Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Ontwikkelaar Epic heeft met patch 1.1 een groot aantal problemen in het spel Unreal Tournament 3 aangepakt. Niet alle gamers zijn echter tevreden over de patch; Epic zou te weinig naar de gamers geluisterd hebben.

De 234MB tellende update heeft ook invloed op de gameplay van de shooter. Zo is er gesleuteld aan de schade die enkele wapens veroorzaken en is ook de intelligentie van enkele bots verbeterd. Epic heeft bovendien enkele netwerk- en serveradministratieproblemen opgelost en een paar maps en campagnes onder handen genomen. Als laatste heeft de studio het overzicht van gameservers aangepast en verbeteringen doorgevoerd die vooral van belang zijn voor programmeurs die mods willen creëren, aldus de release notes.

De Unreal Engine 3 van Epic wordt ook gebruikt in het aankomende spel Borderlands. Ontwikkelaar Gearbox Software heeft de eerste beelden vrijgegeven van deze shooter met rpg-elementen. Het spel zou een kruising zijn tussen de film Mad Max en de Diablo-game.

Unreal Tournament 3 voertuigen in actie
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

De user interface is vrijwel niet veranderd er zijn een paar kleine opties bij gekomen maar bijvoorbeeld je crosshair wijzigen is nog niet eens mogelijk. Het zijn allemaal toevoegingen van items die in de oudere versies al voorkwamen. Of veranderingen om het menu dat duidelijk voor een console is gemaakt iets aangenamer voor pc gamers te maken.

User Interface:
- Can now save settings/progress even if have never created a profile.
- Added ping and connect time to scoreboard.
- Removed annoying confirmation menu when starting a game.
- Removed unnecessary top settings page (can use tabs at the top of the settings to navigate).
- Added a Messages tab to the mid game menu.
- Friends messages now saved until explicitly deleted.
- Finer control over mouse sensitivity, using an edit box instead of a slider.
- Added framerate smoothing and FOV options to the advanced video menu.
- Increased max players/bots in menus to 32.
- Fixed auto switching to vote menu at end of match.
- Improved mid game menu performance (don't render world behind it).
- Added version number to main menu.
- Fixed binding gamepad/joystick keys (you must set AllowJoystickInput=1 in the \[WinDrv.WindowsClient] of your UTEngine.ini to enable gamepads/joysticks).
- Fixed up the GDF project for Vista

Persoonlijk vind ik het echt een slechte zaak dat een spel als dit met zo'n slechte interface afgeleverd wordt terwijl de ontwikkelaars toch wel weten dat Unreal hoofdzakelijk online wordt gespeeld.
Laten ze eerst die linux patch maar eens uitbrengen... Wat moet je nou met een betere UI als het spel uberhaupt nog niet draait op je systeem? |:(
Was het nou maar ID games, deze brengen de linux patches altijd vrij snel vind ik.
Ik snap uberhaupt niet waarom developers niet ook gewoon voor linux een binary uitbrengen...
D'r is al lang een Linux binary klaar, door icculus. Ze mogen 'm echter niet uitbrengen (dit zal trouwens vast ook voor de Mac versie gelden)
<icculus> it's stuck in legal
<augustus> Legal? Seriously? Have you had legal involved in previous games?
<icculus> Not like this, no
<icculus> There's some issues with middleware
<augustus> so is the hold-up indefinite?
<icculus> augustus: not indefinite
<icculus> augustus: the politics should be worked out for the server soon, I'm removing the offending piece of code.
<augustus> icculus: And the client?
<icculus> augustus: that's going to take somewhat longer
<augustus> icculus: From the sound of it, there is no ETA then?
<icculus> augustus: I'm not committing to one
<augustus> icculus: I understand. Seems like it's quite out of your hands.
<icculus> If I told you what the specific problem is, you wouldn't believe me
* icculus declines to say more. :)

[Reactie gewijzigd door jurrie op 11 december 2007 20:41]

Gaat natuurlijk een hoop tijd en geld in zitten om "gewoon even een linux binary" uit te geven bij zo'n complex spel. Ik vraag me af of je die kosten eruit krijgt door te zorgen dat die extra procentpunt publiek ook UT3 kan gaan spelen. Bovendien zullen de meeste linux gebruikers die graag UT3 willen spelen ook wel een dual boot xp/vista draaien aangezien heel veel games niet op linux draaien :)
Ik heb eerst een jaar zitten dualbooten tussen windows en linux, voor de games inderdaad. Maar na een bepaalde tijd wordt je dat beu en blijf je gewoon linux of windows booten. Ik heb toen windows plaats laten ruimen voor een nieuwe data partitie en sindsdien kan ik alleen games spelen die een native linux client hebben of goed werken onder wine.

