Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Tijdens een irc-sessie heeft Mark Rein van Epic toegegeven dat het aankomende Unreal Tournament 3 geen crossplatform-gaming zal ondersteunen. Door dit besluit kunnen pc-spelers de strijd met PS3-gamers toch niet aangaan.

Volgens Rein is de kans klein dat de feature in een latere fase alsnog aan de first person shooter wordt toegevoegd. De Epic-topman noemt het lange validatieproces voor elk nieuw of gewijzigd stukje consolecode de boosdoener. Omdat dit traject voor de pc niet nodig is, zou de Windows-versie een te grote vertraging oplopen.

Rein noemt pc-gamers de belangrijkste fanbase van de Unreal-franchise, en een eventueel uitstel van de voor november geplande release is daarom 'niet acceptabel'. Wel beloofde de Epic-topman dat modificaties op zowel de pc- als de PlayStation 3-versie zullen verschijnen.

Jeff Morris, ontwikkelaar bij Epic, wilde tijdens dezelfde chatsessie niets loslaten over de releasedatum van de demoversie. Hoewel er een losstaande leveleditor verschijnt, zal deze uitsluitend op Windows draaien. Het spel zelf zal wel op Linux en OS X werken.

Rein vertelde verder dat UT3 prima overweg kan met multicore-cpu's. De fps zou tot vier cores volledig kunnen benutten. Verder zouden de ontwikkelaars het anticheat-systeem verbeterd hebben, hebben spelers weer de beschikking over de reeds bekende mutators en kan er in enkele maps onder water gevochten worden.

UT3
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

en kan er in enkele maps voor het eerst onder water gevochten worden.
Dit stukje klopt niet helemaal, deze feature zat ook in de eerste Unreal Tournament, en is dus nu weer terug.

Wat misschien ook leuk is om te vermelden is dat UT3 de eerste Unreal Tournament is die echt een single player mode krijgt. UT en UT2003/4 hadden dit ook wel, maar dat was overduidelijk een training voor het online spelen. In UT3 komt er meer verhaal in de single player mode.

Ik kijk wel erg uit naar dit spel, maar vrees dat ik hier toch echt een nieuwe PC voor nodig ga hebben, en dat vind ik het nu ook weer niet waard.
en kan er in enkele maps voor het eerst onder water gevochten worden.

Dit stukje klopt niet helemaal, deze feature zat ook in de eerste Unreal Tournament, en is dus nu weer terug.
Mij is eigenlijk helemaal niet duidelijk wat hiermee bedoeld wordt, want schieten onder water kan ook gewoon in UT2K4. Worden er misschien hele onderwatermaps bedoeld o.i.d.?
Alsjeblieft niet zeg... Onderwater heb je minder bewegingsvrijheid, en juist die bewegingsvrijheid was altijd zo super op de UT serie. In 1999 waren ze volgens mij de enige met dodge bewegingen, en met UT2004 kun je zelf tegen muren heen en weer springen :D
Zelfs in world of warcraft vind ik het nog irritant om onder water te vechten...
De onderwater maps waren niet echt bedoel voro het vechten onderwater. er werd enkel gebruik gemaakt van overzwemmen van een onderzeeer een basis in. Zo werd er nooit geschoten onderwater (gelukkig voor je oren!)

Ik hoop dat ze bedoelen dat er echt terein onderwater benuttigt zal worden, en misschien zelfs wat voertuigen die hier ook zouden werken.
Werd er nooit geschoten onder water?
ik heb nog wel eens wat onderwaterfrags gescoord hoor, met sommige assaultmaps. je sniperrifle blijft gewoon werken onder water :)
De wapens werkte idd nog steeds onderwater, maar als je echt wou vechten odnerwater, moest je zelf de moonpool inspringen en op jacht gaan naar infiltrators.

Wat mij geweldig lijkt is een basis met een aantal mounted externe canonnen, zodat men van binnen kan verdedigen.

