Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 163 reacties

Het nieuwe 40GB-model van de PlayStation 3, dat sinds 10 oktober in de winkel ligt, maakt de spelcomputer stiller en zuiniger. Sony heeft onder andere een kleinere heatpipe in het apparaat kunnen zetten.

Stille PS3De nieuwe PS3 bevat een op 65nm geproduceerde Cell, in plaats van de 90nm-chip waarmee de console debuteerde. Daardoor is het stroomverbruik van de PlayStation 3 teruggebracht van 200W naar 135W bij volledige belasting, meldt het Duitse C't magazine. Dat maakt de spelcomputer zoveel koeler, dat er in het nieuwe model met een kleinere heatpipe kan worden volstaan.

De koelere chips zorgen ook voor een lager geluidsniveau. Terwijl het oude model nog 1,3 sone produceert, is de geluidsproductie bij het onlangs verschenen model ongeveer gehalveerd. Verder is ook het moederbord door een nieuwe versie vervangen, en er is een knoopcel aan de console toegevoegd, zodat deze de tijd kan onthouden als hij niet aan het lichtnet hangt.

Microsoft heeft de Xbox 360 vanaf augustus eveneens voorzien van een goedkopere 65nm-chipset, waardoor problemen met de warmteproductie van de console verminderd moeten worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (163)

Ligt het nu aan mij of wordt alles tegenwoordig alles maar in beta de markt op gegooit zodat we later de final kunnen releasen??
Is met alles joh. Nieuwe videokaarten hebben in het begin ook driver probs, regelmatig terugroepacties is normaal tegenwoordig. Reden is erg simpel, als jij het niet doet doet je concurrent het wel en dan ben jij klanten kwijt...
Niet te vergeten dat de hardware steeds complexer wordt en er steeds meer (bij pc's dan) verschillende software en hardware voor kan komen en het dus voor een fabrikant vrijwel onmogelijk is om alle situaties te testen die zich voor kunnen doen.
Goed argument om aan te halen bij een artikel over consoles ;)
Dat het apparaat nu zuinger is en stiller is geworden betekend niet gelijk dat de vorige PlayStation 3 een BETA product is geweest. Hij doed het toch even goed als de nieuwe? Alleen verbruikt hij wat meer stroom.
Het feit dat de specificaties niet noemenswaardig veranderd zijn, maar Sony wel een stillere, zuinigere (dus betere) versie op de markt zet doet toch vermoeden dat het eerste model maar een "proefballonnetje" was... Dus de vergelijking met een Beta-product vind ik niet eens zo ver gezocht.
Microsoft heeft toch pas ook een herziene xbox 360 uitgebracht tijdens de halo3 launch? En voor volgend jaar staat al weer een herziening op het programma. Zo heel bijzonder is het dus niet dat dit gebeurd.
maar dat was dik een jaar nadat ze voorlagen op Sony en het apparaat gewoon aan een aanpassing aan d ehuidige technologie toe was.
De NEXT gen van MS was echt NEXT en die van Sony NExt niet ;)
Hoe kom je daar nu in godsnaam bij. De eerste consoles zijn op 90nm gemaakt, de nieuwe op 65. De reden waarom men niet direct naar 65 is gegaan is de beperktere productiecapaciteit op 65nm lijnen destijds en waarschijnlijk ook problemen met het chip ontwerp. Kleinere chips vragen een iets moeilijker ontwerp.
Niks beta. In hardware kan je geen iteratief ontwerp procede hanterenb zoals in software.

Het verschil is hier helemaal terug te brengen aan het verschil tussen 65 en 90nm. Dit is geen triviaal verschil en het 90nm ontwerp is zeker niet een probeersel, een beta waar men eens mee heeft kunnen "proberen". In het hele ontwper proces heb je eerst het functioneel ontwerp wat je functionaliteit bepaald. Daarna is er de implementatie in silicone, de layout, tapeout, ...

