Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

Philips brengt een lijn computerdisplays uit met een sensor die kan waarnemen of een gebruiker aan zijn bureau zit. Om energie te besparen wordt de display automatisch gedimd door de sensor wanneer de gebruiker wegloopt.

De monitors met de slimme sensortechniek worden door MMD, een bedrijf uit Hong Kong dat Philips-displays onder licentie verkoopt, gedistribueerd. De displays moeten met name in kantooromgevingen ingezet worden, waar ze volgens Philips, dankzij een reductie in energieconsumptie van maximaal vijftig procent, bijdragen aan energiebesparing. De PowerSensor waarmee de monitors zijn uitgerust bewerkstelligen dit door de backlight van de displays te dimmen wanneer de gebruiker van zijn werkplek wegloopt. Zodra er weer iemand plaatsneemt voor het beeldscherm, functioneert deze weer normaal.

De sensortechniek wordt door Philips PowerSensor-technologie genoemd en werkt in het infrarode bereik om de aanwezigheid van mensen te detecteren. De gebruiker kan zelf instellen hoe gevoelig de sensor moet zijn: het meetbereik kan worden ingesteld op een afstand van 30 centimeter tot 120 centimeter. Omdat de sensor niet afhankelijk is van het besturingssysteem, screensavers en andere variabelen, zou de energiebesparing van de met de sensor uitgeruste Brilliance-monitors optimaal zijn en voldoende om het Energy Star-label te verdienen. De 22"-Brilliance lcd-displays zullen vanaf juli voor 199 euro exclusief btw verkrijgbaar zijn.

Philips Brilliance LCD-monitor 225B1CS
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Een mooi initiatief idd. Eindelijk een nieuwe oplossing om energie te besparen.
Screensavers zijn al beschikbaar sinds 1983. toen was het nog een manier om inbranden van het scherm te voorkomen. Nu meer een manier om energie te besparen. Dus eig wel hoog tijd en logisch dat er zoiets op de markt komt.

Blijkbaar bestaat zo een systeem al op de Eizo Nanao FlexScan:
http://technorati.com/pos...ckRwTOQPvmtKqFgTrgXf3d_I=

[Reactie gewijzigd door nadorst op 27 juni 2009 15:54]

dit vind ik een zeer mooi initiatief hoop dat meer fabrikanten dit inbouwen
lijkt me een beetje overbodig, als er een tijdje niet gemuist wordt of getypt of andere vorm van input kun je ook concluderen dat de gebruiker weg is. dit werkt nu al en wordt ook al zo gebruikt.
Tenzij je een filmpje zit te kijken.
Maar dan zit je ook vaak verder dan 120 cm weg, dus dan is dit nog steeds niet afdoende. Deze monitor lijkt me dan ook vooral geschikt voor in bedrijven.
1,2 meter van je computerscherm zitten is echt een behoorlijke afstand. We hebben het niet over een TV hier.
nou heb ik mijn 22"op mijn slaapkamer, waar ik inderdaad weleens vanaf bed een film/serie kijk, en dat is een meter of 3/4
Dan behoor je gewoon overduidelijk niet tot de doelgroep van deze monitor. ;)

Voor velen is dit een makkelijke besparing van zowel energie als levensduur van de monitor.
Ik heb hetzelfde als r.boxem. Als er een aan/uit functie op zit zodat je bij films kijken vanuit je bed niet meer hebt dat hij uitgaat dan zijn wij wel weer deel van de doelgroep. Ik zie ook nergens in het artikel staan of je het aan/uit kan zetten.
Het staat zelf in het bericht zelf al: "De displays moeten met name in kantooromgevingen ingezet worden"

[Reactie gewijzigd door Hensz op 28 juni 2009 00:05]

Het voordeel van dit systeem is dat het direct detecteerd dmv van infrarood of je er nog zit, dus zodra je wegloopt kan het scherm al dimmen/uitschakelen. Een screensaver etc begint pas na een door de gebruiker ingestelde periode. Het is dus een actieve screensaver.
Nee hij kan dus alleen zien wanner je nog voor het laatst bewogen hebt, dus hij zal niet direct uitschakelen als je wegloopt lijkt mij, tenzij je de timeout zo laag instelt dat hij telkens uitschakeld wanneer je iets zit te lezen.

