Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties
Submitter: DOT

Ryan Gordon, een programmeur die door Epic wordt ingehuurd om Unreal Tournament 3 te porten naar Linux en OS X, heeft met twee screenshots een einde willen maken aan geruchten die stelden dat het project was gestaakt.

Het was al langer bekend dat Epic een OS X- en een Linux-versie zou laten ontwikkelen aan de hand van de Windows-code. Door een gebrek aan nieuws vanuit de ontwikkelaars werd er echter in diverse fora druk over gespeculeerd dat de ports er nooit meer zouden komen. Zo stak onder andere het gerucht op dat Microsoft aan Epic of aan Ryan Gordon, beter bekend onder de nickname Icculus, een grote som geld zou hebben betaald om de conversieslag naar OS X en Linux te staken.

Met het publiceren van twee screenshots waarin de fps duidelijk binnen een Ubuntu- en OS X-omgeving draait, maakt Icculus korte metten met de speculaties. Daarnaast laat hij weten dat hij niet langer prijs stelt op e-mails die stellen dat hij van Microsoft geld zou ontvangen om het porten te staken. Helaas geeft Icculus, die eerder verantwoordelijk was voor Linux-ports van games uit de Unreal Tournament-serie, geen indicatie wanneer hij zijn conversiewerk voor Epic denkt af te kunnen ronden.

Unreal Tournament 3 voor Linux Unreal Tournament 3 voor OS X
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

word het dan ook mogelijk om cros te speelen? dus windows tegen linux ect.?
UT3 voor Windows/Linux/MacOSX zijn 100% network compatible.
Ik ga er vanuit dat de communicatieprotocollen gewoon hetzelfde zullen zijn.
Cool! Dat wordt weer genieten, de screenshots zien er goed uit!
Hopen dat meer games geport gaan worden. :Y)
Deze ports worden gemaakt omdat het Epic's eigen engien is en ze dus een beperkte kost dienen te maken. Wanneer jij als developer deze engine in licentie zou nemen zal je voor elk platform apart dienen te betalen, en spijtig genoeg betekend dat op de PC dat je per OS moet betalen. De investering word daardoor enorm groot en de kans dat je het er uithaald een stuk kleiner.
Dat is dus niet helemaal waar. PC, XBox360 en PS3 worden gezien als de verschillende platformen. Windows/Linux/MacOSX word niet gezien als verschillende platformen, maar meer als sub platformen. De extra kosten voor een Linux of MacOSX port zijn wat licentie kosten zijn veel minder (extacte kosten zijn niet bekend en per contract afhankelijk). Wat je niet hebt bij Linux/MacOSX is support vanuit Epic Games, dat word allemaal uitbesteed aan Ryan Gordon.
Zelfs als het een software render is (ik denk dat je best wel eens gelijk kan hebben) dan bewijst dat al een boel.
  • De engine op zich draait op Linux/OS X
  • De meest basic rendering werkt al
  • De basis is af, of in ieder geval in een debug status
Ik denk dat het nog wel even zal duren voor de hardware rendering klaar is maar dat is meer een kwestie van tijd dan iets anders als je de engine kan draaien en je de software render werkend hebt dan is de rest relatief simpel, een kwestie van werk uitbesteden aan hardware inplaats van het zelf doen in de software.
Hier speciaal voor jou twee screens van de win versie een met alles hoog de andere met alle opties uit. Beide op 1280x1024.
High: http://picasaweb.google.c...andom#5247729327398083970
Low: http://picasaweb.google.c...andom#5247731898259860642
Een -1 lijkt mij niet zo raar op die posts van jou:
Die screenshots zien er uit als van Unreal 1 uit 1998.
En:
[...]

Sorry, maar deze screenshots lijken wel van Unreal 1 uit 1998.

Edit: -1 ongewenst?. Van anti-aliasing heeft men nog niet gehoord op Linux/OS X? Daarnaast is de resolutie erg laag en zijn de textures van zeer lage kwaliteit. Volgens mij is dit een software renderer.
Twee keer praktisch hetzelfde binnen een paar minuten van elkaar. Of wil je beweren dat de melding die je doet inhoudelijk echt iets toevoegd aan dit topic? Don't think so. Niet dat ik je die -1 heb gegeven. Maar als ik het kón, dan had ik het zeker gedaan!

