Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Nintendo wacht mogelijk een verkoopverbod van enkele van zijn gamecontrollers wegens patentschending. Dit heeft een Texaanse rechter gezegd. Anascape, houder van de patenten, had om het verbod gevraagd.

Een jury in Texas had in mei dit jaar Nintendo in een zaak, aangespannen door Anascape, veroordeeld tot een boete van 21 miljoen dollar wegens patentschending. De Wii Classic-, de Gamecube- en de Wavebird-controller zouden volgens de jury patenten van Anascape hebben geschonden. Ron Clark, de Texaanse rechter, heeft Nintendo's verzoek voor een nieuwe rechtszaak verworpen en zei volgens Bloomberg dat hij de verkoop van de genoemde controllers zou verbieden.

Nintendo is tegen de uitspraak van de rechtbank in beroep gegaan bij het Amerikaanse federale hof van beroep en zal een onderpand afgeven, waardoor het verbod tot na de uitslag van het beroep wordt opgeschort. "Nintendo was al van plan om in deze zaak in beroep te gaan bij het federale hof", aldus Charlie Scibetta, woordvoerder van Nintendo. "De recente uitspraak van de rechtbank heeft geen invloed gehad op die beslissing". Nintendo zegt geen gebruik te maken van technologie van Anascape en betwist de geldigheid van de patenten. Mogelijk wil Nintendo dat het Amerikaanse patentenbureau de patenten van Anascape nog eens onder de loep neemt.

Bij een mogelijk verbod blijven de bij de Wii standaard meegeleverde Wii Remote- en de Nunchuck-controller buiten schot, omdat deze de patenten in kwestie niet zouden schenden. Volgens Nintendo mag het gedurende het beroep gewoon de Wii Classic-controller blijven verkopen. Deze werkt alleen in combinatie met de Wii Remote en is voornamelijk bedoeld voor het spelen van Virtual Console- en enkele Wii-games. Ondanks dat de originele Gamecube- en Wavebird-controller niet meer geproduceerd worden, ontduikt Nintendo daarmee nog niet de boete.

Microsoft, de andere partij die in 2006 door Anascape werd gedaagd, schikte de kwestie overigens op 1 mei dit jaar voor aanvang van de rechtszaak. Sony nam al in 2004 een licentie op de patenten van Anascape.

Wii Classic-controller

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

De patenten:

Among those patents included in the company’s complaint are patent numbers 5,999,084, labeled “Variable Conductance Sensor”; 6,102,802, labeled “Game controller with analog pressure sensor(s); 6,135,886, labeled “Variable Conductance Sensor with Elastomeric Dome Cap; 6,208,271, labeled “Remote Controller with Analog Button; 6,222,525, labeled “Image Controller with Sheet Connected Sensors; and 6,343,991, labeled “Game Control with Analog Pressure Sensor.

In addition, the complaint goes on to allege infringement by the two companies on additional patents, including 6,344,791, labeled “Variable Sensor with Tactile Feedback; 6,347,997, labeled “Analog Controls Housed with Electronic Displays; 6,351,205, labeled “Variable Conductance Sensor; 6,400,303, labeled “Remote Controller with Analog Pressure Sensor; 6,563,415, labeled “Analog Sensor with Snap Through Tactile Feedback; and 6,906,700, labeled “3D Controller with Vibration.


Bron: http://wiinintendo.net/20...ficial-patent-complaints/

Echt rare patenten, zo te lezen voornamelijk over sensors. "Remote Controller with Analog Button", ik heb er eigenlijk geen woorden voor. Zoals het er nu naar uit ziet is Anascape binnen, wat geld betreft. Want ik neem aan dat geld echt het enige motto is.

[Reactie gewijzigd door Brian op 23 juli 2008 21:06]

Geld(winst/marktaandeel) is voor Nintendo, MS en Sony ook het enige motto....

[Reactie gewijzigd door Kurios op 23 juli 2008 22:41]

Nee hoor, die leiders houden gewoon van spelletjes ^^

ontopic: raar dat sony enzo niet aangeklaagd worden dan? die hebben toch ook controllers met joystics:S

[Reactie gewijzigd door Janusch op 23 juli 2008 23:53]

Je kunt om te beginnen het artikel lezen

"Microsoft, de andere partij die in 2006 door Anascape werd gedaagd, schikte de kwestie overigens op 1 mei dit jaar voor aanvang van de rechtszaak. Sony nam al in 2004 een licentie op de patenten van Anascape."
Als ik '6,347,997, labeled “Analog Controls Housed with Electronic Displays' zo lees, gaat dat ook om bijvoorbeeld analoge fototoestellen met een display, of allerlei meetapparatuur met een draaiknopje (analoog) en een schermpje...

