Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 95 reacties
Bron: EA

Ontwikkelaar RenEvo Software & Designs gaat een Crysis-mod creëren die de wereld van het realtime-strategiespel Command & Conquer vertaalt naar een shooter. Het spel zal Command & Crysis: The dead six genoemd worden.

Command & Crysis: The Dead SixDe Command & Crysis: The dead six-mod gaat zowel een singleplayer- als een multiplayer-modus bevatten. Ontwikkelaar Crytek heeft toestemming gegeven om de CryEngine 2 te gebruiken. Al eerder werd het C&C-universum vertaald naar een shooter, die in de winkel lag onder de naam Command & Conquer: Renegade. In de singleplayer-campagne mag de speler zes missies spelen, steeds met een ander lid uit het Dead Six-team. Daarna kan de speler met Engineer, Grunt- of Heavy Weapons-soldaat, Explosive Expert, Sniper of Commando willekeurige missies spelen. De singleplayer-modus wordt uitgesmeerd over verschillende episodes en speelt zich af in de periode tussen de spellen Red Alert en Tiberium Dawn. Spelers kunnen onder andere antwoord verwachten op de vraag waarom de mammoth-tank eerst in handen was van de slechteriken, en later in bezit was van de goeien. De multiplayer-modus biedt de mogelijkheid om te land, ter zee en in de lucht grootscheeps oorlog te voeren. Hierbij moeten gebouwen van de tegenstander verwoest worden, terwijl de eigen bouwwerken beschermd moeten worden. Daarnaast kan de speler zich bezighouden met deathmatch-, capture-the-flag- en co-op-modi.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (95)

Ik moest even drie keer lezen wat er nou precies bedoeld werd, maar het komt er dus op neer dat er een shooter komt, gebaseerd op de engine van Crysis (CryEngine 2), in het universum van Command & Conquer.

De titel is een beetje verwarrend, volgens mij is er namelijk niet echt sprake van een mod. Het komt zo vaak voor dat de engine van een bepaald spel wordt gebruikt voor andere spellen. Of moet je Crysis hebben om dit spel te kunnen spelen? In dat geval is er wel echt sprake van een mod, maar dat had dan wel iets duidelijker in het artikel gemogen. Dit:
Ontwikkelaar Crytek heeft toestemming gegeven om de CryEngine 2 te gebruiken.
Suggereert namelijk dat het om een los spel gaat. Maar als het een mod betreft; sinds wanneer heb je toestemming van de maker van een spel nodig om een mod voor dat spel te maken?

[Reactie gewijzigd door cas.fm op 9 augustus 2007 12:21]

Het wordt redelijk duidelijk uitgelegd in de bron (EA dus) de eerste zin is als volgt:
PLEASE NOTE: This is not an official mod for Command & Conquer 3 but is for the upcoming EA & Crytek title, CRYSIS. We look forward to seeing success in this mod. _/-\o_

Eventueel nog het topic van het CRYMOD forum: http://www.crymod.com/thread.php?threadid=8349
Daar staat het hele verhaal.
Is even wat duidelijker dan het verhaal dat hier neergezet is. ;)

TOch lijkt het mij een leuke mod voor CRYSIS. :)
Volgens mij is het wel een mod... voor Crysis die zich afspeelt in het C&C universum...
Als het iets anders was geweest had er wel heel groot "EA kondigt C&C shooter aan" hebben gestaan.
Ja maar als je een mod maakt heb je toch geen toestemming nodig om de engine van het spel te gebruiken?
nee dan neit ...
maar ik denk dat dit een game is. er was namelijk een aftellende counter waarop gezegd werd dat er een grote command #& conquer aankondiging zou komen
dus dit zal hem wel zijn dan..
De grap van een niet meteen duidelijk artikel is, dat er tenminste op gereageerd wordt. Zet alle feitelijke informatie cool tezamen en eenieder leest het en gaat 'right, got it' en dat levert geen community, en geen reclameinkomsten op...
De vraag blijft of het per ongeluk onhelder is geplempt, of dat er sprake is van een moedwillige strategie... tijd voor de aluminium hoedjes?
Mee eens met bovenstaande. Ik dacht een mod met Tiberium Wars. Titel zeer verwarrend dus. Het is gewoon een game met de Crytek engine gebaseerd op het CnC universe. Niets mod dus, maar gewoon GAME.
Ja maar dan krijg je vragen over de onduidelijkheid, die je ook had kunnen voorkomen. Want op die manier reactie systeem vol krijgen lijkt me niet echt gewenst bij een grote site.

