Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Nintendo zal de bediening aanpassen van de Gamecube-games die het in de 'Play On Wii Selection'-reeks zal uitgeven. In de nieuwe versie kunnen de games ook met de Wiimote gespeeld worden.

Pikmin voor GamecubeDe aankondiging van de 'Play On Wii Selection'-reeks vond gisteren plaats in Japan. De reeks zal bestaan uit een aantal klassieke games voor de Gamecube die opnieuw uitgegeven worden voor de Wii. De aankondiging wekte wat bevreemding omdat de Wii al in staat is om games voor de Gamecube af te spelen. Nintendo Nederland heeft inmiddels tegenover Tweakers.net aangegeven dat de serie wel degelijk meerwaarde biedt: de uitgever zal de bediening van de klassieke games aanpassen zodat deze ook met de Wiimote gespeeld kunnen worden, en niet alleen met de Wii Classic Controller. Bovendien kon Nintendo Nederland bevestigen dat de reeks ook in Europa op de markt zal verschijnen.

Bij de aankondiging werd al duidelijk dat de Gamecube-hit Pikmin uit 2001 als eerste heruitgegeven zal worden. Inmiddels is duidelijk dat ook Pikmin 2, Donkey Kong Jungle Beat, Chibi Robo, Mario Tennis, Metroid Prime en Metroid Prime 2: Dark Echoes aangepast zullen worden. Wanneer de games hier te krijgen zullen zijn, is nog niet duidelijk. Ook de prijs van de heruitgaves is nog in nevelen gehuld. In Japan worden de games voor ongeveer tweederde van de gebruikelijke prijs van een Wii-game aangeboden. De eerste game verschijnt daar in december 2008.

Nintendo DSi buitenkantOok de Amerikaanse tak van Nintendo heeft inmiddels een perspresentatie gegeven. Daarin ging het vooral over de games die Nintendo het komende jaar uit zal geven. Vooral de Wii-games Animal Crossing: City Folk en Wii Music kregen veel aandacht. Verder kondigde Nintendo een nieuwe versie van de boksgame Punch-Out!! aan, die ergens in 2009 zou moeten verschijnen. Voor de DS komt Nintendo komend jaar met games als Mario & Luigi RPG 3, Fire Emblem: Shadow Dragon, Pokémon Ranger: Shadows of Almia en de programma's Personal Trainer: Math en Personal Trainer: Cooking. De nieuwe DSi kwam er tijdens de presentatie karig van af. Het nieuwe model van de DS werd slechts kort getoond, vooral omdat de nieuwe handheld pas in de loop van 2009 in Noord-Amerika zal verschijnen. Toch bevatte de presentatie een interessant nieuwtje: de DSi zal een klein flashgeheugen krijgen waarin games en data opgeslagen kunnen. Het flashgeheugen zal ook door de ingebouwde webbrowser gebruikt worden. Verder werd duidelijk dat de DSi alleen muziek in aac-formaat af kan spelen, en dus geen mp3.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

Als de controls de enige aanpassing zijn ben je denk ik een stuk slimmer waneer je een losse GameCube controller koopt voor nog geen 10,00-20,00, een GC Memorycard voor een habbekrats en de GameCube spellen voor soms nog geen 5,00 - 15,00 via eBay (heb zelf ook al enkele toppers van de GameCube voor mijn Wii aangeschaft.)

Enige nadeel is dat (veel) spellen dus niet 16:9 ondersteunen en het beeld wat 'uitgerekt' wordt op mijn HDTV, maar dat neem ik dan maar voor lieft (of schakel mijn tv naar 4:3).

Had op zn minst toch wel verwacht dat ze dat probleem dan ook zouden aanpassen, maar dat is blijkbaar dus niet zo...

In princiepe veranderen ze de controls wat, persen het vervolgens op een DVDtje ipv een Mini-DVD, gooien er een wit hoesje ipv zwart hoesje omheen en vragen dan ook nog eens rond de 35,00 - 40,00 voor (2e prijs meeste Wii-games). En voila: It's making money! :)

Nouja, de tijd zal het leren.

