Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 167 reacties

De pc-versie van Mass Effect wordt beschermd met een versie van Securom die niet langer eist dat de dvd in de speler zit, maar die wel elke tien dagen een controle via internet uitvoert.

Mass EffectOp het forum van de game Mass Effect is een lange discussie gaande over de kopieerbeveiliging die ontwikkelaar Bioware inbouwt in het spel. Bioware maakt gebruik van Securom, zoals gebruikelijk bij de games van uitgever Electronic Arts. Volgens technical producer Derek French van Bioware wordt bij Mass Effect gebruik gemaakt van een versie van Securom die gebruik maakt van internet, waarmee dus een online verbinding vereist is om het spel te kunnen spelen. Het spel voert elke tien dagen een check uit om te bepalen of de speler een legale versie bezit. Bij het spel wordt een serienummer geleverd die bij installatie online ingevoerd moet worden om het spel te activeren. Daarna legt het spel elke tien dagen contact met de servers van Bioware, waarbij het serienummer gecontroleerd wordt. Op die manier hoopt Bioware serienummers die gebruikt worden voor illegaal gekopieerde games eruit te kunnen filteren.

Het spel legt zelfs al na vijf dagen contact met de servers van Bioware. Als de check dan niet lukt, is er nog niets aan de hand en kan er nog verder gespeeld worden. Als de check na tien dagen niet lukt, zal het spel echter niet meer opstarten. De check zal elke tien dagen uitgevoerd worden, zolang het spel ge´nstalleerd is. Voordeel van de methode is dat de installatie-dvd van het spel niet langer in de drive hoeft te liggen om het spel te kunnen spelen. De beveiligingsmethode zal volgens Bioware ook in andere games van EA gebruikt gaan worden, waarbij de evolutiegame Spore met name genoemd wordt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (167)

1 2 3 ... 6
Van de ene kant vind ik het wel een goede ontwikkeling. Standaard geen DVD meer in je drive. Dat is toch een stuk makkelijker.

Ik had wel verwacht dat het uiteindelijk naar deze vorm van verificatie toe zou gaan. Maar dan nog vind ik het een beetje overbodig om elke 10 dagen weer te checken of je een legale versie hebt. Als iemand een legale versie heeft dan zou degene die daarna eenzelfde code invoert gebanned moeten worden.

Ik denk dat de check dan ook beter 1 keer uitgevoerd kan worden m.b.v. internet bij installatie. Code dubbelop, niet eens installeren.

En dan nog is het verbinding maken om te checken er denk ik redelijk makkelijk uit te reverse engineeren, dus een crack komt er toch wel.
Ik denk niet dat het erg is om af en toe even opnieuw te moeten activeren zeg maar, maar het zou wel fijn zijn als de termijn iets langer zou liggen, en je de mogelijkheid hebt om handmatig te activeren. Stel bv dat de activatie voor 1 maand geldig zou zijn, dan kun je als je weet dat je internet er een tijdje uit gaat liggen (omdat je bv naar een andere provider gaat of verhuist) op de laatste dag dat je nog online bent even je games kunnen activeren en je bent klaar voor een maand.
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik installeer een zelfde spel (met de zelfde code) wel eens nog een keer opnieuw. Een harde schijf kan bv beschadigd raken, of je hebt een compleet nieuw systeem gekocht. Je installeert het spel dan opnieuw en je komt er dan achter dat je het spel niet opnieuw MAG installeren omdat je s/n al eens gebruikt is.
Bioshock had volgens mij ook zo'n soort systeem en het commentaar daarop was niet echt positief. Je kan dan wel net zoals 2K een systeem maken dat je het zoveel keer mag installeren en dat je er weer installaties bijkrijgt bij het de´nstalleren maar dat werkt natuurlijk ook van geen kant (De´nstalleer jij ieder spel eerst voordat je je HD formatteert? Ik denk het niet...).
Het is dus niet makkelijk een goed activatie systeem te maken. Vooral niet met internet controle.
Dit systeem is echter ook niet waterdicht. Vrijwel iedere beveiliging is binnen een weekje gekraakt en wat gebeurd er daarna? Daarna is het alleen maar irritant voor de personen die de game wel gekocht hebben en heeft EA er ook (bijna) niets meer aan. Het zal dus voor EA ook geen extra verkochte games opleveren (tenzij je mensen hebt die echt geen week kunnen wachten tot de game gecracked is, maar dat gaat vaak ook niet op omdat games vaak genoeg eerder uitlekken dan ze in de winkel liggen.
Dit soort (3x max. installeren - meer? Jammer, bel de helpdesk maar) systeem zit naar verluid dus ook in de PC versie van Mass Effect. Nadat Activision het als een groffe blunder heeft ervaren stapt EA er dus zomaar op over.

