Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties

Sony heeft de afgelopen drie maanden fors meer Playstation 3-consoles en Bravia-televisies verkocht. Toch is de winst van de elektronicafabrikant nagenoeg gehalveerd, mede als gevolg van een flinke winstdaling bij Sony Ericsson.

Sony heeft de winst in het eerste kwartaal van zijn fiscale boekjaar zien dalen tot 35 miljard yen, oftewel 206 miljoen euro. In dezelfde periode een jaar eerder was dit nog 66,5 miljard yen. De omzet bleef met 1,98 biljoen yen, omgerekend 11,72 miljard euro, vrijwel gelijk. Dit heeft de fabrikant dinsdag bekendgemaakt bij de presentatie van zijn jongste kwartaalcijfers.

Sony Ericsson logo De cijfers worden vooral gedrukt door de tegenvallende winst van Sony Ericsson, die een magere 6 miljoen euro bedroeg. In dezelfde periode een jaar eerder leverde de joint venture nog 220 miljoen euro op. Als reden voor de winstdaling van de mobiele-telefoonactiviteiten voert Sony ongunstige valutakoersen en tegenvallende verkopen in het middenklasse- en topsegment aan. Ook de 'minder gunstige productmix' speelt het bedrijf parten, met name in Europa.

PSP, PS2 en PS3 Op gamegebied heeft Sony beter nieuws te melden. Tussen april en juni heeft de fabrikant 1,56 miljoen Playstation 3's verkocht. Absolute topper is echter de Playstation Portable, die de afgelopen drie maanden 3,72 miljoen keer over de toonbank ging, bijna 1,6 miljoen keer meer dan vorig jaar. De PS2 lijkt overigens hard op zijn retour. Hoewel er van deze console nog wel 1,51 miljoen stuks zijn verkocht, werden er wel 1,15 miljoen stuks minder afgezet dan een jaar eerder.

Sony Bravia W4000 Ook voert Sony de gestegen verkoop van Bravia-tv's en digitale camera's aan als redenen voor de licht gestegen omzet van zijn Electronics-divisie. Uit aanvullende gegevens blijkt dat de fabrikant verwacht dat er in dit boekjaar zeventien miljoen Bravia-tv's verkocht zullen worden, tegen 10,6 miljoen in 2007. Ook van zijn Cybershot-camera's heeft de fabrikant hoge verwachtingen. Het bedrijf verwacht er in 2008 3,5 miljoen meer te verkopen dan de 23,5 miljoen stuks in 2007.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

Had toch ook wel een alinea in hun verslag verwacht over de grootschalige campagne en introductie van de Alpha DSLR-camera's. Lijkt me qua toekomst/marge/omzet misschien wel belangrijker dan de cybershot-camera's waar de concurrentie alsmaar toeneemt?
DSLR markt heeft misschien minder spelers, maar de concurrentie begint daar ook heftig te worden.

Neem bijvoorbeeld Canon, 1000D, 400D, 450D en 40D. Allemaal DSLR's die de "betaalbare" DSLR markt bestrijken. Nikon heeft ook genoeg te bieden en dan ook nog Samsung die een plekje probeert te veroveren. En dan nog de "oude" bekenden zoals Pentax, Olympus, etc.

Nee, ik denk niet dat Sony de DSLR camera's naar de investeerders toe moet presenteren als de boei in de branding. Vergeet niet dat zo'n verslag vaak niet verder gaat dan een jaar en binnen een jaar zie ik de Sony Alpha lijn nog geen potten breken.
Hmm, dus sony maakt nu al winst bij de verkoop van ps3's?
Ik vraag me af of er überhaupt wel winst gemaakt wordt met consoles vandaag de dag.(Wii niet meegerekend, want die is niet high-tech en heeft dus lage ontwikkel en bouw kosten) De PS2 was een succes, maar de concurrentie is nu moordend.

Was er niet een paar maanden geleden een bericht dat Microsoft dit jaar pas winst begon te maken met zijn 360?(kwartaalwinst, niet tov de tot dan gemaakte kosten) Als dat klopte, dan zouden in al de voorgaande kwartalen de totale kosten alleen maar zijn gegroeid. Aangezien de 360 toen al 2 jaar en 3 maanden oud was, denk ik dat tegen de tijd dat de 360 wordt afgeschreven de lopende kosten er heel misschien wel uit zijn, maar de R&D niet. Het begin van de PS3 was nog slechter dan die van de 360, dus ik verwacht niet dat Sony met veel betere resultaten komt.

Ik zie de consoles op dit moment dan ook meer als paradepaardjes, hele dure paradepaardjes. Een beetje zoals de autofabrikanten en de Formule 1. Ik vraag me af hoelang ze ze zullen blijven voederen.
Volgens de berichten die ik gelezen heb doet de PS3 het vergelijkbaar met de 360, gerekend vanaf launch. Amerika is momenteel een lastige markt voor Sony, maar er komen steeds meer berichten dat de PS3 de 360 in Europa al heeft ingehaald (totaal verkoop in Europa!) en Japan hoeven we het al niet eens over te hebben.

