Sony kondigt 40GB PlayStation 3 aan

Na een lange stroom van geruchten heeft Sony een goedkopere uitvoering van de PlayStation 3 officieel aangekondigd. Het nieuwe model met een opslagcapaciteit van 40GB is vanaf 10 oktober verkrijgbaar en zal 399 euro gaan kosten.

De meeste geruchten blijken te kloppen: er is niet alleen bezuinigd op de opslagcapaciteit van de harde schijf, Sony heeft ook twee van de vier usb-poorten en de kaartlezer weggelaten. Opmerkelijk is dat de achterwaartse compatibiliteit met PlayStation 2-games compleet is weggelaten.

PlayStation 3-consoles die in Europa en later wereldwijd zijn geleverd waren al minder compatibel wegens het weglaten van de EE-chip uit de PS2. In plaats van deze hardwarematige oplossing werd er software-emulatie aan de firmware toegevoegd. Deze oplossing zal de nieuwste telg uit de PlayStation3-familie echter moeten missen. Volgens Scee-president David Reeves is 'de introductie van het 40 GB-model het resultaat van uitgebreid onderzoek naar de entertainmentbehoeften en -voorkeuren van mensen die geïnteresseerd zijn in de aanschaf van een PS3'.

Tegelijkertijd met de introductie van deze nieuwe uitvoering is bekendgemaakt dat de prijs van de huidige 'starters pack' met 100 euro wordt verlaagd en dat deze verder niet meer zal worden geproduceerd. Het pakket zal nu 499 euro gaan kosten en bestaat uit een 60GB-uitvoering PlayStation 3 met twee games en twee SixAxis-controllers.

Vooraanzicht 40GB PS3

Door Bart de Water

Nieuwsposter

06-10-2007 • 12:15

183

Submitter: Arx

Lees meer

Nieuwe PlayStation 3 toch deels 65nm
Nieuwe PlayStation 3 toch deels 65nm Nieuws van 11 november 2007
Sony werkt aan nieuw type PlayStation 3
Sony werkt aan nieuw type PlayStation 3 Nieuws van 26 september 2007

Reacties (183)

183
175
30
18
0
8
Wijzig sortering
Ik weet echt niet waar Sony mee bezig is. Als die 2 USB poorten, de cardreader en de kant-en-klare Playstation compatibliteits software echt zoveel zouden kosten kan ik erin komen, maar dit is gewoon een gemaakte handicap. Ik kan me de E3 van een paar jaar terug nog herrineren waar backwards compatiblity zo belangrijk was volgens Kaz Hirai, zeker als een sterk argument tegen de 360's zwakke backwards compatibility destijds. Eerst de hardwarematige ondersteuning eruit laten en vervangen door software, en nu de software ook maar. Misschien moeten ze hem "Playstation 3 Core" noemen.

Juist hun hardware is zo goed vergeleken met de 360, maar nu ze zelfs daar aan gaan ziten rommelen en zonder spelaanbod maken ze het zichzelf wel erg moeilijk.

Ik was aan het wachten op een betaalbare PS3 zodat ik straks Metal Gear Solid en Final Fantasy en m'n hikkende PS2 te vervangen, maar zal toch nog even moeten wachten totdat er een compleet model is rond de 400 euro, met dual shock 3 a.u.b.
Ik weet echt niet waar Sony mee bezig is. Als die 2 USB poorten, de cardreader en de kant-en-klare Playstation compatibliteits software echt zoveel zouden kosten kan ik erin komen, maar dit is gewoon een gemaakte handicap.
Dat heet markt differentiatie. Als dat ding dezelfde features zou hebben als de gewone editie zou niemand die gewone editie meer kopen. Nu slaat Sony het prijsargument uit de handen van de naysayers, terwijl zoals boven gezegd, een groot deel van het publiek toch 'het beste van het beste' zal willen en de duurdere editie gaat kopen.

Eigenlijk is het hetzelfde als met de edities van Windows Vista. De software ligt op de plank, dus die niet erbij branden op het schijfje is in feite ook een gemaakte handicap.
Die usb poorten, card reader en 20 GB minder kosten natuurlijk helemaal geen 100 euro bij elkaar, maar Sony moet een veschil in functionaliteit creeeren om dit model op een lager prijsniveau in de markt te kunnen zetten om zo meer verkopen te forceren. Ik denk dat ze met dit model meer verlies draaien met een verkoopprijs van 400 euro dan met de duurdere modellen die in productie in werkelijkheid nauwelijks duurder zijn. En 40 GB schijf is in de groothandel waarschijnlijk duurder dan een 80GB.

