Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties
Submitter: John_Glenn

In tegenstelling tot een eerdere verklaring blijkt de 40GB-PlayStation 3 toch een Cell-processor te bevatten die op 65nm is geproduceerd. Alleen de grafische RSX-processor blijkt nog op 90nm gebakken te worden, maakt Sony nu bekend.

PS3 gameAlgemeen werd aangenomen dat de nieuwe PlayStation 3-modellen over de 65nm-Cellprocessor beschikten, toen bleek dat de console een stuk energiezuiniger was dan zijn voorgangers. De verklaring van een woordvoerder van Sony tegen Heise.de, dat de reductie van 60 watt niet het gevolg was van een overstap naar een kleiner productieprocedé, aangezien deze pas de komende maanden zou plaatsvinden, leidde dan ook tot gefronste wenkbrauwen.

De ceo van Sony Computer Entertainment, Kaz Hirai, stelt nu op orde op zaken en maakt bekend de 40GB-PS3 wel degelijk over een 65-nm-processor beschikt. Dit heeft volgens hem zelfs geleid tot een verlaging van het maximum energieverbruik van 380 watt naar 280 watt, ondanks dat de RSX-gpu nog wel op 90nm gebrouwen is. Het lagere stroomverbruik en de daaraan gelieerde warmteontwikkeling had weer tot gevolg dat de geluidsproductie kon worden teruggebracht van 36dB naar 30dB, aldus Hirai.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Heb hier een artikel gevonde, ps3 gebruikt max 205 watt, dus is 380 watt gewoon een piekvermogen.
http://www.digitaldisplacement.com/?p=1907
Persoonlijk vind ik het een beetje nep, om consoles te "upgraden".

Ik ben een Wii fanaat, en ik vind het ook nep dat Nintendo straks een Wii uitbrengt waar je DVD's op kunt bekijken, dan vind ik het woord "Console" een beetje overbodig, en neigt het meer een PC te worden.
Nitendo voegt functies toe, dat hoort inderdaad niet bij een Console. Ik zou het ook niet echt op prijs stellen als klant dat mijn buurman fucnties heeft die ik niet heb bij hetzelde apparaat.

Sony doet dat niet, zij vernieuwen hun productie proces zodat ze goedkoper kunnen produceren en de klant goedkoper kan consumeren. Daar is niets mis mee en voor Sony (en alle fabrikanten, electronica of anders) de enige manier om te overleven. Anders doet de concurrent het namelijk en prijzen ze zich uit de markt.
Nee, Sony doet het andersom, eerst een PS3 op de markt zetten die wel PS1 en PS2 spellen kan spellen, en later deze functionaliteit weg laten. Of je daar nou zo blij van wordt?
Zucht, de PS1 spellen kan ie nog steeds spelen, de ps2 spellen niet meer.
Het is niet upgraden, want de hardware zelf wordt niet beter. Het is gewoon kosten besparing. Dit gebeurde met de PS2 ook.
Het is niet upgraden, want de hardware zelf wordt niet beter. Het is gewoon kosten besparing. Dit gebeurde met de PS2 ook.
Het gebeurd met zo'n beetje elk product wat in massa geproduceerd wordt. Wasmachine's, TV's, etc etc... bijna elke product krijgt wel 1 of meerdere updates (revisies) tijdens de levensduur ervan.
de ps3 word gedowngrade, immers ps2 compatibiliteit word er uitgesloopt
wat zeur je zeg, dit gaat precies hetzelfde gebeuren bij de Wii, op een kleiner procede waardoor die domme wii nog goedkoper geproduceerd kan worden..
Ik denk niet dat Nintendo dat zal doen. Sony maakt verlies op zijn consoles en Nintendo niet. Ze maken voor zover ik weet bakken met winst, dus waarom zouden ze het dan toch eruit slopen? "Die domme Wii"... zegt eigenlijk al genoeg jou reactie... :/
En nu nog de RSX op 65nm bakken :) . En tegen dat ze beide op 45nm zitten spreken we van de ps3 slimline.

[Reactie gewijzigd door broli123 op 11 november 2007 12:49]

Ik denk dat de bedoeling is met de cell meteen naar 32 nm te gaan, toshiba en IBM zijn daar wel mee bezig, sony niet meer, maar sony heeft ook zijn gedeelte van de productie verkocht
Sony is daar wel degelijk mee bezig... Waar ze niet meer mee bezig zijn, is het ontwerpen van apparatuur die die dingen ook daadwerkelijk kunnen maken.. lees het orginele reuters bericht maar eens.. dat is het probleem tegenwoordig met veel nieuwssites, ze lullen elkaar na zonder de orginele bron te lezen...
Reactie op Carel:
Dit stond in het artikel dat de 40GB PS3 zuiniger bleek te zijn:
Daardoor is het stroomverbruik van de PlayStation 3 teruggebracht van 200W naar 135W bij volledige belasting
De rest van het artikel is hier te vinden.
Dus klopt een van de twee niet. Welke is dan nog maar de vraag. |:(

[Reactie gewijzigd door Krentenbol op 11 november 2007 13:01]

