Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties

De virtuele wereld Blue Mars, waar Avatar Reality aan werkt, wordt gebouwd met de Cryengine2. In Blue Mars kunnen spelers met hun eigen personage rondlopen en casual games spelen die door andere ontwikkelaars gemaakt worden.

Planeet MarsBlue Mars is een massively multiplayer virtual world. Zodoende valt het 'spel' globaal in dezelfde categorie als bijvoorbeeld Second Life, maar uit de gebruikte techniek blijkt meer ambitie. De wereld wordt vormgegeven met de Cryengine2, zo meldt Gamesindustry.biz. Deze engine is tot nu toe alleen gebruikt in Crysis.

De keuze is opvallend, omdat de Cryengine2 niet voor massaal online gebruik is gebouwd. Dat betekent dat er veel moet gebeuren voordat de techniek in een online spel gebruikt kan worden. De Nederlandse ontwikkelaar Spellborn heeft bijvoorbeeld enige problemen gehad met het geschikt maken van de Unreal-engine voor hun mmo, The Chronicles of Spellborn.

Avatar Reality wil spelers met Blue Mars de gelegenheid geven om met hun virtuele personage realistische situaties te beleven. Dat gebeurt echter wel in een futuristische setting; het spel speelt zich af op de gekoloniseerde en opnieuw vormgegeven planeet Mars. In de virtuele wereld zullen diverse casual games verwerkt worden die door andere ontwikkelaars gemaakt worden. Zo is Blue Mars, behalve een virtuele wereld, ook een online-platform waar kleine ontwikkelstudio's gemakkelijk projecten voor kunnen ontwikkelen. Het duurt echter nog wel even voordat dit alles te bewonderen is: Avatar Reality wil pas tegen het einde van dit jaar een eerste bŤtaversie lanceren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Grappig, na al die berichten over falende mmo's komt er zo'n bericht dat een of ander vaag bedrijfje het ineens wel aan durft.
En dat terwijl het spel niet echt boeiend klinkt ofzo. Klinkt alsof ze een virtuele wereld willen maken en daarna pas de gameplay willen verzinnen, of dat verzinnen over laten aan anderen. Het gebruik van zo'n zware engine, die zowiezo alleen op windows systemen draait, is al een misser op zichzelf. Spellen als crysis en UT3 zijn totaal niet populair, behalve bij een select groepje met dure, zware systemen, omdat het grootste deel het spel niet eens op redelijke snelheid kan draaien, om het nog maar niet eens te hebben over het ontbreken van mac en linux support. Als je je spel al beperkt tot een klein groepje met zware windows pcs, en je probeert daarin een community op te bouwen (= hard nodig voor een mmo om in leven te blijven), denk ik niet dat dit spel een lang leven beschoren is. Vooral als je dan bij de concurrentie gaat kijken (WoW). Die hebben wel gameplay, en een community, en een client die op de meeste computers draait (win32, OS X, en ik draai het zelf op wine zonder problemen).
Ik zie toch echt geen verwachte releasedatum in dit bericht staan, dus wie weet komt het pas in 2010 op de markt. En dan kan de gemiddelde PC misschien juist wel zulk soort engines best aan. Bovendien is het zo dat dit soort engines doorgaans flink teruggeschaald worden voor MMO games... dat is bijvoorbeeld ook te zien in Lineage 2, wat er toch echt een stuk slechter uit ziet dan UT2003 terwijl het dezelfde technologie gebruikt. Ook het aankomende Huxley wat de Unreal Engine 3 gebruikt ziet er aanzienelijk slechter uit dan een Gears of War en een Unreal Tournament 3.

Over de populariteit van Crysis en UT3 ben ik het ook niet helemaal met je eens. Crysis heeft in 3 maanden tijd ruim 1 miljoen kopieen verkocht en dat is dus zeker wel een populair spel ondanks de hoge systeemeisen. Onlangs werd ook bekend dat er van UT3 ondertussen alweer 1.2 miljoen kopieen geshipped zijn, dus daar gaat het waarschijnlijk wat verkochte kopieen betreft ook verre van slecht. Bovendien is de PS3 versie nog niet eens uit in Europa en kan UT3 zelfs goed gespeeld worden op PCs van 5-6 jaar terug. Dan zit je misschien in low-detail, maar zelfs dan is het spel nog mooi te noemen.