Europa heeft dit model te danken aan de koers van de sterke euro t.o.v. de dollar, reden waarom dit model voorlopig niet in de V.S. uitkomt want die zou dan voor 400 dollar verkocht moeten worden, veels te weinig om rendabel te zijn.
Kaz Hirai staat er om bekend wel vaker van dat soort "rare" uitspraken te maken. Meestal ten koste van functionaliteiten van de concurentie, maar ook als verklaring voor eigen zaken.

Denk maar aan het meest bekende voorbeeld toen Hirai het nodig vondt het ontbreken van force feedback in de ps3-controller af te doen door het last-gen te noemen om het daarna doodleuk aan te gaan bieden voor een flinke som geld.

Kaz Hirai is gewoon een typische marketing man en zal zich daarom nooit serieus uitlaten over dingen die hij verbeterd zou willen zien in het systeem zoals het op dat moment op de markt is. Hij is dan ook voornamelijk verantwoordelijk voor het arrogante karakter wat Sony vaak aangeschreven wordt. Beetje jammer natuurlijk, maar het zorgt er wel voor dat je zodra je zijn naam ziet weet dat je de dingen met een paplepel zout moet nemen.

P.S. Ik wacht zelf ook de release van MGS4 af voordat ik een PS3 haal, die titel maakt het systeem in één klap de moeite waard (net zoals dat bij het vorige systeem het geval was) en ik ga er ook van uit dat er dan een PS3 is met dual shock 3 controllers. En hopelijk voor een lagere prijs. Al is 500 euro voor twee controllers en twee games incl. wat mij betreft al een stuk lagere drempel dan het aanbod/de prijs bij en na de launch.
Anoniem: 16334 6 oktober 2007 12:38
PlayStation 3-consoles die in Europa en later wereldwijd zijn geleverd waren al minder compatibel wegens het weglaten van de EE-chip uit de PS2. In plaats van deze hardwarematige oplossing werd er software-emulatie aan de firmware toegevoegd. Deze oplossing zal de nieuwste telg uit de PlayStation3-familie echter moeten missen.
Europese PS3's missen 1 vd 2 PS2 chips die op de US/JAP PS3's zaten .. het is dus een combinatie van soft- en hardware emulatie op de 60gig EU modellen

de nieuwe zullen deze chip waarschijnlijk missen, evenals de USB/card aansluitingen etc .. kleiner moederboord == lagere productiekosten voor Sony natuurlijk


Verder lijkt het me een hele goeie deal voor iedereen, 60 gig model + 2 games & 2 controllers voor 500 euro, of dezelfde state-of-the-art blu-ray spelende console met 40 gig schijf & wifi voor 400 euro .. your choice, maar iedereen krijgt iig waar voor zn geld qua hardware :) heb mn 60 gig nu 2 maanden en het is echt een enorm strak afgewerkt apparaat

harde schijf kan je zelf verwisselen voor andere (laptop formaat) schijven ja, ik neem aan dat linux nogsteeds installed kan worden, en yes volgend jaar komen rumble controllers, maar 1tje daarvan vind ik wel genoeg, bezoek speelt maar op de ouwe non-rumble controllers dan :P

begrijp trouwens dat de 60 gig nog verkrijgbaar is zolang ie op voorraad is, dus beslis snel ;)
Het volledig weglaten van de PS2-hardware zal PS3 moederborden een stuk eenvoudiger maken. Kijk hier maar voor foto's van de verschillen tussen de Amerikaanse PS3 met EE+GS en de Europese met enkel GS. De linkerkant van het moederbord werd zo al een stuk leger. Met het weghalen van de GS wordt het mobo een stuk simpeler en daarmee goedkoper.

Vergeet ook niet dat in de aantallen waarmee consoles verkocht worden dat zo'n besparing flink kan uitpakken. Als Sony hiermee $30 bespaart, kan dat alleen al in de kerst verkoop van 2007 vele tientallen miljoenen dollars besparing opleveren. Met dat geld kunnen ze ook de nodige nieuwe PS3 games financieren.
Anoniem: 69767 6 oktober 2007 17:10
E399,- is gewoon heel goedkoop voor een BLURAY speler en een NEXTGEN console in één (en gratis online spelen) !
De Wii is hierbij vergeleken met E249,- gewoon DUUR geen DVD/HD-speler en geen NEXTGEN graphics.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 69767 op 27 juli 2024 02:35]

En hier hebben we de enige juiste reactie op dit nieuwbericht. Zelfs de Xbox 360 Premium voor 350 euro is nog relatief duur want die heeft geen WiFi, geen nextgen optische drive, een kleinere HD en het kost je 60 euro per jaar om online te gamen.

