Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties
Bron: The Street, submitter: MetroidPrime

The Street heeft een verhaal online gezet, waarin wordt gefilosofeerd over inschattingsfouten die third party gameontwikkelaars zouden hebben gemaakt met betrekking tot de Nintendo Wii-console. Na dramatische jaren voor Nintendo, die een grote achterstand opleverden ten opzichte van Sony op het gebied van consoles, waren de verwachtingen van de spelontwikkelaars niet denderend waar het de nieuwe Wii betrof. Nu blijkt echter dat de Wii onder marktspecialisten tot een van de favorieten behoort in de aanstaande consolewars. Het gevaar bestaat nu dat bij de lancering van het nieuwste paradepaardje van Nintendo in oktober, relatief weinig ontwikkelaars hun games klaar zullen hebben. Alleen Ubisoft zou zijn zaakjes geregeld hebben en een toptitel op de plank hebben liggen bij de launch van Wii.

Nintendo Wii met discs
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Welke 'dramatische jaren' waren dat dan? De verkoopcijfers van de Gamecube lagen wereldwijd dan wel lager dan die van Sony of Microsoft, maar toch heeft Nintendo ieder jaar flinke winst er op gemaakt, in tegenstelling tot die twee anderen.

De line-up voor de Wii is nu al veel beter dan die voor de GameCube was, voronamelijk spellen van Nintendo zelf, maar als consument vind ik dat niet heel erg.
Nintendo heeft absoluut geen winst behaald op de Gamecube-console. De eigen games hebben geld opgeleverd en voor de rest wordt de firma volgens mij zowat gedragen door de Gameboy en DS-omzet.
Dat neemt niet weg dat ze elke jaar toch een flinke winst hebben gedraaid... beter dan het redelijk lopende Sony en het hopeloze XBOX geval (dat tot op de dag van vandaag nog geen rode cent winst heeft gemaakt)
Als je Sony's winst die ze op de PS2 franchise hebben gemaakt "redelijk" noemt, dan moet je toch echt op zoek naar een ander woord dan "flink" voor de winst die Nintendo heeft gemaakt op de GameCube franchise.
Even wat cijfers:

installed base per previous generation 'huiskamer' console (maart 2006):

Playstation 2 / PStwo: ~120 miljoen
Microsoft Xbox: ~24 miljoen
Nintendo Gamecube: ~21 miljoen

(bron: Wikipedia.org)
Dan ook even deze cijfers bekijken:

Met nieuwe recordomzet van 11.8 miljard dollar voor deze drie maanden die eindigden op 30 juni 2006 heeft Microsoft 16% meer omzet gemaakt dan het zelfde kwartaal in het vorige financiële jaar. De feitelijke winst voor het kwartaal was 3.7 miljard dollar. In het complete fiscale jaar 2005 maakte Microsoft 44.28 miljard dollar aan omzet, wat 11% meer is dat het jaar daar voor, de netto winst, 12.6 miljard dollar. Microsoft is zoals je begrijpt trots op hun nieuwe records en heeft het sterke jaar onder andere te danken aan de Xbox 360, SQL Server 2005, Visual Studios 2005 en Microsoft Dynamics CRM 3.0. De meeste van deze programma’s zijn voor ons niet interessant, maar het is goed te horen dat de Xbox 360 onderdeel uit maakt van de succesvolle producten. De Home and Entertainment divisie, waar de Xbox 360 onder valt, heeft een omzet gemaakt van 1.1 miljard dollar. Dat is een volle 94% meer geld dat omgezet is dan vorig jaar en in het totale fiscale jaar 2005 is er met 4.2 miljard dollar een 36% meer omgezet dan het gehele vorige jaar.

De Xbox 360 is verantwoordelijk voor een omzet van 503 miljoen dollar, wat 129% meer is dan vorig jaar en dat betekend dat er 1.8 miljoen Xbox 360’s zijn verkocht in dit vierde fiscale kwartaal van 2005. Ook liet Microsoft weten dat de kosten van het verkopen en produceren van de Xbox 360 in totaal 682 miljoen dollar waren, wat logisch is omdat de hardware met verlies verkocht wordt. Microsoft’s plan is er op gericht de console geleidelijk aan goedkoper te maken en te zorgen dat de kosten van de console omlaag gaan. De Xbox 1 is overigens nog steeds na deze 4 jaar een kostenpost voor Microsoft. In totaal heeft de Xbox 360 in het fiscale jaar 2005 voor Microsoft een kostenpost van 1.6 miljard dollar gehad. Maar daar tegenover heeft Microsoft het goed gedaan en vanaf de launch tot en met 30 juni 5 miljoen Xbox 360’s verkocht. Zo komt Microsoft zonder twijfel aan de 10 miljoen consoles als de Playstation 3 lanceert.
Ik denk dat hij de hele gamecube francise bedoelt: consoles en games. Want ook nintendo verkoopt zijn hardware niet met winst.
Misschien ook een aardig onderwerp om aan te snijden. Degene die zijn spellen het beste verkoopt op Nintendo platformen is namenlijk Nintendo zelf. Ik als small-time Nintendo dev heb hier weinig mee te maken, maar denk aan bedrijven als EA, THQ, Ubi en vele anderen die gewoon niet tegen het geweld van Nintendo zélf op kunnen.

