Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 175 reacties

Hoewel Far Cry 2 pas op 23 oktober in de winkel ligt, zijn de Xbox 360- en pc-versie van het spel van Ubisoft al als torrent te vinden op internet. Niet de pc-versie, maar de versie voor de Xbox 360 is populair, wat mogelijk wijst op een trend.

Schietspel Far Cry 2 is gesignaleerd op vele torrentsites die het internet rijk is. Daarmee is de illegale versie van het spel een week eerder te krijgen dan de legale versie, die pas vanaf 23 oktober te koop is. Zowel de versie voor de pc als die voor de Xbox 360 is op torrentsites te vinden, waarbij opvalt dat de versie voor de Xbox 360 verreweg het populairst is, afgemeten aan het aantal seeds en leechers.

Tot nu werd de pc gezien als het platform waarop piraterij het weligst tierde. De populariteit van de illegale Xbox 360-versie duidt mogelijk op een trendbreuk. Aan de systeemeisen van de pc-versie kan het niet liggen, die zijn niet opvallend hoog. Voor het afspelen van de illegale Xbox 360-versie is een gemodde console nodig. Gezien het grote aantal downloaders vormt dat kennelijk geen bezwaar.

Far Cry 2
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (175)

1 2 3 ... 7
Wat een gedoe zeg. Het is feit (gebleken, onderbouwd door realiteit) dat alle platforms gekraakt worden. Zelfs voor je Wii is een hack onwikkeld, die homebrew mogelijk maakt. Dit is de eerste stap naar het speelbaar maken van illigale games.

Dat de games (en software, voor de pc) beschikbaar zijn vůůr de officiŽle release komt omdat de distributie begeleid wordt door mensen:

Als er bij de ontwikkelaar geen 'zwakke schakel' zit, die het spel of de software lekt, dan zit er wel iemand bij de productiefaciliteit. Die Cd's (of DVD's tegenwoordig) worden met duizenden tegelijk gebrand en verpakt, dus het valt niet op als er eentje ontbreekt. Iemand laat een dvd in zn overall glijden, en het is gebeurd. De geringe kans dat er in deze periode niemand het spel naar buiten brengt wordt overbodig gemaakt door de laatste schakel, transport. Ooit op een beurs geweest, of op internet tegengekomen, de bekende 'van de vrachwagen gevallen' spullen.

Soms zijn dingen letterlijk van de vrachtwagen gelazerd, maar we weten allemaal dat het gros van deze spullen gewoon achtergehouden is.

Het is nu eenmaal zťťr waarschijnlijk dat ergens in het proces van ontwikkeling tot verkoop Ūemand kans ziet (en grijpt) om het spel vroegtijdig naar buiten te brengen. De drempel daartoe is heel klein, en kan al verwaarloosd worden als het gaat om aanzien verkrijgen (binnen Warez-groepen) of geld verdienen.

En de keuze van ontwikkelaars voor consoles is niet zo vreemd, zoals iemand hier al zei hoef je een PC niet aan te passen om een gedownload spel te kunnen spelen, en een console wel. En geld speelt natuurlijk altijd een rol;)
Lekker eventjes promoten hier, zullen ze blij mee zijn bij Ubisoft...

Mja iniedergeval, het is tragisch dat er zoveel gedownload wordt. Ik ben zelf sinds een aantal maanden gestopt met games downloaden, alhoewel ik nog wel mijn films en muziek download (maarja wat wil je als arme student ;)). Dat de hele pcgaming markt naar de kl*te gaat, gaat er bij niet in though, vandaar dat ik niet meer download.

Wel opvallend dat er meer voor de 360 wordt gedownload ,wat dus inderdaad toch duid op een hoog aantal mensen met een gemodde versie, waar dus blijkbaar toch veel geld in om gaat. Ik vind dat Microsoft daar wel eens aan mag gaan werken, want bij de PS3 gebeurt het ook niet.

Ook is er trouwens geen reden om deze game te downloaden, want alhoewel er wel de Spore DRM rechten worden gebruikt, heb je hier te maken met een procedure waarbij, na een correcte de-installatie, de op die computer gebruikte key (5 per computer, 3 computers) weer vrijkomt, wat resulteert in een goede beveiliging, maar toch onbeperkt wat betreft installatie. Bij Spore werd namelijk de DRM beveiliging veel gebruikt als excuus om te downloaden, maar dat kan overduidelijk hier niet.
O moet ik nu ook al iedere keer gaan uninstallen voor ik ga formatten om m'n recht om te installeren terug te krijgen?