Dat MMOs met zware systeemeisen wel degelijk een flinke userbase op kunnen bouwen is onderhand toch echt wel bewezen door EVE Online. Dat spel was altijd al 1 van de zwaarste MMOs, maar het blijft maar groeien en groeien en groeien. Het is uberhaupt de enige MMO uit die tijd (2001) die nog steeds massaal grotere aantallen spelers aantrekt waar vergelijkbare MMOs deze aantallen enkel zien dalen.
Beetje vreemde vergelijking dat ze veel problemen zouden hebben (ok ok "er moet veel gebeuren" staat er...) met het geschikt maken van die engine, omdat een compleet andere ontwikkelaar (Spellborn) problemen heeft met een compleet andere engine (ue2).

[Reactie gewijzigd door am2 op 20 februari 2008 11:51]

Ach, het zijn beide engines ontwikkeld voor FPS games met een beperkt aantal spelers online (far cry was online ook niet echt een grote hit mede omdat het niet super werkte in het begin) en beide moeten als basis gaan dienen voor een MMO. Dan kan je zo heel globaal sprekend denk ik best vergelijkbare problemen verwachten. Iets met opschalen en lag... :)

Vind het concept wel wat vaag, een soort virtual reality voor casual games voor third party developers. Komt dat dan neer op met je avatar door een wereld lopen die eigenlijk gewoon een onhandig maar mooi vormgegeven menu structuur is om van de ene mini game naar de ander te kunnen? En dan met geintergreerd MSN! :)
Het is inderdaad een beetje een vreemde vergelijking. Vooral omdat de farcry engine ook al bewezen heeft een moeilijk beestje te zijn voor MMOs (zie Aion) terwijl de ue2 technologie bekend staat als een goed bruikbaar stukje MMO-technologie. (zie NCSoft met Lineage 2 bijvoorbeeld)

Voor Avatar Reality zal het dus eerder echt liggen aan de engine zelf, waar het voor Spellborn waarschijnlijk eerder ligt aan hun eigen (gebrek aan) ervaring op de MMO markt.
Ik ben bang voor een flop. Bij een MMO gaat het niet om de GFX, maar om de content. Hoe meer content hoe beter (en graag wat afwisseling). 't Is leuk hoor dat je een realtime rendered omgeving doorkruist op naar een volgend spelletje. Maar als de spelletjes allemaal veredelde tetrissen blijken te zijn, dan vergaat de lol je snel.
Onderstaande quote geeft eigenlijk al aan dat het om tetris varianten gaat(Casual).
In de virtuele wereld zullen diverse casual games verwerkt worden die door andere ontwikkelaars gemaakt worden.
Wat ik ook een beetje eng vind, is dat ze direct al roepen dat third party ontwikkelaars een deel gaan invullen. Vraag is echter, willen ontwikkelaars dat wel? Misschien als het een succes wordt. Alleen, als er straks maar een klein beetje content is (omdat dus de 3rd party ontwikkelaars nog geen trek hebben gehad), dan zullen de bezoekers hard weglopen. En geen bezoekers betekent ook weinig tot geen nieuwe content. Welke ontwikkelaar wil er ontwikkelen voor een platform wat een handjevol mensen trekt.

Maar goed we zullen zien wat er van komt. Ze hebben nog genoeg tijd om zich zelf te gaan verkopen voor er uberhaupt een beta beschikbaar komt.
Ik heb de techdemo's gezien. Deze engine is bij uitstek geschikt voor grote levels (a 50 vierkante kilometer) Zonder laadtijden te doorlopen. Daarbij was het een heel wijds landschap wat gebruikt werd (savanne) en je kon ook kilometers verderop kijken.

