Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties

Het Japanse Sony heeft in het afgelopen jaar ruim 760 miljoen euro verlies geleden. Alle divisies van het bedrijf werden getroffen door de kwakkelende economie en de dure yen. Voor het komende jaar wordt wederom verlies verwacht.

Het boekjaar 2009, dat op 31 maart werd afgesloten, heeft Sony over de hele linie problemen opgeleverd. De wereldwijde omzet daalde met 12,9 procent tot 7,7 biljoen yen, waarbij vooral de koersverschillen het bedrijf parten speelden: als valutaverschillen buiten beschouwing worden gelaten, bedraagt de omzetdaling maar ongeveer 2 procent. In de VS daalde de omzet door de zwakke dollarkoers met bijna 18 procent en in de eurolanden werd 15 procent minder verdiend. Daarbuiten viel de omzetdaling met ongeveer 10 procent relatief nog mee. Tegen de huidige eurokoers was de jaaromzet ongeveer 59 miljard euro.

Waar in het boekjaar 2008 nog een operationele winst van 3,66 miljard euro en een nettowinst van 2,84 miljard euro werd geboekt, leverde fiscal 2009 een operationeel verlies van 1,75 miljard euro en een nettoverlies van 760 miljoen euro op. Het bedrijf verloor onder meer 279 miljard yen - nu ongeveer 2,15 miljard euro - aan de koersdalingen van dollar en euro en ongeveer een miljard euro aan deelnemingen zoals die in mobieltjesfabrikant Sony Ericsson. De Financial Services-afdeling slaagde erin om op de beurs een kleine 410 miljoen euro zoek te spelen en aan reorganisatiekosten werd ruim een half miljard euro uitgegeven. Toch vielen de cijfers enigszins mee: in januari verwachtte Sony nog een verlies van 2,2 miljard euro.

De elektronicatak, de grootste afdeling van Sony, moest een verlies van 1,29 miljard euro incasseren. De omzet daalde met 17 procent. De Bravia-televisies verkochten nog redelijk goed maar leverden onvoldoende op om winst te maken. Ook op de merken HandyCam, Cyber-Shot en Vaio moest grof geld worden toegelegd. Volgens Sony daalde de omzet verder omdat het bedrijf geen crt- en rear projection-televisies meer verkoopt.

De gamesdivisie van het bedrijf zag zijn omzet met 18 procent dalen, maar vooral dankzij besparingen op de productie van de PlayStation 3 daalde het verlies eveneens, van 960 miljoen tot 450 miljoen euro. Opvallend was de daling in het aantal verkochte PS2's: het afgelopen jaar werden er nog 7,9 miljoen exemplaren verkocht, waar in het vorige boekjaar nog 13,7 miljoen stuks werden afgezet. Er werden ruim 9 procent meer PlayStation 3's verkocht en de afzet van de PSP groeide met ongeveer 2 procent.

De filmafdeling moest een omzetdaling van 16,4 procent noteren maar was nog wel winstgevend, al halveerde de winst van ruim 447 miljoen naar ongeveer 223 miljoen euro. Hogere advertentieopbrengsten en films als Hancock en Quantum of Solace wisten de resultaten nog enigszins toonbaar te maken, maar over het algemeen liep de verkoop van film- en televisieprogramma's terug.

In het komende boekjaar verwacht Sony een verlies van 850 miljoen euro te moeten boeken. Het bedrijf blijft flink in reorganisaties investeren, maar op de uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling wordt een paar procent bezuinigd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

"Opvallend was de daling in het aantal verkochte PS2's:"

Hoezo opvallend ??????


Daarnaast is terugval van filminkomsten te wijten aan te weinig toppers en de electronica heeft te veel concurentie van andere aziaten. (welke veel goedkoper zijn)

echter geen woord hierover............

[Reactie gewijzigd door Koppa op 14 mei 2009 14:22]

Omdat de Playstation 2 het nog heel erg goed doet. Vooral ook in de landen waar mensen niet zoveel geld te besteden hebben. Je moet verder denken dan alleen nederland ;)

Veel spellen komen ook nog steeds uit voor de Playstation2..vanwege de gigantische markt.

@ijskonijn: En Sony zelf verwacht dat deze trend zich doorzet. Ze verwachten komend jaar 5 miljoen PS2's te verkopen.

