Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties
Bron: Next Generation, submitter: Ramon

Nadat gamebouwer Silicon Knights concurrent Epic voor de rechter had gesleept, is die laatste nu zelf een rechtszaak gestart. Volgens Epic stond de aanklacht van Silicon Knights vol met feitelijk en juridisch onjuiste informatie.

Silicon Knights heeft enkele jaren geleden een licentie genomen op Unreal Engine 3 van Epic, maar is niet tevreden over het softwareproduct en is daarom twee weken terug naar de rechter gestapt. Epic is nu op zijn beurt een rechtszaak begonnen tegen Silicon Knights. Volgens de Epic-aanklacht heeft Silicon Knights zich onder andere schuldig gemaakt aan inbreuk op auteursrechten, contractbreuk en het openbaar maken van handelsgeheimen. Voordat Silicon Knights Unreal Engine 3 aanschafte, heeft het bedrijf het product negen maanden lang geŽvalueerd. Silicon Knights heeft echter geen gebruik gemaakt van de game-engine en heeft in plaats daarvan een eigen spelengine ontwikkeld. Volgens Epic heeft het bedrijf hierbij gebruikgemaakt van de documentatie van Unreal Engine 3, wat volgens de overeenkomst tussen beide bedrijven niet is toegestaan.

Silicon KnightsSilicon Knights zou in zijn overeenkomst met Epic beloofd hebben Unreal Engine 3 te gebruiken voor al zijn komende spellen voor de Xbox 360, de PS3 en de pc. In ruil voor deze toezegging heeft Epic een ruime korting gegeven op de licentiekosten van de 3d-engine. Aangezien Silicon Knights Unreal Engine 3 niet gebruikt heeft, wil Epic een schadevergoeding van de aangeklaagde partij. Voor deze contractbreuk zou Silicon Knights minstens 650.000 dollar moeten betalen. Verder wil het bedrijf dat de 'inbreukmakende goederen', zoals de door Silicon Knights gebouwde game-engine, vernietigd worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Hmm de makers van bijvoorbeeld Bioshock (Irrational nu 2K Boston) ondervind geen problemen, en zijn tevreden over het product. Zelfde geld voor ubi met Rainbow Six: Vegas, ik vind dit meer gehuil van Silicon Knights dan dat ik denk dat EPIC niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan. Epic heeft terecht een rechtzaak aangespannen, omdat silicon gewoon een andere engine gebruikt dan de UE3 engine die ze eigenlijk hadden vastgelegd voor Too human en al hun toekomstige 360 games in een contract. Epic doet er blijkbaar nog een schepje bovenop en verdenkt hun er van de documentatie van de UE3 te hebben gebruikt.

Maar ja in interviews heb ik silicon volgens mij altijd over de UE3 horen praten en niet over een eigen engine....of ze deden net alsof het de UE3 was om EPIC niet pissed te laten worden.
Dit staat er onder aan de site bij UDN... :+
By contributing information to Epic's Unreal Engine support outlets, including but not limited to Unreal Developer Network websites and mailing lists, you agree that any information you, your employees, assignees, sub-licensees, or representatives post shall become the sole property of Epic.
...Silicon heeft al enkele jaren een licentie op de URengine nadat ze de engine 9(*) maanden in huis hebben kunnen stress-testen. Maar ze zijn vorige week naar de rechter gestapt omdat de engine niet zou voldoen!?!
Ben erg benieuwd hoe het complete plaatje eruit komt te zien.
(Ik denk dat Epic zeer sterk staat in de rechtzaal en het niet moeilijk zal krijgen met aantonen van contract breuk.)
stress testen? etc - 9maanden testen, - wtf.....

stel jij koopt een stuk land, en je gaat naar de gemeente om te controleren wat er mee gebeurd is, in 't dosier staat nix, dus behalve dan evt een standaard onderzoekje, doe je verder niet zo veel (je gaat er immers vanuit dat 't dus wel goed zit),

nu blijkt dat stuk land toch vervuild te zijn, en een meter of 30 diep liggen vaten met 'component-x ' en na een jaartje of 10 ga je er hijen om er huizen neer te zetten, plots stuit je op problemen, want wie gaat nu de troep op ruimen...