Hmmm dat zou betekenen dat deze twee berichten elkaar tegen spreken. Welke bevat nou de waarheid?
misschien bedoelen ze daar alleen het verbruikt van de processor?
Hier spreken ze over maximum stroomverbruik, en in het vorige bericht zal het gaan over gemiddeld stroomverbruik, denk ik.
Het stroomverbruik onder maximale load. Waarschijnlijk is wat hier staat echt het uiterste en/of is niet alles belast (Folding@home belast bijv. de GPU niet)
380watt?, Sinds wanneer verbruikt een PS3 zoveel, ik neem aan dat we het hier over een piekvermogen hebben? Piekvermogen zegtvrijwel niets.
"Dit heeft volgens hem zelfs geleid tot een verlaging van het maximum energieverbruik van 380 watt" Hij zal in idle ook wel een stuk lager verbruik hebben.

[Reactie gewijzigd door paazei op 11 november 2007 12:50]

maximum energieverbruik... staat er bij.
380Watt is de voedings max...de PS3 zelf gebruikt in folding maar 200Watt en maar 140Watt in de 65Nm!
de voeding kan dus goedkoper, in plaats van een 380watt voeding een 280 watt voeding.
vandaar ook de prijs verlaging en minder hitte productie.
Dus de Cell is wel kleiner, maar de RSX waar wel de BC is uitgesloopt is nog wel 90nm :?
Waarom wel er dingen uit halen cq opnieuw ontwerpen en dan niet gelijk verkleinen?
de BC word niet door de RSX gedaan maar door een aparte chip geloof ik? of was het toch een software emulatie?
De BC zat/zit niet in de RSX, maar was een aparte chip... waar de amerikaanse 60GB versie nog 2 extra chips had om de PS2 te emuleren, had de europese 60GB versie nog maar 1tje (de grafische chip), en de 40GB heeft er totaal geen meer..
Volgens mij zat er alleen een chip in de eerste ps3 die in Japan en volgens mij ook in de VS is uitgekomen, de rest alleen maar software en dat werd gedaan door de RSX (lhttp://life.tweakers.net/nieuws/50219/sony-40gb-versie-ps3-gebruikt-nog-90nm-chip.html )
een grafische rsx-chip van nVidia die niet meer compatibel is met oudere PS2- en PS1-spellen, schrijft X-bit Labs
Het artikel van x-bit labs klopt al voor geen meter...
in de 60GB versie van de VS zaten 2 extra chips, de emotionchip en de grafische chip, in de 60GB versie van de EU was de emotionchip verwijderd en werd die door de PS3 zelf geemuleerd, maar deze had nog wel de grafische PS2 chip, in de 40GB versie is ook die grafische PS2 chip verwijderd... Lees de rest van dat xbit artikel maar eens, klopt helemaal geen hout van, vraag me dan ook daadwerkelijk af wie die schrijver van dat artikel is geweest..
De RSX die in de 40GB versie zit, is exact dezelfde als in de eerste US 60GB versie..
Waarom spreken ze niet de waarheid. Ipv telkens terug te komen op hun uitspraken :S Daar heeft niemand wat aan.

[Reactie gewijzigd door et36s op 11 november 2007 22:35]

Vind dat ook nogal vreemd eerlijk gezegd, vooral als het in een officieel persbericht verkeerd naar buiten komt. Komt je geloofwaardigheid niet echt ten goede.
Tijdens een persbericht zal door de journalisten vragen worden gesteld, je kan niet van de persvoorlichter of een CEO verwachten dat ie alle fine met name productie details weet. Dit heeft niets met geloofwaardigheid te doen, maar met zijn algehele kennis van een product. Net zoals een IT-specialist veel van zijn eigen veld weet en zeker hetgeen wat hij geprogrammeerd heeft, maar als iemand hem iets vraagt over het algehele product waar hij aan werkt dat ie ook niet altijd alle details weet. Het is dan ook eerder jammer dat menzen zo onwetend over persberichten reageren. Klein detail overigens een groot gedeelte wat er gepubliceerd wordt bevat onjuistheden, deels door de voorlichters, deels door de journalisten zelf en dan de mediumdragers en vervolgens die deze weer copieren (zoals tweakers.net zelf).
Zorg zelf eerst eens dat je eigen opgenoemde 'feiten' kloppen... enuh, elk bedrijf heeft verder pecies hetzelfde 'probleem'... dat heet gewoon marketing..
Wat dacht je van dit artikel?

http://life.tweakers.net/...et-nieuwe-controller.html

Lees deze maar eens door en je zult zien dat mijn opgenoemde feiten inderdaad wel kloppen. Bedankt voor alle 'ongewenst' mods trouwens. Checken jullie eerst maar zelf of het wel klopt of niet, voordat je als schaapjes elkaar achterna mod. Dat over de PS2 stond trouwens ooit in een nummer van PlayNation (oud PS1) magazin, en dat kan ik dus niet aantonen met een weblink nee.
Over het algemeen komt dat in grote bedrijven omdat de persvoorlichter het gewoon niet weet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True