De PS3 is relatief gezien een koopje, ook zonder PS2-compatibiliteit. In plaats van dat iedereen positief is dat de prijzen flink omlaag zijn gegaan krijg je weer zeeen vol negativiteit.
Anoniem: 168543 @ymmv6 oktober 2007 19:12
Ik heb nog niet online op de PS3 gegamed. Maar bij de PS 2 was dat zowat onspeelbaar door de lag, terwijl Xboxlive toen al erg goed werkte. Ik betaal liever elke maand 5 euro voor goede kwaliteit en support, dan af te wachten of de developer van een game zin heeft om er goede multiplayer op te zetten.
Zelfs met 600 euro kostende PS3 was de Wii al veelste duur..
Jammer van het verliezen van de PS2-compatibiliteit, maar aan de andere kant... Wie een PS3 koopt, doet dat voor de PS3-games en Blu-Ray-films, niet vanwege de PS2-games. Als je een verzameling PS2-games hebt, bezit je noodzakelijkerwijs ook een PS2 die je nog steeds kunt gebruiken. Zo'n gemis is het daarmee ook weer niet.

Ik vind het in ieder geval een goede zet van Sony. Een lagere prijs voor de PS3 kan de games/film-verkoop een positieve stimulans geven.
Tja het is wel zo dat op dit moment de beste spellen nog steeds in ps2 variant verkrijgbaar zijn .. God of War 2 bijvoorbeeld kwam maanden na de ps3 uit, en reken maar dat dat spel goed werd verkocht!

Als ze de backwardscompatibility erin hadden laten zitten werd de 60 gig al helemaal niet meer verkocht natuurlijk, er zijn niet eens spellen voor de ps3 die je met zn 4en kan doen ;)

Maar dit betekent nu wel weer dat je voor 400 euro een mooie blurayspeler hebt, zoals je zelf al zei :D

[Reactie gewijzigd door jkommeren op 27 juli 2024 02:35]

Vergeet ook niet de mensen die nooit een PS2 hebben gehad, zoals ik, maar nog wel graag wat spelletjes willen meepakken van de PS2.

Sommigen zeggen dan wel, dat je dan maar een extra ps2 moet kopen, maar dan heb je geen upscaling en nóg een apparaat erbij. Ik vind dit een erg domme zet van Sony. Zoals al meerdere mensen zeiden, Sony had de BC altijd hoog aangeschreven en nu gooien ze het ineens het raam uit? Ook zijn de kosten zo minimaal of zelfs nihil voor BC, ik snap het nog steeds niet dat ze dit gaan doen.
Dan koop je toch gewoon de versie die wel BC heeft met de PS2? Wat een onzin kraam je toch uit. Het is net alsof je een auto gaat kopen en je de keuze hebt tussen verschillende opties, dan ga je toch ook niet klagen dat ze de airco hebben weggelaten in het goedkoopste model? 8)7
Maar weet jij het prijsverschil tussen een PS3 game en een PS2 game? dus je kunt mooi een PS2 game kopen en spelen, tot de prijs van een PS3 game is gedaald en dan kun je mooi goedkoop die spelen.. Anders moet je dus altijd meteen die 'dure' spellen kopen.. Zo heb je dus nog mooi keuze.. en vergeet niet dat PS2 spellen er op de PS3 beter uit zien dan op de PS2 zelf.. enuh, een PS2 spel is nog steeds even leuk, anders was het al nooit een leuk spel..
Anoniem: 235594 6 oktober 2007 19:11
Opjectief gezien is de PS3 nu veel interessanter dan de Xbox360.

PS3 incl. BlueRay, HDMI, on-line gaming, WiFi, USB console oplaadkabel, open standaard (HDD vervanging bijv.) voor eenmalig 399 Euro

Xbox360 incl. HDMI voor eenmalig 349 Euro
Xbox360 WiFi voor eenmalig 79 Euro
Xbox360 HD-DVD voor eenmalig 159 Euro
Xbox360 on-line gaming voor 58 Euro per jaar

Verschilt alleen al het eerste jaar 246 Euro in het voordeel van PS3, en dit gat zal met elk jaar groter worden. Let op: In beide gevallen heb je nog geen 1 game in bezit.

Daarnaast zit je bij Xbox360 voor een grotere HDD vast aan MS (120 GB voor 120 Euro i.p.v. een gewone 2,5" HDD), en een console oplader voor 32 Euro, en ga zo maar door.