Ik heb héél veel de originele ut en ut 2004 zitten spelen onder linux, wat ook geen enkel probleem vormt. ET:QW heb ik ook gekocht, en hiervan werkt de linux versie ook goed. Mijn grootste respect gaat uit naar mensen die gezorgd hebben dat die linux clients er zijn én die er moeite in willen steken voor tenslotte een relatief kleine doelgroep.

Het is jammer dat de linux binary van unreal 3 nog niet uit is, anders had ik het spel al gekocht :).

Gamen onder linux is mogelijk, je moet alleen geluk hebben dat je de games met native linux client (vooral ut en et (qw) dus) leuk vind of dat je spellen toevallig draaien met wine. Ik heb een aantal maanden fervent WoW zitten spelen (met wine) en dat gaf geen problemen :).
Mja, maar dan moet ik er wel bij zeggen dat je met wine en cedega al een heel eind komt. Ik heb zelf bijna iedere Need for Speed gespeelt op linux, en iedere GTA game (alhoewel san andreas wel een beetje buggy was). Verder draai ik steam (eigenlijk alleen CS 1.6, ik koop geen games meer op dat gare steam, maar ik had gehoord dat Source games het ook prima doen op wine) en speel ik sinds een paar maanden ook WoW. Vroeger ook nog een hoop andere games voor een middagje gespeelt, zoals Far Cry, FlatOut 2, diverse Battlefield games, CoD (1), etc, maar die deden me niet zo veel. UT en UT2k4 heb ik helemaal grijs gespeelt, dus ik zit al met smart te wachten tot ze eindelijk die linux versie van UT3 uit brengen. Heb wel weer eens zin in een goeie shooter. Heb ook nog de complete quake serie liggen, op ET:QW na. Die wil ik eigenlijk ook nog hebben (al is het alleen maar om ID te sponsoren voor een game die native op linux draait :)), maar speel te veel WoW op het moment dat ik denk dat ik daar niet al te veel naar om zal kijken.

Kortom, er valt genoeg te gamen op linux, zolang je maar niet iemand bent die perse alle nieuwe games wil spelen (alleen de blijvertjes :+). Maarja, als ik dat wil koop ik wel een PS2/3 of een Xbox, want er zijn ook een hoop spellen die niet eens op windows draaien, dus het is niet alsof je met windows nou zo veel beter af bent, met al die console exclusives van tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door kozue op 12 december 2007 09:46]

Gelukkig maar, want ik vond die nieuwe user interface toch iets minder makkelijk dan de oude van UT2003/4... Veel zoeken en weinig opties.
Heb je de interface van UT99 wel eens gezien? Die vond ik gewoon geniaal in simpelheid en nog beter dan die van UT2003/4 :)
Inderdaad! Ik heb nooit begrepen waarom ze die hebben overboord gegooid. Eenvoud troef!!
Waarschijnlijk omdat er meer winst zit in de console-versies van de spellen, waarvoor een simpele interface vereist is. Een nieuwe interface bouwen voor die paar PC-gamers die ervoor betalen (waaronder ikzelf) is dan een beetje veel moeite.

Ik vind het ontzettend jammer dat de markt deze kant uit wijkt, naargoed, wat doen we eraan.
Ja, daar heb je wel gelijk in ja :) Gewoon net als een normaal windows programma met balkjes bovenin alles instellen. Toen was de engine ook veel meer instelbaar via adv graphics.

Om ff terug te komen op het artikel, de interface is NIET veranderd... Heb de patch net geinstalleerd en er is gewoon niks veranderd. Menu opties zijn hetzelfde, zelfde manier van navigeren door menu's, alleen wat balancing en bugfixes...
Het originele UT console style menu was gewoon perfect.

Ok waarschijnlijk iets lastiger voor de "leek" om het helemaal te snappen.