Neen bedankt.

What's next? Even formatteren... Gaat niet, ik moet eerst nog 27 programma's deactiveren...
Tsja, ik neem ook niet aan dat je na 5 keer formatteren en dit spel installeren hem nog steeds speelt. En anders is het een kleine moeite om hem even te verwijderen...

En alhoewel je natuurlijk overal wel een negatief punt aan kan hangen, blijft het een feit dat dit hele gedoe er alleen maar in zit omdat mensen zoveel downloaden, ze kunnen niet anders als de beveiliging erin zetten bij wijze van spreken.

[Reactie gewijzigd door spree op 16 oktober 2008 17:27]

Bij Spore werd namelijk de DRM beveiliging veel gebruikt als excuus om te downloaden, maar dat kan overduidelijk hier niet.
In principe kan het nog steeds, daar niet iedereen een "correcte" deinstallatie kan of wil doen, persoonlijk koop ik niets wat drm heeft (aangezien je het dan huurt tegen een prijs die echter wel vele malen hoger is dan een redelijke huurprijs) zeker niet wanneer het het gebruik van een product ernstig beperkt
Laat ik dan een positieve noot in deze discussie brengen door te zeggen dat dit nieuws mij wel tamelijk enthousiast maakt om de game te kopen.

Ik loop op de feiten vooruit maar ik ga er dan nu ook maar vanuit dat het de 23ste van oktober in de winkels ligt. Ik koop em in ieder geval.

Wat betreft de torrents e.d. dat zal helaas niet snel veranderen. Misschien moet de pc gaming industrie meer gelijkmatig gaan ontwikkelen want de enige reden dat er zoveel heisa is omtrent illegale downloads is omdat men veel verlies lijdt omdat de kosten de baten overtreffen. Als ik vervolgens kijk naar wat voor een rommel er af en toe op de markt komt (Turning point: fall of liberty, Soldier of Fortune Payback enz) dan is het ook niet gek dat de consument af en toe een wenkbrouw optrekt en zich belazerd voelt en zich de vraag stelt waar die ontwikkelaars dan toch al die tijd mee bezig zijn geweest wat de prijs moet rechtvaardigen.

Als een ontwikkelaar zich minder bezig zou houden met het inbouwen van de nieuwste snufjes en het gebruiken van de nieuwste technologieŽn dan denk ik in ieder geval dat het niveau van de gamplay verbeterd zal worden terwijl ruim, zo niet volledig tegemoet gekomen wordt aan de grafische wensen van gamers (ik laat andere aspecten zoals AI even buiten beschouwing).
Over de verschillen tussen de US prijzen en de EU prijzen. In de US is alles zonder BTW, dus die wordt er later nog bij op geteld. Voor US / EU handelsverkeer wordt er dus nog 20 % bijop geteld.

Dus 50 dollar = 40 euro ex BTW + 20% van 40 = 8 euro BTW is weer 48 euro.

Dus daarom is er een verschil tussen deze twee prijzen en wordt er helaas te vaak moord en brand geschreeuwd over de prijsverschillen. In de US is er geen BTW voor internet verkopen en bij play.com is deze BTW laag (kanaal eilanden loop hole). Daarom is het daar goedkoper dan in NL.
Fallout 3 is al sinds 8 oktober the downloaden en dat spel komt pas op 28 oktober uit. Bij Fallout 3 gaat het ook om de XBox 360 versie. Dat het bij Far Cry nu ook de XBox versie is die populair is bij piraten betekent geeft hoop dat fabrikanten gaan ophouden met het gezeur over PC gamers. Laat ze gewoon eerlijk zeggen dat ze liever voor consoles ontwikkelen omdat het makkelijker is en ze meer geld kunnen vangen.
De PC versie is niet beschikbaar (het is een nepversie van FC2), ergo wordt hij ook niet gedownload.
Daarbij wordt in het artikel niet vermeld of het procentueel of absolute cijfers zijn. Als er vijf keer meer mensen op een x360 spelen dan op de pc, dan zal je inderdaad veel meer mensen de x360 versie zien downloaden.