Het functioneel ontwerp van een chip brengen naar 65nm is niet enkel alles wat kleiner op het papier tekenen. Het 65nm proces brengt heel wat eigen problemen naar voren en is veel moeilijker dan een 90nm implementatie. Vooral de leakage bezorgt heel wat hoofdbrekens. Ook de layout (van de gates in de chip) moet worden aangepast omdat de timings kunnen verschillen.

Verder teruggrijpen in het design proces is heel kostelijk en bijna nooit de moeite. Het eerste ontwerp moet heel robust zijn en bijna foutloos, anders scheur je er je broek aan. Je gaat geen bestaand design even rap patchen omdat de validatie testen voor hardware ongelooflijk duur zijn. Dus de chip van 65nm en 90nm zijn functioneel hetzelfde.

Voor 90nm hebben ze heel wat moeite moeten doen dat niet herbruikt kan worden voor 65nm. De hedendaagse technieken en cell-libraries zijn ook verschillend van deze 2 jaar geleden. Kortom, de oefening voor 65nm is niet zo triviaal en vergt heel wat moeite. Die doe je zo maar niet om je product effe wat te verbeteren. Noch heeft men 90nm gebruikt omdat dit veiliger was of als probeersel. Beide ontwerpen zijn kinderen van hun tijd en zijn nuttig op hun eigen. Beide implementaties steunen niet op elkaar. Indien men geen 90nm had gemaakt dan was de 65nm niet slechter geweest.

[Reactie gewijzigd door Punkie op 31 oktober 2007 15:37]

Waarom noem je de eerst PS3 een beta?
We rijden nu toch ook niet meer rond in Ford Model T en je hangt toch ook niet aan het internet met een 8086? Of wou je dan zeggen dat de kopers toen onafgemaakte producten hadden gekocht?
Gewoon vooruitgang der techniek.
Niet echt beta te noemen maar ik ben het ernstig met je eens dan producten (hard en software) vaak te vroeg op de makrt wordt gegooit.

Neem aan dat dat puur en alleen komt door de markt (concurrentie voorzijn) en de economie. (minder functies > minder manuren > goedkopere productie)
Maar wat ik me dan wel afvraag is waarom er niet 1 fabrikant is die gewoon eens stront aan alle andere heeft, een jaartje geen nieuwe console uitbrengt, en vervolgens met volledig doorontwikkeld model komt wat fatsoenlijk getest is en dus.. niet na een week doodgaat ofzo :P
Dan hebben ze op de korte termijn natuurlijk wel verliezen, maar zou het dan op de lange termijn niet voor meer en/of trouwere klanten leiden?
Kijk eens naar een bedrijf als Blizzard, om maar wat te noemen, die doen niet aan dead-lines en releasen hun spellen zo.. ooit een keer als het af is en goed werkt. En dat betekend inderdaad dat mensen lang moeten wachten op nieuwe releases, maar het doet zeker niet af aan de uiteindelijke populariteit. kijk eens hoe wat een mega-hit Starcraft was, en nog steeds is, en hoe de hele wereld in spanning afwacht tot Starcraft2 uit komt, ongewtijfeld zal die als warme broodjes gaan alstie uit komt.

Als een van de console-makers nou eens een jaartje (ofzo) rustig aan zou doen, en dan na een tijd met een stabiele console komt, dan moet dat toch wel goed gaan..?
Nou, dat heeft Sony dus volgens mij juist gedaan. Kleine vergelijking:

Xbox: 15 november 2001
Xbox 360: 22 november 2005
Daar zit dus 4 jaar en een week tussen.

PS2: Wiki is een beetje vaag, maar laten we het op eind 2000 houden.
PS3: 11 november 2006
Daar zit dus bijna 6 jaar tussen.

Een beetje ironisch dus dat je dit commentaar schrijft bij een nieuwsartikel dat over Sony gaat ;)
en vergeet niet dat de PS2 nu nog steeds veel wordt verkocht terwijl de orginele xbox al lang niet meer te krijgen is...
Net even gekeken op gamespot.
De eerste games waren er al in maart 2000
Ligt aan jouw... Nee geintje...