On-topic: Een framerate van 60 fps, give or take, dat vind ik best aardig. Grafisch gezien niet overweldigend, maar het is ook nog een lopend project, dus verbeteringen zullen er vast komen. Ben wel benieuwd naar het systeem waarmee ze het hebben gedraaid, wat voor videokaart en welke drivers ze nodig hebben gehad om dit te draaien.

Is het trouwens niet verstandiger om te werken aan een goede werking van de Windows-versie van Unreal 3 met bijv. een Wine o.i.d.? Lijkt mij dat er minder werk in zit dan aan de hand van de Windows-code een Linux-port te maken. Of zullen er commerciële doelen aan ten grondslag liggen? Lijkt mij niet, want als het speelbaar zou zijn met Wine, dan kunnen mensen net zo goed de legale Windows-versie aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 19 september 2008 11:23]

Het eerste waaraan ik dacht toen ik op de screenshots klikte was ook software renderer. Dit zou betekenen dat de engine code al wel is geport maar er nog geen hardware versnelling aanwezig is, wat weer zou kunnen duiden op een niet erg ver stadium van ontwikkeling.

Tigger heeft dus wel degelijk een goed punt.

edit spuit 11 damnit

[Reactie gewijzigd door tinker23 op 19 september 2008 12:26]

Volgens mij is dit een software renderer.
Off topic: waarom zou een software render lagere kwaliteit leveren?

On topic: de screenshots tonen duidelijk dat er geen HDR gebruikt wordt, wat floating-point render targets vereist. Verder zie ik ook geen Shader Model 3.0 effecten. Uiteraard wil men eerst de eenvoudigste dingen draaiend krijgen, en dan pas kijken naar de zaken waar extra OpenGL-ondersteuning voor nodig is. In ieder geval is dit een zeer goede start en lijkt het mij enkel een kwestie van tijd om alle effecten te implementeren. Zeker dus iets waar een Mac OS/Linux gebruiker blij van kan worden.

[Reactie gewijzigd door c0d1f1ed op 19 september 2008 11:30]

Het verschil tussen een hard- of softwarerendering is wel te zien. Neem bijvoorbeeld de texture filtering.
Een software renderer kan exact dezelfde bewerkingen, en zelfs meer. Dus nee, ik zie het verschil niet.
waarom zou een software render lagere kwaliteit leveren?
Omdat een CPU de berekeningen niet snel genoeg uitvoeren kan en dus alle toeters en bellen (bv. textuurfiltering) weg moeten? Dat een Raytracer per seconde 1 hele mooie pixel kan tekenen helpt weinig als je al bent afgeschoten.

(1 pixel per seconde is natuurlijk overdreven, het gaat om het idee)
Ah, dat de prestaties lager liggen valt niet te ontkennen, maar een software renderer kan even goed textuurfiltering doen dan hardware rendering. Je kan aan een screenshot dus totaal niet zien of een software renderer gebruikt is.
Denk je echt dat een ontwikkelaar alles op max settings gaat draaien? Linux en OS X zullen het gewoon met alle toeters en bellen draaien, inclusief anti aliasing. Quake4 deed op mijn linux-machine niet onder voor de windowsversie, buiten betere performance (vraag me geen details, ik had gewoon hogere fps met hogere reso).
Denk je echt dat een ontwikkelaar alles op max settings gaat draaien
Ehm.. JA!

Natuurlijk niet altijd tijdens het onwikkelen zelf, maar wel wanneer je met een screenshot wilt bewijzen dat je druk bezig bent met de port.

Zelfs als je nog in de development bent, is immers maar een kwestie van een paar startup opties anders instellen. Als AA tot de mogelijkheden behoort, dan ga je dat zeker aanzetten wanneer je de community tot zwijgen wilt brengen via een paar screenshots. Dan wil je ze juist verpletteren met mooie shots.
Onzin, dan ken je icculus niet. Dat is geen graphicshoer die indruk wil maken. Hij wilde gewoon van 't gezeik af zijn en maakt even 2 snelle screenshots. Men weet wel hoe UT3 er uitziet en zo gaat het er op ux en de mac ook uitzien.
Haha...Unreal 1 ziet er soms nog beter uit, maar kom op hey, dit is Linux, geen Xbox 360 of PS3...!
Welk leuk dat er gewoon eindelijk weer een leuke game uitkomt voor de non-Windows platformen.

Ik denk dat het uiteindelijke resultaat er wel gelikt uit zal zien, ik vind dat Unreal 1 in Ubuntu er gewoon strak uitziet, dus dat zal bij deze toch niet minder zijn hoop ik?