Ik vraag me af waarom Paul geen update van het artikel maakt om te melden dat de pc versie niet ge echte versie is.
Omdat er wel een echte versie is. De Razor1911 release. Ik heb 'm geprobeerd om daarna naar de FRS te rennen en de collectors edition te halen, en m daarna weer te cracken om die stink-drm te omzeilen.

[Reactie gewijzigd door eBait op 26 oktober 2008 19:39]

Piraterij was nooit de echte reden voor de console shift, voordelen is dat relatief slechte content die op de pc nooit zou hebben verkocht op een console veel verkopen kan pakken, dus minder moeite voor meer geld.
Tel daar bij op dat sommige grote developers worden omgekocht om zich voornamelijk op de console te richten (epic bijv, ik heb er nog spijt van dat ik ooit geld betaald heb voor hun games nu ik weet dat ze niet meer multiplatform ontwikkelen vanwege de console) en dat de grafische eisen niet zo hoog zijn en voila: cash cow (voor zolang het duurt, of tot wanneer de volgende generatie kids weer aan de console kan)
Dit gebeurt toch bij elk gewild spel dat in de states of japan al uit is.

En er zullen altijd wel mensen zijn die het spel kopen omwille van de multiplayer.

Persoonlijk vind ik het nieuws over illegaal downloaden iets overdreven, als de makers willen dat ze hun spel kopen en niet gaan downloaden bouw er dan fantsoenlijke beveiligingen, je maakt mij niet wijs dat er de dag van vandaag geen goede oplossingen zijn...

Ik zeg niet dat die dan ook niet gekraakt gaan worden maar dan proberen ze tenminste :P


of topic
Even een voorbeeld, ik d/l GRID racedriver om te kijken of het de moeite waard isom te kopen, en wat blijkt ik kan gewoon online spelen |:( .. komaan wtf.

[Reactie gewijzigd door Sam1an op 16 oktober 2008 13:42]

Hoe zou jij zelf zijn? Als jij al zovele jaren probeert je werk te beschermen tegen illegale kopieŽn, en dat het dan elke keer op het zelfde neerkomt. Het werkt niet. De enige mensen die je echt tot last bent zijn de mensen die het zelf kopen.

Voorbeeldje: nieuws: Kopieerbeveiliging Mass Effect en Spore verloopt via internet

Je hoort op alle artikelen die hieruit nog volgen enkel de mensen klagen die zijn spel gekocht hebben. Degene die het illegaal downloaden zitten vrolijk te glimlachen want zij hebben hier helemaal geen last van.

Je mag er dan nog een super zware beveiliging in gaan steken, het levert de illegale versie hooguit een paar dagen vertraging op. Ik vind dat nieuws dan ook totaal niet overdreven, er moet iets aan gedaan worden, echter zie ik in de verste verte nog geen oplossing buiten het stopzetten van de productie.
nou ik zeg kijk naar starforce met bijvoorbeeld worms mayhem het heeft tog een maand of 3 geduurt voordat die gekraakt was
x3 heeft nog langer geduurt... maar nu weten de crackers hoe starforce werkt en duur het niet langer meer als voorheen. en starforce heeft voor een hoop problemen gekost voor de betalende gebruikers.
nog sterkere beveilingen zullen alleen maar meer problemen gaan veroorzaken en misschien in het begin even succesvol zijn maar daarna totaal nuttenloos worden.
Ik heb gewoon mass effect gekocht en wel ff een crack erover heen gedaan omdat stomme drm weg te halen
Ik zal hem denk ik ook wel kopen voor de xbox, vond de map editor van het multiplayer gedeelte van Far Cry Instincts echt geweldig. En ook erg leuk om in maps die door anderen waren gemaakt rond te lopen.
Het spel zag er ook erg goed uit voor de xbox 1 vond ik.

Op simpele en efficiŽnte manier kon je je eigen maps bedenken en inrichten met allemaal spullen.
Had keer map gemaakt waar iedereen op een berg van 10/20 meter hoog begon en dat ze eerst een paraglider moesten pakken om naar beneden te kunnen.
Uuuhm als je een (vermoedelijk degelijk) slot op je deur hebt en er wordt ingebroken, hoe zou jij dan reageren als iemand zegt dat je dan maar beter 20 extra, en dure sloten moet kopen en je huis beter moet beveiligen. Want ťťn slot, dat maakt het een inbreker wel super gemakkelijk, komaan wtf.