[Reactie gewijzigd door ironx op 3 oktober 2008 12:30]

Dat heb je wel vaker met wii games. Het gevoel dat de controls er geforceerd in verwerkt worden, omdat het "moet"
De gamecube games zijn helemaal niet ontwikkelt met het oog op de nieuwe controller, dus geweldige resultaten verwacht ik zeker niet
Om een Gamecube spel op de Wii te spelen heb je een oude Gamecube controller nodig. Het zou heel handig zijn als je die gewoon met je Wii controller kunt spelen, beweging hoeft er niet persé in verwerkt te worden, als je maar die draadloze Wii controller kunt gebruiken. Als ze het goed verwerken en ook echt de motion-sensoren gebruiken zul je niet eens zoveel tegen problemen aan lopen, het is tenslotte Nintendo die het voor zijn eigen console ontwikkelt, en geen jan met de pet op uit boerengat X die een modificatie in elkaar heeft geprutst.
Metroid Prime 3 werkte geweldig met de Wiimote dus ik verwacht dat deel 1 er ook op vooruit zal gaan wat dat betreft.
snap niet dat dit bericht weer een min moet krijgen. Het is gewoon waar. Het speelt gewoon geweldig Metroid Prime 3 en een dergelijke besturing bij de eerste 2 delen zet ook mij aan het twijfelen om ze opnieuw aan te schaffen. Tenzij ze voor de volle prjs gaan, dan houd het voor mij over. Ook 2/3 van een normale Wii game vind ik nog te duur. Doe dan een Players Choice prijsje.
Helemaal mee eens. Of volg de geruchten van een klein jaar geleden en doe ze alledrie samen in een Metroid Prime Trilogy-pack. Voor alledrie de titels samen zou ik nog wel de volle mep willen betalen.

Metroid Prime 1 en 2 zouden er m.i. behoorlijk op vooruit gaan. Zeker de eindbaas van 2 was met de Cube controls onnodig lastig.
+1!
Het zou een verademing zijn dat eens met normale fps controls te kunnen doen.
Nu maar hopen dat dan ook widescreen en prgressive scan ondersteund worden :)
Blijft vreemd dat er zo'n grote afzetmarkt is voor oudere games ... Daarnaast is het natuurlijk wel 'kassa kassa' voor Nintendo zonder grote inspanningen te leveren. Nu als ik moet toegeven, ik speel zelf liever games uit het Wii winkelkanaal dan nieuwe eigenlijk :P
Oude games zijn vaak nog steeds leuk.

Vroeger moest met net niet hebben van grafische whoow's dus moest men het hebben van spelplezier.

Vergeet ook niet dat het eigenlijk ook een beetje is als muziek.
De huidige jongeren zal jaren 80 muziek ook wat minder aanspreken.
en nog minder de 70's en de 60's

Zelfde met games. Als je ziet dat de gemiddelde gamer ook ouder is geworden.....

Kan me weinig voorstellen dat de huidige jeugd nog graag Metal Gear speelt, terwijl het in die tijd (MSX) een top titel was. Mensen uit mijn generatie echter spelen dat soort sprite games nog steeds graag. (Graduis, Parodius, iemand? :-) )
Oude games zijn vaak nog steeds leuk.
oude games zijn vaak leuker


(om de redenen die je verder opgeeft)
Wat een geweldige verbetering weer. Ipv dat ze eens meer goede Wii spellen gaan maken gaan ze maar weer hun cube games recyclen. Best leuk misschien, dat je het nu met de wiimote kan spelen maar ik vind het niet zoveel 'toegevoegde waarde'.
ach als ze enkel toppers uitbrengen.. valt het nog mee en ze genoeg budget hebben om ze correct te vernieuwen..

de vraag is uiteraard hoeveel ze gaan vragen voor games die feitelijk al 'afgedankt' zijn...