Een bewegingsdetector is immers geen afstandsdetector.

Het nadeel is natuurlijk telkens wanneer er iemands langsloopt de monitor weer aanspringt, tenzij er ook ingestekd kan worden dat hij weer handmatig aangezet moet worden.
Het gaat hier niet over een bewegingssensor maar over een infraroodsensor/detector. Zodra de sensor waar neemt dat er een (groot) warm "iets" zich voor het scherm bevind zal deze normaal functioneren totdat deze weg is. Het staat ook gewoon niet goed in het artikel, het gaan immers niet om een bewegingssensor maar om een aanwezigheidssensors.

Geen timeouts nodig dus, wat wel zo ideaal is in een kantoorsituatie. Hoe vaak loop je niet eens weg van je werkplek, zoals even koffie halen of iets aan een collega laten zien. Juist op deze momenten kun je energie besparen wat deze sensor dus ook doet.

[Reactie gewijzigd door The Realone op 28 juni 2009 03:39]

weet je baas meteen hoevaak en hoelang je weg bent :P
Aha, dus als ik een warm broodje bal in de vorm van mijzelf op een stoel zet. Blijft dat scherm dus aan?.

Pff wat een rotding.
Iiyama heeft al jaren een soortgelijk iets in hun assortiment zitten onder de noemer "Infrared motion sensor & Ambient light sensor".

[Reactie gewijzigd door Tjeerd op 27 juni 2009 17:09]

Ik heb zo'n Prolite X486S, met idd een Infrared motion sensor & Ambient light sensor.

Het klinkt mooi. Het scherm dimt ook als het omgevingslicht minder wordt, wat als gevolg heeft dat tekst dan erg fijn lezen is.
De motion sensor is een klein beetje ongevoelig, waardoor je dus even heen-en-weer moet bewegen als je stil tekst aan het lezen bent. Het is niet voor niets een motion sensor ;)

De features zijn leuk, daarvoor heb ik dit scherm ook gekocht destijds. Maar nu staan ze wel uit. ;)
Leuk initiatief ja.
Even denken... Samsung deed dit al....... 5 jaar terug?

Niet echt vernieuwend en niets voor philips om te doen alsof zij de uitvinder van het wiel zijn...

(edit: Zie dat er al anderen zijn die dat zagen :), beetje loze opmerking dus... sorry)

[Reactie gewijzigd door DizzyMan25 op 29 juni 2009 14:18]

Ik vraag me dan af wat er gebeurt als er 2 mensen voor het scherm staan, en één daarvan loopt weg. Zal de sensor dit detecteren als "de mensen zijn weg" en dimmen?

Dan denk ik aan de sensoren die soms in lampen zitten, ik weet niet of die op dezelfde manier werken, maar bij deze merk ik soms dat ze soms uitgaan als er zelfs nog iemand staat. En eens die uit zijn blijkt het moeilijk ze weer aan te krijgen (soms moet je zelfs staan springen).
Het principe is volgens mij: is er beweging te detecteren?
ja: dan blijf ik aan
nee: dan ga ik uit

Als de ene persoon wegloopt maakt dat dus niets uit, zolang de persoon die 'achter blijft' maar (lichte) bewegingen maakt.

En eens die uit zijn blijkt het moeilijk ze weer aan te krijgen (soms moet je zelfs staan springen).