Hoewel ik geen marktspecialist ben, en dus eigenlijk net zo hard bullshit blaat als elke willekeurig gamer, ben ik van mening dat er toch drie belangrijke factoren zijn die de gamesverkopen zullen boosten:
- Maak degelijke games en niet super crappy games. Ikzelf ervaar vaak zelf dat hoewel ik een game al illegaal heb binnengehaald, ik het toch de moeite waard vind om er alsnog voor te betalen als het een echt goed spel is. Quality > quantity, imho.
- Zorg dat er meerwaarde is bij een legaal aangeschafte versie. Dus niet extra obstakels zoals maffe DRM waar de 'illegalen' geen last van hebben, wel toffe online play die je alleen kan doen met een goede key (of doe zoals Steam).
- Gooi de prijs van games omlaag. Want om heel eerlijk te zijn, ik ga echt geen 50+ euro neertellen voor een game, ook niet als die goed is. Ik wacht zowieso totdat die voor 30 euro of minder in de winkel ligt (natuurlijk uitzonderingen daargelaten).

Maarja... iedereen zal zo zijn idee hebben, en de echte 'hardcore downloaders' zullen misschien wel gewoon stoppen met gamen als ze niet meer illegaal kunnen downloaden, in plaats van 50+ eurootjes neertellen om toch verder te kunnen gamen.
De grote vraag is natuurlijk hoeveel van deze mensen de officiŽle versie straks gaan kopen...
Was het niet zo dat bij Assassins Creed er moedwillig een error in the versie was geplaatst die werd geleaked? Volgens mij stimuleerde dat veel mensen om de officiŽle versie te kopen.
Is het handig om opzettelijk een bug in een leak te plaatsen?

Mensen downloaden het, gaan het spelen, komen de bug tegen, en zeggen "oh, wat een @#$-spel, blij dat ik het niet gekocht heb" en kopen het ook nooit meer.

Aangezien het gros van de downloaders vol trots zichzelf verdededigt met "ik download het eerst om te kijken of het leuk is, en dan koop ik het alsnog"...
Nee het is inderdaad niet slim, kijk naar Titan Quest en Assasin's Creed. Ongeloofwaardig hoe snel illegale downloaders ook de eerlijke mensen lieten denken dat het spel niet deugde, liepen gewoon allemaal maar mee.

Zelfs vele reviewsites die bij beide games de bugs niet alleen melden maar ook lagere scores door gaven. In beide gevallen volledig onterecht want de retail versie die enkele dagen later in de winkel lag werktte perfect.

Nee hoor, illegaal downloaden maakt de industrie niet kapot (sarcastische toon).
Het is dan ook de fout van de reviewer dat hij lagere cijfers geeft zonder te vermelden dat dat komt door een bug ergens.

Bovendien zat deze bug pas ergens verder in het spel en niet aan het begin en was het dus niet zo cruciaal.
ahja... een bug waardoor je pakweg je spel niet kan uitspelen of waardoor je compleet vastzit in een bepaald gebied. of nog beter zelfs, waardoor je voortgang in het spel gewoon compleet verloren gaat (al dan niet "dankzij" een patch"). 'k heb zo nogal wat meegemaakt!

In het geval van Assassins Creed, die ondertussen befaamde 'bug' waardoor je in de illegale versies gewoon Jeruzalem niet binnen kom (de 2e stad waar je kwam geloof ik, als je masjaf niet meetelt).

Nouja, Ik heb het ook gedownload indertijd, en heb achteraf ook de 'goede'/legale versie gespeeld bij een vriend, maar het zei me echt niets meer. 'k kon misschien nog een kwartier ofzo spelen en toen begon ik me al trug te vervelen. Gewoon niet mijn spel.
Geef mij maar Gothic (eender welke) of CoD4 ofzo. Ik heb het gewoon niet voor zo'n volledige console controle (autocamera, lopen ahv je positie op het scherm, ...).

Far Cry 2 spreekt me ook echt wel aan, en ik zie er dan ook erg naar uit. Maar omdat ik Fallout 3 al heb gepre-ordered en er geen 2 games / maand in mijn bugdget passen, zal ik Far Cry 2 ook pas op latere datum aanschaffen.
als mij een game heel erg aanspreekt ga ik hem juist niet downen om de spelervaring niet te bederven :P gedownloade spellen missen bij mij toch iets van hun charme..

