Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties
Bron: Video Games Live

Het Los Angeles Philharmonic is vorige week een speciale reeks concerten begonnen. Tijdens de concerten, onder de naam Video Games Live, wordt alleen muziek uit oude en nieuwe games gespeeld. Het eerste concert vond vorige week plaats en werd bezocht door ruim 10.000 bezoekers. Terwijl op de achtergrond beelden uit de games werden vertoond, bracht het Los Angeles Philharmonic muziek uit Halo, Tomb Raider en Mario ten gehore. Ook speelde het orkest een medley bestaande uit muziek uit Pong, Space Invaders en Pacman. De geestelijke vaders van Video Games Live zijn Tommy Tallarico en Jack Wall. Hun voornaamste reden om muziek uit computergames naar de concertzaal te brengen, is gelegen in het feit dat "videospelletjes de nieuwe manier zijn om verhalen te vertellen, en muziek maakt daar een belangrijk onderdeel van uit". Er zijn twintig concerten gepland in de Verenigde Staten van Amerika en een internationale tour wordt nog overwogen.

Video Games Live
Foto gemaakt tijdens het Hollywood-concert van Video Games Live
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

Velen hier zullen ze niet kennen, maar een software house genaamd SNK maakte ook alijd geweldig goede muziek bij hun games. Ze hadden dan ook een eigen orkest: The SNK Orchestra.

Muziek van games als de King of Fighters series, of Samurai Shodown kun je eigenlijk zo in je CD speler stoppen en is puur genieten. In Japan waren deze dan ook zeer bekend en geliefd, maar in Europa kent bijna niemand ze.


offtopic:

(Dit is vooral omdat die games alleen op consoles uitkwamen, en niet op de PC (op wat onbekende & dubieuze conversies na van enkele titels). Hier in het westen zijn de meeste mensen toch in de eerste instantie op de PC gericht en is de console iets voor erbij, in Japan is dat precies andersom: de console is 1 en de PC is bijzaak voor games).
Ten eerste zijn de consoles van SNK nooit officieel uitgebracht in Europa.
Ten tweede warenn ze ook nog eens onbetaalbaar (1000 Gulden voor een console.....tussen de 150 en 500 GULDEN voor een spel..afhankelijk van de grote)
Hier in het westen zijn de meeste mensen toch in de eerste instantie op de PC gericht en is de console iets voor erbij, in Japan is dat precies andersom: de console is 1 en de PC is bijzaak voor games
De markt van Console games is toch al jaren groter dan die van de PC hoor....check ure numbers.

Op de PC wordt vooral veel geld verdient aan de lucratieve kindersoftware en budget titels...

Bovendien..vroegah hadden veel mensen ook een C64 of een Amiga of zelfs MSX... de PC is pas sinds begin jaren negentig in opkomst..
De markt van Console games is toch al jaren groter dan die van de PC hoor....check ure numbers.
Mischien dat het nu voor de jeugd bijtrekt, maar bijna overal waar ik in gesprek kom met 'normale' mensen (= niet specificiek gamer, maar gewoon collega's, vroeger mede studenten, maar ook ooms, de buurman, de bakker om de hoek, etc), dan kent men alleen de standaard PC spellen.

Als ik dan als fanatieke gamer over Tekken begin, over Contra, over Shinobi, over Shenmue, Final Fantasy, etc dan is het of ik een andere taal praat. Men kent het gewoon niet. Voor dergelijke gelegenheids gamers bestaat de console wereld niet.

