Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 21 reacties

Sony gaat zich verder terugtrekken uit de markt voor halfgeleiders. De elektronicagigant stapt uit het samenwerkingsverband met IBM en Toshiba voor de ontwikkeling van productietechnologie voor chips op basis van 32nm-architectuur.

Cell-processorSony maakte bekend dat het niet meer mee doet met de gezamenlijke research & development naar het 32nm-productieprocedé. Het Japanse concern zal nog wel samenwerken met Toshiba en IBM op het gebied van het ontwerp van de 32nm-chips zelf. Chips bakken op een kleiner productieproces zorgt voor een daling van de kosten per chip voor fabrikanten, maar de initiële kosten voor apparatuur die verdere miniaturisering mogelijk maken, rijzen de pan uit, schrijft persbureau Reuters.

Geheel onverwacht komt de mededeling van Sony niet. De fabrikant van de PlayStation 3 maakte begin dit jaar bekend de investeringen in de ontwikkeling van de Cell-chip drastisch terug te brengen. Half oktober werd bovendien bekend gemaakt dat de productielijnen van de Cell-processors en de grafische rsx-chips verkocht zouden worden aan Toshiba. Het geld dat Sony bespaart met de terugtrekking uit de semiconductor-branche, gaat het bedrijf steken in de ontwikkeling van beeldsensoren voor digitale foto- en videocamera's .

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (21)

Mogelijk dat Sony bij de volgende PS dan toch weer voor de x86 core's gaat kiezen om zo progammeren makkelijker te maken.

Aan de andere kant jammer want zo blijft er weinig over van toepassingen voor de Cell chip van IBM. Eerst Apple weg en nu Sony weer. Uiteindelijk zal de beslissing wel weer om geld op de korte termijn vrij maken de doorslag gegeven hebben, Sony verkeerd immers in slecht weer en Apple wint nog steeds geen marktterrein op thuis PC.
Het valt best mee hoor.

Ten eerste de Cell is een IBM, Toshiba en Sony product. Sony is er nu qua research en productie uitgestapt. (Sony was de enigste van de game console fabrikanten die mee heeft ontwikkeld aan de CPU).

De Cell heeft nog behoorlijk veel potentie en zal zeer waarschijnlijk nog lang gebruikt worden. IMO is de PS4 met Cell zeker niet ondenkbaar en/of de volgende xbox, Nintendo?

Enkele voorbeelden van het gebruik van de Cell:
http://www.computable.nl/nieuws.jsp?id=1973954
http://core.tweakers.net/...ersie-cell-processor.html
http://www.mc.com/microsites/cell/
nieuws: IBM lanceert bladeservers met Cell-processors
http://en.wikipedia.org/wiki/IBM_Roadrunner
waarschijnlijk nog meer.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 7 november 2007 16:35]

zoals in het artikel te lezen is, ze doen nog wel mee met ontwerpen....
Joh, dan zijn we al zo'n 5 jaar verder.
Sony is gewoon winstgevend, dat een paar divisies op dit moment gewoon veel kosten hebben betekend niet dat heel Sony het slecht doet.

Het is logisch dat verdere ontwikkeling van de Cell word gestopt. De productie gaat gewoon door voor de producten die de Cell gebruiken en aleen research en development word gestopt om verder te gaan met het ontwikkelen van een goedkopere manier om chips te maken. Lijkt mij niet een korte termijn investering waar jij op doelt.
Het is logisch dat verdere ontwikkeling van de Cell word gestopt.
De ontwikkeling gaat gewoon door, maar niet meer door Sony. Nu is het aantal ontwikkelaars terug gebracht tot IBM en Toshiba.

Toshiba ziet er buiten Sony nog brood in: http://core.tweakers.net/...ersie-cell-processor.html

Het wil niet zeggen dat in de toekomstige PS4 geen cell in komt, maar deze zal niet door maar voor Sony ontwikkeld worden.
Mogelijk dat Sony bij de volgende PS dan toch weer voor de x86 core's gaat kiezen om zo progammeren makkelijker te maken.
Geen enkele playstation heeft ooit een x86 cpu gehad. De enige spelcomputer die ik ken met een x86 cpu is de eerste Xbox.
Hij kent mogelijk alle spelcomputers met een beetje naam ala Nintendo, Atari, Sega, Sony, Microsoft.

