Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties
Submitter: sunturion

Sony heeft de cijfers over het tweede kwartaal van het boekjaar 2007 gepubliceerd. Het bedrijf haalde een omzet van 18,1 miljard dollar en een operationele winst van 787 miljoen dollar. Vooral de elektronicadivisie deed het goed.

Sony-logo (120px)Zowel de omzet als de operationele winst zijn veel beter dan in dezelfde periode vorig jaar: tussen 1 juli en 30 september 2006 werd een verlies van ruim 180,1 miljoen dollar op een omzet van 16,1 miljard dollar geboekt. Ook de nettowinst steeg scherp: in het afgelopen kwartaal werd 640,9 miljoen dollar verdiend, terwijl vorig jaar in dezelfde periode een bescheiden winstje van 14,8 miljoen dollar kon worden bijgeschreven. Op basis van de resultaten heeft Sony besloten de verwachtingen over het gehele boekjaar 2007 naar boven bij te stellen.

De omzet bij de elektronicadivisie nam met iets meer dan twintig procent toe naar 14,5 miljard dollar en de winst steeg met liefst 1231 procent naar 930 miljoen dollar. De groei werd vooral veroorzaakt werd door een toegenomen vraag naar Bravia-lcd-televisie, Vaio-laptops en CyberShot-digitale camera's. Nobuyuki Oneda, chief financial officer bij Sony, liet weten dat ook voor de tweede helft van het boekjaar goede resultaten verwacht worden, omdat dan een nieuwe serie hd-tv's op de markt gebracht zal worden.

De verliezen bij de gamesdivisie verdubbelden naar 841 miljoen dollar, hoewel de omzet met 42,9 procent toenam naar 2,1 miljard dollar. Het verlies werd met name veroorzaakt doordat het bedrijf ruim 1,3 miljoen PlayStation 3's onder de kostprijs verkocht. In het tweede kwartaal werden verder 2,58 miljoen PSP's en 3,28 miljoen PS2's aan de man gebracht. Volgens Oneda mag worden verwacht dat de gamesdivisie in het komende financiŽle jaar, dat op 1 april 2008 van start gaat, winst gaat maken.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Volgens Oneda mag worden verwacht dat de gamesdivisie in het komende financiŽle jaar, dat op 1 april 2008 van start gaat, winst gaat maken.
Het zal dat zijn of ťťn grote flop, eind 2008 wordt de dood of de gladiolen voor ze ben ik bang.
Ik denk van niet, de PS2 had het in het begin ook moeilijk maar is uiteindelijk de meest verkochte console ooit geworden.
Bovendien zal Sony de playstation wel blijven doorzetten hoor, zelfs al zou deze generatie een flop worden.
Playstation is namelijk voor games wat google voor zoeken is, iedereen kent het; dat is genoeg rede om door te gaan zelfs als deze generatie een 'flop' zou worden.
Sony kan zich dat wel veroorloven.
Playstation is namelijk voor games wat google voor zoeken is, iedereen kent het; dat is genoeg rede om door te gaan zelfs als deze generatie een 'flop' zou worden.
Sony kan zich dat wel veroorloven.
Maar dat is natuurlijk niet het geval, als je je als bedrijf zijnde gigantisch in de vingers snijd, omdat je zoveel verlies ermee maakt...

Een bedrijf zou gek zijn, om een bepaald product door te zetten (zoals de PlayStation) als deze gigantisch verlies zou draaien. ;)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 26 oktober 2007 12:32]

Dat heeft MS ook gedaan met de XBox.. dus zo gek is dat niet.
Kijk het is behoorlijke onzin voor ze om nu bijvoorbeeld weer in grote getalen Trinitron CRT TV's te gaan verkopen puur omdat die naam in het verleden het goed deed, ,maar dit is omdat CRT tv's en de trinitron techniek verouderd zijn, gameconsoles zijn nog net zo populair(mischien zelfs populairder) als toen.
wat ik bedoel is, dat de playstation brandnaam zo bekend is, dat het behoorlijk waarschijnlijk is dat ze daar in de toekomst weer winst mee kunnen maken.
Als je de vorige consoleoorlog vergelijkt met de huidige zijn de rollen toch omgekeerd. Microsoft heeft veel meer markwaarde kunnen wegsnoepen van Sony.

Er zijn ook tal van ontwikkelaars die overgestapt zijn van console, oftewel keren ze terug naar Nintendo, of ze brengen hun spel ook uit op de xbox.