De grote 3rd party games zullen grotendeels op beide systemen hetzelfde zijn: Assassins Creed, Call of Duty 4, Battlefield Bad Company, etc.

Verder is het uitvalpercentage van de PS3 tot nu toe veel lager dan de Xbox360, hoewel de betrouwbaarheid van de Xbox360 beter wordt (65nm CPU, en betere passieve koeling). Ook is de PS3 veel stiller en minder heet dan de Xbox360.

In beide gevallen kunnen we backwards compatibility wegvlakken, want in de Xbox360 wereld praat bijna niemand over het spelen van oude Xbox spellen op de nieuwe Xbox360. Next-gen doe je vooral om de nieuwe high-graphic games (er worden trouwens geen nieuwe old-xbox games meer gemaakt). Wil je nog je oude games spelen dan hou je in beide gevallen gewoon je PS2 of oude Xbox er naast (zeker de slim-PS2 neemt weinig ruimte in beslag). En ach, waarschijnlijk zullen de PS2 of old-xbox games snel verouderd aanvoelen en speel je enkel nog de nieuwe next-gen games (is toch ook met de PS2 gebeurd i.v.m. PS1!?). Niet mee eens, dan neem je nog snel de 60GB PS3 voor 100 Euro extra (is goedkoper dan een 'nieuwe' PS2).

Als laatste; de PS3 is door zijn gebruikte Cell en BR techniek veel beter toekomst bestendig. Het zal nog wel een tijd duren voordat gameproducenten alles uit de PS3 weten te trekken. Ook kan er natuurlijk veel meer content op een BR dan op een gewone DVD. Hierdoor kunnen games groter worden zonder steeds van schijf te wisselen.

Kortom volgens mij zal de verkoopverhouding tussen Xbox360 en de PS3 langzaam maar zeker gaan veranderen in het voordeel van de PS3.

P.S. voor de duidelijkheid: ik laat de discussie met de WII hier expres buiten en heb me enkel op de rivaliteit Xbox360 en de PS3 gericht. Maar om hier toch kort op in te gaan: I.v.m. met de WII van 249 Euro biedt de PS3 voor maar 150 Euro exra toch wel veel leuke dingen meer. Maar zoals gezegd is dat niet de bedoeling van mijn tekst.
Goede argumenten, ook al ben ik het met je eens qua prijs vind ik dat je b.v. de optelling van kosten van de 360 niet helemaal klopt. De HD-DVD drive is alleen interessant als je films af wil spelen en wordt niet gebruikt voor games. Als media center is de 360 zowieso niet zo interessant, hij maakt een hoop herrie (die van mij wel i.i.g.). De WiFi is geen noodzaak, ik heb een kabeltje liggen, maar het is inderdaad een gemis. Overigens krijg je bij de 360 de complete set kabels die je nodig zal hebben t.o.v. de magerige SD kabel van de PS3. Geen grote kosten post maartoch. Daarnaast krijg je bij de 360 een controller met rumble t.o.v. een motion sensetive controller die zich nog steeds niet bewezen heeft. Cell is natuurlijk mooi, en Heavenly Sword laat zeker zien waar het toe in staat is, maar ondertussen draait één van de best verkochte spellen in US (Madden) 30 fps op de PS3 en 60 fps op de 360, de meeste multiplatform titles gebruiken de 360 als hoofd ontwikkelings platform (De meeste demo's die de pers krijg te zien of op expo's zijn 360, Grand Theft Auto 4, Assasins Creed, Call of Duty 4 etc.) waardoor de meeste huidige multiplatform spellen er beter uitzien op de 360. Maargoed, de 360 is er al een tijdje waardoor het onwikkelen wat makkelijker is, de toekomst moet wijzen of dit het geval blijft.

Ik denk dat BC van de 360 belangrijker is dan veel mensen zich realiseren. Halo 2 is nog steeds het meest gespeelde online spel en counterstrike staat ook hoog op de 360 (dit zal nu waarschijnlijk Halo 3 worden natuurlijk).