Een aantal redenen denk ik...
  • Het product heeft zich doorontwikkeld.
  • Door gebruikerservaringen klachten/ideeen wordt er gekeken of dingen anders kunnen.
  • Hun toeleverancier heeft weer betere/snellere/kleinere/zuinerige producten/technologien toepasbaar waardoor hun product ook beter kan worden..
Zodra het product "klaar voor de markt" is wordt het gelanceerd.. Dat betekend niet dat het "af" is... Want er zullen altijd verbeterpunten zijn.

Edit: Layout

[Reactie gewijzigd door seal74 op 31 oktober 2007 15:11]

Hoezo tegenwoordig? PSTwo meegerekent zijn er 15 revisisies geweest van de PS2!
een moderne gezegde zegt "Software en hardware is net als een banaan: Het moet rijpen bij de klant!" :)
En het is belachelijk dat we tegenwoordig met 'onrijpe' producten genoegen namen. helaas is het bij mobiele telefoons nog veel erger, die zijn vaak nog niet rijp als ze al weer 2 jaar oud zijn.
Naja final kun je dit niet noemen, meer een uitgeklede versie. Deze versie mist backwards compatibility met PS2 games, een aantal USB poorten en de cardreaders zijn eruit gesloopt.
Daarnaast heeft deze PS3 nog steeds full ondersteuning voor ps3 games doordat ze de HDD er gewoon inlaten, communicatie met je PSP en draadloze netwerk kan ook nog steeds middels WiFI en de Blu-Ray drive is ook nog steeds vlekkeloos aanwezig. Sony heeft haar product vernieuwd met het oog op vooruitgang en goedkopere productie terwijl MS gedwongen het ontwerp moet aanpassen door grove fouten.
Ze hebben er Blu Ray ingetopt met het oog de standaard er door te drukken., zodat ze lekker royalties kunnen cashen.
Ze hebben er Blu-ray ingestopt zodat de developer lekker veel ruimte voor zijn game heeft. En sinds wanneer mag een bedrijf zijn eigen vindingen niet meer gebruiken in hun hardware? Dat heet nou geld verdienen, moet ook gebeuren.
Zo, eindelijk iemand die het WEL begrijpt!! Hier gaat het nou om, geld verdienen!! Gewoon een slimme zet...
Sony verdiend meer met de royalties van Blu-Ray wanneer dat de nieuwe standaard is dan aan hun deel van e gameopbrengsten.
Welcome to the world of next-gen...
Is het nog steeds next-gen dan? Zouden we het niet ondertussen eens current-gen gaan noemen nu het final is? ;)
Yup, want als je later dan strikt noodzakelijk is released dan racet de concurrentie je keihard voorbij. Daarnaast, als Sony de PS3 nog later releaste, waren de fans nog bozer geworden.
Ik hoor tenminste niet over dat de PS3 hoge uitval cijfers kent zoals de xbox360 dat heeft. Echt ben blij dat ik er geen gekocht hebt want geloof dat de eerste groep (weet niet of het probleem nog voorkomt met de 65 nm versies nu) dan kun je er donder op zeggen dat als ie niet in de garantie periode kapot is gegaan hij alsnog niet zo'n lange levensduur meer heeft.
Waar heb je het over????
Ik herken niks in je verhaal, er zijn geen problemen met de Playstation 3 of de garantie ervan, uitval is zeer zeer laag, check het ps3 topic maar op GoT.

De eerste versie is overigens behoorlijk stil al.
Uitval Xbox 360, neem ik aan.
Idd, ik heb 'm sinds vandaag binnen (starterpack 60GB) en hij is echt geweldig stil.
In vergelijking met m'n PS2 (de "oude" grote silver versie) zeker.

Het is wel mooi dat de energie verbruiken omlaag zijn gegaan, maar ik heb liever dat ie mijn oude PS2 games nog kan draaien dan dat ie iets stiller en zuiniger is.

Zoals al te lezen was op tweakers.net gaat de 60GB versie d'r uit en blijft alleen maar de 40 zonder PS2 support en memorycardreader over.

