Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 114 reacties

Hoewel Crysis nog maar net op de markt is, wordt er al druk gewerkt aan een opvolger van de Cry-engine. Met de nieuwe Far Cry 2-engine wil Ubisoft de lat nog hoger leggen.

Crysis wordt geroemd en verguisd vanwege zijn engine. Bij kenners gooit de grafische engine hoge ogen. Nadeel is echter wel dat er een zware machine nodig is om het spel tot zijn recht te laten komen. Ubisoft werkt daarom nu aan een zelf ontwikkelde engine die gebruikt zal worden in de eveneens nieuwe Far Cry 2-shooter.

Voor de engine, die intern bekend staat onder de codenaam Dunia, is slechts 2 tot 3 procent van de Cry-engine hergebruikt. 'Het is een technisch sterke engine die beter moet worden dan de Cry-engine', aldus Michiel Verheijdt van Ubisoft tegen Tweakers.net. 'Het is een slimme engine met een andere aanpak, waardoor een spel ook op midrange systemen te spelen moet zijn. De focus ligt vooral op DirectX 9'.

Ubisoft legt momenteel de laatste hand aan de nieuwe engine, waarbij de uitgever erg veel aandacht besteed zegt te hebben aan hoe de omgeving op veranderingen in het spel reageert. 'We hebben bijvoorbeeld een variabel windsysteem ontwikkeld, waardoor bomen en andere vegetatie individueel kunnen bewegen en meebewegen met de wind.'

Tijdens het spel kan de gamer hier handig van gebruikmaken. Een van de nieuwe wapens in Far Cry 2 is bijvoorbeeld een vlammenwerper waarmee de speler zijn omgeving in brand kan zetten. De wind-engine zorgt er vervolgens voor dat de vlammen zich met de wind mee verspreiden.

Far Cry 2 - Screenshot Far Cry 2 - Screenshot Far Cry 2 - Screenshot Far Cry 2 - Screenshot Far Cry 2 - Screenshot Far Cry 2 - Screenshot
Tweakers.net kon de hand leggen op beeldmateriaal van de nieuwe Far Cry 2-engine

Ook zegt Verheijdt dat Ubisoft in Far Cry 2 meer aandacht heeft besteed aan de kleine details. 'De wereld in Far Cry 2 heeft een oppervlakte van vijftig vierkante kilometer die van a tot z is ontwikkeld. Geen een huisje is bijvoorbeeld gelijk.'

Overigens heeft Ubisoft vrijdag bekendgemaakt de introductie van Far Cry 2 met enkele maanden uit te stellen. Aanvankelijk zou het spel in maart op de markt komen, maar de introductie is nu uitgesteld tot de herfst van 2008. De uitgever zegt de extra tijd te zullen gebruiken om het spel verder te perfectioneren. Reden voor het uitstel is mogelijk dat Ubisoft zo zijn financiële prestaties van 2008 hoopt zeker te stellen na het succes van Assassin's Creed dit jaar.

Video (farcryengine_high.flv)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (114)

Dag en nacht, oké, zo'n zaken konden al. Growing vegatation.... ik hoop zeker niet tegen DIE snelheid. Dat zal wel niet, want je ziet zelf ook wel dat het héél vreemd overkomt.
En valt het op, alle boompjes zijn precies 'dezelfde' soort? Ik zie nergens een struik of ander laag gewas groeien.
De bomen 'regeneraten' ??? In het echt is dit misschien ook zo, maar dan groeien ze niet kaarsrecht op de 'afgeschoten' :? stam terug, dit zijn meestal dan zijktakken.(En meestal...of zeg maar altijd, zien die takken er dan anders uit als de vorige dikke tak).

Ze worden uberhaupt dan nog afgeschoten met een simpele handgun.... dat is helemaal knap! Zou je ook gaten (en geen textures!) kunnen achterlaten in de stam? Dat zou pas cool en vern... nouja, vernieuwend niet (it has been done, altough being textures), maar het zijn kleine details ipv grote overweldigende zaken, waar men ook wel oog naar zal hebben. Of rusht ieder van jullie altijd door zo'n wereld heen?

'Real time dirt effects', is dat niet gebruikmaken van de (onder andere in NVIDIA al eens getoonde demo) 'dirt-shader' ? Bij nvidia gebruikte men een auto (blauwe kever?) in een garage die helemaal begon te roesten. Je kon hem ook met een slider dacht ik, zelf 'bedienen'.