In dit rijtje is de XBox I van MIcrosoft inderdaad de enigste spelcomputer geweest met een x86.

Alle hedendaagse spelcomputers hebben (een) PowerPC core(s) mogelijk in combinatie met specialistische (vector) cores zoals de cell.
De globale chipmarkt is langzaam aan het veranderen. Alleen Intel en Samsung produceren op dit moment alles nog in huis. Andere fabrikanten laten steeds meer door foundries produceren (zelfs grote jongens zoals TI en ST microelectronics). De ontwikkeling van processen zal steeds meer door foundries gedaan worden, en ook Sony zal in de toekomst op een fab-lite strategie overstappen (dat geven ze hiermee impliciet al aan).
Wel een logische zet natuurlijk, vooral als je kijkt waar Sony een groot deel van z`n inkomsten vandaan haalt. De camera/camcorder markt legt Sony geen windeieren, verstandige move in mijn ogen.
Inderdaad, je kunt beter exeleren op de gebieden waar je echt goed op bent dan van alles wat te willen hebben. En aangezien de beeld sensoren van sony de beste zijn is dat niet onlogisch
Hmm, als het zo doorgaat is Intel straks nog de enige die verder zal gaan dan 32nm.
IBM en Toshiba zullen wel samen blijven werken tot het 32nm project voltooid is maar de volgende stap zal weer meer geld gaan kosten. En met AMD gaat het ook al niet zo geweldig ... Zou het einde van de wet van Moore dan toch in zicht komen? ;(
Zelfs hier op t.net hebben al meerdere keren vergelijbare uitspraken gestaan van gerenomeerde personen.

De nieuwste machines van ASML bijvoorbeeld zijn ongeveer een factor 10 duurder dan de vorige machines. Daarnaast worden de cleanroom's ook steeds cleaner en worden de eisen steeds hoger. Waar je "vroeger" nog voor een paar honderd miljoen dollar meedeed en je eigen fab kon neerzetten, lopen de prijzen van de nieuwe fab's nu op tot in de miljarden.

Bijvoorbeeld AMD heeft nu al voor 7 miljard dollar aan fabrieken op de balans staan.
Intel heeft voor hun fabriek in Israel (Fab 28 - 45nm 300mm) al 3,5 miljard nodig. De volgende fabriek op 32nm zal waarschijnlijk 2x zo duur worden als eentje op 45nm (grove schatting). Dat betekent dat AMD dan meer moet investeren in fabrieken dan dat ze nu al hebben staan. Grote kans dan ook dat AMD niet kan volgen op 32nm, en zal moeten samen gaan werken met IBM of een foundry. Waardoor het aantal 32nm producenten weleens gereduceerd zou kunnen worden tot 3 of 4.

De enige oplossing is nano-tubes of andere technieken, die kunnen de markt weer openbreken. Voor de kleinere spelers op de markt is het einde rap in zicht aan het komen, die zullen het moeten doen met niche markten en low-budget chips.
kost sony gewoon te veel geld, Sony heeft een licentie op de Cell/RSX en kunnen dus overal gemaakt worden.

de kosten om het zelf te doen zijn gewoon te hoog.
Het kost ze idd teveel geld. Maar het is echt niet zo dat iedere chipbakker Cell processoren binnen een paar weken van de band kan laten rollen... Zoals je suggereert.

Wat denk je dat het kost om zo'n productielijn op te zetten...........
Volgens mij suggereert hij helemaal niet dat een andere chipbakker ze wel binnen een paar weken van de band kan laten rollen! Hij zegt alleen dat omdat Sony die licentie heeft ze de chips niet zelf hoeven te produceren, maar ook kunnen uitbesteden aan een andere chipbakker die z'n productielijn wel kan betalen.
En wat hij denkt dat het kost, staat in z'n bericht dus waarschijnlijk moet je wat beter lezen.
zoals Ati/Nvidia en AMD nu ook aan het doen zijn.
AMD is zelfs fabrieken aan het verkopen.

[Reactie gewijzigd door stewie op 7 november 2007 20:10]

Even voor jouw informatie, ati en nvidia hebben nooit een eigen fab gehad. AMD wel maar die produceren daar geen ati chips.
Het Japanse concern zal nog wel samenwerken met Toshiba en IBM op het gebied van het ontwerp van de 32nm-chips zelf

Ze blijven dus nog wel doorgaan met ontwerpen, alleen niet meer met uitvoeren..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True