"According to Derek French, Mass Effect, scheduled to arrive on the PC this 28th, will employ the same SecuROM online activation system that was initially put into Bioshock, allowing the buyer to activate his copy of Mass Effect for 3 times before politely asking to him / her to go to hell, that is, contact the customer service “helpline” to get it reactivated" (bron)

Ik snap niet waarom ze zo graag hun betalende klanten straffen. Piraten hebben er toch helemaal geen last van en dat weten ze heus wel. Dit soort praktijken schrikt klanten af - en trekt er zeker geen aan.

[Reactie gewijzigd door Droniac op 7 mei 2008 16:51]

Je idee met eenmalig checken bij installatie klinkt in principe goed, ware het niet dat je van heel veel games (oa: mafia, painkiller, GTA:SA Oblivion) de installatiemap gewoon naar een andere pc kan kopieren en ze gewoon werken.

Dit is wel makkelijk op te lossen door de game in t register te laten checken of t ge´nstalleerd staat :)
Tja, zoals zo vaak, de goeden moeten onder de kwaden lijden.. Hoe vervelend dit soort kopieerbeveiligingen ook allemaal zijn, niemand kan ontkennen dat PC-gamers dit soort onzin over zichzelf afroepen door de enorme hoeveelheden illegale downloads die plaatsvinden.. Alhoewel ik de meeste games die ik speel gewoon koop maak ik me ook wel eens schuldig aan een ISOtje downloaden.. En het ergste is, ik voel me er niet eens meer schuldig bij, het is normaal geworden, net zoals muziek gratis downloaden..

Ik denk dat de toekomst van PC games sowieso in het online gebeuren ligt.. Het is infeite de enigste effectieve manier voor PC gamedevelopers om hun producten te beschermen tegen ongeoorloofd gebruik (m.b.v. online keys etc).. Valve is b.v. met Steam op de goede weg denk ik, ondanks dat er nog steeds illegale versies in omloop zijn werkt het volgens mij wel om mensen van illegaal gebruik of te houden.. Offline valt er nog amper geld te verdienen op de PC, zeker voor hardcore games.. Het is veel te simpel om voor een offline SP game een illegale gratis versie te downloaden en spelen tegenwoordig.. Dus of men komt met nogal vervelende anti-kopieermaatregelen die uiteindelijk ook niet blijken te werken (al wordt de termijn wel enigzins verlengt), of men maakt gewoon helemaal geen PC games meer.. In dat laatste geval gaat men meestal over naar de consoles waar de drempel van illegaal gebruik een stuk hoger ligt omdat het nog altijd aanpassing van de hardware vereist..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 7 mei 2008 12:34]

Ik vind het wel erg kort door de bocht dat er nu maar vanuit gegaan word dat iedereen internet heeft, ik zelf heb recentelijk een ruime maand zonder internet gezeten ivm een verhuizing, en dan zou ik na 10 dagen meteen mijn games niet meer kunnen spelen..

Als je nou kon kiezen of je met de originele DVD / CD wil spelen of verificatie via internet wil gebruiken was het nog wel een aardige oplossing geweest, maar op deze manier benadelen ze teveel mensen denk ik..
Als ze twee opties bieden waarvan je er maar aan ÚÚn hoeft te voldoen wordt de beveliging alleen maar zwakker natuurlijk (iets met ketting en schakel).