Tegenwoordig moet het allemaal met gigantische knoppen start game etc, wel iets mooier, maar het originele UT menu was voor mij gewoon goed.
Ze mogen wel nog zo'n menu uitbrenge, al is het alleen maar voor de classic UT skin/style.
Eehh, ik ben 'uiteraard een Quaker :P Kan het niet laten om IDsoftware nou eenmaal de credits te geven voor het FPS genre. Maar ook dat waren heel simpele menu's, zelfs geschikt voor consoles. Neemt niet weg dat ik in UT3 ook wel wat meer opties zou willen zien inplaats van alles handmatig in de ini te moeten invullen. Maar ik vind de styling van het menu niet echt lelijk. Wat de PC gebruiker denk ik het meest irriteert is de scalable interface. Wij willen met onze hoge resoluties ook kleine lettertjes, groot overzicht zodat alle opties op het beeld passen. Nu is het zo dat je een hoge resolutie kiest alles exact hetzelfde blijft. Enorme knoppen die er lelijk uit gaan zien omdat de resolutie te veel van het goede is voor de gebruikte images. Dat is wel jammer, maar ook niet veel anders van Quake3 die geloof ik veel minder kritiek op de interface heeft gehad. Waarschijnlijk omdat het redelijk oveneenkwam met de voorgaande delen. Bij UT is dit verandert van belachelijk veel opties in een relatief complex menu naar een menu waar niets meer in te stellen valt. De kritiek was dus wel te verwachten, maar nogmaals, de styling is wel ok. UT2004 was natuurlijk om kotsmisselijk van te worden.
Het is in ieder geval een begin ! Hopelijk zetten ze dit voort en maken ze een mooie 2e patch..

Het blijft natuurlijk een kicke spel.. GoT-clan ftw :P
Kun je nu ook meer instellingen aanpassen? Bijv AA uit oid.
Borderlands ziet er super uit. Dat filmpje is ook super. Denk je super mooi vrouwtje dan ineens draait ze zig om en denk :/ Lijkt me wel een gaaf spel.

De UT patch zelf is natuurlijk ook welkom !
Denk je super mooi vrouwtje dan ineens draait ze zig om en denk :/
Kan je anders het hele filmpje even uitleggen? :P
Had helaas geen geluid :D misschien was ik daarom verbaast :P een woestijn vage beesten en toen haar gezicht :)
Dat ligt er een beetje aan. De bewegingen zien er top uit, vooral de mond, maar dan moet het wel real-time zijn en geen render, in het laatste geval kon dit jaren geleden al.
1.02 word gefocused op compression en webadmin
1.03 gaan ze pas aan de slag met de UI
Mooi want compression en webadmin is een stuk belangrijker dan de UI. Sowieso zijn er al de eerste uitgebreide mods waarmee het spel een stuk beter in te stellen wordt (CustomUT anyone?)
Prima dat men het een en ander aanpakt, maar zo snel...het lijkt erop dat men dit al op de stapel had liggen van "nog te doen", maar dat het spel al was uitgegeven. Neemt verder niet weg dat er in ieder geval nog flink wat aan gedaan wordt, dit in tegenstelling tot veel andere games.
Deadlines? Kerst? Sinterklaas?
Goh, ja, duhh. Maar dat is wel mijn punt, ik word moe van deadlines waardoor ik 60 Euro uitgeef aan half-af materiaal. Dat valt bij Unreal wel mee, maar ik zie weleens anders.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 11 december 2007 16:11]

ik heb ook problemen er mee maar niet met de game play :D
meer met mijn beeld systeem ik weet niet hoe je het noemt (glits of zo :|
misschien moet je dan je drivers updaten
Kan er niet uit opmaken of het hosten van games nu wel weer werken, bij de vorige beta patches was dit namelijk niet meer mogelijk en kreeg je steevast een melding dat de network configuration niet geschikt hiervoor was.
Ik denk geen wijziging na laatste beta4 zo gauw te lezen in de releasenotes..
Ik vond de beta een behoorlijke verbetering, maar 100% bugfree is het spel nog niet.

Af en toe nog een hang, Af en toe nog een freeze bij een mapload(CTRL-ALT_DEL does the trick), Af en toe serieuze framedrops.. bots die hangen, bots die maar staan, wachtende op actie...etc.

Ik vond UT2003 en UT2004 beter afgewerkt toen het net gereleased was. Alles lijkt er op dat ze, no matter what, hit the stores before Christmas! idee hadden.

Zonde, maar Epic luistert gelukkig goed naar hun achterban en de diverse patches zullen de game zeker sterker en af maken.

Uiteraard geniet ik toch zowat elke dag van UT3.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True