Het vermoeden is wel dat Sony ondanks de hogere prijs meer verlies moest incasseren per verkochte console.

De PS3 en 360 zijn niet alleen paradepaardjes, maar gaan vanaf nu waarschijnlijk hun geld dubbel en dwars terug verdienen. Vergeet niet dat er een hele nieuwe inkomstenstroom aangeboord is met online verkoop.

Zal las ik een artikel op een site als Bloomberg dat de verkoop van GT5 Prologue wat tegen viel vergeleken met een racer van de 360. Daarbij vergaten ze dat de cijfers alleen over de verkoop van fysieke schijfjes ging en niet de online verkopen meenamen.

MS en Sony doen het heus niet om te laten zien wie de "snelste" console heeft. Uiteindelijk gaat het echt wel om de knikkers!
De PS3 werd eerst met verlies verkocht idd. Dit is nu sterk terug gebracht en volgens mij maken ze nu zelfs een hele kleine winst per console (kan zo even de bron niet terug vinden), sinds ze van het 60GB model afgestapt zijn. De 40GB heeft een cell die met een kleiner procodé gebakken is (waardoor er meer chips uit een wafer kunnen) en de emotion chip is er uit gehaald (waardoor er geen PS3 games meer op gespeeld kunnen worden). Verder zijn er nog maar twee usb poorten en is de cardreader verdwenen.

De Hoge kosten in het begin waren oa. toe te schrijven aan de schaarste van blauwe diodes voor de BR lezer. Ook vielen de yields nogal tegen van de cell (hoe veel chips werkend uit de wafer komen). Nu deze technieken wat minder nieuw zijn is de prijs ook sterk naar beneden gegaan. Sony maakte eerst de cell zelf. Door hun fabriek aan toshiba te verkopen konden de kosten verder omlaag.

Zoals al gezegd zijn er in totaal al meer ps3's verkocht in Europa dan X360's. In Japan is de X360 nooit een succes geweest. Daar komt bij dat De PS3 niet grote problemen gehad heeft die de X360 wel gehad heeft. (drives die stuk gaan en warmte problemen -> RROD). De PS3 heeft alleen units gehad met een laser die niet deugde, dit was slechts een slechte batch lasers en geen structureel probleem. Microsoft heeft bij sommige mensen wel 7 X360's in garantie moeten brengen, dat zijn enorm hoge kosten aan reparatie en vervoer.

De verwachte levensduur van de PS3 is 10 jaar, net als de PS2. Meer tijd om de kosten terug te verdienen dus. (Ongeveer 7 jaar na de launch van de PS3 komt dan de PS4). De PS3 heeft bijna eigenhandig de format war tussen HDDVD en Blu ray gewonnen. De licentie inkomsten die sony daardoor nu heeft moet je er ook bij in acht nemen. (Hoewel sony maar een klein deel van de totale Blu ray inkomsten krijgt omdat er zeer veel bedrijven aan meegewerkt hebben).

Grappig om te zien dat de discussies en voorspellingen bijna precies hetzelfde zijn als bij de PS2. Die zou ook te duur zijn en te weinig verkopen. De PS3 verkoopt nu zelfs sneler dan de PS2 destijds, en kijk hoe ver die het geschopt heeft. Analisten denken dan ook dat uiteindelijk de totale PS3 verkoop dei van de PS2 zal overtreffen (en ook die van de Wii). Dus, Sony maakt echt wel (dikke) winst op de PS3.

Geen idee of microsoft uiteindelijk winst maakt of niet. Maar ik denk het wel. Er worden namelijk veel games voor verkocht en ook de 5 euro per maand voor live tikt lekker aan.

[Reactie gewijzigd door jdm8 op 30 juli 2008 12:29]

(waardoor er geen PS3 games meer op gespeeld kunnen worden).
Haha ik denk dat je Ps2 bedoeld ;)
Natuurlijk niet, ze verdienen geld door de licenties die de gamemakers betalen en andere geldstromen die om de PS3 heen gegenereerd worden.

Het enige doel is een console niet met verlies verkopen, echt geld verdienen doen ze niet met de verkoop van de console zelf.
denk het niet, het zullen eerder de gamesverkopen zijn die het verlies beginnen opvullen
ze maken nog steeds verlies, met de ps3 zelf
Ik heb zo'n gemengd gevoel bij de PSP: deze verkoopt blijkbaar beter dan ooit, en dat terwijl de hardware al een tijdje outdated is... Ik hoopte eigenlijk dat er ondertussen een soort PSP2 zou komen, met cartridges ipv UMDs, een beter CPU/GPU en nog meer RAM.