Conclusie, tessen is leuk maar echte problemen kom je pas tegen als je dinge gaat gebruiken, daarom hebbe wij in nederland voor goederen ook zoiets als 'garantie- voorwaarden'

silicon knight meent nu dat ' epic zich niet heeft gehouden aan duigdelijke ondersteuning zoals je die mag verwachten als je een product koopt, daarom hebbe ze eenzijdig 't contract opgezegt, en zijn ze een rechtzaak begonnen,

wat epic nu doet, is eigenlijk een beetje kloten met de rechtsgang die SK maakt, in een ideale wereld zou dit dus niet moete kunnen (2 rechtzaken of 1 geschil tegelijk, noem ik geen rechtsgang, maar misbruik van de mazen in 't net),

eigenlijk zou je natuurlijk eerst de zaak van SK v/s Epic af moete wachten, en als die klacht ongegrond blijkt, zou je pas aan een tegen-zaak mogen beginne,
Dat zal hopelijk voor beide partijen tot een schikking leiden waarbij beide partijen hun klachten laten vallen. Dan is dit hele gedoe afgelopen en kunnen beide bedrijven zich weer druk gaan maken om "normale" bezigheden :P

(Ja ik weet dat Silicon Knights voor hun normale bezigheden graag de Unreal 3-engine hadden willen gebruiken, maar hopelijk losse ze deze problemen op een beschaafdere manier op in plaats van met een rechtzaak)
Dat mag je hopen ja, alleen al door dit soort rechtzaken lopen spellen en andere software maanden tot jaren vertraging op, om nog maar te zwijgen over het geld en de tijd die erin gaat zitten ;)
en wie is weer de dupe van dit soort onzin? juist, de mensen die het spelleke aanschaffen. Als beide bedrijven hun geld en energie nu steken in het ontwikkelen van entertainment ipv geld en energie steken in het afbranden van de concurrent, dan zou de consument meer waar voor zijn geld krijgen, goede naamsbekendheid opbouwen waardoor de game meer verkocht zal worden. Of zie ik nu iets verkeerd?
Ja, je ziet het verkeerd. Een bedrijf zoals Epic of Sillicon Knights maken de games niet alleen om het maken van de games, maar voornamelijk voor het verdienen van veel geld. Het zijn ten slotte commerciŽle bedrijven. Daarbij is een contract een contract en als een bedrijf zich daar niet aan houdt, op welke wijze ook, dan vind ik het terecht dan de tegenpartij hier actie op onderneemt.

Waarom denken gamers toch altijd aan zichzelf, en niet aan de bedrijven die de games voor hen ontwikkelen. Het is in het belang van Epic en gamers dat deze rechtszaak plaats vind. Als Epic dit niet doet, dan lopen ze straks misschien verlies en gaan ze games schrappen/nog langer uitstellen/niet ontwikkelen i.v.m. te hoge kosten.
Mwah, wat je verkeerd ziet is dat de consument niet de dupe is, maar zij zelf. Wij *hoeven* hun games niet te kopen, er zijn genoeg concurrerende games op de markt.

Voor hen 10 anderen.
Silicon knights houdt zich gewoon niet aan gemaakte afspraken, en daarnaast jat silicon knights ook nog eens technologie van ze. Ik vind het gek dat jij niet inziet waarom epic een rechtzaak tegen ze aanspant. Dit soort dingen horen nu eenmaal bij een volwassen games industrie, epic steekt bergen geld en tijd in zo'n engine en daar willen ze wat voor terugzien.
ehm. epic was de gene die zich niet aan zijn afspraken hield, waardoor silicon knights gedwongen werd hun eigen engine te maken. Wat epic nu probeert te doen is gewoon de enige mogelijikheid die silicon knights nog had om hun spel te ontwikkelen, namelijk het doen zonder de hulp van epic, te saboteren.
silicon knights had 9 maanden(!) gratis de tijd om dat te evalueren van te voren.

daarbij hebben ze zich wel degelijk niet aan de afspraak gehouden

"Silicon Knights zou in zijn overeenkomst met Epic beloofd hebben Unreal Engine 3 te gebruiken voor al zijn komende spellen voor de Xbox 360, de PS3 en de pc. In ruil voor deze toezegging heeft Epic een ruime korting gegeven op de licentiekosten van de 3d-engine."

duidelijk gevalletje contract breuk.
Je draait het om; ze willen UE3 niet meer gebruiken voor hun spellen omdat EPIC ze niet ondersteunde en ondermaats presteerde.
De aandacht van Epic ging uit naar hun eigen producten (Gears of war) waardoor ze geen tijd meer hadden voor betalende(!!!) klanten als Silicon Knights.