Het probleem van de PS3 is niet de hardware, maar de software. Je ziet er hier gewoon de ervaring van MS terugkomen. Het blade systeem en het overliggende dashboard is zo goed vergeleken met de XMB. Daarnaast is het online gedeelte veel solider (bijvoorbeeld achievements, wat misschien een beetje kansloos lijkt als je geen 360 heb, maar toch best verslavend is en voor mij een reden zou zijn om de 360 versie te kiezen). Ik weet dat je er voor moet betalen, maar ik ben best bereid om 50 euro neer te leggen per jaar voor de PS3 als dit betekend dat ze dit beter op orde krijgen.
Een ander probleem zijn gewoon de spellen. Misschien is de hardware het geld wel waard, maar zonder spellen kom je er niet. Er is veel multiplatform maar first party exclusive's zijn belangrijk op dit moment, en PS3 heeft er gewoon geen op dit moment. Metal Gear, Final Fantasy en Grand Turimso zijn nog steeds een eindje weg terwijl MS titiels heeft liggen zoals Bioshock, Mass Effect, Halo 3, Gears of War, Forza 2, Crackdown etc, om er maar een paar te noemen.

Ik hoop dat PS3 terugkomt en er een mooie balans komt, wat het beste is voor de consument, maar het ziet er toch nog steeds niet al te best uit voor Sony.

[Reactie gewijzigd door Kura op 27 juli 2024 02:35]

hmm.. waarom toch altijd die domme achievements erbij halen.. die hele achievements zuk is totaal niet interessant IMHO..
Dat zou je inderdaad denken, maar voor veel mensen blijkt het een extra stimulans te zijn om meer uit hun spellen te halen. Zou ik vroeger een rpg zoals Blue Dragon in een keer uitspelen, nu kijk ik toch even wat er voor achievements te halen zijn en probeer degene die voor mij realistisch haalbaar zijn te halen. Op deze manier haal ik toch al snel weer 20 uur meer gameplay uit zo'n spel.
Wat FullThrottle zegt is idd waar. Ik had dezelfde mening als jij todat ik echt op m'n 360 begon te spelen. Achievements in b.v. Crackdown zijn leuke targets om te halen als je samen speelt. Zie het als een soort extra doel. Daarnaast krijg je punten voor de achievements wat een aardige extra is. Daarnaast kan je vergelijken met andere mensen op xbox.com voor bragging rights, wat voor sommige mensen ook belangrijk is.
Achievements geven idd een stimulans om wat andere dingen te doen, b.v. in Oblivion, waar je toch wat extra dingen uit het spel ziet waar je misschien normaal gesproken niet zou komen.
Anoniem: 169123 @Kura8 oktober 2007 03:44
dus jij hebt liever dat je meer betaald en een hoop herrie uitkomt uit een aparaat waarbij je 5x verzonden hebt naar een reparatie ? en dan per jaar 60 euro erbij moet betalen + geen hdmi ingang + wifi kosten+ oplader kosten + HD speler kosten.. de slogan van ps3 is niks voor niks This is living.. je koopt een aparaat waarbij je alles hebt en zonder problemen.. je vriendin/vrouw vraagt toch ook niet voor elke beurt 5 euro of als ze voor jou wilt koken/knuffelen/samen tv kijken..ik denk dat je nog steeds niet door hebt hoe.. Joden (bill gates) hebben als sinds 1940 oorlog ze zullen nooit ophouden.. en ze gaan nog steeds door.. ps3 vs xbox 360
Halo 2 werd veel gespeeld op de x360

En ik denk niet dat de PS 3 de x360 gaat inhalen voorrdat de x360 aan het eind van zijn leven is. Ik denk dat MS voor de minimaal 6 jaar dat de PS3 mee moet gaan wel weer een andere console klaar heeft. Alle mensen die er dan klaar voor waren om een ps3 (mss als 2e console) aan te schaffen, dan toch voor de X720 of whatever gaan.

Ik vind de PS3 en X360 allebei erg stoere en krachtige apparaten, ik heb toevallig al een jaartje een X360. Als ik nu van plan was geweest om m'n eerste next-gen te kopen, had ik de PS3 overwogen. Er is echter een (bijna zielig) klein spellenaanbod en afgezien van een enkele geanticipeerde exclusives, zoals MGS4 en FF zijn er weinig games die niet ook op de X360 uitkomen. Dit zorgt ervoor dat mensen die nu een x360 hebben, ookal zijn er veel mensen die vroeg of laat toch wel een tweede console halen voor de exclusives, (wanneer ze wat goedkoper zijn) niet snel geneigd zijn om een PS3 te halen, omdat de games op de PS3 of niet de meite waard zijn, of al op de X360 te kijgen zijn.

Als er meer games op komen die de moeite waard zijn, komt er zeker ééntje in mijn kamer vroeg of laat. of/en een TrueHD tv als die voor mij betaalbaar worden.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 168543 op 27 juli 2024 02:35]

Ik bedoelde om enkel te kijken naar de uitgebrachte en nog uit te brengen 3rd party games, en niet de exlusieve games van MS of Sony zelf. Daarin is weinig of geen verschil.