(zelfde met de wiigames kosten ook stukken van mensen.. terwijl ze allang afgeschreven zijn)
Ipv dat ze eens meer goede Wii spellen gaan maken gaan ze maar weer hun cube games recyclen. Best leuk misschien, dat je het nu met de wiimote kan spelen maar ik vind het niet zoveel 'toegevoegde waarde'.
Voor de eigenaars en kenners van deze oude games heeft dit inderdaad geen toegevoegde waarde.
Echter, je moet je ook realiseren dat een grote groep (nieuw aangeboorde) Wii-gamers nog nooit van deze titels gehoord heeft, laat staan gespeeld (de roemruchte "casual gamers" en ouderen). Dus voor hun kan het wel degelijk van toegevoegde waarde zijn.

Daarbij, voor echt goede gameplay maakt het niet uit of het oud of nieuw is: het blijven krakers.
Fireshade sleept het antieke Tetris er maar weer eens bij...
Recyclen is Nintendo de laatste jaren erg goed in geworden. De lol is er bij mij iig vanaf. Op hoeveel platformen kan ik Super Mario Bros onderhand wel niet spelen?
Dat een populaire naam gebruikt word op een nieuwe ervaring is niet recyclen. Feit is dat Mario de grootste naam is in de game wereld, het staat voor kwaliteit, plezier en een complete ervaring. Mario galaxy krijgt niet voor niets zulke goede reviews.
Je snapt zelf ook wel dat ik dat niet bedoel, SMG was ook de beste game van 2007, daar heb ik speciaal me wii voor gekocht. Het gaat mij meer om het blijven heruitgeven van games. We herinneren we allemaal nog de klachten over de GBA, dat het ding overspoeld werd met SNES ports. DS begon ook met N64 ports, wii virtual console laat ons WEDEROM alle ouwe meuk van NES/SNES/N64 spelen en nu gaan ze mijn collectie GC titels weeral uitbrengen in een nieuw jasje. Nintendo fans van vroegah hebben er eigenlijk weinig aan, die pluggen gewoon hun ouwe console aan en spelen exact dezelfde games als er nu massaal gereleased worden. Geen enkele consolebouwer doet dit, enkel the big N...
De VC wordt enorm veel gebruikt, eindelijk hebben heel veel mensen de kans om klassiekers opnieuw of voor de 1000ste keer te spelen, als ze dat willen. Ten tijde van de NES en SNES waren de prijzen voor mij dermate hoog dat ik niet alles kon kopen wat ik wou spelen en ik heb niet alle Nintendo consoles thuisstaan.

Blijkbaar willen mensen dat, want ze kopen het massaal. Als je nieuwe games wil, heb je de gewone Wii games + WiiWare. Wat is dus het probleem?

Het enige wat Nintendo doet is het aanbieden, dus de mogelijkheid bieden, om dit te doen. Trouwens, op de PSP komen nu ook PSO games uit en op de XBox360 kan je Xbox games downloaden. Niks vreemds aan.

Daarnaast, het voorzetten van een succesvolle franchise is ook slecht? Ze voegen elke keer nieuwe opties en gameplay toe. Ze scoren ook allemaal hoge cijfers, dus zo slecht zijn ze dus ook niet. Ik zou graag een nieuwe Mario platformer zien en een Metroid Prime vervolg.
Op hoeveel platformen kan ik Super Mario Bros onderhand wel niet spelen?
De Mario franchise bewijst telkenmale hoe gewild dat figuurtje is. Logisch dat Nintendo dat op al hun eigen platformen uitbrengt, en elke keer verkoopt het weer als een tierelier.
Mario op de PS3 of XBox360, dat zou de verkopen van die systemen ook een boost geven, maar Ninty houdt hem natuurlijk voor zichzelf.
Dat is toch al jaren de gimmick van nintendo? Ik vind het niet eens vreemd nieuws, dat hoort gewoon bij de marketingtactiek van Nintendo.. Bijvoorbeeld zo'n beetje alle snes games werden later ook weer uitgegeven op de advance, volgens mij zijn zo'n beetje de helft van alle advance games oude snes games.
Het is een beetje uitmelken, maar aan de andere kant: er zijn genoeg oude titels (ook op pc) die goud waard zijn!
Maar om nu dingen opnieuw uit te brengen... ze hadden beter (als dat al technisch mogelijk is) een stuk software tussen de wiimote en een echt gamecube spel kunnen leggen, waarmee de input van de wiimote vertaald wordt naar de gamecube controller.