Aan de andere kant heb je wel gelijk dat er tegenwoordig veel meer game activiteit op de consoles plaats vind. De PC was vroeger altijd al de ultieme NON-game machine (zeker in de tijd van de NES en later Amiga en nog later de SNES/megadrive). Daarna heeft ze een grote opleving beleeft met de komst van de 3D kaarten, maar lijkt nu weer een beetje op de retour te zijn.
Toch zijn practisch alle Snk consoles (de Neo-Geo Pocket Color is zeker de moeite waard eens te checken) ook in nederland uitgekomen en staat er haast in elke arcade nog wel een Metal Slug of KoF kast. Maar idd, de muziek van Snk is vaak erg in orde.
Eindelijk, en terecht, als je kijkt naar het feit dat van veel games er nu ook soundtracks worden uitgebracht (Halo, Prince Of Persia 2 en ga zo maar door) is dit een logische stap. Ook nu de componisten van meesterwerkjes (o.a. O'Donnel/Salvatori) bekender worden, is dit alleen maar beter. Het wachten is nu op het moment dat de gamewedstrijden live bij Talpa worden uitgezonden :Y)
Het uitbrengen van gamemuziek gebeurt ook al jaren in Japan, vooral van Squaresoft spellen. Heb hier nog de originele soundtrack van Chrono Trigger liggen.

En anders heb je altijd nog Overclocked Remix die al jaren bezig zijn met het remixen van spelmuziek.
Het wachten is nu op het moment dat de gamewedstrijden live bij Talpa worden uitgezonden
Daar wordt aan gewerkt:
http://www.tweakers.net/nieuws/37650
> :)
goede zaak, ik vond eigenlijk heel lang al muziek uit gemes beter dan van die lame top 40 muziek, niet dat ik weet wat daar tegenwoordig nog allemaal te horen valt, maar bij games zit er meestal ook geen lyrics in en dat spreekt mij wel aan.
Inderdaad, maar er zelf ook een sport van om muziek uit games te slopen en naar een meer gangbaar formaat om te zetten; is tegenwoordig wat makkelijker trouwens...
Muziek rippen... Exotic Ripper!
Dat waren nog eens tijden op de Amiga. Hopen dat alles nog in het geheugen zat na een reset en dan het programma het hele chip geheugen laten nalopen.

Later had je nog een feature bij module players om een surround effect toe te voegen. Dan klonk het wat beter op een koptelefoon.

Ik kan me nog herinneren dat computermuziek en effecten al wel vaker bij het mainstream publiek terecht kwamen. State of the Art, anyone?

Ik heb zelfs nog een CD met Turrican van Chris Huelsbeck. Gekocht tijdens een Amiga beurs bij Bjorn Lynne.
Helaas is Bjorn zo te zien gestopt met de oude CD's.

Hier kun je meer lezen over Bjorn Lynne: http://www.lynnemusic.com/

Kijk ook eens op zijn blog, leuk stukje over Amnesty in NL. Ja, je kunt het nog ver schoppen als musicist van computerspelletjes. ;)
Ja, machtig was dat, veel demo's hadden trackloaders en een routine die na een reset even een wipe op het chipram uitvoerde, dan moest je de disk eerst naar een file dumpen, de crunch headers opzoeken en ze dan met bijv. xfd decrunchen, later kreeg exoticripper een disk rip functie en xfd ondersteuning zodat al dat werk je uit handen genomen werd :)
Ik vind de game muziek van David Whittaker nog altijd geniaal, vooral zijn c64 werk, maar ook sommige amiga games hebben echt schitterende muziek.En de serie Bubble Bobble - New zealand Story -Rainbow Island had ook aanstekelijke muziekjes :)
p.s.
State of the art + 9Fingers waren echt groundbreakers, het vectoriseren van videobeelden zodat het op flop(pen) paste was echt geniaal gemaakt!
:Y) precies, vooral bij de GTA serie, op het laatste deel na...
Inderdaad, vergeleken met somige moderne muziek heeft zelfs het deuntje van Donkey Kong junior nog meer diepgang..
Muziek in videogames zijn altijd al goed geweest. Memorabele muziek uit Bare Knuckle (Streets of Rage), Street Fighter II en Sonic 1 en 2 vergeet ik nooit meer.
Deze dingen gebeuren al JAREN. niks nieuws dus. Muziek uit games heeft de concert zaal al jaren geleden gehaalt, dit is gewoon wat meer gecovered door de media.