Dus ik zie het voordeel niet voor een tech site om onduidelijkheid te scheppen.
Inderdaad... ik dacht dat er een strategy game kwam op de crysis engine :P

Ben ik nou gek, of staat het inderdaad een beetje vaag in het artikel? :*)
"Crysis-mod maakt shooter van Command & Conquer"

Dacht eerst dat ze C&C 3 gingen modden naar een shooter, maar er word dus niks gemaakt van C&C. Maar van CryEngine 3 word een shooter gemaakt die op C&C gebaseerd is.

Ben geen taal held maar volgens mijn staat er dus iets anders dan dat er bedoeld word. :)

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 9 augustus 2007 12:25]

Die zes missies lijkt idd erg weinig te zijn. Maar ze kunnen de missies natuurlijk wel redelijk lang maken.
En als het een gratis mod zou zijn, met ook nog een multyplayer, dan ga ik me er niet meer druk over maken als het maar zes missies zijn.

Hoewel ik de meeste C&C delen alleen al voor de verhaallijn speelde...
battlefield en unreal tournament hebben ook niet de meest spectactulaire single player. gaat vooral om de multiplayer denk ik, wat C&C renegade ook zo leuk maakte
A;tijd als je die mod voor geld op de markt gaat brengen of wijzigingen in de sourcecode maakt....
Inderdaad een erg onduidelijke headline, zelfs voor Tweakers.net!
Beetje een Renegade kloon dus... :S
renegdade opvolger, niet kloon :p
het betekent dat de makers van de mod waarschijnlijk toestemming hebben om al met de engine aan de slag te gaan. niet qua rendering maar echt puur de SDK . Daardoor kan de mod natuurlijk vrij snel na crysis zelf uitgebracht worden wanneer je normaal gesproken dan pas echt kunt beginnen

het voordeel voor crysis is ook duidelijk, ze kunnen reclame maken dat als gamers crysis kopen ze later een "update" krijgen die eigenlijk een heel nieuw spel ervan maakt. Zal vast veel twijfelende kopers overhalen tot de koop van crysis

[Reactie gewijzigd door bolleh op 10 augustus 2007 02:25]

Dan zal de slagingskans van dit spel waarschijnlijk niet van de graphics afhangen.

Op zich zou de verhaallijn van C&C genoeg "diepgang" moeten bevatten om er een leuk spel van te maken.

Al hoeft een mod natuurlijk niet noodzakelijk een echt volledig spel te zijn, wanneer het een freeware spel wordt. Zodra je er voor moet gaan betalen mag je toch zeker een bepaalde kwaliteit verwachten.

Misschien hoopt Crytek een nieuwe Counter-Strike te ontdekken door modders met hun engine te laten spelen. Maar laat ze eerst natuurlijk Crysis zelf uit brengen, anders krijg je hetzelfde gedonder als met Vampire: the Masquerade, die kwam ook eerder uit dan Half-Life 2 op hun eigen engine 8)7
Allemaal leuk en aardig maar de mensen van RenEvo zijn al jaren (ik denk al sinds 2002) bezig om verbeterde versie van C&C Renegade te maken. Hiervoor wilden ze eerst afwachten tot Half Life 2 uit zo komen, en dan zouden ze voor HL2 de C&C gebouwen en units maken.
Dat is er nooit van gekomen, zelfs niet nadat HL2 al uit was. Dus of het nu gaat lukken betwijfel ik.... (Ze hebben trouwens wel kleine mods gemaakt voor C&C Renegade waar heel de Renegade community super blij mee was!)
Verhaallijn van C&C universe is als volgt,

De spellen zijn in een andere volgorde uitgebracht dan dat de verhaallijn loopt, eerst had je namelijk:

Red Alert, einstein gaat terug de tijd in om Hitler om zeep te helpen en daarmee trachten de 2e wereld oorlog te verkomen. Echter hierdoor ziet Stallin kans om oorlog te voeren, dus ww2 wordt nu door de Soviets gevoerd in plaats van de Duitsers.

Zoals bij iedere C&C game kan je de "good guy" of de "bad guy" spelen. Speel je Red Alert uit met de Soviets, dan is C&C Tiberian Dawn het vervolg. (Kane vermoord Stalin aan het eind, en sticht de Brotherhood of Nod). Win je met de Geallieerden, dan is Red Alert 2 het vervolg (de verhaallijnen splitsen hier dus op).