En kom op, wie heeft er nou wel hardware om moderne games te spelen en geen internet? Ik vind de eis van eens in de 10 dagen connectie moeten hebben een stuk minder vervelend dan per se een CD / DVD in je drive moeten hebben.
bij bijvoorbeeld Company of Heroes zit zoiets al ingebakken in het spel,
Bij elke start checked ie of je account klopt (key's zitten daarin en online opgeslagen) zoja, dan kun je gewoon spelen (multiplayer en singleplayer) en als het niet klopt, of je internet ligt eruit, dan krijg je de mogelijkheid om je speldisk erin te gooien.

Het is wel leuker als je het wel koopt ivm ranking systeem, en het is redelijk lastig te kraken volgens mij.
Dat is inderdaad een goed idee. Of de dvd/cd of internet als verificatie. Verder is dit natuurlijk een positieve ontwikkeling. Geen gewissel meer als je een ander spel gaat spelen en je schijfjes zullen ook nog langer mee gaan.

[Reactie gewijzigd door kthijske op 7 mei 2008 10:12]

Voor als ik met mijn laptop in het oerwoud zit inderdaad ;) Vind 10 dagen wel vaak voor een controle inderdaad.
Dan wordt die check eruit gecrackt, c.q. het antwoord gefaked, klaar.
- Is de verbinding geŰncrypteerd? zoniet piece of cake om een fake-server te schrijven en te redirecten :) Is het wel gecodeerd: dan nog is het niet zo moeilijk, je hebt de binary die je kan gaan uitpluizen hoe en wat er verstuurd wordt: veel werk, maar doenbaar.

- Na 10 dagen? Waar wordt ergens bijgehouden hoeveel dagen er verstreken zijn? :) Even kijken welke bestanden er veranderd worden na een contact en dan gewoon een crack die je spel laat geloven dat het nog geen 10 dagen geleden is.

- Installeren in een Virtual PC (zou dat vlug genoeg zijn?), de image saven. Telkens na het spelen de image verwijderen en de originele terugzetten en je klok nooit updaten?
(of zoals hierboven: een crack met een jump statement net voor de check naar ergens net na de check..)

Hoeveel geld zouden ze hier weer in ge´nvesteerd hebben vraag ik me dan af. Ik ontwikkel ook software en hou ook niet van piracy, maar dit model is al mislukt op voorhand.

Altijd zonde dat mensen die betalen voor DVDs/CD(ROM)s genaaid worden.

[Reactie gewijzigd door ? ? op 7 mei 2008 11:18]

Simpelweg de functioncalls in de executable onderscheppen is ook al genoeg. Dan komt het internet niet eens in beschouwing :P
heb jij wel eens gegamed in een virtual machine??? Dat is niet te doen.
err Virtual PC? als jij wilt gaan gamen op een S3 grafische kaart met 16MB RAM, be my guest, maar ik vrees dat je bij deze games niet ver zal geraken ermee.
Je kan SwiftShader gebruiken om DirectX 9 te draaien, maar je moet wel een monsterlijk snelle CPU hebben. 8-)
Als ze die op deftig encrypteren met public/private keys dan mag je het toch wel vergeten om effe een 'fake' server te schrijven, tenzij jij op magische wijze aan de private keys van de servers geraakt... Executable kraken en die check eruitstrippen lijkt me een veel betere optie :)
net als je je huis op slot en de deur dicht doet omdat de verzekering in een geval van inbraak dan niks kan uitkeren...

zo zullen die softwaremakers ook moeten kunnen aantonen dat de persoon in kwestie dan ook daadwerkelijk de dader is en hij/zij niet zomaar zonder handelingen te moeten doen aan het eigendom kan komen...

of we hier met ze allen nu veel beter van worden... geen idee...

als men gewoon betaald voor hun harde werk aan die games dan zou er geen beveiliging nodig zijn wel ?

ps: het pakketverkeer van het antwoord van die server loggen en injecteren in die game zal ook wel werken..
het is unreal3 dus mods kunnen ;)
je kan alle data reverse engineere om op een basic unreal3 engine te draaien.

[Reactie gewijzigd door stewie op 7 mei 2008 09:59]

Waarbij je voor het gemak maar even compleet voorbij gaat aan het feit dat games zelf meestal ook aanpassingen doen aan de engine, en de engine die jij op moment X licenset niet dezelfde is als de engine die een ander persoon op moment Y licenset.