Ik vind het allemaal wel mooi en knap, maar het is niet zo alsje alles achterje rukt kapotgeschoten hebt met een bazooka of BFG9000, dat je na een uurtje spelen terugkomt en een andere vegetatieve omgeving tegenkomt die zich herstelt heeft. Dat het in een spel ietsje sneller mag gaan, bomen die groeien, oké, maar dat ze identiek dezelfde hoeven te zijn. Dat zou voor meer variatie zorgen in de omgeving, als je die dan toch zonodig (ik toch) hoeft te vernietigen. Alles voor het milieu hé ;)

[Reactie gewijzigd door Mizitras op 14 december 2007 15:35]

je hebt wel een punt over het exact hetzelfde stuk dat aangroeite en grote stukken die eraf vliegen
en nu eventjes overdrijven...

volgens mij zijn dat gewoon bitmaps die ze vertraagd op het scherm tekenen van vanonderen te beginnen :)
En valt het op, alle boompjes zijn precies 'dezelfde' soort? Ik zie nergens een struik of ander laag gewas groeien.
Betijde demo versie om de engine die ze tot zover hebben te showen: waarschijnlijk zijn ze nog lang niet klaar en moeten er nog veel meer planten e.d. gemaakt worden.
DE bomen groeien op de zelfde manier terug omat ze hoogstwaarschijnlijk een L-system gebruiken om de "bron" van de boom in op te slaan, en zo ook met meer iteraties op de l-system automatisch nieuwe takken erbij krijgen.
@ cybergen007

Inderdaad, eye candy daar gelaten, ik speel een spel vooral om de game-play ervaring. honderden euros uitgeven om een spel "soepel" te kunnen laten lopen, en dan in een weekje uitgespeeld zijn..nee bedankt..

Gameplay FTW!

Dan blijf ik liever bij een spel zoals Diablo II, HL2 of Starcraft. oud als de kont van sinterklaas, maar geniaal in elkaar gezet, en herspeelbaar.

maar ja, voor iedereen wat he..
natuurlijk moet ge nie bij het oude blijven hangen ge moet gewoon alles wa uitkomt links laten liggen (tenzij da fatsoenlijk bolt gelijk ut3) en binnen een jaartje ergens in de winkel vanonder het stof uithalen dan kunt get wel draaien :P 1 jaartje vertraging maar alles draait wel vlotjes xD
tenzij da fatsoenlijk bolt gelijk ut3
Kan iemand dat vertalen? Wat begrijpelijker schrijven zou leuk zijn, de rest van je post kon ik nog net ontcijferen.
Wat ik nou niet snap is dat als ze het zo willen maken dat ook mid-range systemen het kunnen gebruiken ze terugvallen op DirectX9 in plaats van DirectX10.1

DirectX10.1 heeft ten opzichte van DirectX10 namelijk een heleboel functies waardoor de performance omhoog gaat, en ook AA zou eens tuk makkelijker moeten draaien bij DirectX10.1

Dus dan heb je de grafische schil van DirectX10 maar dan met een betere performance dus ook makkelijker te draaien op mid-range systemen.

En dan kan het altijd nog wel op DirectX9 gedraait worden. Men doet alsof er voor DirectX10 / 10.1 games geen markt is, maar als het zelfde spel ook op een directX9 systeem draait is dat op zich geen probleem.

Maar verder ziet het er wel goed uit, al vind ik die jeep een beetje tegen vallen, (boven het wiel voornamelijk.
En hoop ook dat ze dat met die groeiende bomen ook neit te ver doordraven, leuk dat het terug groeit. Maar dat duurt wel minstens één jaar. Ben bang dat het in het spel 1 uur in plaats van 1 jaar gaat duren.
DirectX10.1 heeft ten opzichte van DirectX10 namelijk een heleboel functies waardoor de performance omhoog gaat, en ook AA zou eens tuk makkelijker moeten draaien bij DirectX10.1
Dat is hetzelfde argument dat men bij DirectX9 vs 10 gebruikt heeft, een jaar geleden. En waar staan we vandaag?

Dx10 games die beter snelheid hebben in DX9 mode, dan DX10.
Games die met opzet gecrypled worden in DX9 om DX10 er beter te laten uitzien. Tot men dit ontdekt, en deze advanced graphics aanzet in DX9. En dan draait men met deze "DX10" effecten nog sneller in DX9 dan in DX10.

Puur & simpel. Vista + DX10 != ready. De drivers lopen nog achter, en er zit een probleem met performance wanneer games in "real" DX10 draaien.

Gans het idee van de rewrite in DX10 was om de performance te verhogen, maar hierdoor verliest men jaren van optimalisaties onder DX9 & XP. En als men deze games dan in DX10 draait, tja ...

Zeg nu zelf, het effect dat SP1 geen performance opleverde vs Vista + de huidige patchen, vs XP SP3 dat wel performance opleverde ...

Het zal nog wel even duren Vista & de drivers op hetzelfde niveau zijn, en dan zal je meer & meer DX10 games gaan zien. Op dit moment is DX10 voor developers niet de moeite waard als primary development.

Een regel die ik al een tijdje gebruik voor ik een OS upgrade. Wacht tot SP2 uit is. Of het nu win2000;XP, of Vista is. Over het algemeen kan je stellen dat een Windows OS pas de moeite waard is na de SP2 patch. Op dat moment zijn de drivers optimized, en zijn de grootste bugs & performance problemen eruit...

