Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties
Bron: Gamasutra

Ubisoft gaat boeken, films en spellen tegelijkertijd uitbrengen. De gameontwikkelaar denkt zich te kunnen onderscheiden van Hollywood en verwacht voordeel te halen uit het gebruik van content voor meerdere mediaproducten.

Ubisoft Logo 2Ubisoft maakte in februari al bekend bezig te zijn met een korte film op basis van Assassin's Creed. Volgens Yves Guillemot, ceo van het bedrijf, is dat echter nog maar het begin: 'Door tegelijkertijd films en games te ontwikkelen, zien we wat we moeten doen om betere spellen te maken. Als we geen films maken, zijn we niet in staat voordeel te halen uit de kracht van de next-generation consoles.'

Volgens Guillemot herkauwt de filmindustrie steeds vaker ideeën. Het grote voordeel voor Ubisoft zou zijn dat de mediaproducten elkaar aanvullen, waarbij graphics voor meerdere platformen gebruikt kunnen worden om de kosten te drukken. Het tegelijk uitbrengen van film en game zou, eventueel in combinatie met een boek, spelers helpen zich beter in het verhaal in te leven.

Guillemot deed zijn verhaal tijdens zijn keynote op het Edinburgh Interactive Festival. Daar maakte hij ook bekend dat Ubisoft werkt aan een spel dat gebaseerd is op user generated content: 'We moeten gamers in de spotlight zetten, hun creativiteit erkennen en ervoor zorgen dat zij de sterren zijn.' Details over dat spel gaf Guillemot echter niet.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Spel naar Film..... wat is er hierbij anders dan de al eerder beproefde films (Tomb Raider, Marvel, Resident Evil, ...). Als ze dan ook de aandacht aan het maken van de film schenken die het verdient, dan kan het wat worden. Maar ik heb daar, gelet op de eerdere verfilming van spellen, geen vertrouwen in tot het tegendeel bewezen wordt.

Daarnaast is de doelgroep van spel-films volgens mij te klein om monsterproducties te maken, zeker als je bedenkt dat de budgetten voor spellen ook steeds kleiner worden. En dan moet van een *iets* groter budget er nu ook een film van gemaakt worden.
Ik vraag me tot slot af wat de draagkracht van de markt voor boeken van spellen is. Boeken worden, de populaire reeksen / auteurs daargelaten, immers zoieso al veel minder gekocht / gelezen dan films.

Nogmaals: eerst zien, dan geloven!

[Reactie gewijzigd door AllSeeyinEye op 14 augustus 2007 16:12]

Door AllSeeyinEye, dinsdag 14 augustus 2007 16:11
Spel naar Film..... wat is er hierbij anders dan de al eerder beproefde films (Tomb Raider, Marvel, Resident Evil, ...). Als ze dan ook de aandacht aan het maken van de film schenken die het verdient, dan kan het wat worden. Maar ik heb daar, gelet op de eerdere verfilming van spellen, geen vertrouwen in tot het tegendeel bewezen wordt.
Het verschil is dat het nu de gamestudio is die ook de film wil gaan maken. de kwaliteit van de genoemde films lijkt me overigens iets persoonlijks.
Daarnaast is de doelgroep van spel-films volgens mij te klein om monsterproducties te maken, zeker als je bedenkt dat de budgetten voor spellen ook steeds kleiner worden. En dan moet van een *iets* groter budget er nu ook een film van gemaakt worden.
wanneer je bijvoorbeeld de hiervoor genoemde animatiefilms neemt, dan zou je de 3D modellen die je voor je spel gebruikt ook voor je film gebruikt. Als je dan ook nog het budget voor een game + het budget voor een film zou hebben, hou je toch een aardig budget over zou ik zeggen.
Ik vraag me tot slot af wat de draagkracht van de markt voor boeken van spellen is. Boeken worden, de populaire reeksen / auteurs daargelaten, immers zoieso al veel minder gekocht / gelezen dan films.
volgens mij zijn er toch genoeg van die populaire reeksen te noemen... Het zou zoizo een aardige achtergrond kunnen geven voor het verhaal van het spel / de film. Eventueel een uitleg voor hoe de situatie aan het begin van het spel is ontstaan.
Nogmaals: eerst zien, dan geloven!
there you've got a point :P
Deze drie items zijn tegenwoordig ook nagenoeg hetzelfde. Een film gebasseerd op een boek, en daar weer een computerspel van gemaakt. Één pot nat. Ubisoft brengt wel leuke dingen uit, dus ik ben benieuwd naar hun boeken en vooral films.
Echter kan je het ook anders zien. De meeste nieuwe spelen hebben een budget en voice-actor lijst die gelijk staat aan menig successvolle CGI-film. En het zijn juist CGI-films die steeds populairder worden, met Shrek als meest recent successvol voorbeeld.

Menig nieuw computer spel (C&C, Crysis, Creed) heeft een produktie van vele miljoenen, met texture kwaliteiten die net zo goed in een CGI-film gebruikt kunnen worden, dus waarom dan niet een klein beetje meer geld spenderen en zowel film als spel maken, omdat je voor een heel groot gedeelte hetzelfde materiaal kan gebruiken.

En het behoeft natuurlijk niet een volledig CGI film te zijn, maar neem LOTR als voorbeeld, waarbij echte acteurs gemixt worden met CGI-effecten. Al die effecten zijn tevens toepasbaar in de spel ontwikkeling, en met de huidige kwaliteit van de games, kan juist het spel zelf gebruikt worden om de CGI-effecten te genereren. Dezelfde acteurs die al gebruikt worden voor alle spraak, kunnen dan in een paar dagen de blue/green-screen opnamens doen. Bij de meeste zware CGI-effect films zijn de acteurs vaak maar 10-20 dagen bezig, en de rest is allemaal post-production werk met CGI. Dus de extra kosten zijn dan erg klein.