Daarnaast zit in een engine geen game code, dus je kan de data wel reverse engineeren, maar dan nog altijd heb je geen werkende game. Je kan hoogstens zelf een level viewer maken oid. Nou daar heb je veel aan joh :)
Fantastisch, zo'n negatieve spiraal die alleen maar slecht is voor alle betrokkenen. Spellen worden gekraakt en illigaal verspreid, de makers maken copieerbeveiligingen waar illigale spelers geen last van hebben, maar legale spelers wel, waardoor meer (legale) spelers naar het illegale circuit gejaagd worden omdat ze last hebben van de copieerbeveiliging. Kringetje rond.

Wanneer realiseren ze nu eens dat copieerbeveiligingen niet werken en dat ze vooral niet de legale gebruikers tot last moeten zijn?
Hetzelfde verhaal gaat op voor DRM bij muziek. Het lijkt erop dat men na jaren eindelijk heel langzamerhand gaan beseffen dat DRM een tegenovergestelde effect heeft. Tsja de vraag is hoe lang dit (nog) gaat duren bij games .. :P
Voor pc's geldt dat ze straks niet alleen DRM-vrij, maar ook games-vrij zullen zijn. :P Consoles zijn over het algemeen meer secure en zorgen voor meer gegarandeerde inkomsten. Op de PC wordt meer gekopieerd dan gekocht, dat gaat niet verbeteren door de DRM helemaal weg te halen, net zoals niet ineens iedereen zich aan de maximum snelheid gaat houden door alle flitspalen weg te halen. Dan zit je oorzaak en gevolg om te draaien.

Gratis games met advertenties zul je ws steeds meer zien, maar de grote, dure games worden steeds meer console-only. Althans, dat is mijn verwachting.
Aan de andere kant zou het me niks verbazen als straks ook console-games via internet gecheckt moeten gaan worden. Wat dat betreft bewegen de consoles zich ook richting PC-achtig gedrag, zoals patches, verschillen in hardware, downloadable content etc. Wat niet wegneemt dat het bereik van console-games simpelweg groter is.
En de drempel voor het draaien van een illegale game ongeveer 10x hoger dan op de PC.
Als de console nu een vergelijkbare gameplay zou geven als de pc dan zou dat wel opgaan, zolang dat nog niet zo is bij specifiieke gametypen (fps/mmorpg/rts als voorbeeld) ben je als je van specifieke games houd aangewezen op de pc.
Waarom is dit een legale gebruiker meer tot last dan de originele DVD in de drive te moeten stoppen? Dit lijkt me voor 99% van alle gamers alleen maar een verbetering...
Die enkeling die geen internet heeft, tja...
Die internetcontrole is niet het enige waar legale spelers mee lastig gevallen worden. Je mag het spel ook maar 3 keer installeren, daarna moet je de EA-servicedesk bellen om je spel te unlocken.

De piraten hebben dus echt the best of both worlds: het kost niks en geen DRM. Alleen legale kopers worden als dieven behandeld.
Die drie keer heb je uit dat topic op dat gelinkte forum? Want zoals ik die post begrijp mag je tot drie simultane installaties hebben.
Dus zeg maar tegelijkertijd op drie computers de game ge´nstalleerd en speelbaar hebben. Als je dan 10 dagen op ÚÚn van die computers de game niet speelt, dan komt er weer een activatie vrij
To how many friends am i allowed to borrow my legally purchased copy, before you ban me from playing it?

I believe that the SecuROM settings are for up to 3 activations.