Maar misschien ben ik gek :P
er werd een pregold versie voor de PC geleaked, maar niet veel later kwam er een goede versie
Je hoeft niet eens meer naar de torrent sites of nfo sites. Je leest gewoon op T.net wanneer er een release is :)
Het is toch helemaal niet vreemd dat de 360 versie op't moment meer gedownload word?? Da's namelijk de enige versie die te krijgen is. Alle pc versies die in torrents te vinden zijn stiekum farcry 1.
Ik betwijfel of hier ook een bug in gebakken zal zitten.
Ik denk eigenlijk dat Ubisoft door Far Cry vele tranen zal huilen over hoe slecht het wel niet is dat mensen zich niets aan trekken van het feit dat je helemaal geen illegale versies mag downloaden.

Wel jammer voor Ubisoft en ook niet fijn voor Microsoft om te zien dat er schijnbaar zo veel mensen zijn die een gemodde Xbox hebben. Ik vraag me af of dat betekend dat er een mod beschikbaar is die gewoon werkt met Xbox life. Ik weet dat er mensen zijn die twee Xbox'en hebben een gemod en een niet special voor Xbox life maar dat zijn over het algemeen echte freaks en die bestaan volgens mij niet in zulke grote aantallen.
ja hoor. je kan gewoon op live met een gemodde 360... (als je maar weet wat je doet)
Of het moedwillig was of niet weet ik niet. Maar in de meeste torrents zat inderdaad een 'fout' waardoor je Jerusalem niet kon enteren en het spel ineens afsloot :)
Volgens mij niet zo moeilijk. Iemand met een gemodde console die een spel voor release download (illegaal) zal echt niet op het moment van release naar de winkel stappen om het spel alsnog te kopen.
Ik ken wel een paar mensen die een gemodde en een originele console hebben. Door te downloaden (ondanks dat je op langere termijn wel een economische schade toebrengt aan de fabrikant), kijken ze of een spel de aanschafprijs waard is. En als dat zo blijkt te zijn, kopen ze het volledige spel ook vanwege online features die bij bepaalde spellen toch wat toevoegen aan de ervaring.

Probleem is inderdaad wel dat 99% van de mensen met een gemodde console alsnog het geld voor een origineel niet op tafel willen leggen ondanks dat een spel enorm bevalt.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 16 oktober 2008 13:46]

Door te downloaden (ondanks dat je op langere termijn wel een economische schade toebrengt aan de fabrikant), kijken ze of een spel de aanschafprijs waard is. En als dat zo blijkt te zijn, kopen ze het volledige spel ook vanwege online features die bij bepaalde spellen toch wat toevoegen aan de ervaring.
Je spreekt jezelf hier enorm tegen. Je zegt dat mensen vooraf beoordelen of het spel de aanschafprijs wel waard is om dan uiteindelijk het spel ook daadwerkelijk te gaan kopen (indien dit dan het geval is) en dat het downloaden voor een dergelijke proef schadelijk voor de fabrikant is. Als er omgekeerd nu een enorme hoeveelheid mensen is die het spel koopt zonder een voorproefje te hebben genomen, dan weerspiegelen de daadwerkelijke verkopen in veel minder mate de populariteit van het spel. Dit kan de fabrikant het beeld geven dat zijn spel geliefd is (wat eigenlijk niet zo is) ... fabrikant produceert vervolgens een gelijksoortig spel, maar niemand koopt het. Lijkt mij dat het laatste scenario ook niet gewenst is
Dit kan de fabrikant het beeld geven dat zijn spel geliefd is
denk dat dat voor een fabrikant niet het belangrjikste is. De verkopen op zich gaan meer meespelen dan het feit dat ze te weken komen of hun spel "echt" geliefd is.