[Reactie gewijzigd door pizzaislekker op 14 mei 2009 14:27]

Daarbij vind ik dit het best een opvallend aantal, een daling van bijna 50% in 1 jaar tijd...meestal gaan zo'n dingen geleidelijk met de jaren in tegenstelling tot bijna de helft minder afzet in 1 jaar tijd)

[Reactie gewijzigd door ijskonijn op 14 mei 2009 14:26]

Zelfs in die gebieden heeft het grootste deel van de doelgroep inmiddels toch al een PS2? Het is logisch dat dat terug loopt.
Zelfs in Nederland is de PS2 nog heel populair. Ik zie vaak genoeg een aanbieding voor de PS2 Slim, en tenminste 4 van mijn kennissen hebben in de afgelopen 3 maanden een PS2 gekocht. PS2 games worden nog steeds ontwikkeld, gemaakt en verkocht, en de PS2 games die in circulatie zijn worden voor zachte prijsjes verkocht. Is dus niet verbazend nee.
Daarnaast is terugval van filminkomsten te wijten aan te weinig toppers en de electronica heeft te veel concurentie van andere aziaten. (welke veel goedkoper zijn)

echter geen woord hierover............
In het financieel jaarverslag wordt er toch echt wel naar verwezen. Zie http://www.sony.net/SonyInfo/IR/financial/fr/08q4_sony.pdf waar o.a. op pagina 2 gesproken wordt over "intensified price competition".
Ik betwijfel eerlijk gezegd of dit werkelijk enkel de 'zwakke economie' is die dit veroorzaakt... of dat misschien wat 'zwakke' strategische beslissingen en handelswijzes van de Sony-bestuurders zelf gewoon hard bestraft worden.

hun neiging op bepaalde producten 'geld toe te leggen' met de indruk daarmee industrie-standaards neer te zetten en vervolgens hun geld te verdienen doordat ze ook bij bv toeleveranciers en content-leveranciers vuistdiep zitten (zoals bv bij de Playstation, maar ook bij mziek en filmmaatschappijen en bv de Blu-ray productie) gaat enkel toe zolang de consumentenmarkt 'boomt'...

zeker als je ziet dat hun omzet an sich niet eens zo sterk daalt, als nu hun verlies oploopt, denk dat er bij Sony zelf gewoon een hoop meer mis is
Als je het artikel goed gelezen had kwam je tot de conclusie dat sony het, gezien de dalende consumentenuitgaven, nog best goed doet.
De omzetdaling bedraagt wanneer er gecorrigeerd wordt voor valutaschommelingen slechts 2%.

Wanneer er gekeken wordt naar cijfer waarin de dure Yen wel mee gerekend wordt kun je zien dat sony evenveel omzet verliest als Toshiba
omzetdaling hoeft niet alles te zeggen... als je nettowinst echter 3 miljard daalt op een omzet van 60 miljard euro.. zit er ergens een flink probleem.

en ik denk persoonlijk niet dat het geheel klopt daarover een sausje te pakken van 'koersverschillen' die dat allemaal veroorzaakt zouden hebben .. dat zeggen ze er ook niet bij als ze winst maken ;)

Toshiba heeft natuurlijk weinig met de consumentenmarkt te doen, die zijn vooral toeleverancier van verschillende hardware, maar zelf sdie gaven al aan dat hun omzetdaling niet enkel op basis van de dure Yen was, maar ze ook te kampen hadden met sterke prijs- en vraagdaling; enkel in een heel andere markt dan Sony.

[Reactie gewijzigd door RM-rf op 14 mei 2009 14:47]

Feit is dat de Dollar de afgelopen 2 jaar t.o.v. de Yen enorm in waarde is gedaald. Zie http://finance.yahoo.com/...scale=on;source=undefined . En de VS is veruit de grootste markt voor Sony. Het lijkt me dan niet meer dan logisch dat Sony er enorme klappen door krijgt. Sony-producten worden duurder (en dus onaantrekkelijker voor Amerikanen) en de winst op verkochte producten wordt door de dalende koers steeds lager: het lijkt me duidelijk dat dit grote financiŽle gevolgen heeft voor een bedrijf als Sony.
Je weet blijkbaar niet wat valuta veranderingen kunnen betekenen voor een organisatie.
Wij hebben heel veel zaken in Engeland en doordat de euro erg hoog is geworden (minder laag) in tegenstelling tot de Pond is het heel lastig om daar concurrerende prijzen neer te zetten (Engelse bedrijven kunnen doorgaans betere prijzen leveren omdat daar voor hun weinig is veranderd).