[Reactie gewijzigd door Minnema op 7 mei 2008 11:44]

Ach gut. Hoe vaak installeer je een game drie keer? En hoeveel moeite kost het je om naar een helpdesk te bellen? Zal best een keer voorkomen maar echt dramatisch is het niet.
Best vaak. Sommige mensen herspelen spellen namelijk. Als ik de game heb uitgespeeld gooi ik hem van de PC. Mocht ik na een half jaar of zo weer zin hebben om te spelen installeer ik de game weer opnieuw. Fallout bijvoorbeeld heb ik al tien jaar en heb ik bijna negen keer ge´nstalleerd. Maar ook wat nieuwere games lopen al snel tegen die drie keer aan.
Ik heb al mijn games toch zeker wel 20 keer ge´nstalleerd.
hoe vaak installeren tweakers windows opnieuw? er zijn genoeg mensen die om de maand of 2 maanden een clean install doen. dan zit je al snel aan die drie keer hoor ;)
Maar waarom moet ik naar hun bellen (op mijn kosten) om een spel te kunnen spelen wat ik legaal gekocht heb? |:(

Maar ik ben blij dat ze de beveiliging aan het aanpassen zijn zodat je niet steeds je legale games hoeft te cracken om zonder cd te spelen.

Wat ik wel graag zou willen zien is dat het 1 systeem voor alle games wordt zodat je niet om de 5 dagen traag internet heb omdat je 20 games aan het controleren zijn.
Ik ga er vanuit dat de het spel alleen controlleert tijdens het starten en het spelen van het spel. En je speelt geen 20 games te gelijk.

Daarnaast heb ik ook nooit 20 games te gelijk geinstalleerd, als het er 5 zijn is het veel.
Dit zou voor mij een reden zijn om het spel niet te kopen..... :X

Ze kunnen toch ook de oudste installatie automatisch deactiveren, daar heb je tenslotte die 10 dagen check voor.
Maar dan heeft die 3x installatie limiet geen nut. Die limiet is er zodat jij niet je gekochte spel met anderen gaat delen (of dat je zeg maar met z'n vieren de kosten van 1 spel deelt en deze dus alle 4 gaat spelen met 1 code/disc). Dit is ook een van de redenen dat hij elke 10 dagen gaat checken... en niet alleen bij installatie.

[Reactie gewijzigd door Remco Kramer op 7 mei 2008 12:00]

Tsja hier zit een kern van waarheid in.

Ik ben niet echt een gamer. De weinige spellen die ik speel heb ik gekocht. Als ik lees dat ik ik aan allerlei irritante restricties gebonden ben om een spelletje te kunnen spelen dan is de lol er al zo'n beetje af. Dan koop ik wel een ander spelletje.
ja want een dvd disk kan bijhouden hoe vaak het geinstalleerd is.
En wat als het bedrijf z'n authoristaie server opdoekt? gedaan met spelen :?
Als ze dan een patch uitbrengen die de check er uit haalt is er niks aan de hand, lijkt me niet zo moeilijk. Doen ze dat niet dan lopen ze enorme schade op aan hun imago en willen minder mensen hun nieuwe games kopen.
Dat gebeurt trouwens toch al vaker dat wat oudere games in de laatste patch geen CD/DVD meer in de drive nodig hebben, had ik ook met prey die ik laatst voor 5 euro meegenomen heb.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 7 mei 2008 10:01]

Klopt, dit heeft Bioware ook zelf al aangegeven. Als het systeem niet blijkt te werken of de servers worden offline gehaald zal de hele check er met een patch uitgehaald worden.
En ik vermoed dat ze die patch zelf niet meer hoeven te schrijven.... ;)
schade aan het imago heeeft ea toch al er zijn steeds meer mensen die ea spellen links laten liggen of zelf een totale boycot erover hebben uitgesproken, ikzelf koop geen ea spellen meer nadat ze me eerst tiger woods golf hebben laten kopen voor de xbox360 en toen bleek dat er maar de helft van de banen in bleek te zitten omdat ze em zo snel mogelijk op de markt wilden brengen.
verder hebben ze bij microsoft afgedwongen dat zij hun eigen gameservers mogen gebruiken i.p.v. van die van xbox live maar vervolgens gooien ze de servers van de niet zo goed lopende spellen al binnen een jaar offline. Dus dat imago van ze zit al zon beetje in het toilet wat mij betreft.
Toch vind ik de reacties wel grappig om te lezen. Niet van iedereen maar een groot deel van de reacties gaan er van uit dat ze hier niet over na gedacht hebben. Ooit van een besluitvorming proces gehoord? De mensen die dit verzonnen hebben , de mensen die het moeten gaan bouwen en de uitvoerders zullen hier vast over nagedacht hebben.

