Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 8 reacties

Elektronicafabrikant Matsushita Electric Industrial en chipfabrikant Renesas Technology gaan samen chips ontwikkelen en produceren op basis van 32nm-technologie.

Renesas Technologies logoDe opstartkosten van 32nm-procestechnlogie worden geschat tussen de 800 miljoen en 1,6 miljard dollar. Over de samenwerking werd al sinds juli vorig jaar gesproken toen Toshiba, NEC en Fujitsu bekendmaakten samen eigen 32nm-chips gaan ontwikkelen.

Matsushita produceert onder meer elektronica onder de Panasonic-vlag maar ook led's en transistors, terwijl Renesas naast geheugen en elektronicacomponenten, microcontrollers maakt zoals de Superh-chips. De SH4-chip werd nog gebruikt in de Sega Dreamcast.

Matsushita en Renesas werken momenteel al samen aan de productie van 45nm-chips en Matsushita heeft op 9 januari nog een investering bekendgemaakt van 95 miljard yen om zijn chipproductiefaciliteiten uit te breiden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (8)

Ah, de SuperH serie. Sega was hier inderdaad fan van, zo gebruikten ze ook de SH2 en SH1 in eerdere consoles. Ze zitten ook nog wel eens in netwerkapparatuur en (hele) oude PDA's en in allerlei vage embedded dingen als auto's.

De instructieset is in elk geval kunstig bedacht, met een instructielengte van slechts 16 bits (voor een 32bit CPU, nog voor THUMB uitkwam) en geoptimaliseerd om (gecompilede) C-code op te draaien. Zelf assembly schrijven deed in elk geval pijn aan mijn hoofd :P
met een instructielengte van slechts 16 bits
Dat is kort. Hoe is het instructieformaat dan?
Door o.a. maar 16 GPRs te gebruiken en maar twee operands per instructie, ipv het voor RISC gebruikelijke drie. Oh en niet meer dan 8-bit constants en maar een flag (conditions gaan indirect, die flag wordt bijv. gezet door een soort "Compare for Greater or Equal"-instructie). Code stond vaak bol van PC-relative loads naar >8b constanten in een tabel. Zoals ik al zei, een merkwaardige instructie-architectuur :P
Zelf assembly schrijven deed in elk geval pijn aan mijn hoofd
Je had er dan ook C op moeten schrijven ;)
hoeveel is 95 miljard yen?
als ik goed heb is het ongeveer 6 miljard euro.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True