Dit zal gewoon afhangen van de locatie van de sensor lijkt mij. Wanneer een dergelijke sensor in een kamer tbv van het licht bevestigd is zal die dicht bij de ingang zijn. als jij verder de kamer inloopt is het mogelijk dat je net buiten het bereik van de sensor valt.
Ik vraag me dan af wat er gebeurt als er 2 mensen voor het scherm staan, en één daarvan loopt weg. Zal de sensor dit detecteren als "de mensen zijn weg" en dimmen?
Nee, aangezien er nog steeds een grote warme vlek voor het scherm staat/zit. De sensor gaat (voor zover ik het begrijp) niet actief monitoren op beweging (dus loopt er iemand weg), maar eerder gewoon "voelen" of er nog *iemand* voor het scherm zit. Een tas hete dampende koffie kan dus wel eens een beetje roet in het eten gooien.
Dan denk ik aan de sensoren die soms in lampen zitten, ik weet niet of die op dezelfde manier werken, maar bij deze merk ik soms dat ze soms uitgaan als er zelfs nog iemand staat. En eens die uit zijn blijkt het moeilijk ze weer aan te krijgen (soms moet je zelfs staan springen).
Dat zijn bewegingsensoren. Die delen de ruimte in in hokjes en leggen voor elk hokje vast hoe de IR toestand daar is. Vanaf dat jij beweegt verplaats je je dus van het ene hokje naar het andere en wijzigt de IR toestand van een groot aantal hokjes. Dit is het teken voor de sensor dat er beweging is. Beweeg je niet, dan verandert de IR toestand van de hokjes niet en zal de sensor denken dat er niemand aanwezig is. Dit moet zo gebeuren omdat je anders problemen kunt krijgen met statische warme objecten. Ook het aantal hokjes dat verandert is belangrijk om kleine wezens uit te sluiten. Hoe duurder de sensor, hoe kleiner elk hokje dus hoe kleiner de beweging hoeft te zijn om gedetecteerd te worden.
Dit principe zou dus niet werken bij dit scherm omdat je dan constant moet gaan liggen zwaaien naar je scherm.
Het is natuurlijk wel een goed marketing punt, maar mensen die dit kopen zijn volgens mij al wat meer bezig met milieu/energie en die zouden denk ik wel hun beeldscherm uit doen?
Dat zou zo'n apparaatje toch ook wel kunnen, gewoon het hele backlight afzetten?
Dat opstarten kost ook niks aan tijd.
Het heeft natuurlijk alles te maken met gebruiksgemak en "subtiliteit". Van minder helder naar helder is een natuurlijkere overgang dan aan/uit. Het is ook handig om voordat je weer aanschuift te zien waar je mee bezig was. Zo'n beeldscherm past wel in de trend van domotica, waarbij de huiselijke omgeving zich het liefst subtiel en onmerkbaar aanpast aan de bewoner.

Anyway, aangezien de pc bij veel mensen standaard aanstaat als ze thuis zijn, komt zo'n scherm als geroepen. Zeker in combinatie met energievriendelijke OS-settings, een SSD, een "groene" HDD en een slimme voeding wordt de desktop-pc steeds minder een energieslurper.

[Reactie gewijzigd door Randfiguur op 27 juni 2009 18:25]

Het is natuurlijk wel een goed marketing punt, maar mensen die dit kopen zijn volgens mij al wat meer bezig met milieu/energie en die zouden denk ik wel hun beeldscherm uit doen?
Dat zou zo'n apparaatje toch ook wel kunnen, gewoon het hele backlight afzetten?
Dat opstarten kost ook niks aan tijd.
Beeldscherm uitzetten is geen goede oplossing voor de korte koffie-, kopier- en/of plaspauzes. Het duurt immers weer even eer je monitor terug opgestart is en het veel in- en uitschakelen is nogal stressy voor je monitor.
De backlight kan je niet zomaar uitzetten als dit niet door de monitor ondersteund wordt. Mocht je de backlight uittrekken (zodat hij dus uit gaat), dan zou de monitor gewoon in beveiliging gaan (en dus helemaal uitvallen).
Dimmen lijkt me de beste oplossing. Want als de backlight volledig uit is, kan men wel eens verkeerdelijk de indruk kunnen krijgen dat de PC uit staat.
Dus op het moment dat er andere warme dingen waargenomen worden blijft hij ook aan?