Nog even een kleine aanvulling: Gezien het reeds verkochte aantallen PS2 en oude Xboxen (tientallen miljoenen) is er voor de PS3 en Xbox360 potentieel de komende jaren nog voldoende groei. Huidige bezitters van deze 'oude' systemen zullen heus wel in de toekomst iets nieuws willen, al is het enkel omdat er steeds minder tot geen nieuwe (PS2) games zullen uitkomen. Zoals gezegd worden er nu al geen nieuwe xbox games meer gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 235594 op 27 juli 2024 02:35]

Ik ben benieuwd of deze goedkopere versie de verkopen van de PS/3 wat in de hoogte kan stuwen. Wel jammer van de compatibiliteit, daarmee stoot je toch weer een aantal potentiële kopers af...
Anoniem: 110977 @Dizzy16 oktober 2007 13:28
ahh de kunsty van het verkopen is altijd al geweest mensen voor het goedkoopste model binnenlokken en dan met een veel duurder model de winkel uit laten gaan. Dit zal ook enerzijds gaan werken voor de PS3. Anderzijds is het ontbreken van ps2 compatibility wel een erg groot risico.

Want het ding zal vaak door ouder gekocht worden voor hun kinderen. De kinderen weten dat ps2 games zouden moeten draaien, en vervolgens doet dat kreng het niet omdat de ouders de el cheapo editie hebben gekocht.

Aan de andere kant zou volgens sommigen de backwards compatibility dan juist weer slecht zijn omdat deze de aanschaf van nwe games met de nwe prijsstrategie in de weg zou staan.

Ik denk dat het op korte termijn best wel eens een gouden greep zou kunnen zijn, maar de lange termijn impact zou wel eens behoorlijk negatief kunnen uitvallen.
Aan de andere kant zou volgens sommigen de backwards compatibility dan juist weer slecht zijn omdat deze de aanschaf van nwe games met de nwe prijsstrategie in de weg zou staan.
Dit zal vast waar zijn, maar waarschijnlijk alleen als je marktleider bent. Er zit een groot verschil in de te volgen strategie, afhankelijk van je positie op de markt. Als je in de underdog positie zit dan moet je marktaandeel verorveren. Als je eenmaal marktleider bent dan wordt het steeds duurder om nog meer marktaandeel te veroveren. In plaats daarvan moet je dan proberen om zoveel mogelijk omzet en winst uit je bestaande markt te halen. Die dingen zijn vaak enigszins tegenstrijdig met elkaar.

De fout die Sony heeft gemaakt is dat je niet zomaar met je nieuwe console kunt doorgaan met de strategie van je oude console, als je marktleider was maar nu niet meer bent. Het vreemde is dat Nintendo die fout altijd maakte en daar nu eindelijk zijn les uit heeft geleerd, en dat Sony er nu weer in trapt.

Het was geniaal van Sony om de PS2 backward compatible te maken met de PS1. Dat vond ik als gamer een fantastisch idee. Al je spellen en controllers van de PS1 nog bruikbaar op de PS2, dat is toch geweldig? Bij Nintendo mocht je altijd al je oude spellen en accesoires opnieuw gaan kopen (opnieuw racestuur kopen, pistool e.d.).

Sony heeft het 'uitgevonden' en nu stoppen ze ermee? En als je de Wii koopt kun je wel nog alle GameCube spellen en accesoires gebruiken. Typisch dat Nintendo verder gaat waar Sony stopt.
Sony heeft het 'uitgevonden' en nu stoppen ze ermee? En als je de Wii koopt kun je wel nog alle GameCube spellen en accesoires gebruiken. Typisch dat Nintendo verder gaat waar Sony stopt.
en dan te bedenken dat nintendo stopte met games op cd zetten, want zij hebben eigelijk de Playstation bedacht maar verkocht aan sony die er verder mee ging.

oke, in hoevere dit klopt weet ik niet, maar het is volgens mij wel echt waar.
Nintendo ontwikkelde in samenwerking met Sony de Nintendo CD. Dit was een addon voor SNES. Dit project werdt echter stopgezet. Volgens nintendo was het CD formaat veels te traag op dat moment en zou nooit de snelheid van een cardridge in kunnen halen. Deze gedachte werdt doorgezet bij de keuze voor cardridges in de N64.

Sony zag alsnog potentie in het CD verhaal en ging z'n eigen console ontwikkelen, genaamd de playstation. De hardware hierin lijkt echter in de verste verte niet meer op de Nintendo CD, want Nintendo CD was een addon voor de SNES, dus moest sony alsnog zelf de CPU, GFX chip etc etc ontwikkelen.