Het aanvragen van patenten lijkt in de VS wel op 'schieten met hagel': alles wordt ingediend en als er dan van de 100 aanvragen één ook echt wordt toegekend en nuttig lijkt, wordt deze meteen gebruikt om andere bedrijven het leven zuur te maken.

Het blijft een moeilijke situatie omdat patenten in veel meer gevallen wel de rechtmatige eigenaar/uitvinder van een product beschermen, en deze uitwassen een uitzondering zijn...
Hmmm... Als Microsoft, én Sony beiden schikken/licentie kopen, dan zou je denken dat die patenten van Anascape behoorlijk hard zijn, en moeilijk aanvechtbaar. Anders hadden Microsoft en Sony dat echt wel gedaan.

Als dan een rechter ook nog eens zo'n uitspraak doet, dan lijkt het er toch echt op dat Anascape het gelijk aan zijn kant heeft staan...
Of Sony/Microsoft kozen voor de goedkope optie.

Dat is het beetje het probleem met patent-rechtspraak, het is een soort loterij geworden:

Of je betaalt voor de licentie. (laag risico, middelmatige kosten)
Of je gokt erop dat je de rechtszaak wint (hoog risicio, kans op heel lage of heel hoge kosten).

Het is al lang niet meer zo dat het om bedrijf x versus bedrijf y gaat die allebei in dezelfde business zitten, maar er zijn allerlei denktankjes die de hele dag niks anders doen dan het patentenbureau overstelpen met net-ietsjes-anders-geformuleerde aanvragen, met als bedoeling om uiteindelijk een grote jongen te kunnen pootje lichten.

Uiteindelijk schiet de consument daar 0,0 mee op, want het betekent alleen maar dat technologie duurder wordt, niet dat innovatie bevordert wordt.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 23 juli 2008 22:00]

Voor Nintendo is de Classic en GameCube controller niet echt belangrijk. De Wii mote was niet in het geding. Als de PS3 en of XBOX360 controller verboden zou worden zou het een heel lastig verhaal voor Sony en of MS worden.

Maar ik denk dat Nintendo dit beroep gaat winnen.
In elk geval krijgt het zijn gelijk. Dat betekent nog niet dat Anascape gelijk heeft. Nintendo gokt er blijkbaar op dat ze dat kunnen bewijzen.
Ik vraag me persoonlijk af waar dit nou precies om gaat. Nintendo had met zijn N64 controller vrijwel hetzelfde als een Gamecube controller. Dit houdt dus in dat daar ook over gemekkerd moet worden. Maar dit gebeurt niet? Misschien heeft Nintendo deze controller wel uitgebracht voordat Anascape bestond? ( Ik kan helemaal geen website vinden van dat bedrijf of een profiel :S ) In any case.. dat bedrijf maakt lekker naam zo ;-)
De N64 controller had geen "normale" buttons met de druk sensortje er aan. Denk maar aan de Dualshock2, daarbij waren de digitale knoppen (x, o, square & triangle) omgetoverd tot analoge drukgevoelige buttons. Dit gold ook voor de L 1-2 en R1-2.

De gamecube controller heeft een soortgelijke L en R waarbij je heel duidelijk analoog bepaald wat die knop doet
en welk patent schendt men dan? Ik weet niet wat men gevonden heeft, maar ik zie niets aan deze console dat zo anders is dan de console van bijv. de PS dat er een patent op zou kunnen zitten.
aan de hand van de tekeningen bij de patentaanvraag lijkt het mij om de analoge joysticks te gaan, dewelke op de wii-controllers inderdaad afwezig zijn
Dit was inderdaad één van de patenten in kwestie ja. Echter zit er wel een analoge stick op de nunchuck, dus raar dat die buiten schot blijft. Daarnaast is het zeer terecht dat Nintendo wilt dat het patent opnieuw bekeken wordt, gezien zowel de N64 als playstation controller al jaren voor de patentaanvraag analoge sticks hadden. Daarnaast wordt er nog rumble vermeld in het patent, maar ook dit was al aanwezig bij zowel de Nintendo controller als Sony controller lang voordat dit patent werd aangevraagd...