De geliefdheid van een spel kunnen ze goedkoper te weten komen door diverse gebruikersfora na te lezen
Maar waarin spreekt hij zichzelf nu tegen?
Ik ken ze ook. En ik hoop dat ze zo slim zijn om niet live te gaan voor hij in de winkel ligt anders denk ik dat ze heel snel een ban hebben.
Zelf heb ik van het begin af aan gedownload en uit geprobeerd, maar aangezien ik veel liever on-line speel dan tegen een computer heb ik al deze spelen daarna gekocht en zelfs 2 x omdat zoonlief ook graag on-line speelde. Daaronder valt de UT2k3 en 4 reeks, Halflife 1 en 2, Quake 1 2 en de laatste, COD, etc etc. Had ik ze niet gedownload dan had ik ze ook niet uit kunnen proberen en ze nooit gekocht, zelfs niet voor 50 euro. Zelfs oude DOS spelen zoals dn, jill of the jungle, Doom 1 & 2 en nog vele anderen heb ikaltijd gekocht na de shareware versie geprobeerd te hebben.

[Reactie gewijzigd door Athalon1951 op 16 oktober 2008 15:11]

Ze kunnen ook (in veel gevallen) een demo downloaden om het spel uit te proberen.
Vanwege PC-demo's heb ik een negatief beeld over demo's.... bij het deinstalleren blijft altijd wel wat zooi achter...
Uhm, dat gebeurt niet alleen met demo's. Dat gebeurt met bijna elk installatie pakket. Of het nu games of applicaties zijn. Het gebeurt zelden dat ze gewoon de map met alles er in weghalen. Wordt er een bestand aangemaakt dat niet door de installatie is meegekopieerd, dan kun je er donder opzeggen dat er nog wat achter blijft. Savegames zijn ook een ramp bijdiverse spellen. Sommige vragen wel of je de savegames e.d. ook wilt verwijderen. Maar de meeste games laten ze gewoon lekker staan (komt onder andere ook omdat ze niet met de installer zijn meegeinstalleerd).
Saints Row 2, FIFA en PES zijn recente voorbeelden van spellen die volgens mij eerder en meer gedownload zijn dan de PC versies.
Maar dat zou er natuurlijk ook door kunnen komen dat er van Saints Row 2 geen PC versies is...

Gelijksoortig aan dit artikel waarin vermeld word dat de X360 versie populairder is dan de PC versie. Nogal wiedes aangezien er geen PC versie van Far Cry 2 is.

[Reactie gewijzigd door RolfLobker op 16 oktober 2008 22:36]

SR2 heeft ook een PC versie, die is echter wel uitgesteld na de release van de console versies. De consoleversies van deze spellen lekte allemaal ver voor de release uit en zijn vaker gedownload dan de PC versie.
Off-Topic:

Even voor de duidelijkheid

Downloaden mag wel, maar uploaden niet. Op grond van artikel 16b en 16c Auteurswet 1912 mag men enkele exemplaren voor eigen oefening, studie of gebruik, gebruiken.. Dit heet een thuiskopie. En je mag dus illegale spellen hebben op een dvdtje of cdtje of whatever.

Maar je moet het altijd wel weer verwijderen / weggooien na testgebruik, daarna moet je het orgineel uit de winkel kopen.

Dus iedereen die zegt dat downloaden niet mag, dat mag dus wel.

Als je dus een illegaal bestand of bestanden zet op een dvdtje dan mag je dit dus doen, maar tegen een vergoeding. Die is 0,60 eurocent per DVD-R of DVD+R. Je betaalt er dus voor. Oja, en je mag maar een beperkt aantal thuiskopieŽn hebben. Ook een norm.

Dus alle mensen die zeggen:

Downloaden kopieren is onwettig en mag niet. Volgens Artikel 16b en 16c mag het dus wel. Onder bepaalde voorwaarden. Zie hierboven onder andere.

Nogmaals: Downloaden mag. wat je nou lult of niet, het mag! :Y)

On-Topic
Beetje zielig als de mensen achter Far Cry 2 nu alle sites die torrents aanbieden voor een boete zorgen voor die sites. Of in het ergste geval dat er weer heel veel Torrent sites plat gaan komen te liggen, door de vele media-aandacht die er is over Far Cry 2 en ga zo maar door. Dat is echt zielig, want er zijn zoveel games die worden aangeboden als torrent.

Alleen maar omdat deze game zo populair is mag hij niet worden aangeboden als .torrent. Dat is waarschijnlijk wat ze straks gaan zitte denken.

Anderzijds, ze kunnen ook gewoon betere beveiligingen maken, zoals sommige mensen al zeggen, er zijn genoeg technieken. Dit houdt de krakers wel weer een tijdje zoet... maar idd alles wordt gekraakt naar verloop van tijd. Het kost gewoon tijd.