C&C Tiberium Wars is het vervolg op C&C Tiberian Sun die weer een vervolg is op Tiberian Dawn.

Er is ooit sprake geweest van een Red Alert 3 (al hou ik het niet helemaal meer bij, of dit nog steeds gaat gebeuren of niet), deze zou dan verder gaan op Red Alert 2, interessant zou zijn, dat de tijd waarin dat zou afspelen ongeveer wel de tijd moet zijn dat de Tiberium Meteoor (die tiberium versrpreid over de aardbol) ook zou moeten komen. En wellicht de verhaallijnen weer dichter bijelkaar brengen (ook de Scrin zouden er dan moeten zijn).

C&C: Generals is gewoon een gedrocht, sure, het is een vermakelijk spel, maar het heeft geen hol met C&C te maken,de gameplay die afgekeken is van spellen als Warcraft, terwijl C&C juist zelf zo'n unieke gameplay had, de FMV's (zover aanwezig) gingen nergens over (deze waren altijd juist zo gaaf in de C&C games) en het verhaal was ten eerste slecht, maar heeft sowieso niks met C&C te maken. Het is een prima RTS, maar zou alleen de naam C&C niet mogen dragen. Ben daarom wel opgelucht met Tiberium Wars, die de teleurstelling van Generals toch enigzins goed maakt.

Renegade was een tof spel, heb het vanaf het begin dat het aangekondigd werd gevolgt, ze zouden in eerste instantie met de Quake 3 engine gaan werken, maar dat ging niet meer door (volgens mij iets met rechten ofzo), en is er dus in een laat stadium besloten een eigen Engine te maken (wat de release date dus ook gigantisch vertraagde).

Gameplay enzo was gewoon super tof, echt leuk en origineel, echter de engine was gewoon te brak (veel bugs, veel gaten die tot cheats en hacks leidde, physics waren echt te zielig (met een humvee volle snelheid van een klif afrijden en dan recht naar beneden pleuren)).

Er was ook ooit eens een Renegade 2 aangekondigd, die in Red Alert 2 zou afspelen, dit project (net zoals de eerste poging tot C&C3: Tiberian Twilight) werd een halt toe geroepen door EA Games. De 3D modellen die toen al geproduceert waren voor het spel werden gepubliceerd (zodat de community het af zou kunnen maken met een mod ... geloof alleen niet dat er een goede RA2 mod ooit is gekomen, wel ene goede RA1 mod en TS mod ...)

Ik ben dus wel blij met dit nieuws, Renegade maar dan in een goede engine :) ben benieuwd!!

(zo en nu heb ik echt te veel getikt, sorry mensen)
Ik moet je tegenspreken.

De gewone "Command & Conquer" was als allereerst!
Een jaar voordat Red Alert 1 uitkwam

http://en.wikipedia.org/wiki/Command_and_Conquer

Offtopic:
Ik weet nog wel toen ik dit spel kreeg voor mijn verjaardag _/-\o_
Op mijn 486 pc.......
Zucht...Nostalgie! :z
Oke dit is volgens mij hoe het echt zit. Ik ben een enorme fan van de échte c&c's; in mijn ogen C&C (Tiberium Dawn) en Red Alert. De nieuwere delen daargelaten; Generals al helemaal.

Verhaallijn

Command & Conquer is gebaseerd puur rondom de verschijning van Tiberium. In de vrij nabije toekomst verschijnt plots Tiberium, een nieuwe, zeer krachtige en dus waardevolle energiebron. Om deze rijkdom ontbrandt de strijd. De oprichting van Kane's NOD is een gevolg op de verschijning van Tiberium.

In de intro van Red Alert zie je een niet nader genoemd persoon TIJDREIZEN om Hitler uit te schakelen opdat de Russen de macht kunnen grijpen. In deze context is het rondlopen van Kane als raadgever enigszins verdacht.

Het zou mij niet verbazen als de chronologische volgorde C&C > Red Alert zoals ze uitkwamen best klopt. Kane handelt als het ware met "voorkennis", hij weet dat Tiberium gaat verschijnen en wil betere kaarten in handen hebben dan hij had ten tijde van Tiberium Dawn. Een speelt in op een Tiberian Dawn 2 als het ware, waar Soviets/NOD bij aanvang betere kaarten heeft. Red Alert outtro: "Kane however shoots her without provocation or warning upon these revelations, and closes with the foreboding words; "Comrade Chairman, I am the future". Kane apparently then disappears after the canonical ending of Red Alert for several decades."

