Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties

In de nieuwe shooter Far Cry 2 moet de speler op jacht naar medicijnen om niet aan de malaria te bezwijken. Zonder medicatie kan het spel niet worden uitgespeeld, zo heeft uitgever Ubisoft bekendgemaakt.

De medicatie is een soort alternatief voor het dragen van een harnas, zoals dat in andere shooters gewoon is. De medicijnen zijn nodig omdat de hoofdrolspeler in het spel malaria heeft. De prestaties van de speler zijn mede afhankelijk van hoe ziek het personage is. Zo kan een gezonde speler meer klappen opvangen dan een ongezonde. Hierdoor kan het gebeuren dat een eenvoudige schotwond fataal is.

Sommige kogelwonden richten echter meer schade aan. Dergelijke wonden zullen volgens ontwikkelaar Ubisoft gemiddeld eens per half uur voorkomen en dienen direct behandeld te worden. De speler dient de kogel ter plekke zelf uit de wond te vissen en de wond daarna te verbinden. Tijdens de behandeling is de speler extra kwetsbaar. Elke extra verwonding is direct fataal.

De gezondheid van de speler heeft ook invloed op de reputatie van de speler. Er zijn twee rivaliserende bendes in het spel en de speler zal zich bij een ervan aan moeten sluiten. Dat kan echter alleen als hij gezond is. Ongezonde personen worden niet in de organisatie toegelaten en kunnen al helemaal niet doorgroeien naar de hogere regionen.

Het bemachtigen en regelmatig nemen van medicijnen is dus belangrijk. Zonder medicijnen wordt het spelkarakter ziek, wat zich bijvoorbeeld uit in regelmatig overgeven; iets dat in het spel niet samengaat met schieten. In eerdere berichtgeving werd gemeld dat de speler zelfs in een zombie of een mutant zou veranderen als hij geen medicijnen zou nemen, maar dat is volgens producer Lois-Pierre Pharand niet het geval. Volgens Pharand moeten we de ziekte van de speler vooral zien als de 'innerlijke gekte' uit Joseph Conrads boek Heart Of Darkness.

Far Cry 2 wordt overigens niet gemaakt door het Duitse Crytek, de makers van het eerste deel van Far Cry en van Crysis. Crytek heeft de rechten op de titel verkocht aan uitgever Ubisoft, die het tweede deel in zijn studio in Montreal laat maken. Ubisoft heeft voor dit nieuwe deel de geheel nieuwe Dunia-engine gebouwd. De uitgever wil ook andere games op de nieuwe engine baseren. Far Cry 2 verschijnt voor pc, Xbox 360 en Playstation 3 en zou over ruwweg een jaar klaar moeten zijn.

Far Cry 2 Far Cry 2 Far Cry 2 Far Cry 2 Far Cry 2 Far Cry 2 Far Cry 2 Far Cry 2 Far Cry 2 Far Cry 2 Far Cry 2
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

En wat is nu het grote verschil met health packs? Waarschijnlijk gaat je health gestaag achteruit en is het zelfs zonder geraakt te worden nodig om health packs te nemen... maar zooo origineel is het niet. De andere dingen als verbinden enzo natuurlijk wel. Dit vind ik nog steeds een erg missing point in vele games, dat is het feit dat als je geraakt wordt gwn een health pack moet gaan halen en klaar is kees. Veel realistischer zou zijn als je in bvb COD naar een field hospital moet gaan etc of dat als je in je been geraakt wordt je trager of mankend beweegt...
Ja dat klinkt heel leuk, tot je het in een spel inbouwt. Er is echt geen moer aan om midden in je missie kreupel terug te moeten naar de basis om je weer op te laten lappen. Geef mij maar een healthpack en ik knal weer vrolijk verder.
De andere dingen als verbinden enzo natuurlijk wel. Dit vind ik nog steeds een erg missing point in vele games, dat is het feit dat als je geraakt wordt gwn een health pack moet gaan halen en klaar is kees. Veel realistischer zou zijn als je in bvb COD naar een field hospital moet gaan etc of dat als je in je been geraakt wordt je trager of mankend beweegt...
Langzaam doodbloeden van verwondingen had je al in Urban Terror, een soort van
CounterStrike voor quake3, dan moest je idd op de bandafe knop drukken en kon je ietts van 3-4 seconden lang niet schieten. Deed je dat niet dan bloedde je 50% health weg(which was usually lethal aangezien je al een kogel vangt voor je begint te bloeden :+ ) Dus wonden verbinden om langzaam doodgaan te stoppen bestaat al een dikke 5 jaar oid('t zat niet vanaf 't begin in UrT...pas na een jaar of 2-3).

ERG veel fun mee gehad op LANparties, leuke wapens(hoewel anders dan CS, deels toch 't zelfde) leuke maps, full bot support(die qua strategie&tactiek zogen, maar wel haarfijn een headshot konden maken op mijlen afstand)...al geen eeuwen meer gespeeld though...
moet je weer eens doen: het is nu gratis :*) beschikbaar
klikkerdeklik
Krijg je campers bij de hospitals of what ever en de game is afgelopen. Leuk...