Bij Sony en MS is dit beeld vele malen minder sterk. Ik denk dat het platform binnen no time verzadigd kan zijn met meerdere games in àlle genres wanneer dit platform een succes is. Ik kan uit ervaring zeggen dat ontwikkelen voor dit platform hetzelfde is als het ontwikkelen voor PS2, Xbox en GameCube. Ontwikkelaars zullen zich direct thuis voelen met de techniek en niet opnieuw hoeven investeren in techniek, zelfs niet wanneer het aankomt op het aflezen van de Wii-mote controller.
Probleem is WII was geen favoriet maar is recent favoriet. Dus vele dev's hadden geen plannen voor WII Cross over Game. Maar moeten nu dus wel Die effe gaan inplannen en daar dus ook recent pas mee beginnen.

Gezien WII User interface drastisch anders is en grote invloed op de Gameplay heeft is dit geen gewone port job. Maar moet er Console Specifiek gebalanceerd en geoptimaiseerd worden.
Ook is de WII 'n stuk ligter in power kwa CPU GPU dus ook hier moet content reduce worden LOD lager.

Dat kost tijd.
Tenmiste als je een slap afteksel port wil vermijden

Van xbox360 naar PS3 is makkelijker.

Wel goed dat nitendo ook zelf actief bezig is in console design. Houd in dat je zwaar native console games krijgt.
Puur Wii gericht.
Bij die multi platform title weet je niet hoe specifiek gericht zo'n Port is. Zo'n rushed port met tight budged.
En eigenlijk ben ik daar ook blij om. Porten is lastig en dus minder "FIFA 2009 matrix move edition" achtige games op de wii. Men MOET haast inovatief zijn.

Daar en tegen moet je niet vergeten dat ze ook bij een game kunnen vermelden:
Requires gamecube controller
Aangezien die zo in de cube geprikt kan worden en dus het porten weer makkelijker is.
Als ik mij niet vergis kun je al de vorige 'toptitels' voor nintendo platforms hier ook op spelen, dus er zal wel al héél wat af te gamen vallen bij de release.
Idd, niet alleen de Cube titels, maar in de Nintendo Arcade (of hoe die ook al weer heet) alle Nintendo titels die ooit voor een Nintendo console zijn uitgebracht.
tegen de tijd dat je daarmee en met de Wii launchgames klaar bent hebben de andere developers hun games ook af.

Probleem opgelost (als de developers in ieder geval niet te lang over hun games doen)

edit: vergeet ik helemaal de cube games, waar ook nog genoeg top titels tussen zitten.

edit2: wat is nou eigenlijk belangerijker; meer games van minder kwaliteit of wat minder games maar van echt top kwaliteit.
Ehm, Ubisoft, Sega en Square Enix hebben volgens mij ieder een "toptitel" klaar bij de launch... :Y)

Maar inderdaad, veel van de grote developers zullen niet iets op tijd klaar hebben voor het thanksgiving/sinterklaas/kerstseizoen. En als de Wii inderdaad zo populair gaat worden als er vorspelt wordt, dan zullen deze developers toch wat centjes mis lopen.

(daarentegen zullen Nintendo, Ubisoft, Sega en Square Enix weer wat meer centjes verdienen)

edit:
(Waarschijnlijke) Toptitels bij launch: Zelda: The Twilight Princess, Metroid Prime 3: Corruption, Dragon Quest Swords: The Masked Queen and the Tower of Mirrors, Super Monkey Ball: Banana Blitz, Red Steel...

Misschien ook goed: Tony Hawk's Downhill Jam, Trauma Center: Second Opinion, Elebits
En dan vraag ik me af of dat niet de verkoopcijfers van de Wii negatief zal gaan beïnvloeden.

Kijk, ik kocht mijn Xbox 360 voor Project Gotham Racing 3 en Quake 4. Ik denk dus dat je een aantal toptitels nodig hebt bij de start van je console om ervoor te zorgen dat mensen het ding kopen. Nintendo zal wel met nieuwe delen uit de Zelda en Mario reeks gaan komen, maar of dat genoeg is...

Er zullen ook genoeg anderen moeten zijn die spellen maken. Anders versla je Sony en Microsoft nooit.
De Zelda en Mario reeksen zijn altijd een gigantische hits voor Nintendo geweest. Bij elke launch van een nieuw platform van Nintendo. Het is echt ongeloveloos hoe succesvol die reeksen zijn.

Maar ik denk dat de nieuwe Zelda voor Wii een enorme klapper zal zijn. Nintendo heeft daarin echt uitgepakt met de mogelijkheden van hun nieuwe controller.
Geen consoles hebben ooit sterke launch line-ups gehad. Het heeft zich altijd beperkt tot 2 a 3 titels max. Waarom dat dan bij de Wii opeens een probleem moet zijn snap ik niet.