Als jij een product afneemt, het product werkt niet goed en het wordt niet ondersteund,
heb jij dan zoiets van "Koel, dan ga ik het ook gebruiken voor al mijn volgende projecten !" ?
@LievenDenninger
Epic hield zich gewoon aan hun afspraken hoor.
gevalletje - weer je bij epic, ???? - of bij silicon - of heb je toevallig een bron,

in mijn boekje zijn beiden partijen nu schuldig tot 't tegendeel bewezen is,
(immers waar 2 ruzie'en hebbe 2 schuld),
niet als je de aanklacht van silicon knights leest.

Volgens hun waren ze veel te laat met een werkende xbox 360 en ps3 versie, kon de engine bepaalde eisen van de 360 niet waar maken, en werd er gewoon ontzettend veel beloofd dat niet waar gemaakt werd.
ik denk dat ze daar wel mee weg komen, de ps3 was ook behoorlijk te laat, en bleek lastiger te programmeren dan gedacht.
de xbox 360 versie, tjah, geen idee waarom die niet op tijd af was.

Maar zolang epic geen harde technische dingen verkocht heeft ,(100% raytraced ligt sources, map generator, ** based textures,12% performance winst) kunnen ze wegkomen met zo'n beetje elk product dat een 3d engine is.
boeie! je begrijpt wat ik bedoel.

trouwens, wat is er eigenlijk mis mee?

[Reactie gewijzigd door LievenDenninger op 10 augustus 2007 17:46]

Laten we even rŽeel blijven (nu pun intended). A: is het nog niet bewezen dat Silicon Knights schuldig is en B: Het is common practise om een countersuit te starten als je word aangeklaagd in de VS.

Laten we maar gewoon de uitspraak van de rechter afwachten in deze.
Gezien het product wat SK op de markt probeert te gooien na jaren van ontwikkeling (bijna een DukeNukem4Ever verhaal) 'Too human' zien ze zelf ook in hoe slecht het er eigenlijk nu uitziet, en moeten ze dus op 1 of andere manier iemand de schuld geven (om zelf er niet slecht uit te komen ten opzichte van de investeerders).. Als je 'Too human' bekijkt dan zou je bijna denken dat het gemaakt is met UE2 ipv UE3...
En als werkelijk blijkt dat ze al 9 maanden UE3 op proef hadden, maar toen al niet meer er mee werkten dan zijn ze echt een stelletje ****************.
Hoezo bijna? Too Human is langer in ontwikkeling dan Duke Nukem Forever (ongeveer 1 jaar). Net zoals bij DNF zijn ze meerdere malen opnieuw begonnen.
Hoe kom jij erbij dat DNF een jaar in ontwikkeling is? Dat ze vaker opnieuw beginnen betekent niet dat de game bij iedere keer opnieuw beginnen "opnieuw in ontwikkeling" gaat.
Volgens mij bedoelt elmuerte "1 jaar langer dan DNF", niet "1 jaar in ontwikkeling"
of bedoeld ie dat 't een jaar langer in ontwikkeling is ??? een bron ofzo had dan wel handig geweest?
Ik denk dat Epic een beetje uit moet kijken met wat ze aanklagen (niet dat SK dat neit moet hoor). Ze beginnen wat arrogant te worden, iets te arrogant wat mij betreft en dat kan hun opbreken. Tuurlijk het is op het moment een van de meest gebruikte engines, Maar het is echt niet de beste. De nieuwe Quake engine ziet er net zo goed uit, en Valve staat natuurlijk ook niet stil met Source die blijven natuurlijk ook updaten.