[Reactie gewijzigd door Supremo op 27 juni 2009 15:50]

Dat zou goed kunnen, maar ik zou niet weten wat er nog meer voor warms op een kantoor zou moeten rondlopen.
BIj de Wii hadden ze ook geen rekening gehouden met kerstlichtjes.

Maar een voorbeeld hier zou een kop koffie kunnen zijn?
Als je wegloopt neem je die meestal mee lijkt me!
Maar ik denk dat ze dan heus wel instellen hoeveel er opgevangen word en daarop dan reageert. Een mens heeft natuurlijk een groter zicht oppervlakte voor de sensor dan een kop koffie.
Een tas koffie of thee ;)
Hopelijk zit er dan wel een LED-backlight in, anders vrees ik dat je monitor niet erg lang meegaat. CCFL's vinden het volgens mij niet zo leuk om erg vaak aan- en uit te gaan. LEDs hebben daar geen last van.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 27 juni 2009 19:48]

Ze gaan ook niet volledig uit, maar worden gedimd. Hier heeft de CCFL niets op tegen. Iedere keer terug ontsteken is inderdaad niet zo gezond. Dus geen probleem ;)
Gelukkig, maar met LEDs zou hij dan helemaal uitkunnen als je er niet bent, nog meer besparing. :)
Gelukkig, maar met LEDs zou hij dan helemaal uitkunnen als je er niet bent, nog meer besparing. :)
Zijn LED's niet zuiniger van huis uit dan? Best kans dat de besparing minder is, al zal het totale energieverbruik van de LED-monitor lager liggen, met of zonder deze voorziening.

Een probleem vind ik wel, dat er al zo veel automatisch wordt geschakeld op de werkplek, dat je soms niet meer weet wat je moet doen om weer door te kunnen werken. Zo wordt op mijn werkplek de verlichting met sensoren geschakeld (je loopt 's-morgens op de tast naar je bureau en achter je gaat het licht aan), gaat de monitor in de slaapstand, als je even niets doet, en gaat de computer in twee fasen van actief via slaap naar uit. Soms probeer ik met muis/toetsenbord de boel tot leven te wekken, maar is de PC automatisch uitgeschakeld, of ik gebruik de powerswitch, terwijl alleen de monitor sliep. 's-Morgens ook altijd weer een gok, of de vorige flexplekmederwerker de monitor met de knop heeft uitgezet etc. Nee, al die energiebesparing heeft ook een negatieve kant. Wat dacht je van het ritueel om te moeten wachten tot de centrale printer uit z'n narcose is ontwaakt? Leuk voor het milieu, maar mijn tijd kost ook energie etc. Soms is het echt net alsof de mens er is om de machine te dienen, ipv andersom!
Wel mooi, laatst hadden ze ook tv's die dat deden. Hopelijk komt er een los kastje voor de pc die hetzelfde doet, ik loop nogal veel heen en weer en kan zoiets wel gebruiken.
Krijg je die wallpaper er ook bij? Iemand een linkje?

Ik neem aan dat ze ook die SmartBright technologie meeleveren? Vind ik persoonlijk erg prettig op m'n huidige Philips. Wordt het wat donkerder dan doet de backlight ook een stapje terug zodat je altijd een prettig verlicht scherm voor je snuffert hebt :)
Lijkt mij vrij nuttig. Zeker als je dit kan combineren met het besturingssysteem omdat het nu veel vlotter kan reageren op de omgeving en zo niet meer vast zit aan de tijdslimiet. Automatisch de computer locken, eventueel processor downclocken etc.
Mooie functie als je het combineert met de "Monitor uit- functie van het OS.

Als je even koffie gaat halen / tanden gaat poetsen, dimt de monitor. En als je na 10 minuten nog steeds je muis niet hebt bewogen, gaat de monitor vanuit je OS op standby / turnedoff.