Bron: Edge - Files Special 1, 2 en 3.
Zou ik niet te hard zeggen. Met de Master System convertor kon je je Master System games op een Sega Mega Drive spelen. Goed, er was een tussenapparaatje nodig maar Sega was er wel eerder mee...
en nintendo had het al met de gameboy reeks
erm nee,

Atari begon hier al mee dat hun controllers op elke generatie werkte. Ik weet ook nog dat je met de Atari controller op de Commedore 64 kon spelen :)

Nou weet ik niet meer zeker of je nou de games van Atari 2600, Atari 5200 op de Atari 7800 kon spelen.
Ik zeg toch ook dat Sega er eerder mee was, heb nooit gezegd dat ze de eerste waren :)
haha, dan was dat mijn fout! Begreep de context verkeerd :-)
Atari 2600 games zijn compatible met de Atari 7800 (vast niet 100%, maar het grote deel wel. Hij is niet compatible met de 5200 games)
Het is weer eens tijd voor een weddenschap:

Wanneer hebben hackers het voor elkaar om op de gehandicapte 40GB PS3 PS2 spellen te spelen?

* GENETX zet 10 euro in op volgende week vrijdag.
Dan ben je je geld kwijt. De huidige Europese 60GB-versie bevat nog steeds 1 daadwerkelijke PS2-chip, nl de Graphics Synthesizer. De Emotion Engine werd volledig via software geemuleerd, de GPU zat er dus nog steeds in. De PS2-emulatie was dus half-software, half-hardware/

In de nieuwe 40GB zijn zowel de EE als GS-chips verdwenen. De emulatie-methode van de oude PS3 werkt dan niet meer. Onmogelijk.
Anoniem: 88387 @ymmv6 oktober 2007 13:00
zie daar ook de reden van het weglaten van de ps2 emulatie, het levert wel degelijk kostenreductie op. ps2 emulatie is niet enkel software dus het weglaten van de GS chip levert wel degelijk een lagere bottomline op.
De PS2-emulatie was dus half-software, half-hardware/
Wellicht dat we in de toekomst nog wel een volledige software emulatie kunnen verwachten. Misschien dat onze vrienden van Sony even bij het PCSX2 projecten kunnen shoppen? :P
Ik snap het niet helemaal: op de PC kon je toch ook PS2 spellen spelen via emulatie? Ik heb het zelf overigens nooit geprobeerd, maar dacht dat dat gewoon mogelijk was. Dan zou het puur softwarematig ook wel op een PS3 moeten kunnen right?
Onmogelijk zou ik niet te hard zeggen. Die GS is al een jaar of 10 oud en het lijkt me dat je die met een viertal 3,2GHz cell cores toch wel te emuleren is.
is die ook de EU versie emuleert ook gewoon, maar als software emulatie er echt niet in zit hebben ze kosten bespaart op Flash geheugen ;)
Nee, de eerste US versie had 2 PS2 chips erin zitten, de EU versie nog maar 1, en de 40GB versie dus helemaal geen meer.. (ik dacht ook eerst dat in de EU versie de PS2 compleet via software gedaan werd, maar ik had het ook fout)..
Verdorie zeg. Wilde eigenlijk deze 'lite' PS3 kopen maar zonder die BC haak ik af, ik koop wel z'n grote broer ergens volgend jaar die wél met BC is uitgerust.

Een aantal games als MGS2 en 3 wil ik echt nog wel keer spelen, en natuurlijk Ico en Shadow of Colossus. M'n PS2 wil ik verkopen, en een aantal topgames hiervan behouden voor de PS3..

edit.

hoop wel dat Sony het op de doos van de PS3 vermeldt dat er geen BC opzit. Volgens mij gaan de meeste mensen er automatisch vanuit dat PS2 games werken op de PS3.

Vind het echt stom dat Sony dit doet, gwn opzettelijk een handicap toevoegen aan hun console. Had toch helemaal niet gehoeven, 2 verschillende pakketten, één goedkoper en de ander een grotere hardeschijf + 2 games + 2 controllers.. duidelijk zat.