Het enige wat ik me dan wel afvraag met dat nieuwe moederbord dat in de PS3 40GB versie zit, hoe doen ze dat met de firmware updates?
Komt er voor de PS3 60GB versie dan steeds een andere firmware uit of is er gewoon één soort firmware die kijkt wat voor model je hebt en dan alleen de gegevens voor de 60 of 40 GB versie installeerd?
Maar waar in dit artikel staat dat het een beta model betreft dan? :?
waarom hebben ze dan een kleinere heatpipe erop? is het niet slimmer om dezelfde heatpipe erop te laten zodat hij koeler kan blijven, of zelfde temperatuur met stillere fan ofzo.
of snap ik er niets van?
Met de kleinere heatpipe blijft de temperatuur binnen de gestelde limiten, dus er kan een kleinere in. Dan denk je dat dat niet zoveel uitmaakt, maar als het 50 cent per PS3 scheelt, dan scheelt dat alweer een half miljoen bij een miljoen units (want dit soort dingen wordt in de miljoenen gerekend).
Een heatpipe is niet zoals een ventilator; hoe groter hoe koeler gaat bij een heatpipe niet op. Natuurlijk kan een heatpipe wel te klein zijn, maar als hij groot genoeg is, is hij groot genoeg. Als je processor 80 graden mag worden en je kunt hem al op 50 graden houden heb je genoeg marge (voor als het eens ee keer erg warm wordt buiten).
Ik denk dat Sony wel oppast, want problemen met oververhitting zijn niet goed voor je imago. Maar genoeg is gewoon genoeg.
aangezien ze energie verbruik drastisch omlaag is gebracht is de warmte productie ook omlaag gebracht en dan ook nog de chip grootte wat ook verminderd is wat ook bij draagt aan de warmteproductie lijkt het me best wel logisch dat het dan een stuk minder koeling vereist waardoor ze de PS3 goedkoper kunnen produceren en verkopen...
Denk dat het ook een stukje kostenbesparing is voor Sony. Op deze manier kunnen ze waarschijnlijk de productiekosten weer wat omlaagbrengen omdat er nu minder materiaal nodig is voor de heatpipe.

Vanuit de klant gezien heb je natuurlijk liever een grotere heatpipe en/of een stillere fan. Maar ik denk dat je dan gewoon even wat moet gaan tweaken. :Y)
Één woord: Kostprijs...

Stel dat het 20 cent verschilt, en ze verkopen er het komende jaar 10 miljoen. Dan is dat wel mooi 2 miljoen euro de ze bespaart hebben.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 31 oktober 2007 15:14]

Het lijkt mij dat een kleine heatpipe beter werkt dat 1 van een meter.
????
Lijjkt mij niet, lijkt me alleen lastig in te bouwen aangezien een PS3 geen meter lang is. Maar leg anders even de werking van een heatpipe uit.
Dat energieverschil is echt huge... scheelt gewoon ff 65Watt. Maar hoe staat Sone in vergelijking tot decibel
Sone is net zoiets als gevoelstemperatuur, nattevingerwerk dus. Laten we Sone aub bij een voorstel uit 1936 houden en verder vergeten, want het is zo subjectief als het maar zijn kan. "Ik vind zwart 30% mooier dan wit" :+
de engelse versie van het wikipedia artikel geeft een beter overzicht hoeveel 1.3 Sone ongeveer is.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sone
Zoals ook al in het artikel staat, kan je dan hier bekijken. (Ik heb wel even de Engelse variant gekozen, want die is een stuk uitgebreider.)
Je kan een Sone niet zomaar vergelijken met een decibel.