Het systeem word lekker goedkoop in de aanschaf en het gimmick-gehalte van de Wii-controller maken zelfs middelmatige games nog bovenmatig leuk, gewoonweg omdat het een totaal nieuwe beleving is. En dat is ongeacht het spel wat je speelt.

Ik durf zelfs te beweren dat de launch line-up van de Wii niet goed hoeft te zijn, omdat het systeem daar al voor zorgt. In tegenstelling tot de andere twee, die het moeten hebben van dezelfde gameplay maar dan met betere graphics. Daar verwacht je wel goede games, want aan betere graphics ben je helaas veel sneller gewent dan vernieuwende gameplay.
Nadeel is dat het nieuwe eraf gaat (vd controller) dus dat een eerste serie games inhoudelijk minder hoeft te presteren voor dezelfde verkoopcijfers.

Als de Wii controller ingeburgerd raakt, cq, gekopieerd word door MS en Sony.. Gaat het weer gewoon om het totaalplaatje hoor. Gameplay in hand met goede graphics.

Ik ben heel benieuwd hoe dit zichzelf gaat ontwikkelen. Sony en MS die zich nu teveel (imo) richten op puur grafische ontwikkeling en Nintendo met innoverende gameplay maar met nogal achterblijvende grafische mogelijkheden.
Op het moment dat Sony en MS een soortgelijke controller hebben zijn zij duidelijk in het voordeel.
Maar Sony en Microsoft kunnen niet meer deze generatie de controller van Nintendo jatten. Sony heeft daar wel een halfbakken poging toe gedaan, maar die is toch niet echt te vergelijken met de wiimote. En tegen de tijd dat Sony en Microsoft de controller hebben gekopieeërd (over +/- 5 jaar), heeft Nintendo weer wat nieuws verzonnen, of hebben ze tenminste een stuk krachtigere console, zodat ze niet achterlopen.
Ik denk persoonlijk dat het nog te bezien valt hoeveel 3de partij spellen uitgebracht worden. Ik was ook verrast door de Wii en ik kan niet wachten om er een demo van te spelen. Maar de Nintendospellen kunnen mensen trouwens nog wel een tijdje zoet houden denk ik. 8-)
Ook de mooie 'apple-achtige'-design heeft menigeen verrast, denk ik. Vergeleken met Sony's nieuwe verkeersdrempel PS3 ziet deze Wii er gewoon heel strak uit. :Y) Zelfs als PC-behuizing zou deze vormgeving het goed doen!
PS: Jammer dat ik niet van die teletubbieverhaaltjes Nintendo-gameplay hou, anders had ik hem zeker gekocht.
:9
je hebt een nogal duidelijke mening over vreemde dingen

ten eerste wat is er ipod aan de wii? jah hij is wit.
is tegenwoordig elk wit of zwart voorwerp een ipod look-a-like ofzo |:(

het uiterlijk van een console is zoiezo minder belangrijk. iedereen die hem heeft heeft dezelfde dus je kan niet opscheppen van mijn wii ziet er strak uit, en daarbij staat de console bij mij iig altijd op 1 plek gameconsole te zijn, hoe die er ook uit ziet.

verder teletubbie gameplay? nintendo heeft tegenwoordig ook de volwassen games die op de ps2 komen om de gamecube, zal bij de wii weinig anders zijn.
verder is er nog nooit een game die qua gameplay in de buurt kwam van zelda, er is werkelijk niets kinderachtigs aan
en is het nut van gamen eigenlijk niet weer even een kind zijn om in een volledige vorm van ontspanning te komen?
Kijk voor de grap eens naar resident evil 4, dat maakt veel duidelijk over de gamecube.
Pcies, ik heb consoles JUIST voor de game-play die ik op mijn PC niet kan krijgen. Dus geef me juist Zelda maar! Zalig! Dat soort games zijn er gewoon niet voor de PC.

En omgekeerd ga ik echt geen FPS spelen op een console, wat een afgang! Geeft me maar lekker muis en toetsenbord voor lightning reflexes en volledige controle.
"Één van de favorieten"? Right, er zijn er maar 3... :z
"Ik denk dat hij de hele gamecube francise bedoelt: consoles en games. Want ook nintendo verkoopt zijn hardware niet met winst."

FOUT, Nintendo verkoopt de hardware altijd met winst.
Nintendo verkocht de GC zeker met winst. Alleen op het laatst niet meer (toen voor 99 euro).

Nintendo maakt meer winst als Sony of MS met hun gamesdivisie dus doen ze het goed.

Overigens zijn er voor launch van de Wii al zo'n 20 games beschikbaar. Ruim genoeg, zeker vergeleken met de Cube (die had er maar 3).
Ook nu nog steeds hoor, Nintendo zal nooit tegen verlies verkopen tenzij het product helemaal mislukt is (virtual boy)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True