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 23 juli 2008 21:39]

Op analoge stick kan sowieso geen patent worden gelegd, omdag, gat te voor de hand zou liggen. De techniek er achter akn wel, en die kan van de nunchuk anders zijn.
Analoge joysticks bestaan toch ook al eeeeuwen?

http://upload.wikimedia.o...commons/1/10/Joystick.jpg
dies niet analoog! Daarin zitten gewoon 8 switches welke je raakt door de joystick te bewegen, zo digitaal als de pest. Boven, onder, links rechts en diagonaal over beide assen.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door theotheo op 24 juli 2008 11:57]

Ik geloof dat Sony in der tijd een licentie op die patenten heeft genomen, dus zij zullen niet aangeklaagd worden voor de PlayStation controllers.
er zit ook nog electronica in de controller die je op een foto niet ziet... :9
en welk patent schendt men dan? Ik weet niet wat men gevonden heeft, maar ik zie niets aan deze console dat zo anders is dan de console van bijv. de PS dat er een patent op zou kunnen zitten.
het gaat om de analoge pookjes op het ding, daar hebben die jongens een patent op. Sony schijnt inderdaad een licentie te hebben afgenomen.
Misschien de knoppen A en B?
Deze had je al bij de NES, lijkt me onwaarschijnlijk...
Tsja, tegenwoordig weet je nooit wat men nu weer gepatenteerd heeft :) De meest basale dingen worden gepatenteerd en aangevochten bij het leven.
Hier staat een lijst met de patenten waar het om gaat. De volledige teks moet wel met google scholar te vinden zijn.
Het lijkt inderdaad ook om de electronica te gaan.
Ik denk dat nintendo ook wel weet dat een licentie nemen waarschijnlijk voordeliger uitvalt dan procederen... Het is denk ik gewoon een eerszaak, maar ik snap dan niet waarom Sony er wel in trapt.
Sony heeft geen eer gevoel?

Ik snap best dat bedrijven het hazenpad kiezen. Omslachtig en tijdrovend zijn zulke rechtzaken.

Al die patenten moeten gewoon op de schop genomen worden. Meer dan 6 miljoen patenten op dingen waarvan je denkt: ja maar dat is toch heel logisch?

Het oog is in de geschiedenis van de evolutie 5 of 6 keer gecreeerd. 5 of 6 keer onafhankelijk van elkaar gecreeerd. Er is niet 1 eerste oog geweest. Ditzelfde geld voor al die patentrechtzaken. Met miljarden mensen op de aarde wordt heus alles 1x onafhankelijk uitgevonden.... 1, 2??? Nee!

Vind patenten daarom ook maar raar. Als je daadwerkelijk gebruik maakt van MATERIAAL van een ander, vind ik 1 ding (Sony met hun dualshock rechtzaak). Maar om iemand aan te klagen omdat ie wat gevonden heeft wat erg lijkt op jouw ontwerp, maar verdient er aan omdat dat bedrijf toevallig al een goede naam heeft? Pleur toch op. Zielig zulke zaken...
"Het oog is in de geschiedenis van de evolutie 5 of 6 keer gecreeerd. 5 of 6 keer onafhankelijk van elkaar gecreeerd. Er is niet 1 eerste oog geweest."

Is de eerste keer dat ik dit lees. Klinkt interessant... bron?
Je kan natuurlijk zelf ook even googlen... als je als poster alle bronnen moet vermelden, word reageren erg omslachtig.

en als je toch liever lui bent: hier
waarom is er op internet geen foto te vinden van de patent of de controller van Anascape???

link anyone?
zie artikel

het is in de VS trouwens niet nodig om effectief een product te hebben om een geldig patent te bezitten
correctie, dat is het tegenwoordig wel, sinds niet zo lang geleden 'the supreme court' bepaalde dat dat moet. En aangezien dat dus de hoogste federale rechtbank is, kun je daar niet meer omheen.
Loopt deze zaak al zo lang dan? De Wii classic lijkt m.i. op de SNES controller en tot vandaag heb ik nog nooit iets gehoord over een patentzaak tegen Nintendo.
het gaat om die analoge controllers / pookjes. de Gameboy, NES, SNES en DS hadden die pookjes niet, en zijn dus buiten gevaar.

de nunchuck zou je eventueel over kunnen twijfelen, maar die zit 'los' van de wiimote, en waarschijnlijk zal het patent het beschrijven als 'geintegreerd'
De N64 had wel zo'n pookje! Maar dat is ook al een jaar of 15 terug toen die op de markt kwam.
Raar eigenlijk je schend een patent maar je wordt pas jaren erna pas aangeklaagd, zonder jezelf er nog uit te kunnen redden.
Pas als er geld mee is verdient dan pas aanklagen, zou je dan toch meteen moeten doen lijkt mij.
Makkelijk geld verdienen zo!
Helemaal mee eens ik snap ook nooit dat een rechter te dom is om dat ook te zien. Zodra het bekend is wordt er gewacht tot de hype en word er dan milioenen geclaimed. Ipv dat ze Nintendo er meteen(zo'n patent bureau hoort/heeft ook connecties tot de eerste versies) contact opgenomen te worden.