Nee COD heeft zo een uitstekend systeem, realistischer en gewoon spannender.
Alleen in Far Cry 2 gaan ze toch nog een stukje verder en dan is het maar afwachten of het wel leuk blijft. Als je niet ziek wordt tot frustratie toe, dan is het prima en best origineel. Maar als je echt telkens er door gehinderd wordt, is het spel te moeilijk of irritant en is het gauw afgelopen met de pret.
Nee, even flink ademen met al die kogels in je lijf en je bent weer volledig gehealed.. Dat werkt goed!!
In Far Cry 3 neemt de hoofdpersoon zijn gezin mee die hij ook even moet beschermen tijdens het doen van zijn missies? Of raakt hij halverwege het spel blind? Of moet je je rolator als bejaarde soldaat niet kwijtraken?

Onzin zal je zeggen, maar ik vind dit net zo onzinnig. Ik vind het net alsof de vrouw van de baas een slecht idee had, maar dat niemand dit durfde kenbaar te maken en nu is het er in gebouwd. Een soldaat kan best tijdens zijn missie ziek worden, maar dit als dominant concept in een spel gebruiken klinkt alsof niemand wat beters kon verzinnen.
hij word niet ziek, hij is het al. hij heeft malaria en is daardoor zwakker en kwetsbaarder. met meer medicijnen word hij weer sterker.

ik vind het wel een origineel idee om het zo te simuleren, beetje ver gezocht maar realistischer als een healthbar waarbij je op 1 nog alles kunt doen wat je wilt en op 0 to dood als een pier bent.
Als je de demo filmpjes bekijkt zie je dat het geen dominant concept is. Nog het beste te vergelijken met Gears of War waar je cover zoekt en automatisch healed.

In FC2 moet je dus cover zoeken, en in plaats van dat je automatisch healed moet je op een knop drukken waarna je in een mooie animatie je ziet hoe je een kogel verwijderd uit je eigen lichaam, daarna kun je meteen weer verder knallen.

Met de medicijnen zal het wel hetzelfde gaan, eens in de zoveel tijd een pilletje en je bent good to go.
ik vind het idee best goed hoor, alleen slecht uitgewerkt

persoonlijk zou ik eerder voedsel en slaap in het spel verwerken:
- voedsel/water zoeken, bij te weinig verzwak/vertraag je
- schuilplaatsen zoeken om te slapen (waar je dan rust, zoals in BG), anders heb je bv concentratieproblemen (mindere accuracy bij het schieten)

het is dan eens wat anders dan al die superhero shooters, weer iets menselijker enzo
Een missie in een spel duurt maximaal 2 uur. Ik zou er een beetje irritant van worden dat ik om het kwartier eten moet gaan zoeken of een tukkie doen.

Heb liever dat ze voor iets kiezen dat ook reeel is voor de tijd die werkelijk verstrijkt.
Het kan dan misschien een onzinnig idee zijn, wat ik ook beaam. Het is niet origineel en zal vooral bedoeld zijn om het spel wat te verlengen.
Maar ook een onzinnig idee kan goed worden ingebouwd en zo een leuke feature worden. Zo zullen veel van de beste games begonnen zijn met een stom idee, en zullen vele games die er goed uitzien qua features toch geen goede verkoopcijfers hebben gehaald.

In dit spel moet je medicijnen verzamelen net zoals je munitie verzamelt, het geraakt langzaam op en als je niet oppast zit je zonder. Het geeft dat beetje extra waar je op moet letten en het hangt er volledig vanaf hoe prominent het aanwezig is of het als positief of lastig word ervaren.

En zoals al gezegd: in een jaar ontwikkeltijd kan er nog veel veranderen, medicijnen kunnen Afrikaanse spreuken worden en malaria kan een alienvirus, overheidsvirus of een vloek worden. 8)7
Leuk concept. Beter dan healthpacks die je voor X genezen als je er overheen loopt of dat je, na 36 kogels te hebben gevangen alleen maar even hoeft te gaan zitten.

En voor al die zeurkousen: er zal vast wel een trainer uitkomen waarmee je lekker op godmode kan spelen. Of je schrijft zelf een healthkit mod natuurlijk. Je bent toch niet voor niets tweaker :Y)

Ook het idee dat je gezichtsveld benvloed wordt naarmate je ziekte vorderd is leuk. Niet origineel maar wel logisch.
Het zijn dit soort "kleine" ontwikkelingen die het uitgekauwde genre weer dat beetje extra geven.