Maar het is te hopen dat MS zich er niet teveel mee gaat bemoeien, die hebben de UE3 gebundelded met de 360 devkit en ze geven ook Too Human uit. MS zit dus tussen twee vuren, maar het gaat de laatste tijd sowieso minder tussen MS en Epic. Bedoel het hele mod gebeuren en het geflirt met Sony kan natuurlijk niet goed vallen aan beide kanten (timed exclusive). En nu dit, tis te hopen dat MS geen truukjes gaat doen zoals hun contract opzechen en de UE3 engine eruit smijt en zich bij de klagende partij (Silicon Knights) voegt. Dus laten we hopen dat dit snel opgelost wordt en dat alles straks weer goed is in Game land. Het is geen geheim dat de engine achterlag (Rainbow Six Vegas gebruikte bijvoorbeeld UE2.5 inplaats van 3 hadden ze stilletjes gedowngrade schijnen de rumours te zijn). Maar ze moeten er toch wel als heren uit kunnen komen, inplaats van elkaar als haantjes arogant te bestrijden waar ze nu mee bezig zijn. Gewoon even om de tafel gaan zitten en uitpraten :D, maar goed het zal wel weer een trots kwestie geworden zijn.. Het zijn net haantjes :D.
Als het waar is wat Epic zegt, zou dat wel een strakke actie zijn. Een game-engine inclusief documentatie opproef nemen en daaruit zelf je eigen engine ontwikkelen. Wel lef hebben van die Silicon Knights
Hmmm... left hebben, ok. Maar 'een strakke actie'? Ik zou 't eerder een naai-streek noemen (als het waar is natuurlijk).
Ik gok dat hij bedoelt dat het een strakke actie van Epic is. Of ik zit er naast dat kan natuurlijk ook.
poets wederom poets hť :)
Dat is soiso onzin.

De documentatie van de unreal engine (lees een twiki site, met enkele tientallen artiekels) is zo slecht, daar leer je echt niks nieuws van dat niet gewoon op een veel betere manier ergens anders gratis vandaan te halen is.

Het zal echt niet zo zijn dat ze bij silicon knights daarvoor niet wisten hoe ze hun eigen engine zouden moeten maken, maar zelfs dan kost het gewoon veel tijd.

Zelfs al zouden ze de unreal engine letterlijk na bouwen, dan zijn ze er waarschijnlijk nog meer aan kwijt dan ze ooit kwijt zouden zijn aan die licenties.
Het gaat hier om de officiele UDN site waar alleen maar licentiehouder toegang tot hebben, en die is wel behoorlijk uitgebreid en duidelijk als je een beetje weet waar je mee bezig bent., ofwel niet een complete noob bent...
ik ben niet bepaald een noob, en heb met genoeg middelware gewerkt om het te kunnen vergelijken, en die UDN documentatie is gewoon bar slecht. Het enige wat er op staat zijn tutorials voor een paar specifieke dingen, maar niet gewoon een alles omvattende documentatie die uitlegt hoe je met het systeem werkt, hoe je het uitbreidt, en dat soort dingen. Iets wat bij een beetje middleware wel een vereisde is.
Je praat onzin.
Er zijn een aantal tutorials, maar het merendeel bestaat uit technische documentatie van de engine (voor de programeurs) en uit handleidingen (voor de content creators). De documentatie voor UE3 op de UDN bestaat uit meer dan 400 documenten (veel zijn er ook in Japans en Chinees).
Veel componenten van de engine zijn tot in detail uitgewerkt (netcode, unrealscript implementatie, render pipeline, game loop, physics bindings, etc.).
De documentatie word continue verbeterd en uitgebreid.
fijn dat jij het wel fijn vind, maar ik vond het gewoon ontzettend slecht, zeker in vergelijking met wat gebruikenlijk is. En verder weet ik ook wel dat ik lang niet de enige ben die dat vindt.

Het gebeurde gewoon zo vaak dat je iets wilde weten, en dat er gewoon in de hele documentatie niks over te vinden was. Soms had je nog wat aan de archieven van de mailing list, maar vaak moest je het gewoon uit de source code van de enigne opmaken hoe je er mee moet werken (wat absurd is voor zo'n high profile product.)
Ik heb geen idee hoe het zit met hun documentatie, maar ik geloof dat de 3d engine van epic absoluut niet onder de klasse middleware kan plaatsen. Ik zou eerder zeggen dat zij zeer specifieke libraries leveren!

Verder zou 9 maanden de broncode kunnen bekijken net zo goed zijn ongeveer als de code onder een kopieerapparaat leggen.
De documentatie van de unreal engine (lees een twiki site, met enkele tientallen artiekels) is zo slecht, daar leer je echt niks nieuws van
Wellicht heeft Silicon Knights als onderdeel van de overeenkomst een veel uitgebreidere documentatie gehad?
als dat zo is, dan is dat *betalende* bedrijf waar ik voor werkte behoorlijk opgelicht, als epic gewoon documentatie zat achter te houden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True