Zodra een spel alleen onderwater zou zijn zonder structuren, zou het erg snel vervelen denk ik. Wel zou je mooi environmental hazzards kunnen maken, zoals je af en toe in UT vond, maar in UT2004 ontbraken.
Uit de chatlog:
(02:51:31) (@EventServices) <The_Marauder> What about underwater maps like we saw in `99. Will there be any underwater fighting?
(02:51:49) (@[Epic]IctusBrucks) there are underwater sections to a few maps
(02:51:53) (@[Epic]stuman) You can swim and fight underwater
(02:51:57) (@[Epic]IctusBrucks) but none of them are entirely 100% underwater
(02:52:01) (@[Epic]stuman) there arent any maps completely designed around it
(02:52:03) (@[Epic]IctusBrucks) we leave that up to the mod community :)
(02:52:04) (@[EPIC]Mysterial) in general we find being stuck underwater for any stretch of time to not be very much fun

chatlog staat hier: http://www.drzizi.eu/cb/files/%23beyondunreal.1.htm

[Reactie gewijzigd door Brackpc op 27 september 2007 13:35]

Laat maar eens zien wat dat nieuwe anticheat systeem inhoud. In UT2003 had epic een werkende speedhack anticheat gemaakt, maar die was in UT2004 vervolgens weer kapot en dus kon iedereen weer speedhacken.

De overige anticheats (SafeGame, AntiTCC, UTSecure) zijn allemaal bagger en stoppen geen van allen de echte cheaters. (ELF/DD, die overigens gemerged zijn naar D2) Het enige wat ze goed konden is de google bots die public released zijn pakken. Er waren meerdere exploits in de engine waardoor server admins client CDKeyHashes konden krijgen en door deze te gebruiken een 'legale' copy van UT2004 te hebben of zelfs andere spelers via UTAN/MasterServer gebant laten worden door te cheaten.
Volgensmij ging dat crossplatform alleen op voor de gametypes in UT3 zelf, mods kunnen wel gebruik maken van crossplatform als ze dat zouden willen..
Ik betwijfel of cross platform shooters uberhaupt wel een goed idee is. Met een muis ben je gewoon veel sneller dan een controller. Je kan dit dan wel weer gaan proberen te compenseren met bijvoorbeeld auto aim. Maar ik denk dat je het nooit helemaal balanced krijgt.
Bij de PS3 kan je in feite elk invoerapparaat gebruiken. USB muizen en toetsenborden zijn geen probleem. Dit in tegenstelling tot de 360 die enkel USB toetsenborden ondersteund op het dashboard.
Klopt, echter de game moet het wel ondersteunen en dat is tot UT3 nog niet het geval!
Ik kan het mis hebben hoor maar voor zover ik weet zijn er geen shooters voor de PS3 waar je je controlls met een keyboard kan instellen.
Ik heb zelf 2 shooters en daar kan het iig niet.

[Reactie gewijzigd door Gman op 27 september 2007 15:29]

Die consoles hebben ook muizen.
ze hebben in het review gezet dat het niet kan, want een die hard pc gamer, die 90 uur per week op de pc gamed. Zal toch aardig moeten wennen als ze op de ps3 met muis en keyboard spelen. (en ja ik heb hier over de besturing). Dit komt door de verschillende programmering.
Ik hoop wel dat dat de toekomst gaat worden, dan kun je tegen meerdere personen spelen. Verder is het voor ontwikkelaars wel fijn dat je 1 game kunt maken voor meerdere platformen. het is al top dat dit spel ook voor Linux en Apple komt.
Ik snap eigenlijk sowieso niet waarom dit niet mogelijk is... is het communicatieprotocol niet gewoon hetzelfde?? .. speler x is op positie y in map z etcetc.. ?
02:07:13) (@[bu]hal`) alright, well let's get this out of the way first... no demo date? :)
(02:07:19) (@[EPIC]WarTourist) Nope!
(02:07:31) (@[EPIC]WarTourist) You'll know as soon as we do :-)
(02:07:32) (@[Epic]Dave) 2 wee....
(02:07:36) (@[Epic]Dave) hah
(02:07:36) (@[EPIC]WarTourist) Dave....
(02:07:37) (@[bu]hal`) oops

als ik nu dit stukje lees , mag ik dan concluderen dat er over twee weken een demo komt.
zou wel gaaf zijn imo

ben al een hele tijd reikhalzend naar deze game uit aan t kijken
Die '2 wee...' is een geintje. Ooit (bij UT99 of UT2003?) zei Epic dat de demo uit kwam 'in two weeks'. En dat hebben ze heel wat weken (maanden?) vol gehouden ;-) Op UT forums op een gegeven moment door iedereen overal op geantwoord: "two weeks".

Dus: niet serieus nemen ;-)
Ik vat het eigenlijk meer op als een geintje :P Maar wie weet ;)
(02:07:32) (@[Epic]Dave) 2 wee....
(02:07:36) (@[Epic]Dave) hah
Wel dit kan te maken hebben met de statement die Mark Rein gaf betreft de release dat van de retail of demo van Ut2k3. Toen zei Mark Rein dat het nog 2 weken of langer kon duren voordat de demo /retail uit was. En wat men natuurlijk mee nam, dat het maar 2 weken (Just 2 weeks) duurde voordat de demo/retail uit was. Maar het kwam natuurlijk later uit!