Red Alert 2 zou dan het vervolg zijn op Red Alert 1 (klinkt logischer dan het is):
C&C Tiberian Dawn: GDI wint > Red Alert: Soviets winnen > Red Alert 2
C&C Tiberian Dawn: GDI wint > (Red Alert: Allies winnen) > Tiberian Sun

Het kan ook zijn dat Red Alert de geboorte van Nod beschrijft, maar dan begrijp ik niet zo goed waarom Nod aan het begin van C&C Dawn een terroristisch/fundamentalistische groepering is zonder heftige thuisbasis, aangezien Nod opgericht wordt na totale verovering van Europa.

Mammoth

C&C (1993): GDI heeft Mammoth
Red Alert (1995): Soviets hebben Mammoth (exact zoals in C&C)
Tiberian Sun (2000): GDI heeft Mammoth MKII

Ik niet schnap.
In hoeverre zijn de Red Alert verhaallijn en de C&C verhaallijn nog aan elkaar te koppelen?
Ik dacht dat dat na RA1 nog wel kon, maar na RA2 eigenlijk niet meer..?
Als Red Alert speelt met de Sovjets zie je in de cutscenes dat Kane een adviseur is van Stalin. In de cutscene na de laatste missie als je Red Alert uitspeelt met de Sovjets, zie je dat Stalin vermoordt word en dat Kane de macht over neemt. C&C Tiberian Dawn speelt na Red Alert, ook al was C&C Tiberian Dawn gereleased voor Red Alert. In C&C Tiberan Dawn is Kane de leider van de Brotherhood of NOD, en heeft de GDI (good guys) Mammoth tanks i.p.v. de Sovjets in Red Alert.

Lees het ook hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Kane_%28Command_%26_Conquer%29

Ik denk trouwens wel met nostalgie terug aan C&C Tiberian Dawn en Red Alert, hoewel dat niet echt speciale games waren zijn het wel twee van de eerste games die ik speelde, de cutscenes waren zo stoer. Leuke games, voordat EA het ging verzieken met sequels, Tiberian Sun was misschien wel ok maar nauwelijks vernieuwend, net zoals de rest van de sequels in de serie.

[Reactie gewijzigd door F for Fragging op 9 augustus 2007 16:22]

Idd, ik dacht hetzelfde. Hoe matcht het redelijk futuristische CnC nou bij het Soviet vs. Allies (vlak na WO2) idee? En laten we Generals niet vergeten...

Kan wel lollig worden trouwens. Met GLA terroristen tegen Annihilator Tripods uit Tiberium DawnWars...

[Reactie gewijzigd door JKVA op 9 augustus 2007 19:24]

Er zitten geen tripods in Tiberium Dawn. Wel in Tiberium Wars.

Ik snap ook niet wat ze bedoelen met "speelt zich af tussen TD en RA1". Volgens mij zit er geen overeenkomst in de verhaallijnen.
Generals was toch wel een hele andere verhaallijn?
heel ander universum zelfs. kreeg gewoon command en conquer in de naam om de verkoop te stimuleren
Kan iemand uitleggen (of url) hoe de verhaallijn van RA te koppelen is met C&C. Ik heb beide spellen veel gespeeld, maar meer dan overeenkomsten in de engine en producent nooit ontdekt.
Ik wacht nog steeds op de eerste RTS/Shooter. Alles hetzelfde zoals een RTS maar dan dat je in de mannetjes kan gaan om ze te besturen.
Het probleem van zo'n game is dat je het overzicht kwijt raakt zodra je in first person gaat. Je moet dan echt een geavanceerde AI hebben om door te kunnen in een bepaalde stijl... probleem is dan online spelen diegene die in RTS blijft zal waarschijnlijk winnen. Kortom wederom RTS game.

Enige manier om dit te laten werken naar mijn idee is om een FPSer het helden werk te laten doen en een RTSer de strategie te laten doen. Duzzzzz..... 1 man t overzicht meerdere helden er onder om kont te schoppen. Hmmm vette shizzle!
Je beschrijft nu (min of meer) battlezone :P http://pc.ign.com/articles/161/161248p1.html

Het is dus beide al geprobeerd met meer of minder succes.(battlezone 2 was echt een kick ass game).
Dat is niet nieuw hoor. Ik had vroegah zon spel, kan alleen niet op de naam komen.
Machines was het: http://pc.ign.com/articles/159/159948p1.html

[Reactie gewijzigd door Reinman op 9 augustus 2007 13:16]

Probeer TASpring eens (http://spring.clan-sy.com/). Kun je Total Annihilation spelen op deze manier (erg gaaf met een Commander dingen weg blasten :))
Battlezone?