Je gaat namelijk geen tijd en geld steken in iets waar je niet over nagedacht hebt. Natuurlijk kan je game gewoon spelen indien je even op vakantie bent geweest. Als je pc niet aanstaat, kan er niet gecheckt worden. Maar als je pc niet aan staat.. kan de game ook niet geblockd worden...

Dit is een keuze van een bedrijf. Het is hun product en zij mogen deze beveiligen. Dat wij tweakers / consumenten anders denken is een andere discussie. Deze twee gedachten krijg je nooit op 1 lijn. Net zoals Politiek en Burger. Deze hebben beide andere belangen.
Sure, maar goed nadenken en overleggen kost veel tijd en geld. Zeker zoiets als kopieerbeveiliging dat word uitbesteed aan de goedkoopste/beste leverancier met goedkoop als hoogste prioriteit.

Verder word beveiliging op kopieren meestal door de marketing verzonnen/verwerkt wat betekend dat er niet echt slim over word nagedacht.

Dus ja er zal vast diep en lang over na gedacht zijn. vervolgens zijn die gedachtes aan de kant gegooid en is de geoliede EA machine aan de slag gegaan...
Vraagje .. ben jij ook zo iemand die denkt dat de regering het beste voorheeft voor "haar mensen"?

Simpel optelsom laat zien dat dit systeem voor geen meter werkt.

Zoals iemand hiervoor al heeft gemeld; stel dat over 10 jaar je dit spel weer wil spelen, zoals sommigen nu nog (S)NES, SEGA, ATARI ROMs spelen - hoe gaat dat werken als die servers van hun hoogstwaarschijnlijk uit de lucht zijn?

Tuurlijk, piracy moet worden bestreden, maar deze manier is zeker niet de goede!
Waarschijnlijk als je dit spel over 10 jaar wilt spelen gaat het als met GTA2 (dat nog geen 10 jaar oud is) en wordt het vrijgegeven zonder kopieerbeveiling.
Fijn. En als ik nou ergens in een achtergelegen gebied woon waar geen internet beschikbaar is? Kan ik mijn nieuw gekochte spelletje niet eens spelen!
Dan zou je hier ook niet kunnen posten :+ . Ik denk overigens dat het gros dat een dergelijk spel zou kopen ook wel over internet kan beschikken, zij het niet via een breedband-verbinding dan nog altijd via een telefoon-modem. Dat er wellicht een klein groepje mensen buiten de boot zal vallen zal EA voor lief nemen denk ik. Het zal ze in ieder geval niet extreem veel klanten kosten.
Het vervelendste is als je internetverbinding het niet doet. Dat kan, zeker bij een verhuizing of overstap naar andere provider, wel eens oplopen tot enkele maanden downtime.

'Vroeger' kon je dan simpelweg een offline spelletje doen, maar als je daar nu ook al internet voor nodig hebt wordt het tijd voor een console.
Wat een complexe oplossing voor iets wat vrij simpel kan worden verholpen. (vind ik)
Voor bijv. ET: Quake Wars of Battlefield 2142 heb je gewoon een key nodig om het online te kunnen spelen. Heb je die niet dan kan het ook met geen mogelijkheid. (althans, heb ik niet kunnen vinden online, heb beide spellen overigens gewoon direct gekocht.) Werkt imo erg goed en simpel wat betreft 'kopieerbeveiliging'.

Als dit spel het juist van de single player moet hebben kan je het alsnog gewoon in 10 dagen uitspelen... zo hou je de 'hackers' nog steeds niet weg.

[Reactie gewijzigd door Xeanor op 7 mei 2008 09:59]

Wat jij beschrijft is toch in principe hetzelfde als dit systeem? Alleen in plaats van een directe controle (elke keer als je online gaat spelen) wordt er eens in de 10 dagen gecontroleerd of de key nog geldig is.
ook hier heb je gehackede servers voor natuurlijk :)
spore had toch geen einde? dus dan kan je het ook niet uitspelen...
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True