En de UT community heeft flink uitgehaald naar Mark Rein, vanwege het feit dat er niet verder werd gelezen dan de "Just 2 weeks" statement :P.

Maar natuurlijk kan dit ook gewoon eens een keer echt zijn :P

[Reactie gewijzigd door XTREEMRaGE op 28 september 2007 10:01]

mhua het lost wel wat problemen op.

bijvoorbeeld met een vriend spelen die nog een PIII, 512 :P heeft staan, maar wel een ps3/xbox360. en ik hier zit met een power consuming PC (eigenlijk is het een MAC :P)
dan kunnen wij niet tegen elkaar spelen, of ik moet een xbox/ps kopen , of hij een nieuwe pc.
Mja, moet je hem toch eens vragen hoe het kan dat hij wel een PS3 en een xbox 360 heeft (lijkt me niet al te goedkoop), maar nog steeds achter zo'n slaapverwekkende pc zit...
Als je gamed op een consol en alleen wat internet en brieven type op de PC dan is het toch ruim voldende?
Of geloof jij Intel dat je minimaal een super de luxe processor nodig hebt om sneller te kunnen internetten :+
Ik zit het meerst achter een P2 laptop. Gaat snel zat voor de basis dingen. Dus waarom geld uitgeven aan iets dat je niet nodig hebt en voor dat geld ook een leuke console kan kopen?
Je kan ook allebei UT99 spelen ;) Dat draait nog als een tiet op een P3

Ik heb zelfs een keer Quake1 gespeeld tegen iemand op een P166 mmx Hij houd zich helemaal niet meer met PC's bezig sinds die tijd...behalve voor kantoorwerkzaam heden. Quake1 was een van de weinige spellen die hijnog had..lekker oldskool raggen :P
Als je dan toch old school gaat, kan je beter gaan doomen. MP is altijd een zwakke schakkel geweest van Q1.
Hij zal quakeworld bedoelen he... de moeder van alle multiplayer shooters!
Painkeep dan zeker :P
Wordt nog regelmatig door mijn vriendenkring gespeeld. Met GLQuake kun je op je 30"tft nog prima spelen... en het is en blijft knettervet om met een blik bonen, een berenklem en een gepimpte bladblazer het gevecht in te gaan.
Jammer van die level editor, had ooit eens iets gehoord dat de UnrealEd voor UT3 misschien ook op linux/mac zou gaan draaien. Heb nog een halve UT2004 level liggen waar ik ooit aan begonnen ben, en hoopte die voor UT3 af te kunnen maken, aangezien ik al jaren geen windows machines meer heb. Nouja, dan maar niet, zolang het spel maar werkt...

Ook jammer van de crossplatform ondersteuning, maarja, het was toch alleen maar voor tegen de PS3, en ik ken niemand met zo'n ding. Overigens denk ik dat console gamers het wel degelijk kunnen winnen van pc gamers. Alhoewel ik wel vind dat je met muis sneller kan mikken (door de variabele bewegings snelheid), ken ik iemand die alleen maar op een xbox speelt en met ut99 anderen in kan maken met controller, als ze niet al te goed zijn tenminste. Ik ben er zelf niet zo goed mee, maar toen ik een keer voor de gein met een controller online UT2004 ging spelen was zelfs ik niet als laatste geŽindigd :)
ik koop ze toch beiden ;)
maar PC maps werken wel op de PS3 ;)
Niet alle maps zullen werken op de PS3, of in iedergeval niet lekker soepel..
er komt een tool, om de comptabiliteit the checken en bij te werken ;)
Deze gaat draaien op linux zeggen ze.......

PS3 kan ook linux draaien, dan is het toch crossplatform :D
Mja, je vergeet dat dit een binary-only applicatie is...
We krijgen dus een i386 en een x86_64 binary voor linux, net als UT2004, en daar houdt het mee op. Op linux op de cell processor kun je het wel vergeten.
en dan nog, op dit moment is de graphicsdriver van linux voor de PS3 zeeeeeeer beperkt en heeft geen toegang tot de HW, dus heb je er niet zoveel aan..
ja en hij komt ook uit op de Mac ;)
de OS X developer doet ook de linux versie, en het is een echte poort en niet zo'n dynamic library ding die 40% trager is.

en de linux versie draait alleen op X86, dus daar heb je niets aan op PS3 (PPC) linux.

[Reactie gewijzigd door stewie op 27 september 2007 17:50]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True