Op zich is het wel leuk om Super Smash of Mario Kart Double Dash te spelen op de Wii, met de zelfde besturing als hun grotere broers Brawl en Kart Wii.

En ja, Nintendo mag wel eens gaan investeren in goede en nieuwe games voor de Wii. En zeker wat betreft het Balance Board, wat er tot nu maar matig uit komt!
ze hadden beter (als dat al technisch mogelijk is) een stuk software tussen de wiimote en een echt gamecube spel kunnen leggen, waarmee de input van de wiimote vertaald wordt naar de gamecube controller.
Ik denk dat dat zeer lastig is. Je kunt de Wiimote immers op diverse manieren gebruiken, en er is geen goede vertaling te maken tussen het gebruik van de 2 sticks van de GC en de besturing met de Wiimote. In feite werkt de GC met een joystick achtige besturing en de Wii met een "muispointer" achtige besturing. De GC werkt dus altijd relatief: je beweegt de cursor in een bepaalde richting, terwijl de Wii de mogelijkheid heeft direct een punt aan te wijzen. Dat lijkt me onmogelijk in elkaar om te zetten.
Valt wel mee. Als je niet op het scherm richt is er geen beweging en is de status ‘niet aanwezig’. Zodra je op het scherm richt verandert de status in ‘aanwezig’ en wordt de beginpositie opgeslagen. Daarna wordt steeds de relatieve beweging bijgehouden. In een Gamecube-spel komt er een kleine laag tussen die dit vertaalt naar wel/niet ‘links/rechts/boven/beneden’.
Niet als flame oid, maar..

Persoonlijk vind ik de innovativiteit van Nintendo al jaren zwaar tegen vallen.
Begrijp me niet verkeerd, die controller van de Wii is briljant, maar buiten dat is het qua spellen al jaren vooral meer van hetzelfde.

Hetzelfde voor de DS. Geweldig natuurlijk dat het ding een extra scherm heeft, maar ik zie de meerwaarde niet vaak terugkomen in de spellen die je erop kan spelen.
Nogmaals, een persoonlijke mening dus voel je vooral niet aangevallen, maar ik vind nintendo eigenlijk vooral erg makkelijk de laatste jaren.
je hebt gelijk. vooral de laatste tijd is nintendo aan het innoveren met hardware. maar de games volgen allerminst. er worden alleen maar rare gimmicky games (wii fit bijv) gemaakt. en de echte epische avonturen en klasse games worden genegeerd.

ook het incashen met oude games voor 800! wiipunten is belachelijk.
die games zijn leuk om (opnieuw) te spelen maar 800 punten is gewoon veels te veel voor een oude game, die binnen een week omgezet is door een team van 2 man ( en waarschijnlijk nog veel minder)

nintendo (en andere publishers )is erg mainstream geworden en vergeet de groep waarmee zij groot geworden is, en dat zou haar uiteindelijke ondergang nog wel eens kunnen zijn.
want als de mainstream uitgekeken is of geen interesse meer heeft(bijv in de Wii 2.) dan heb je de hardcore gamers nodig. en die hebben nu het vertrouwen verloren.
Ze doen het misschien wel heel erg makkelijk, maar die kleine dingen zorgen er toch voor dat er heel veel mensen toch voor die consoles kiezen zoals DS en Wii plus het feit dat er spellen zijn voor alle soort mensen.