Oh, @ hierboven: Je weet nu al dat je het binnen 7 uur kan uitspelen? Ervr je het of rag je er gewoon door heen? Als je zo snel mogelijk door een spel wil dan kan je net zo goed de no_clip mode aanzetten en meteen naar het einde vliegen :{

[Reactie gewijzigd door Vrijdag op 22 januari 2008 14:57]

Ik rag er gewoon doorheen, je hebt tenslotte een missie te volbrengen, je bent niet op vakantie. :)
straks ben je meer bezig doktertje te spelen dan mensen neer te knallen, geef mij dan maar gewoon healthpacks, je speelt een FPS om mensen neer te knallen, niet om telkens je gezondheid op peil te houden, dan kan je beter team hospital gaan spelen...
Ik vind persoonlijk het systeem van COD4 het beste qua realisme en speelbaarheid.
Je healt automatisch; duurt ongeveer een minuut van bijna dood tot helemaal gezond. Daardoor geeft het wat meer realisme dan dat je gewoon een health pack op kan pakken en meteen weer tip-top in orde bent, en bovendien hoef je niet op zoek naar health-packs (wat wel realistisch is maar niet leuk om te spelen).
Gewoon ff een minuutje ergens verstoppen en je kan weer verder.
Dat systeem is wel heel relax, maar niet zo echt. je krijgt 20 kogels in je lijf gepompt je wacht een tijdje en dan loop je weer vrolijk verder.
Het systeem bij battlefield 1942 vond ik beter, dan roep je een medic(of je bent er zelf een) en dan healt die je.
Dit is wel erg mooi, hoe realistischer hoe beter.
Ach er zijn grenzen. Het blijft een spelletje. Als ik op den duur bij een spel mijn veters moet gaan strikken (en daarbij met mijn muis de juiste strikbewegingen moet gaan maken ofzo...) dan lijkt het me snel saai worden. Zolang je niet jezelf in kan pluggen in een pc om zoiets te spelen moet je naar mijn mening het niet te moeilijk maken!
Hmm, ik weet niet of ik dat wel zon leuke toevoeging vind. Volgens mij draait het hier om sneaken en dan harde snelle actie. Ik zie het eerder als een gigantische rem om de lengte van het spel maar te verlengen.

Zoiets zat ook al in Oblivion (je kunt vampier worden tenzij je tegengif gaat zoeken) en in Neverwinter nights 2. In beide spellen is het mij zwaar tegengevallen dus ik vrees het ergste.
Zoiets zat ook al in Oblivion (je kunt vampier worden tenzij je tegengif gaat zoeken) en in Neverwinter nights 2. In beide spellen is het mij zwaar tegengevallen dus ik vrees het ergste.
Vampier worden in Oblivion is optioneel en biedt ook voordelen. Bovendien zijn er twee methodes om jezelf ervan te genezen. De eerste is een quest, de tweede zit in een uitbreiding.
Lijkt een beetje op Deus (niet ex). Daar moest je zelf ook je wonden verbinden. Kon je zelfs je arm amputeren als het nodig was, maarja dan was het natuurlijk lastig vechten :)
mooi spel, weer een beetje battlefield vietnam scene. Lijkt me wel heel eritant als je net bezig bent je vijanden neer te schieten krijg je ineens een malaria-aanval |:(
een wazig beeld, ik kan het me zo voorstellen ;)

Far Cry 2 speelt zich af in een onbepaald Afrikaans land ...

Hadden ze niet beter wat wild gedierte kunnen nemen, een leew die honger heeft, een slang die je niet op tijd kon zien ...
Daar hebben ze over nagedacht, alleen het spel werd daarmee vrij complex.

Een groepje leeuwen krijgt ook honger en die gaan dan op zoek naar een kudde wilderbeast. Toen liepen ze tegen het probleem aan, wat nou als de leeuwen alle wilderbeast uit het level hebben opgegeten.

Voor wat ik begrepen heb, uit een niet nader te verklaren bron, is dat dit het spel zo complex maakt en daarmee zoveel resources vereist dat ze gekozen hebben dit uit te sluiten van het spel. Als het goed is, zitten er helemaal geen roofdieren in.
leuk om weten maar waar zit het verschil dan van een AI van een "vijand" dan met dat van een "vijandelijk dier" ?
Voor degene die meteen donder en bliksem roepen...
In menig actiefilms is het "zelf healen" van de hoofd persoon vaak een aanwezig element.
Opzich geen ramp dus, wellicht wel leuk in de verhaallijn en voor het "realisme"
Echter hoop ik niet dat ze over de top gaan, ben wel benieuwd hoe het in beeld gebracht gaat worden.

Trouwens, bij een game met nog een jaar devtijd kan een dergelijk idee natuurlijk alsnog de ijskast in worden geschoven..
films!=games
wat werkt voor films werkt meestal niet in games, en andersom.

Als dat wel zo was, dan was 'Doom' een goede film, en 'lord of the rings: return of the king' een goede game :p

Ik ben dus echt tegen deze toevoeging... Wat ik wel moet meegeven is dat ik Ubisoft respecteer voor zo een moedige stap. Alle shooters van tegenwoordig lijken heel erg op elkaar op enkele elementen na (uitzondering is dan wel crysis met het nanosuit, die de gameplay echt wel veranderd imo), en Ubisoft zoekt dus nieuwe elementen om de gameplay aan te passen, wat een goede houding is.

Alleen denk ik gewoon niet dat dit idee zo goed is ^^

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True