Aan Linux zal het iig niet liggen denk ik.
Er is geen reden dat het er op Windows of Mac slechter uit zou moeten zien dan op Windows. Dit is gewoon een ontwikkelingsversie, die zoals JURRiE schrijft, gewoon op lagere settings staat – en nog niet af is.
Er is geen reden dat het er op Windows of Mac slechter uit zou moeten zien dan op Windows.
Dat denk ik idd ook niet ;). Laat hem maar hard werken zodat het ook voor Linux geldt.
Inderdaad, Linux verdient het om games te draaien.
En wat zegt een screenshot, helemaal niks toch?
Kijk ik heb UT3 naar Win 3.11 geport :+
http://i34.tinypic.com/zjxa9l.jpg
ik zie dat je dat zelfs in QBASIC hebt gedaan ;)

maar inderdaad, ik zie aan die screenshots niet echt een aanwijzing dat dit op linux draait, of mis ik ergens een enorm detail dat wel degelijk roept "kijk het draait op linux !!!" ?
Als 1337sup4hh3r0 of een andere nietszeggende kutnaam op een of ander forum deze screenshots gepost had dan was het waarschijnlijk fake geweest ja, maar gezien de bron van de screens kun je er redelijkerwijs toch wel vanuit gaan dat ze echt zijn.
Je kunt overal wel een conspiracy in gaan zien...
Nouja... wanneerr mensen Gordon niet op zijn woord geloven dat er nog steeds aan een port gewerkt wordt, dan zullen ze door een screenshot, dat je in 10 seconden in photoshop kunt faken, ook niet overtuigd worden.

NB: Ik zeg niet dat ik denk dat het screenshot fake is... Slechts dat screenshots opzichzelf erg weinig bewijskracht hebben. En dat lijk me ook precies te zijn wat m00se wil aangeven.
Die foto is gephotoshopped man :X
Daarom post hij op beide platforms een andere image. Zodat men niet denkt dat het gewoon knip plak werk is.
waarom is Loki niet gevraagd?
Loki Software is dood (al jaren). Ryan Gordon was een werknemer van Loki, net zoals Daniel Vogel die tegenwoordig in vaste dienst is van Epic Games.
Ik HOOP dat we meer players kunnen verwelkomen in UT3. Het lijkt er de laatste maanden niet op vooruit te zijn gegaan, zeker nu nu al 3 dagen de browser het laat afweten en er maar 3 servers ofzo gevonden worden (Epic servers bug?).

Ik vind het dus in die zin vreemd dat ze investeren in een game die nog geen hit is, en met Mac en Linux users ook niet persé gaat worden denk ik.

Maar toch: het is zo'n coole game (Username: Benitro), al slaat mijn plezier en drijfveer de laatste tijd misschien een beetje door in 'F*C* OFF NOOBS!' en meer in die trant.. Goed voor mn sociaal karakter dus niet echt. Maar da's vooral omdat er zo weinig zijn die een beetje moeite doen, alhoewel dat weer niet zo erg is, omdat ik dan ook 9/10 keer op nr. 1 sta bij elke poging. ;)
Het lijkt er de laatste maanden niet op vooruit te zijn gegaan, zeker nu nu al 3 dagen de browser het laat afweten en er maar 3 servers ofzo gevonden worden (Epic servers bug?).
Er waren 2 issues:
- een "security researcher" die een DoS tool uit bracht om UT3 servers down the krijgen (en niet Epic ingelicht had van de bug) (is nu wel gefixed: http://www.fileplay.net/file/3992 ).
- GameSpy master server issues in europa

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 19 september 2008 11:35]

Moet ik die patch op die Fileplay site zelf ook installeren dan?????
Alleen als je een server draait. Clients hebben geen last van die bugs.
Mooi, maar wanneer kunnen we verwachten dat alles weer in orde is (ik neem aan dat de huidige problemen in de browser door de GameSpy bug worden veroorzaakt)?
Van Jeff Morris (Epic Games) gister avond 23:56 CEST
Hi guys. GameSpy BELIEVES they've addressed the issue. Our local repro case sporadic server returns on refresh is fixed, but since we can't duplicate the zero servers issues let us know if you're still seeing it.