En voor de nono's... ja wij verkopen ook sony en ja wij hebben ook erg te lijden onder de financiŽle ellende!!!

Nu heb ik het wel over distributie,,, bijvoorbeeld ons eigen merk (die we ook zelf produceren) gaat het juist heel goed in de UK

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 14 mei 2009 14:49]

Daarbij is nog de vraag in hoeverre een deel van het verlies al geboekt is. :)
Een verlies door valutadalingen zijn op papier wel aanewezig, maar zolang het geld in dat land zit/blijft is het nog geen verlies. Kan zomaar zijn dat ze over 2 jaar een winst halen, vanwege valutastijgingen.
En daarom zou het handig zijn als Tweakers dus de EBITDA meegeeft in dit verhaal.

Maar om je vraag te beantwoorden, ik geloof dat de EBITDA van Sony in dit geval 7.96 miljard is, wat ietwat slechter is dan het jaar ervoor, 8.13 Miljard. Maar nog steeds best goed, ongeveer 2% tot 2.1% lager dan het jaar ervoor dus, wat betekent dat Sony ondanks de financiele malaise er nog steeds redelijk voor staat.

Maar volgens de cijfers die Tweakers presenteert, blijkt wel dat Sony zijn huishoudboekje niet op orde heeft, teveel kosten, teveel factoren en daardoor wordt de winst een dik verlies.

Maar je hoeft je niet echt druk te maken daarover, Sony is een financieel gezond bedrijf die zelfs een bankvergunning heeft in Japan, Sony Bank en Sony Financial Holdings die wel goede winsten genereren en daardoor makkelijk de klappen van Sony Corp. op kunnen vangen.

[Reactie gewijzigd door Kykez op 14 mei 2009 23:50]

Wat is de EBITDA van Sony dan geweest? Want zonder die info is dit hele bericht vrij nutteloos imho.
hoezo?? , puur boekhoudkundig betekent ebitda niks. Het is een trend term die niks zegt over hoe gezond een bedrijf is. Operationele winst ??? cashflow genereren daarintegen is interressant.
Nee, we willen weten hoe het bedrijf heeft gepresteerd zonder dat daar eventuele correcties op hebben plaatsgevonden zoals inflatiecorrectie en dergelijk in vergelijking tot de rest van de industrie. Het geeft ook aan of een bedrijf in staat is om een verlies te pakken en of het in staat is lopende investeringen en leningen te dragen.

Daar is een EBITDA prima voor, sterker nog, dat cijfer alleen al is voldoende om een idee te geven van de prestaties. Al het andere is teveel informatie zonder achtergrond.

Het lullige is dat Tnet het ook aangeeft, maar geen cijfers presenteert;
De wereldwijde omzet daalde met 12,9 procent tot 7,7 biljoen yen, waarbij vooral de koersverschillen het bedrijf parten speelden: als valutaverschillen buiten beschouwing worden gelaten, bedraagt de omzetdaling maar ongeveer 2 procent.
Waarom gewoon niet het cijfer geven?

En ik zou niet inzien waarom het boekhoudkundig niet interessant zou zijn? Zelfs in accountancy wordt EBITDA toegepast. Aan je uitgaven kun je sleutelen/herstructureren etc. Maar de EBITDA kan je niet verfraaien en daarom is het zo een belangrijk gegeven.

Ik begrijp best dat Tweakers niet kon gissen naar dit gegeven en dat de schrijver van dit bericht het zo ook prima vind, maar dat neemt niet weg dat de EBITDA ook door Sony zelf herhaaldelijk aangehaald wordt, zelfs door de CEO in de persconferentie en dat het bericht eigenlijk geen waarde heeft als je het niet kunt vergelijken met de rest van de industrie.

Zo lijkt het namelijk alsof Sony het verschrikkelijk slecht doet en in zwaar weer verkeert terwijl het tegendeel de werkelijkheid is.

Sterker nog, ken je Exact Software? Boekhoudkundige en accounting software voor MKB, dit is hun bericht voor de grote aandeelhouders in de eerste instantie;
EBITDA steeg naar § 58,2 miljoen (2007: § 57,0 miljoen), wat een EBITDA-marge betekent van 22,3% (2007: 22,6%). Organisch en exclusief een eenmalige last van § 0,6 miljoen, steeg de EBITDA-marge naar 23,3% (2007: 22,6%).
Je kan dus in 1 oogopslag zien wat Exact gepresteerd heeft in 1 jaar in vergelijking met het jaar ervoor, je ziet dus dat Exact het in vergelijking met het jaar ervoor het ietsjes beter gedaan heeft. En later gaan ze er dieper op in, met correcties en nettobedragen, waarom en hoe etc., omdat je al die informatie nooit correct in een persbericht kunt proppen.