Er moeten wat regels komen mbt dit, bv dat je maximaal één jaar na release zo'n zaak mag aankaarten.
Uit het bovenstaande stukje kan je helemaal geen conclusie trekken wanneer Anascape contact heeft gezocht met Nintndo. Aangezien Sony in 2004 al een licentie op het patent heeft genomen lijkt het me logischer om te concluderen dat ook met Nintendo contact is opgenomen, en dat Nintendo niet op een aanbod is ingegaan om wat voor reden dan ook.... Ik denk dat jouw idee zal er alleen maar voor zal zorgen dat er agressiever met dergelijke patenten omgegaan wordt om verjaring te voorkomen.
Hoe zou jij als bedrijf reageren als je massa's klachtbriefen krijgt van allemaal patent bedrijfjes die beweren dat jij een licentie bij hun moet kopen omdat je hun patent schend.

Ik vind een schadevergoeding van 21 miljoen gewoon belachelijk, dat product van Anascape is alleen maar een beschrijving het bestaat niet eens.
Die eigenaar van dat bedrijf is zo in één keer multimillionair! |:(

Patenten zouden moeten verlopen als er langer dan een jaar niks is uitgekomen.

[Reactie gewijzigd door redstorm op 24 juli 2008 09:33]

Dan krijg je een hele hoop situaties waarin er maar alvast wordt aangeklaagd omdat er een mogelijke patentbreuk zou kunnen zijn. Bedrijven met een patent moeten nu grondig onderzoeken of ze wel een zaak hebben, wat een van de redenen is waarom het soms zo lang lijkt te duren vooraleer er aangeklaagd wordt.
Zucht.
Daar gaan we weer.

Er zijn al lang regels hiervoor.
Deze regels bestaan net zo lang als er patenten zijn.

Een bedrijf dat een product op de markt brengt heeft zelf een onderzoeksPLICHT of er geen patenten worden geschonden.

Dit weet nintendo ook.

Al die opmerkingen hier bij tweakers over bedrijven die expres zitten te wachten raken dus kant nog wal.
Het zou namelijk belachelijk zijn als een patenthouder elk nieuw product zou moeten onderzoeken.
Het bedrijf met het product moet dat doen!

nintendo zit fout en niet dat bedrijf.
kijk maar naar Sony, die hebben dat wel gedaan en hebben geen probleem!
kijk maar naar Sony, die hebben dat wel gedaan en hebben geen probleem!
Dat is niet helemaal waar. Sony heeft zelf ook problemen gehad met patenten voor hun controllers (weliswaar niet met Anascape): Zaak met Immersion

Dat was ook de reden waarom de eerste PS3 controller geen rumble functie had. Sony zei dat deze functie eruit was gelaten omdat deze conflicteert met de sixaxis motion control. Niemand geloofde dat (en terecht...). Nadat Sony de juiste patenten had verkregen, en voila: PS3 controller MET rumble functie.

Microsoft heeft in beide cases een lawsuit gehad, maar gewoon geschikt. Alle drie de bedrijven zullen wel goede lawfirms hebben die van alles en nog wat checken. En TOCH glippen deze dingen er door. Ik vraag me af of die patenten check wel dus danig goed is. Lijkt me sterk dat alle drie de lawfirms dezelfde fout maken (of gewoon dezelfde lawfirm is, maar dat lijkt me sterk).
In Amerika worden patenten niet gecontroleerd op "voor de hand liggendheid", of wordt gedaan door (meestal) onkundig personeel. In in rechtszaken worden gewoon willekeurige burgers gekozen om een technisch(!) patent te beoordelen;( Het is maar hoe je de jury kan bespelen, gewoon om te huilen ;D In Europa zou je echt uitgelachen worden en terecht!

[Reactie gewijzigd door ReseT op 23 juli 2008 23:37]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True