1,3 Sone is gelijk aan 43 phone wat bij een frequentie van 1kHz overeen zou komen met 43 decibel.
Op 1kHz, maar hoeveel dB(A) is dat nou in werkelijkheid?
Hangt er vanaf hoeveel khz jouw werkelijkheid is. Iemand die wil meten aan de PS3 welke frequenties ie produceert? :D
Zou je aan zo'n PS3( 40gig) usb poort geen USB cardreader kunnen hangen in feite ? Dan heb je toch al 1 probleem opgelost niet ?
ja dat kan dus gewoon, en je kunt zelfs gewoon een usb-hub eraan hangen.. maarja het is toch netter/mooier als het gewoon in 1 apparaat zit ipv een lost apparaat dat je er aan moet hangen.
Denk niet dat dit kan ...dan herkent hij het usb apparaat niet...
Betekent dit nu dat de huidige PS3 60GB modellen ook met 65nm chips worden geleverd of produceren ze die nog met 90nm chips? Want dat laatste zou me wel raar overkomen.
Nee dat denk ik niet! Rember: sony heeft gezegd dat ze de 60GB niet maar gaan produceren voor Europa en over gaan op de 40GB versie. Dus de nieuwe versies hebben niet de 65nm techniek aan boord (jammer genoeg).

Heb zelf twee weken geleden een PS3 60 GB gekocht. Rede voor mij waren onder andere: de twee spellen, extra controller, meerdere USB poorten en de backwards compatibility. Die card reader is inderdaad niet zo heel erg handig dus daar koop ik hem ook niet voor. De meerdere USB poorten zijn wel erg handig! Als je twee controllers oplaad dan heb je niks meer over. Als je muis en toetsenboord aansluit heb je niks meer over. Aangezien ik Linux wou installeren en zo nu en dan wel eens mijn iPod/harde schijf wil aansluiten wou ik toch wel die 4 usb poorten, en ja ik heb er al 3 vol gekregen (2 controllers en externe harde schijf).

Nu lees ik dat die 40 GB versie zuiniger is was die 40 GB versie toch ook wel leuk geweest. De twee spellen die bij de 60 GB versie zitten zijn nou niet ontzettend leuk en die extra controller kan ook wel wachten tot er rumble in zou gaan. Die backwards compatibilty gebruik je ook bijna niet, tenminste de spellen die ik erop wou spelen (Gran Turismo 4 o.a.) wordt niet ondersteund en ja je koopt geen PS3 om oude spelletjes erop te spelen... Maar goed ik heb de duurdere versie gekocht en ben er harstikke blij mee, dus mij zal je nooit horen zeggen "ik ben genaaid door Sony" zoals je wel vaker leest...
Ik vraag me af hoe vaak je nu allebei de controllers aan de usb-poort hebt hangen om op te laden? En een toetsenbord/muis kan ook in een bluetooth uitvoering en dan heb je geen usb-poort(en) nodig.

Ik heb zelf geen ps2 en dus ook geen ps2 games. Ik denk er wel over om een ps3 te kopen, maar ik zie niet veel nadelen om voor de gestripte versie te gaan, Overigens wacht ik nog wel een tijdje want ik weet zeker dat er binnenkort een nieuwe bundel uitgebracht wordt die op de huidige 60Gb versie lijkt. Sony heeft zelf al aangegeven dat er best een 80 Gb hd ingezet kan worden, en er komt blijkbaar ook al een versie met een nog grotere hd.

De enige reden om voor die 60Gb versie te gaan is de bundel, het is nu veel slimmer om de games + extra controller te kiezen dan voor de goedkopere 40Gb versie te gaan, Een controller kost al 50 euro.

Ik wacht wel de kerstdagen enzo af :)
Ik wil ook graag antwoord op deze vraag. Ik vrees toch echt dat die met een 90nm chip geleverd worden. Waarom?! Omdat de bedoeling is dat de 60GB uit de markt verdwijnt.
De PS3/60GB-modellen zijn nog met 90nm chips. Deze worden niet meer geproduceerd. Zodra de voorraad op is zal alleen de 40GB-versie nog te koop zijn.

[Reactie gewijzigd door Icelus op 31 oktober 2007 16:56]

Toch nog een flink voordeel aan die nieuwe versie dus.
Vreemd dat dat niet gemeld werd ( niet hier in ieder geval) bij het uitkomen van deze versie.