Mensen die nu Vista & DX10 draaien zijn beta testers, die aan snelheid & stabiliteit inleveren. Bij deze dank ik u voor de beta testing. :)
Mensen die nu Vista & DX10 draaien zijn beta testers, die aan snelheid & stabiliteit inleveren. Bij deze dank ik u voor de beta testing. :)
Graag gedaan hoor ;)

Hoe graag ik het ook niet wil, het is uiteindelijk wel zo. DX10 klonk allemaal heel leuk, maar het is het gewoon nog niet waard op het moment.
Dus jij hebt tot 25 augustus 2004 op windows 98 zitten gamen?
http://support.microsoft.com/kb/322389
Sorry maar wat een onzin, wachten tot service pack 2. Net zoals de mensen die Vista gebruiken béta testers noemen. Er zijn wat poblemen met Vista ja, maar het is niet alsof die niet bekend zijn en alsof daar niet aan gewerkt word. Volgens mij begrijp jij niet helemaal wat béta testers zijn.

Als ik morgen een rot geschreven stuk software release en daar meteen twee nietszeggende servicepacks achteraangooi, koop je het dan meteen?

Ik gebruik veel liever software vanaf het allereerste moment, bugged of niet, op die manier leer ik oplossingen vinden op creatieve wijzes (Joost, Winamp, WoW etc.), en mocht dat niet lukken, dan wacht ik wel op een fix. Maar dat heeft naturlijk te maken met je instelling en is dus persoonlijk (nofi).
Ze kunnen extra geld verdienen door de engine te gebruiken voor die tuinontwerp programma's. Kunnen ze eindelijk eens een realistisch beeld creëren van wat er in de tuin komt te staan.
Ziet er heel mooi uit :), het lijkt bijna net echt.
er staat duidelijk in het artikel dat het ook op midrange systemen moet gaan draaien :P

dus waarschijnlijk hoeft je systeem met de nieuwe engine niet zo uber te zijn als voor Crysis
Oh zeker wel net zo uber als voor crysis. Er word waarschijnlijk bedoeld dat ondanks de engine ongeveer een jaar later uitkomt, je er niet meer voor nodig hebt dan bij Crysis :)
Zoals in de tekst vermeld, is het een betere engine die beter op de midrange loopt
Echt Wauw vind ik het niet, kijkend naar http://tweakers.net/ext/i/1197639802.jpg , die ton, en dat muurtje, beetje hoekig.
Valt mee hoor, dat is namelijk in de meeste games wel zo... Zo hoekig is het nou ook weer niet, en je merkt er waarschijnlijk niets van als je aan het gamen bent.
Hoewel Crysis nog maar net op de markt is, wordt er al druk gewerkt aan een opvolger van de Cry-engine. Met de nieuwe Far Cry 2-engine wil Ubisoft de lat nog hoger leggen.
Een beetje een vage intro. Er wordt de indruk gewekt dat Crysis van Ubisoft is en dat ze de engine er van nog beter willen maken :P
Officieel gezien is de engine achter Far Cry de 'Cry'-engine... En de engine achter Crysis heet 'Cry Engine 2'.. Maar het maakt het er niet veel duidelijk op inderdaad.
Ja, dat heb ik altijd maar een aparte boel gevonden, crysis zit samen met EA, maar de far cry tak zit samen met ubisoft.

In principe weet ik niet of ze wel zo goed eraan hebben gedaan om crysis een gelijkwaardige naam (cry) te geven als far cry, velen leggen de link dat de een het ander opvolgt.
Heb je Crysis wel es bekeken? Dat is gewoon Far Cry plus. Zelfde jungle troep, zelfde bootjes, zelfde autootjes, etc.
Het is toch allemaal van Crytek? En die hebben als specialisatie het maken van dit soort bossen en vegetatie blijkbaar. Dan maakt het toch weinig uit welke uitgever er de releasedates door pushed?
Natuurlijk noemt het 'Cry'.. De ontwikkelaar is nog steeds CryTek, van zowel Far Cry 1 als Crysis. Far Cry 2 wordt door Ubisoft zelf ontwikkeld. En natuurlijk heeft Ubisoft een nieuwe engine ontwikkeld, want het zou me sterk lijken moesten ze de Cry Engine 2 mogen gebruiken van CryTek en EA.
Mogen gebruiken... vast wel, maar dan moeten ze de licenties daarvoor betalen, die waarschijnlijk niet mals zijn. Aan de andere kant, in-house een zo goed als nieuwe engine opbouwen is ook niet goedkoop.
Ik mis een beetje het nut van growing vegitation en regenerating trees. Ik neem aan dat je geen maanden in 1 level zit (want een boom groeit niet in een uurtje of 2 een nieuwe tak aan.

Daarbij, 1 grote tak afschieten met een gewone magnum handgun? beetje apart...
Bomen die terug aangroeien zijn misschien niet zo interresant, maar het is niet zo lastig om eventjes te springen naar zombies of trollen die terug aangroeien, of snel woekerende planten te simuleren.
Zo'n feature zie ik liever in een volgende Elder Scrolls, waar je in-game maanden, soms misschien wel jaren doorbrengt.
het gaat natuurlijk om het feit dat je nu veel meer diversiteit built in in het spel hebt, niet dat je het kan zien groeien. ze hebben in dit filmpje even een teller ingebouwd die oploopt maar in het spel zijn dat natuurlijk constanten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True