem ik aan dat het gewoon een check is die word aangezet. Geen verschil, de xbox regelt de uitvoer en niet de games.
en het ALLER lompste is ... dat gewoon de compiler een vinkje zetten is.
een conditional voor pal of geen pal.
Onzin. Een Europese versie is een aparte SKU, die dus ook apart door MS getest gaat worden (wat geld kost), en bovendien in heel veel verschillende talen gelocalized moet worden. En daarnaast moeten ze ook in al die talen geplaytest worden.

Even een stukje meer werk dan alleen een compiler vlaggetje aanzetten dus (wat bovendien tegenwoordig nog maar weinig gebeurt - een fixed timestep komt nauwelijks nog voor, en voor de rest is de code niet anders)
Ik, als Nederlander, ben goed in Engels, en heb geen meerwaarde aan duitse, franse, en italiaanse vertalingen en "gore" censuratie. Ik vind, dat ik de keuze zou moeten hebben om een spel eventueel te importeren. Ik koop ál mijn spellen legaal, vandaar dat m'n xbox niet regiovrij is, maar om titels als "Tales of Vesperia" te moeten afwachten...

Oeh... They get on my wrong side.
Region code is wel een kwestie van 1 setting bij het maken van de disc. Natuurlijk wordt er vaak zat een gelokaliseerde versie voor PAL gemaakt (of voor NTSC als het een japanse is enzovoort), maar de regiocodering is er alleen maar tegen import, tegen kopieren en lekken of gewoon omdat er niet genoeg discs (of gitaren/drumkits) gemaakt kunnen worden voor een gelijktijdige wereldwijde release.

Meeste discs van minder grote/populaire titels zijn region free, is gewoon een veldje op de DVD en in het spel dat door de xbox wordt gecheckt met wat er in de cpu keyvault staat.

@Umbrah
Je kan je 360 sowieso al niet regiovrij maken, het is theoretisch wel mogelijk maar dan moet je echt ontzettend ver gaan.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 6 oktober 2008 19:17]

Dat het een eigenschap van de DVD is wil niet zeggen dat het een compilevlaggetje is, daar ging het om en dat is gewoon niet zo.

.edit @ hieronder: sjongejonge, lees je überhaupt wel? Je hele verhaal gaat over regiocodering, maar dat was niet het punt waar het oorspronkelijk over ging. Je kunt idd stellen dat ze het net zo goed regionfree kunnen maken, wat idd vrij gemakkelijk kan, maar dat is heel wat anders dan het releasen van een aparte PAL versie waar extra tijd en kosten mee gemoeid zijn. En dát is waar de originele discussie over ging.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 6 oktober 2008 23:40]

Dat is het dus wel. Als Harmonix het had gewild hadden ze de US versie met _bij wijze van spreken_ het veranderen van 1 compilervlaggetje region free kunnen maken. Er hoeft in ieder geval niks voor te worden omgeprogrammeerd of zoiets.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 6 oktober 2008 19:47]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True