Volgens mij gaat ie op het moment voor ¤369,- de deur uit bij de media markt.
Welke mediamarkt is dat dan ? Ik ben bij de MM Arena geweest deze week, en daar is ie nog gewoon 399. Voor 369 zou ik de 40gb versie wel kopen, en daarbij nog een losse controller.
Weet niet of je nog even geduld hebt tot dinsdagavond.

http://www.bartsmit.com/folders/showBrowseFolder4407.php

339euro lijkt me een hele goede prijs.
Even wat vergelijkingen van geluidsproductie XBox360 en ps3:

ps3
rusttoestand 0,2 Sone
DVD 0,9 Sone
Spel 0,7 Sone

xbox 360
rusttoestand 1,8 Sone (dubbel zo luid als ps3 bij volledige belasting!)
DVD 2,0 Sone
Spel 3,8 Sone

bron: http://www.heise.de/ct/06/25/028/
C'T

De XBox is dus duidelijk een herrieschopper, en dat weet ik uit eigen ervaring...
*kuch* er zijn inmiddels al 3 verschillende modellen ps3.
En en 3 verschillende modellen XBOX360.

Kan jij mij vertellen tussen welke modellen het vergelijk word gemaakt ?
Kun je toch zelf nagaan? (Aan de hand van de publicatie datum van het artikel en de toen beschikbare uitvoeringen van de PS3 en de Xbox360.)
Misschien ook even in het artikel vertellen dat PS2 games niet mogelijk zijn op deze PS3
Het is leuk dat hij goedkoper/stiller zou zijn, maar de 40GB mist nog altijd de backwards compatibiliteit met PS2 games.
Daar heb je toch een PS2 voor?
Is toch ook wel handig als je al een PS2 had dat je die weg kan doen of als ie kapot gaat je kan overstappen op een PS3 en zo je oude en nieuwe spellen kan spelen? Ik heb (als ik uberhaubt consoles zal kopen) er liever een staan dat twee of meer.
Nee, ik had nog geen enkele spelcomputer. Zeker met de PS3 is, gezien het gigantische aanbod van PS2 games, het gemis van BC erg jammer, temeer omdat Sony de emulatiesoftware op de duurdere modellen gewoon meelevert, het is dus sterk staaltje marketing dat hier bedreven wordt.

En idd, is heb liever 1 apparaat naast de TV dan 2.
Er is nog een chip die niet geemuleerd werd (ik ben even de naam kwijt), dus het is wel degelijk een hardware-issue. De VS-versie schijnt nog een complete ps2 te bevatten, de EU-versie slechts gedeeltelijk. Maar ik vermoed/hoop dat Sony werkt aan een volledig softwarematige emulatie. Op een machine met tientallen gigahertzen moet je een 10 jaar oud beestje toch wel kunnen emuleren? en ze zijn al een heel eind gekomen met software-emulatie.
De GS ( Graphics Synthesizer ) van de PS2 is er nu ook uit gelaten , de USA versie had ook nog de Emotion Engine er in maar die word door de Cell moeiteloos ge- emuleerd .
Met die actie van Bart smit werd de 40G idd wat interessanter. Maar voor die 100 euro vershil vond ik de 2 spellen en de extra controller het verschil wel waard.

Die 65W is een hoop, maar gaat je echt niet bergen geld kosten. Tenzij dat ding 24/7 staat te loeien.
Een kWh kost ca ¤ 0,18. Dat wil zeggen dat wanneer je ca. 15 uur per week speelt het verschil ¤ 9,12 per jaar scheelt. Bij 24/7 gebruik voor bijvoorbeeld eiwit-vouwen wordt de winst ¤ 102,50 per jaar!

Persoonlijk vind ik het geluidsniveau belangrijker. Wanneer je Blu-ray kijkt wil je zeker niet het geruis van een blazende fan op de achtergrond horen. Ik heb zelf een PS2 (niet slim-line), en het grootste nadeel van dit apparaat heb ik altijd het lawaai van de fan bij DVD-kijken gevonden (voordat ik een stand-alone DVD speler had). Ik twijfel over de aanschaf van een PS3, en vind de 40GB versie sinds dit bericht in eens veel interessanter!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True