(En dan dus de 'remake' (hoewel het weinig meer met het origineel te maken heeft) uit 1998.)

edit: oh, zie nu dat Reinman wat vlotter was. Never mind.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 9 augustus 2007 13:40]

toch jammer dat een concept zoals C&C (nee niet command&crysis) wat goed aanslaat bij de gamers altijd tot op het bot uitgemolken moet worden. Het is vaak moeilijk voor ontwikkelaars te begrijpen dat je zoiets als Command & Conquer, wat in mijn ogen toch een legendarische gameserie is, niet moet proberen aan te passen om een nog groter (FPS-) publiek te bereiken.
Als je niet probeert een groter publiek te trekken dan ben je imo. als developer verkeerd bezig. Daarbij komt dat met verandering van spijs in de toekomst nieuwe basis games gemaakt kunnen worden.

Op zich vind ik het een goed initiatief voor beide partijen. Crytek kan zo zien wat andere kunnen met hun engine en door een andere invalshoek kunnen ze zich beter voorbereiden op een nieuwere engine in de toekomst. Voor de C&C ontwikkelaars is het goed om te zien wat de toekomst inhoud mbt. nieuwe game engine's, kunnen daar ervaring mee op doen en zo misschien nieuwe speelstijlen ontwikkelen.

En ik denk niet dat Crytek de eerste de beste gebruik laat maken van hun engine, aangezien ze zelf hebben bewezen dat ze goeie games kunnen ontwikkelen. Win-win situatie :)
De verhaal lijnen van RA en C&C zijn wel met elkaar verbonden! Kane... ja ja... had namelijk de tijdlijn van RA veranderd. Zoek de video's gebruikt in RA1 maar eens op daar is Kane in te zien!
Jah, er is alleen een probleem geweest. EA. Die heeft RA2 gemaakt, waardoor het verhaal naar tiberium dawn niet kloppend meer is. Tiberium dawn ging/gaat er van uit dat het winnen van de allies canonical is. Waardoor je dus de goeien(gdi), de mamoth tank krijgen/stelen/overnemen van de russen.

Hier is het hele verhaal, zo ver bekend.
http://planetcnc.gamespy....Encyclopedia.Detail&id=2/

[Reactie gewijzigd door Reinman op 9 augustus 2007 13:36]

Ja, maar dat klopt toch niet meer met verhaallijn van RA2?
Het kwaad is al geschied door Kane... maar dat is idd volgens mij de enige link....
dat zeg ik. Kane zelf de macht hebben.

Volgens mij was de soviet sowiezo geleid door de brotherhood of nod, aangezien kane de adviseur was voor de soviets. Dus had hij absolute macht. Daarbij startte dus de Tiberian Dawn series en kreeg het z'n eigen verhaallijn.
Je weet dat C&C voor Red Alert was he ;) RA vindt ik persoonlijk maar een slechte spinoff :P Verhaal technisch dan!

[Reactie gewijzigd door Domino-NL op 9 augustus 2007 13:34]

Volgens mij moet je de verhalen omdraaien, RA is eerst gebeurt en dan C&C. of het nou andersom is uitgebracht is een tweede
C&C Renegade was een een grote FLOP.... vraag me af wat dit wordt. Aangezien C&C fans vooral spelen om de gameplay en niet om het FPS verhaal.
Een flop? Ik heb het altijd een geweldige game gevonden, zeker op lanparties was het een grote hit. Online wordt het nog steeds gespeeld.
de single player wel ja dat was afschuwelijk maar online was het mega en word ook nog steeds online gespeelt meerdere volle servers waar je je dagelijks kan vermaken

Ik hoop persoonlijk dat deze mod online modus heeft die daarmee overeenkomt dat ga ik hem zeker spelen
Persoonlijk heb ik me er prima mee vermaakt met m'n collega's toen der tijd ;-) Heerlijk dat er niet op z'n mierenhoop word neergekeken, dat vind ik geen reet aan dus was deze c&c de enige die in mijn straatje past....
Ik vond renegade anders best lachen...beetje met tankjes rondscheuren etc.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True