Tevens als je naar een game zoals 'Mass Effect' kijkt op moderne hardware, dan zit je al erg dicht in de buurt, waarbij de CGI personen bijna 'echt' lijken. De kwaliteit voor de film versie kan dan tevens verhoogd worden, want zelfs een QX6800 met SLI 8800GTX heeft moeite met het real-time renderen van bioscoop kwaliteit, maar dat kan natuurlijk via rendering opgelost worden voor de film versie, waarbij er enkele uren per individueel frame gerekend kan worden om zoveel mogelijke polygonen te gebruiken.
Ik wil alvast een film over Planet Of Death zien en een remake van de game.../
Slimme marketing, in theorie. Als het Ubisoft lukt om alledrie met enig succes ui te brengen worden de kopers wel compleet ondergedompelt. Een goed boek leidt tot kopen van de game of een kaartje voor de film en omgekeerd. En omdat alledrie door een bedrijf gemaakt worden zal het dus flink in de kosten schelen (zoals vermeld in het artikel).
Een korte film wil ik nog wel geloven. Laat een script schrijven, huur een regiseur, budget voor acteurs, effecten en wat niet meer en gaan. Boek is natuurlijk nog simpeler, schrijver regelen en hoppakee, boek. Of je kwalitatief op die manier producten kunt krijgen waar je wat aan hebt? Bedoel, als het niet in de scope van het computerspel project past dan kan het toch nooit wat worden...

Bijvoorbeeld het japanse .hack gebruikt de combinatie tussen (PS2) games en (animé) tv serie heel bewust om een 'totaal ervaring' te maken (sinds kort ook met novells) maar niet iedere game is daar geschikt voor lijkt me.
Waarom acteurs inhuren als je gewoon je game engine kan gebruiken.. of zoals final fantasy een 3d film maken. (zoals de previsual van Assassin's Creed)
en net als final fantasy heel hard floppen...
Idd, de eerste FF film is nogal geflopt...

De tweede FF film (Advent Children) is alleen op DVD uitgebracht en met succes!

FF: Advent Children was het bewijs voor mij dat game naar film vertaling wel degelijk fatsoenlijk kan gebeuren. De karakters waren perfect vertaald. Dit is logisch want het kwam van Square zelf af. Hopelijk geld dit dan ook voor de Ubisoft films!

Advent Children was zo gaaf omdat alle elementen er in terug kwamen uit deel 7 van de FF serie (ja ook de summons, etc). Dat mis ik altijd in andere game films... juist de zaken die men zo tof vond in het spel, worden noooooooit in de films verwerkt.

Maar ja je zal je doelgroep op die manier wel beperken tot de gamers die de betreffende game gespeeld zullen hebben (zoals bij FF:AC het geval was).
id
je kunt wel een boek en of film en of spel uit brengen maar das nooit een succes of het iets goed gaat worden
want je hebt bv half-life 2 heb je ook een boek ik kom zo snel niet op de naam maar ik niemand die dat boek ge kocht heeft ene half-life 2 was toch een zeer leuk / goede game
De Ubisoft alles in één bundel!

Op één disc het spel, de film en het boek in pdf/luisterboekformaat!

*patenten aanvragen gaat* :P
"Vroeger" waren er al van deze paketten hoor. Ik heb hier nog een spel liggen waarbij het boek erbij zat in het pakket.

Je had dus: CDROM + Boek . Een film zat er weliswaar niet bij, maar het concept bestaat dus al. Ik spreek hier nu wel van een spel uit 1998, waarvan ik de naam nu niet echt meer weet, ik dacht "raven" of iets in die aard.
Tom Clancy's Rainbox Six 3: Raven Shield? :)
Ze hebben zo ooit iets gedaan rond SSN van Tom Clancy.
Hmm er kwam toch al een film aan van Prince of Persia? Is al een tijdje bekend.. lijkt me vrij normaal dat Ubisoft hieraan meewerkt?
Wat een bedrijf dat Ubisoft.

Ze pakken echt elke mogenlijkheid/kans dapper aan.

-1? Noem is een bedrijf zo opportunistisch als Ubi.

[Reactie gewijzigd door Teddy Rukspin op 14 augustus 2007 17:58]

bij de ps3 kunnen ze die film voor de cutscenes gebruiken, maar bij de 360 wordt dat lastig wegens de beperkte ruimte denk ik.
meestal was ik anti-bluray in ps3 omdat het te duur is maar ik zie toch de voordelen komen.

ik hoop dat dit zeker doorgezet wordt want het lijkt me echt toppie. al denk ik dat als ik het verhaal al in het spel en in de film heb gezien ik het niet ook eens in een boekvorm wil lezen. maar aan de andere kant kunnen ze veel meer aspecten behandelen en dieper in het personage ingaan waardoor de belevenis waarschijnlijk wel groter wordt
lijkt me handig kan je de modellen van de hoofd characters in de film meteen gebruiken voor de normalmaps van de gamecharacters en andersom..
( dat ze dit nog niet doen heb ik al jaren idioot gevonden...)

bij de ps3 kunnen ze die film voor de cutscenes gebruiken, maar bij de 360 wordt dat lastig wegens de beperkte ruimte denk ik.
valt wel mee hoor, in heel veel games zitten cutscenes, en als er 3 uur film op een dvd gaat dan kunnen die 10-20 minuten aan cut scens ook geen kwaad...
zeker niet als het een beetje gecomprimeerd is..
en desnoods nemen ze gewoon weer 2 dvd's
Eerst al een matige beta van deel 6 van Settlers uitgeven en dan nog meer van die mooie ideeen. Schoenmaker blijft bij uw leest!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True