Een tijd terug is er wel een redelijke hardware update geweest: dubbel zoveel RAM, iets betere CPU, sneller UMD station etc, maar doordat dit nog steeds de PSP, en niet de PSP2 oid was, kunnen developpers er geen gebruik van maken: Hun software moet blijven draaien op de orginele PSP, en daardoor zien we dus geen hogere kwaliteit bij de speln, en daarvoor wordt het dringend eens tijd me dunkt.

Zeker as je ziet dat de games op de iPhone (een telefoon for crying out loud!) er beter uitzien!
Langs de ene kant is er sony die zegt dat de psp beter dan ooit verkoopt. Maar langs de andere kant zijn er de afgelopen maanden toch redelijk wat nieuwsberichten geweest van developers die de handdoek in de ring gooiden voor pspgames.

Ik vrees dat er nog niet direct een nieuwe psp zit aan te komen.
Waarom niet? Sony maakt op dit moment winst met de PSP en ze verkopen er nu meer van dan van de PS3 en PS2 bij elkaar. In Japan is de PSP nu al vele maanden succesvoller dan de DS want dankzij een paar grote titels trekken nu alle PSP-gamesverkopen helemaal bij. Ondanks het floppen van UMD als filmformaat en de tegenvallende softwareverkoop in de EU en US, zullen ze bij Sony tevreden zijn over de PSP gezien de over het geheel uitstekende hardwareverkopen. Voor hun eerste portable console hebben ze het goed gedaan. Als Nintendo komt met een opvolger van de DS zal Sony ongetwijfeld de opvolger van de PSP als concurrent op de markt brengen.
Nou ga maar eens goed kijken dan is die game echt nog niet beter hoor. Maar ik moet toegeven het komt er veel te dichtbij.
Vergeet niet dat dit de console wereld is en niet de GSM markt.

Wanneer Sony een PSP2 uitbrengt, betekent dit dat er veel ontwikkelaars gaan kiezen tussen de PSP1 en de PSP2. In de console wereld wordt er nog steeds gewerkt met generaties. Met het uitbrengen van de nieuwe generatie moet je rekening houden met het afschrijven van de vorige generatie.

Zie bijvoorbeeld XBOX1 -> 360 (OK, is een extreem voorbeeld).

Ik heb de spellen op de iPhone niet gezien, maar ik vraag me toch echt af of die in de buurt komen van bijvoorbeeld God of War en Monster Hunter.
Hmmm, Sony is niet winstgevender dan Philips zo te zien. En ik maar denken dat Sony altijd veel succesvoller is dan Philips.
Philips is een echt technology bedrijf. En Philips heeft de gloeilampen. Vuistregel voor een goedlopend bedrijf is om OF je vele klanten voor een klein bedrag iets te kopen, of je weinige klanten met iets duurs op te zadelen. Philips doet beide. Op de particuliere markt moeten ze het vooral hebben van de gloeilampen, corporate pakken ze de centen met R&D.
Wat bedoel je met een "echt" technology bedrijf?

De financiele analisten die ik gehoord heb zeggen dat het financiele succes van Philips komt omdat ze de focus verlegd hebben van Consumenten Electronica (CE) naar Medical Systems.

Het probleem met CE is dat het erg kan schommelen en vaak worden aandeelhouders daar een beetje nerveus van. Medical Systems doet het goed omdat ziekenhuizen door moeten, die hebben niet echt de keuze om even de hand op de knip te houden.
"Als reden voor de winstdaling van de mobiele-telefoonactiviteiten voert Sony ongunstige valutakoersen en tegenvallende verkopen in het middenklasse- en topsegment aan."

Misschien moeten ze een stoppen van al hun gsm's te voorzien van onaangename knopjes, zelf heb ik bij de aankoop van mijn huidige samsung het volledige SE segment links laten liggen, al die zeer fijne platte metalen knopjes zijn echt niet leuk om mee te werken (er zijn wel enkele modellen die dit niet hebben maar het overgrote gedeelte wel). Elke gsm kent tegenwoordig wel ongeveer dezelfde specificaties voor hetzelfde budget, dan worden zaken als aangename knoppen en originele looks (want daar blijkt SE de laatste jaren niet in uit, ik vindt ze nogal saai geworden) wel heel belangrijk.
Gewoon stoppen met SE, meer geld investeren in ps3 en toekomstige ps4.
Wat is dan de reden dat bedrijven stoppen met het maken van PSP spellen?
Is dit omdat de PSP wordt gekocht om zijn overige multimedia mogelijkheden of simpelweg omdat games voor de PSP moeilijk te maken zijn?
Jammer voor Sony dat alles onder een noemer valt, krijgen ze eindelijk de verkoop van de PSP en PS3 de goeie kant op, wordt de totaalwinst alsnog onderuitgeschoffeld door een andere divsie. Hopelijk geen aanknooppunt voor de PS bashers...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True