Bijna iedere nintendo tune kan je orchestrated terug vinden :) ik heb nog wat donkey kong orchestrated ergens
Tot nu toe gebeurde dat echter alleen in Japan, niet in de VS of Europa.
Mwah, 't gebeurt al een tijdje in de VS hoor. Mijn vriendin is een maand geleden nog naar een Final Fantasy concert in New York geweest. Mooi concert door een orkest en elk muziekstuk werd begeleid door videobeelden van de Finalfantasy games 6 t/m 10 geloof ik.
In Japan word speciale concerten geven van muziek van de Final Fanatasy reeks. :9
Ook van Anime's enzo :) In japan was er bijv een Cowboy Bebop concert. En ga zo maar door
Evengoed is dat ook nog niet zo lang bezig, en vooral gedaan vanwege de populariteit van dezelfde concerten in Japan.

Game muziek zit nog altijd een beetje vast in de underground. Eigenlijk best jammer, ik heb een iPod Mini vol met dat spul, en nog veel meer op mijn computer.
Hoewel je nog praat over computergames zullen we in de toekomst steeds meer te maken krijgen met dit soort dingen.
Zo waren de muziekjes toendertijd uit de gekraakte software (tevens grafische demos) ook leuk om naar te luisteren want dat waren soort voorlopers van de tegenwoordige trancemuziek.
Het zal niet lang meer duren of de games industrie zal de filmindustrie qua omzetten en budget de filmindustrie voorbij streven.
Vroeger werd een game in elkaar gebrouwd op een zolderkamertje maar tegenwoordig werken hieraan complete teams specialisten waaronder ook iemand speciaal verantwoordelijk voor de muziek.
Hoe lang zal het nog duren voor er voor deze dingen oscars worden uitgereikt?
beste grafische vormgeving
beste muziek
beste speelbaarheid.
Ik denk dat wat het Los Angeles Philharmonic doet nog maar het begin is van wat ons te wachten staat.

wat ik me wel afvraag is hoe het zit met de auteursrechten.
Bij nieuwe games is dat mischien makkelijker te controleren dan bij de oudere games namenlijk.
Voorloper van de trance muziek? Err je bedoelt electronica? Electronica was er al voordat een reguliere PC de mogelijkheid had om alleen al polyfonisch geluid te produceren. Zij waren dus niet vernieuwend ofzo.

waarom noemen tegenwoordig alle mensen alles electronisch kwa muziek trance? o_O.. Dat is net zo onzinnig als Di-rect en Sepultura in hetzelfde hokje te douwen kwa muziekstijl.
Alletwee herrie :7
Ik stem dan toch voor de muziek uit Transport Tycoon en de C&C series 8)
Settlers 3 en Emperor battle for dune zijn ook nie weg te denken.. zoek voor de gein is wormsamp (emperor battle for dune soundtrack) is op
Je had zon russisch spel een aantal jaar geleden over een kerel die was gestrand op een buitenaardse planeet. Spel was volledig 3d dmv voxels/of hoe die dingen ook heten. Dat was al door een russisch orkest gespeeld.

Kan helaas niet meer op de naam komen maar droeg iig een hele boel bij aan het spel :)
Dat spel heet Outcast en is gemaakt door de inmiddels failliete, Belgische gamestudio Appeal. De soundtrack werd inderdaad verzorgd door een Russisch orkest (Moskou Symfonie Orkest)

:)
Zelda Tune.... :9~ O+
Dat deuntje die in de windmolen draait :9 :7
http://www.legendofzelda.com/37.mid
I moet zeggen, het enige leuke aan Halo vond ik de muziek.

Trouwens dit vind ik sowieso een goede zaak. Ook bij films, als de muziek goed is dan zal je voor de rest van je leven bij datzelfde lied denken aan die film of spel. En als het dan ook nog eens een goede film of spel was dan zal je ook een beetje atmosfeer mee pakken.

Ik verzamel soundtracks van films met sterke atmosfeer, spellen kunnen er eigenlijk ook wel bij. Jammer dat er zo weinig echt uit komen (en je dus eigenlijk moet jatten...).
Het is ook leuk om dat soort dingen te kunnen spelen, ik kan de deuntjes van zelda: a link to the past en super mario op mijn gitaar spelen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True