Ik denk dat de enige pijler van Sony momenteel nog het Oosten is, waar de PS3 niet zo moet onderdoen voor zijn concurrent (De xbox360 dan wel te verstaan, niet de Wii).
De 360 komen ze in het oosten aan de straatstenen niet kwijt. Prijs is nu 185 dollar( of euro) daar.
De grootste kosten voor de playstation 3 zijn al geweest. Die kosten waren het hele R&D traject. Tijdens dit traject was er 0,0 inkomsten. Puur kosten. Nu zijn er ook inkomsten door de verkoop van playstatinos en games. Huidige R&D kosten zijn lager en renderen beter (huidige verbeteringen zijn ten eerste allemaal op kostenreductie gericht en kunnen erg snel in het productie proces doorgevoerd worden). De resultaten zullen dus zeker verbeteren, de vraag blijft wel of het aan de verwachtingen voldoet.
In het tweede kwartaal werden verder 2,58 miljoen PSP's en 3,28 miljoen PS2's aan de man gebracht.
De PS2 is ondertussen al een jaar of 7 'oud' dacht ik. Snap niet dat mensen dat nu nog gaan kopen. Akkoord, het is goedkoop. Maar de PS2 begint stilaan een 'verouderde' console te worden.
Ik denk dat het een signaal is dat de consument nog niet zit te wachten op "next gen" (wat inmiddels al "current gen" genoemd mag worden trouwens). De PS2 heeft een enorme games-library die nog steeds groeit, en hij is spotgoedkoop. Ik heb zelf nog maar heel kort geleden ook op het punt gestaan om vanwege Okami ook een (eerste) PS2 te kopen, dus ik kan het me goed voorstellen.
Ondanks dat worden er nog steeds spellen voor uitgebracht. Dat zorgt ervoor dat mensen dus nog steeds geen 'upgrade' nodig hebben.
het nut van het extra wordt steeds kleiner,
wat ik hiermee bedoel te zeggen is, dat een PS2 qua graphics en spellen voor de meeste mensen (lees de normale gamers) RUIM voldoende is en die hoeven niet zonodig nog betere graphics en snellere en uitgebreidere games te hebben.
Tel hierbji op de prijs en het plaatje is compleet.

Ik denk zelfs als je aan een leek een PS3 en P2 laat zien dat hij qua spelen van een spel weinig verschil ziet.
Volgens mij is het bij Sony momenteel exact het tegenovergestelde van wat het een paar jaar geleden was. Toen compenseerde de winst van de gamesdivisie de verliezen van de electronica-poot. Nu is het precies andersom.
Toe maar, winst voor Sony, winst voor Microsoft, winst voor Nintendo, voor Apple.. Het gaat lekker in de IT/consumentenelectronica.
Ik zit er nog over te denken om n ps2'tje te halen.
Graphix zijn nog goed genoeg, en der zijn genoeg goede spellen voor die ik nog wel wil spelen.
Als ik er tijd voor had had ik het gedaan :P

Heck ik zou nu zo achter mijn ps1 springen om nog n keertje te FFVII'en ;)
Winsstijging zal ook wel te maken hebben met het feit dat er nu geen grote hoeveelheid batterijen terug moest geroepen worden waarvoor betaald moest worden, of is dit al langer geleden?
Ouch! En dan had je ook nog dat drama met die rootkit...
iets klopt er niet.

Games verlies van 841 miljoen omdat men 1.3 miljoen ps3 boxen onder de kostprijs zou verkopen. Dat verlies zou dan dus 646 euro per ps3 box moeten zijn.

Dit lijkt me erg sterk en zelfs als men zeg 200 euro op een ps3 box moet toeleggen = 260 miljoen dan houdt men nog een verlies over van 581 miljoen.

Een betere vraag is dus of er misschien niet iets structureels fout is met de gamesdivisie want de ps3 veroorzaak niet zo een grooot verlies omdat men ze onder de kostprijs verkoopt.
Ten eerste is het 841 miljoen dollar, niet euro.

Maar dan nog is 646 dollar per PS3 veel. Misschien zitten daar nog de ontwikkelkosten van de PS3 bij. En natuurlijk de marketing, etc.

Maar: De winst/omzet van de verkoop van PS2 consoles, van de PS2 games en van de PS3 games zijn blijkbaar ook helemaal in rook opgegaan. Dan lijkt het dat ze zelfs meer dan 646 dollar per PS3 toeleggen.
Ze hebben ook nog een aantal developers overgenomen en zijn momenteel druk bezig met het ontwikkelen van games die pas later uit gaan komen.
Als ze developers overnemen mag men deze niet zo maar ten koste van het resultaat boeken.
Sja, ze geven tevens aan dat ze verwachten dat ze in het komende financiele jaar winst gaan maken, dus waarschijnlijk zullen het veel eenmalige kosten zijn, of kosten die in de toekomst minder hoog uit zullen vallen, zoals de aanleg van serverparken ( voor Warhawk, Home etc), ontwikkelingskosten voor de (aankomende) games, support-kosten voor 3rd party developers en dergelijke.

Daarnaast denk ik ook dat ze een fiscaal truukje uithalen om te voorkomen dat ze nu veel belasting moeten betalen vanwege de stevige winsten op de andere electronica-divisies ( dus veel in een keer afschrijven ipv verdeeld over meerdere jaren ).
Maar ik weet niet of zoiets toegestaan is daar.
Dit komt door de afschrijving op de ontwikkelkosten van de PS3.
Als er meer spellen komen, ga ik Sony ook sponsoren door een PS3 te kopen.
Ze moeten final fantasy en gran turismo hd eens uitbrengen, en foetsie zijn de verliezen :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True