GS mentioned it could take 90 minutes for all folks to see the changes, so if by 8pm Eastern you're still seeing zero servers returned let me know.
Maar goed, het was dus helaas nog niet gefixed, Jeff heeft dit om 5:22 CEST nog aan GameSpy doorgegeven.
ik zag op het UT3 epic forum dat je UT3 als Admin moet draaien, en dat je dan de server ziet. Heb het nog niet getest
Als die bug weg is, worden het 15 servers, waarvan de helft geen spelers heeft en een kwart alleen maar 1 map spelen... Ik vind het een geweldig spel, maar baal verschrikkelijk dat er geen duizenden spelers zijn en geen community is.

offtopic:
Mijn username is hetzelfde als op Tweakers.net... speel vCTF, iedere dag, liefst custom maps

[Reactie gewijzigd door N0stradamus op 19 september 2008 14:03]

De reden dat ik UT achter me gelaten heb is juist vanwege het uitblijven van een port, de osx versie die al aangekondigd was komt maar niet uit en de linux versie hoor je nog minder van, en dan verwachten ze zeker ook nog dat we straks het dubbele gaan betalen.
Nee, epic heeft voor direct3d gekozen (lees: omgekocht door ms) en dus gebeurt er precies wat ik verwacht had: flinke vertragingen omdat direct3d nu eenmaal totaal niet multiplatform is.

Ze lijken wel wat op bioware zo; die beloofde native linux ondersteuning bij de release van neverwinternights I en een jaar na de release bleek dat ze gewoon gelogen hadden om de verkoop van het spel tijdens de release te boosten - sindsdien ook geen cent meer aan bioware games uitgegeven.
Gelukkig zijn de ports van icculus altijd goed, dus als het ooit uitkomt dan zal het iig speelbaar zijn.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 20 september 2008 06:31]

Nice, goede stap als je het mij vraagt.

Ben benieuwd hoe de verschillen zijn in performance tussen Windows, Linux en MacOS.
Vrij klein.

Spellen die native draaien maken elkaar niet veel.
(Mits de implementatie op alle platforms even goed is. Super DirectX vs brak OpenGL is natuurlijk niet lekker).

Edit: Natuurlijk kan ik niets zeggen over de prestaties van UT3 op andere platformen ;)

[Reactie gewijzigd door Rune op 19 september 2008 10:51]

Mensen hebben kennelijk weer geen geduld en moeten weer onzin verspreiden. Zeer teleurstellend en het enige wat er voor gezorgt heeft is dat icculus nog minder tijd heeft om aan de poort te werken.
Weet je wel dat er nu al 10 maanden wordt gewacht? Dan ligt het toch wel in de verwachting dat mensen hun geduld gaan verliezen. In ieder geval ga ik UT3 pas kopen zodra die Linux port de deur uit is. Maar hoe kom je er bij dat icculus nu nog minder tijd heeft om er aan te werken?

[Reactie gewijzigd door F for Fragging op 19 september 2008 11:45]

Maar om de beste man dan lastig vallen met beschuldigende mailtjes..... Dan zou ik zeggen: get a life!
Is er trouwens een probleem als er nooit een linux port komen? Hebben ze dan mensen misleid ofzo?

[Reactie gewijzigd door MaZeS op 19 september 2008 12:03]

Nice ben benieuwd naar de verschillen in FPS onder linux vs windows vs mac. :)

Edit: jokuh was me voor |:(

[Reactie gewijzigd door gebruikershaes op 19 september 2008 10:51]

Komt het nu door het scalen van de screenshots, of ziet het er echt foeilelijk uit? Zal trouwens een nog niet geoptimaliseerde versie zijn, natuurlijk.
Misschien is het in software mode gedraaid. Daarnaast de windowmode zal ook niet mee helpen.
Kunnen ze deze programmeur niet beter inhuren om wine zodanig te verbeteren dat UT3 er zonder problemen op draait?
Native is natuurlijk leuk, maar wine heeft itt native wel directX ondersteuning waardoor veel werk overbodig word.
Waar het niet dat het ontwikkelen aan wine en het porten tussen platform twee verschillende aangelegenheden zijn. Het is dus totaal niet reeel om dit soort dingen te doen.

Wine is een herimplementatie van de hele windows api (in ieder geval dat is het plan), het porten van een applicatie daarin tegen is het vervangen van windows only code door code die ook werkt op andere platformen. Dit vergt minder indepth knowhow over hoe zaken precies werken en laat meer ruimte toe voor veranderingen aan de code zelf.