[Reactie gewijzigd door rickertsnaak op 27 juli 2024 02:35]

Als je een PS3 met BC wil hebben, kun je beter zo snel mogelijk die 499 euro PS3 pack met 2 games en 2 controllers ophalen. PS3s met BC worden niet meer gemaakt. Ergens volgend jaar is alleen nog maar de 40GB-versie te koop.
Ik vraag me af of dat wel echt zo is. Sony kennende komen ze over een paar maanden vrolijk met de 80GB variant *met* BC die nu ook in de US en JP wordt verkocht voor $499. En volgens mij daar ook verkocht blijft worden, want op andere sites lees ik dat alleen Europa het straks zonder PS3 met BC moet doen. Nu roepen dat in Europa de 60GB met BC straks een zeldzaamheid gaat zijn (dus snel kopen, want op=op!) is ook weer een typische marketingtruc om ff snel een spike in de verkoopaantallen te veroorzaken.
De situatie is bij Sony nu net als bij Microsoft: twee modellen waarvan de goedkope eigenlijk niet aantrekkelijk is omdat je bij de duurdere zoveel extra's krijgt dat je wel gek moet zijn als je die niet neemt.
Nou nee niet echt al MS. MS had toen geen HD geen draadloze controller en nog een paar dingen, daar zat €100,- verschil in. Puntje bij paaltje kwam eruit dat die 20 GB harde schijf los ontzettend duur was en die draadloze controller ook niet echt goedkoop was. Die HD werdt ondertussen ook wel een must (wou je van Live! genieten) dus had die core pack hellemaal geen zin meer.

Bij de PS3 is het wat anders. Je mist 2 USB poorten (missen is een groot wordt, zou mijzelf verbazen als ik er twee gebruik!), card reader (mischien ooit eens handig geweest om je save games te kopieeren en mee te nemen naar een vriend maar meer ook niet) en de BC waar alleen vorige PS2 eigenaren last van zouden krijgen. Voor de rest is alles hetzelfde (op de HD na dan), er is niet een onderdeel uitgelaten die zo duur kost dat je net zo goed een 60 GB zou kunnen kopen.
Anoniem: 6153 @RoccoS6 oktober 2007 16:11
Nee, niet net zoals bij Microsoft. Er gaan minder PS3's stuk.... :)
Vind je het gek, er worden ook veel minder van verkocht...
Anoniem: 6153 @Andros6 oktober 2007 16:56
Nog wel ... ;) Ik zei dat er minder stuk gingen. Maar zonder grappen te maken, relatief gezien, dus in percentages, is dit ook het geval.

Over de Wii hoor je ook geen problemen met uitval(percentages)...
Mag ook wel met 8 jaar oude hardware
Zo wordt het gat tussen xbox en ps3 opeens een stuk kleiner :) Van 600,- naar 400,-

[Reactie gewijzigd door Synch op 27 juli 2024 02:35]

maar wel met verminderde functionaliteit
Dat zegt hij toch?: het gat tussen de xbox en ps3 wordt kleiner :)
hij praat over prijs, niet de (missende) functionaliteiten
360 3 usb poorten, de ps3 2. maar er kunnen gewoon hubs op
beide geen cardreader
360 heeft dan wel backwards compatability wat hier is weggehaalt. maar de weggelaten functies maken het verder meer gelijk met de 360
En niet geheel onbelangrijk heeft deze versie wel standaard WiFi en een HDMI poort. Het laatste komt er nu langzamerhand ook aan bij de Xbox, maar nog lang niet alle modellen die in de winkels liggen hebben het.
Anoniem: 80922 @Melniek6 oktober 2007 19:16
Ja en je hebt nog steeds meteen een HD speler. Ik vind de ps3 met deze nieuwe prijs qua hardware zeker interessanter. Alleen jammer dat het softwareaanbod op PS3 nog steeds tekortschiet in mijn ogen.
Xbox 360 Supersize Pack 400 euro:
2 games (viva pinata en forza 2)
2 controllers
1 headset
1 media remote
1 quick charge
Premium - 20 gig

Deze is dus al speel klaar, met die kale PS3 moet je nog eerst controllers en games kopen.

[Reactie gewijzigd door Ins0mniA op 27 juli 2024 02:35]

Maar daarmee heb je nog geen PS3. Je kunt de consoles gewoonweg niet met elkaar vergelijken. Anders is het alsof je een DAF met een Ferrari vergelijkt.
Voor de prijs van een nieuwe DAF XF105 heb je wel twee Ferrari's.... Dus de vergelijking gaat idd redelijk mank....... Maar dat zal je wel niet bedoelen. :)
Anoniem: 80466 @Synch6 oktober 2007 18:17
Nou nog het gat in verkopen verkleinen.
Afgelopen week in de VS 122k Xbox 360 en 29k PS3 verkocht.
Dat is een factor 4 verschil.

(en oh ja, er werden natuurlijk ook een slordige 2,6 miljoen Halo 3 games in de VS verkocht)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.