[Reactie gewijzigd door Kykez op 14 mei 2009 23:31]

EBITDA wordt zelden of nooit gebruikt door accountants , het is een modeterm overgewaait uit de USA die tegewoordig gebruikt word in bedrijven die wat modern willen overkomen.

wiki zegt
EBITDA is een term die gebruikt wordt in de financiŽle wereld.

EBITDA staat voor Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation and Amortization en is een maatstaf voor de brutowinst na aftrek van overheadkosten van een bedrijf. De Nederlandse vertaling is verdiensten voor aftrek van interest, belastingen, afschrijvingen op activa en afschrijvingen op leningen en goodwill, dit is ook de letterlijke inhoud van het begrip. Het wordt gebruikt als maatstaf voor de winst die een onderneming haalt met haar operationele activiteiten zonder dat hier kosten en opbrengsten van de financiering in verwerkt zitten.

bij deze zweer ik bij de cash flow berekening waar alle kosten wel degelijk in zitten

[Reactie gewijzigd door Urko op 15 mei 2009 22:50]

Een nettoverlies wat ongeveer een derde is van een netto winst in een "normaal" jaar is voor een bedrijf als Sony niet problematisch (eigenlijk voor de meese bedrijven niet).

Komt vanzelf wel weer goed, en zo niet gaat Sony vanzelf slecht lopende takken uitkleden/afstoten.
Ach, dit zien we elke keer weer als de economie weer een dip maakt. De reacties van de bedrijven is elke keer weer hetzelfde, afslanken door tesnijden in de personeelskosten (op korte termijn KOST dit alleen maar geld, wat terug te vinden is in de verliescijfers), verliesgevende projecten afstoten, snijden in de marges door prijzen te verlagen wat vaak resulteerd in een minder harde daling van de omzet maar wat niet terug te vinden in de verliescijfers.

Een Megaconcern als Sony kan het lijden. Zulke bedrijven hebben altijd wel een potje voor zulke omstandigheden, de winsten in de vorige jaren zijn een veelvoud van wat ze nu verliezen. Het zijn juist de kleinere bedrijven die hieraan tenondergaan. Sony, philips en consorten komen over het algemeen alleen maar sterker uit een crisis.
Als ze nou eens beginnen met de Playstation 3 (laser) werkend te maken en te houden.. dan overweeg ik nog zo'n ding te kopen. Als hij na 1,5 jaar stuk gaat en ik krijg geen nieuwe, dan begin ik er sowieso niet aan. Sony heeft het verliest ook aan zichzelf te danken.
Ben ik het helemaal mee eens.

Mn zwagers laser was binnen 1.1 jaar kapot - zou § 199 gaan kosten. We hebben gewoon een andere bon genomen die wel binnen ene jaar was :P

Maar mijn xdoos die is wel al netjes 3x kosteloos gerepareerd. (maar goed dat is een andere discussie).
Zou de Sony rootkit affaire er misschien ook nog mee te maken hebben. Ik kom nog steeds mensen tegen die om die reden Sony voorbijlopen maar ik heb geen flauw idee of dat een groot aantal is.
Dat gaf op mij een zeer onsympathieke indruk. Ook hun opstelling tov. SACD<->DVD-A en HD-DVD<->BD geeft mij een vieze smaak.
Pff, ik heb de PS3 al staan sinds het prille begin, toen ze nog PS3's met backwards-compatibility-updates-dinges uitbrachten. Als ze dat nou hadden doorgezet was het misschien nog wat geweest, maar als je ziet dat er in al die tijd nog geen enkel degelijk spel uitgekomen is in de genres die ik graag speel..... Sony/Playstation stond toch altijd bekend om zijn RPG's, maar die moet ik nu maar op de Xbox zoeken...

Ik bedoel alleen maar: als ik van tevoren had geweten dat er nu nog steeds geen echt goede RPG voor de PS3 zou zijn uitgekomen , zou ik er nu nog geen hebben staan en ik denk dat dat voor meer mensen geldt. Nog iets wat hun verkoop de kop in drukt.