Ik zag deze week op TV dat er zelfs in het bejaardehuis veel Brain Training word gespeeld.
Ik denk dat men Nintendo niet mag vergelijken met andere uitgevers / bouwers van spel-consoles. Ze proberen met hun spellen jong & oud te bereiken. Voor mensen zoals mij, occasionele gamers bied hun platform zeker een meerwaarde! Je kan zonder veel ervaring zowat elk spel spelen zonder dat het snel begint te vervelen. Dat de graphics minder zijn tegenover een xbox / ps3 vind ik niet erg. Liever een hoge fun / gameplay dan games waar je je ergert omdat de moeilijkheidsgraad te hoog is ...
Het tweede DS scherm wordt nochthans in vele games gebruikt en ik zie er bijna altijd nuttige informatie staan. Anders zouden ze het moeten weglaten, alles verkleinen om op het scherm bij te proppen, ofwel in dialogen steken die je constant moet openen en sluiten.
Ergens heb je wel gelijk. Al is Nintendo wel innovatief, het had alleen beter gekund. Je krijgt nu spellen met geforceerde "bewegingen" en spellen als Samba de Amigo zijn amper speelbaar in "hard mode" omdat het spel de bewegingen maar voor de helft opvangt.

Daarintegen vind ik juist voor sportspellen de markt super. Echt tennissen ipv button bashen zonder feeling is leuk.
Nou ik denk dat de wii besturing op Pikmin echt erg goed kan uitpakken!
Dat spel leent zich er uitstekend voor.
Dat was ook meteen mijn gedachte. Ik heb Pikmin maar speel het weinig omdat het toch lastig is om ineens weer met een draadje te spelen in plaats van met de draadloze controllers van de Wii. Het selecteren van groepjes, aanwijzen van dingen e.d. zal inderdaad heel goed kunnen met de Wiimote.
Persoonlijk vond ik de poort van Resident Evil 4 van de gamecube naar de Wii een echte verbetering. Hopelijk gebruiken ze de Metroid 3 gameplay voor de eerder verschenen versies.

Weet iemand of er er al een complete lijst beschikbaar is van de games die gepoort gaan worden? Zou me niets verbazen als daar een "windwaker" of een "Metal gear solid" op zouden staan.
Zo heel slecht vind ik het idee niet. Op deze manier hoef ik namelijk niet een nieuwe GC controller te kopen. Daarnaast zou ik er een moeten kopen die draadloos is omdat ik al op een ruime afstand zit. Dit kost weer allemaal geld wat in principe overbodig is.

Wanneer je de games dan kan spelen met de Wii-mote, met of zonder ondersteuning van de beweging in het spel, scheelt het aankopen doen. En, ik heb zoals wel meer mensen dat hebben geen GC al staan. Dus die games heb ik ook niet, of kan je misschien moeilijk aan komen etc.

Zelda Windwaker zou ik namelijk nog wel willen spelen bijvoorbeeld. Maar daar wordt je nu een beetje in belemmerd vind ik.
Geheid dat de games duurder gaan worden dan dat je ze op marktplaats vind. Koop er alsnog zo'n controller bij en ik kan je zo vertellen dat je op de lange termijn goedkoper uit bent :)
"de uitgever zal de bediening van de klassieke games aanpassen zodat deze ook met de Wiimote gespeeld kunnen worden, en niet alleen met de Wii Classic Controller."

Bediening met de Wii Classic Controller was nog niet mogeijk bij Gamecube games!

En dat is waarschijnlijk zullen toevoegen. Ik neem namelijk niet aan dat ze alsnog motion controls zullen toevoegen maar puur ondersteuning voor de Wiimote zodat het mogelijk is om met de Wii Classic Controller te spelen. (deze wordt namelijk weer op de Wiimote aangesloten)

Bijkomend voordeel in dit geheeld is dat de Wii Classic Controller draadloos is en de Gamecube controller niet. (klopt er is een wireless versie geweest)
Daarnaast vinden veel games, mijzelf inbegrepen, de Classic Controller beter in de hand liggen.
Ik heb nochtans vier wavebird ontvangers permanent in me wii steken, dus dat draadloos argument gaat niet op :) Al zou het idd leuk geweest zijn als Ninty die ontvanger ingebouwd had voor wavebird bezitters...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True