Op het netwerk gedeelte na lijkt mij deze engine juist uitermate geschikt voor mmo's!


Nope, sorry. Ik haal de Far-cry 2 engine (Dunia) en de cryengine2 door elkaar. De cryengine 2 wordt momenteel in crysis gebruikt.

Hoewel ik de dunia toch een betere match vind voor een spel zoals dit.

[Reactie gewijzigd door Dekaasboer op 20 februari 2008 12:05]

Op het netwerk gedeelte na lijkt mij deze engine juist uitermate geschikt voor mmo's!
En daar pak je het addertje dus aan z'n strot.

Grafische representatie van de spelwereld is nooit het probleem geweest voor een engine in MMO's. "Realtime" gebeurtenissen over het netwerk naar duizenden spelers synchroniseren wel.
Dit is wel een grappig idee. Een soort van een virtual machine concept voor games. Een potje in-space pod-racen en als je daar klaar mee bent ga je naar een oefenterrein van het rode leger (mars) en kan je potje knallen like call of duty oid ;) Wel uitkijken dat je niet met je pod-racer op het oefenterrein crashed.....

Nou ja, zit maar wat te fantaseren natuurlijk ;)
NASA heeft vast interesse hierin, ze zijn zelf ook bezig met een MMO namelijk.
De wereld wordt vormgegeven met de Cryengine2, zo meldt Gamesindustry.biz. Deze engine is tot nu toe alleen gebruikt in Far Cry 2.
En ik altijd maar denken dat Crysis de CryEngine 2 gebruikte in plaats van Far Cry 2 :P
Dat is ook zo.
CryENGINE2 is currently being used for Crytek's newly released game, Crysis, and a deal has been signed for the Swedish Developer Mindark for use in their MMORPG, Entropia Universe, which uses a real cash economy.
Bron: Wikipedia
Ja, maar het nieuwsbericht noemt de opvolger van Far Cry, die niet ontwikkeld wordt door Crytek, en dus ook niet gebruikt maakt van CryENGINE2. Waarom die dus genoemd wordt?
Het bronmateriaal voor deze post vermeld trouwens ook alleen CryENGINE2.

bron: http://www.gamesindustry.biz/content_page.php?aid=33292

Dit is al niet de eerste keer dat Far Cry (2)/Crysis/CryENGINE(2) door elkaar gehaald worden op t.net
Tof :D
Zo'n game zoals dit had ik al een aantal jaren in m'n hoofd.
Jammer genoeg ken ik niemand in het mileu waar ik m'n idee kon aan doorgeven.

Kben blij dat er eindelijk zo'n soort game komt.
Hopelijk met dezelfde gameplay zoals bv: GTA (Do what you like to do ;-) )
Moet wel tof zijn als je kan overschakelen van gametype in hetlzefde game.
Hopelijk met dezelfde gameplay zoals bv: GTA (Do what you like to do ;-) )

Wat, dat we allemaal als bezopen 14-jarige jochies de buurt vernielen met een dure sportwagen? Not gonna happen.
Ik weet nog dat Lineage II draait op de Unreal2 engine.
NCsoft koos voor deze engine omdat er een mapeditor bij zat. Ze konden dus vrij snel, en goedkoop levels maken. En Lineage II draait er goed op, en zit er ook heel mooi uit.

Ik neem aan dat het met een beetje aanpassen van de engine wel gaat lukken. Het zal waarschijnlijk een hele mooi spel worden.
De CryEngine2 wordt niet gebruikt in Farcry. Volgens mij wordt deze alleen gebruikt in Crysis. Staat derhalve niet goed in het artikel.
Farcry 2 maakt gebruik van de Farcry2 engine (Dunia). Deze is door Ubisoft ontwikkeld.

EDIT: Prima mod me maar weg, vraag me alleen af waarom. Misschien mensen die niet naar tijdstip van mijn post kijken? andere latere posts met zelfde inhoud krijgen 0 of +1 en ik -1?

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 21 februari 2008 09:31]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True