Oja, ik koop ook gewoon mijn games. Ik download ze alleen om te testen, en als ik ze leuk vind koop ik hem meteen via internet. Ik ga ze niet zitte spelen als ze zijn gedownload. Zonde van de games-industrie vind ik dat.

Greets Stefan

[Reactie gewijzigd door dragonstefan op 16 oktober 2008 19:00]

Fout. Downloaden mag, behalve bij commerciŽle en auteursrechtelijk beschermde software. Pas op met wat je zegt. Als mensen wat jij zegt voor waarheid aannemen kunnen ze lelijk in de problemen komen.
Vooralsnog is downloaden van muziek, films en bv boeken en tijdschriften WEL toegestaan, hoewel een rechter onlangs een iets andere uitspraak deed dan de wetgever en (vorige) minister van Justitie hebben bedoeld.

Maar nogmaals; gamez en appz mag je NIET downloaden. Het recht op de thuiskopie en kopie voor eigen gebruik gelden hiervoor nadrukkelijk NIET. Pas dus op (en koop je games gewoon).
Dat gezeur altijd over illegale downloads. Echt een zwaar kansloze discussie. Opgesomt is het gewoon heel makkelijk:

- Elk systeem wordt gekraakt (kwestie van tijd).
- Elk platform is dus (zoals eerder al iemand poste) even (on)interresant om voor te devven.
- Piraterij komt niet voor uit het feit 'omdat het kan'

Tis zielig hoe vaak het woord 'piraterij' gebruikt wordt door game dev companies. Een verschuiving van devs naar xbox/ps3/etc. komt puur uit laksheid van de developers, want je hoeft je game maar met 1 systeem compatible te maken en klaar.

Het hele argument/gezeur over dat pc-games zo makkelijk te kopieren zijn slaat nergens op. De reden dat er zoveel piraterij is is omdat er zoveel CRAP games zijn. Ik ben blij dat we dit soort games voor noppes kunnen downloaden, om ze vervolgens na 1 uurtje weer weg te gooien omdat er geen flikker aan is.

Gelukkig is er een company die het grote tegendeel bewijst voor alle andere crap-game-companies; en dat is Blizzard. Blizz laat duidelijk zien dat je prima pc games kan maken die niet massaal pirated worden, en waar flinke winst op behaalt kan worden.
- Elk systeem wordt gekraakt (kwestie van tijd).
- Elk platform is dus (zoals eerder al iemand poste) even (on)interresant om voor te devven.
Het ene platform is echter gemakkelijker dan het andere. Bij de pc heb je maar een iso te downloaden en in je loader te starten. Kan iedereen gemakkelijk.
Bij de consoles ligt het helemaal anders. De PS3 zit nog gesloten en bij de x360 wordt je account geblokkeerd (je kan wel single player blijven spelen).
- - Piraterij komt niet voor uit het feit 'omdat het kan'
Nee komt voort uit gierige mensen die het werk van iemand anders niet respecteren.
Tis zielig hoe vaak het woord 'piraterij' gebruikt wordt door game dev companies. Een verschuiving van devs naar xbox/ps3/etc. komt puur uit laksheid van de developers, want je hoeft je game maar met 1 systeem compatible te maken en klaar.
Een game voor de pc maken is niet zoveel moeilijker hoor, je moet gewoon meer testen draaien en dat zijn de devs niet. 'T is zielig hoe vaak niet wordt betaald voor hun moeite en moest mijn baas mij niet betalen zat ik hier ook niet. Jij wel?
Het hele argument/gezeur over dat pc-games zo makkelijk te kopieren zijn slaat nergens op. De reden dat er zoveel piraterij is is omdat er zoveel CRAP games zijn. Ik ben blij dat we dit soort games voor noppes kunnen downloaden, om ze vervolgens na 1 uurtje weer weg te gooien omdat er geen flikker aan is..
Er zijn meer dan genoeg legale manieren om te weten of een spel je aankoop zal waard zijn. Beide je eigen ervaring en de honderden reviewers in de wereld.
Gelukkig is er een company die het grote tegendeel bewijst voor alle andere crap-game-companies; en dat is Blizzard. Blizz laat duidelijk zien dat je prima pc games kan maken die niet massaal pirated worden, en waar flinke winst op behaalt kan worden.
Je moet het natuurlijk op WoW hebben waar het helemaal niet leuk is om op pirated servers te spelen waar puistkoppen met de scepter zwaaien en geen regels zijn. Als je het niet op WoW hebt, moeten we al 5jaar in het verleden gaan kijken. Toen waren er echter veel minder cijfers bekend en kan je dus niet representatief vergelijken met de hedendaagse situatie.
Is het je al opgevallen dat Blizzard een volledige nieuwe positie inneemt voor SC2 en D3? D3 wordt onmodbaar en uitbreidingen zoals mappen en karakters gaan betalend worden. SC2 wordt in 3gesplitst waarbij je dus 3x§60 mag betalen als je de drie campagnes wilt spelen.
Dus ze verwachten zeer zeker een grotere invloed dan vroeger, aangezien ze de eerlijke mensen gaan leegzuigen om de nietsnutten te kunnen laten downloaden.
[...]

Nee komt voort uit gierige mensen die het werk van iemand anders niet respecteren.


[...]
Hoewel ik het voor de rest eens ben met je post, is dit natuurlijk wel erg kort door de bocht. Ik respecteer echt het werk van anderen echt wel, maar ik respecteer de prijs van games niet (daargelaten of die wel of niet 'gerechtvaardigd' is). Je kan ook zeggen 'dan speel je toch geen games, want als je geen TV kan betalen, koop je die ook niet'... maar dan kom je dus weer terug bij het: 'ik doe het wel, omdat het kan en ik ermee weg kom'.

[Reactie gewijzigd door 84969 op 16 oktober 2008 19:57]

[...]
Het ene platform is echter gemakkelijker dan het andere. Bij de pc heb je maar een iso te downloaden en in je loader te starten. Kan iedereen gemakkelijk.
Bij de consoles ligt het helemaal anders. De PS3 zit nog gesloten en bij de x360 wordt je account geblokkeerd (je kan wel single player blijven spelen).
[...]
Je mag niet jokken ;) Je X360 account word niet geblokkeerd.
De reden dat er zoveel piraterij is is omdat er zoveel CRAP games zijn.
Is dit niet een beetje een zwak excuus? Er zou net zoveel piraterij zijn wanneer er enkel mega games zouden worden uitgebracht.

Kon je trouwens niet als je een game maar niets vind na het kopen in een wikel, dit binnen x aantal dagen terug brengen? En je geld terug krijgen, of hoe zat dit juist in elkaar. Als er zo'n regelgeving nog niet moest bestaan, lijkt me dit wel leuk om in te voeren...

Waaruit komt piraterij dan wel uit voort? Ook omdat het gewoon kan, omdat er vraag naar is, de kick? Wie zal het zeggen...

Ik vermoed dat je met Blizzard doelt op hun World of Warcraft, ik denk dat je nogal moeilijk anders kan dan het te kopen eerlijk gezegd. Wil je kunnen meespelen online op hun officiŽle servers en dergelijke.
Ikzelf ben echter niet zo voor MMORPG spelletjes, ik hou van een leuke FPS shooter of een strategie game. Daar is vraag naar, en de reden waardoor Blizzard dat wel kan bij hun game kan je helemaal niet laten overkomen naar die andere genres, dat lukt gewoon niet, de gedachte daarachter is helemaal anders.

Mijn persoonlijk idee over piraterij: het is goedkoop en het is eenvoudig en heel veel mensen doen er aan mee (vraag is momenteel zeer groot).
Kon je trouwens niet als je een game maar niets vind na het kopen in een wikel, dit binnen x aantal dagen terug brengen? En je geld terug krijgen, of hoe zat dit juist in elkaar. Als er zo'n regelgeving nog niet moest bestaan, lijkt me dit wel leuk om in te voeren...
Dan zou iedereen het spel kopen, serial gebruiken om online te spelen en de het spel weer terug brengen.
Lijkt met niet echt handig
Ook dit is overigens wel mogelijk, is in het verleden uit eigen ervaring gebleken.
als je bedoelt dat world of warcraft niet gepirated wordt moet ik je toch teleurstellen...er zijn zat grote private wow servers waar per realm even veel of meer mensen dan op wow servers zitten hoor
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True