Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties
Submitter: zwembroek

Epic Games is met Gamespy overeengekomen dat diens multiplayertechnologie zal worden ge´ntegreerd in Unreal Engine 3. De software is per direct beschikbaar gesteld aan de uitgevers en de ontwikkelaars die de game-engine afnemen.

GameSpy-logo (mannetje)De afgelopen maanden is door Epic gewerkt aan de integratie van de Gamespy-technologie in Unreal Engine 3, aldus IGN Entertainment-directeur Jamie Berger. Hierdoor kunnen games voortaan online crossplatform multiplayerfunctionaliteit aanbieden. De samenwerking omvat alleen de multiplayertechnologie voor de pc en de PlayStation 3. De Xbox 360 en de Wii worden niet ondersteund.

De multiplayersoftware van Gamespy bevat features op het gebied van matchmaking, instant messaging, spelersprofielen, vriendenlijsten en statistieken. Het is de bedoeling dat het komende jaar meer Gamespy-technologie zal worden ge´ntegreerd in de game-engine, vertelde Berger, maar hij liet in het midden waar hij precies op doelt.

De game-uitgever 2K Games, onderdeel van Take-Two Interactive Software, is samen met Gearbox Software bezig met de ontwikkeling van een crossplatformspel genaamd Borderlands. Pc-, Xbox 360- en PlayStation 3-eigenaars zullen de game tegen elkaar kunnen spelen. Borderlands moet een open-space fps worden, dat zich afspeelt in een postapocalyptische wereld.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Voor eens en altijd zal den grootste vraag des mensch beantwoord worden, "Wat is beter, een muis en toetsenbord of een gamepad".
Niet noodzakelijk, want UT3 zal op de PS3 ook met muis & toetsenbord gespeeld kunnen worden.

edit: Zie ook de link die Orsetto hieronder geeft.

[Reactie gewijzigd door stefanass op 17 augustus 2007 11:36]

precies daarom. als PS3 spelers massaal kiezen voor een tobo en muis op de PS3 betekent dat dat muis en tobo beter werken :)

alleen vraag ik me af er zal wel een soort van een auto aim mechanisme op de console versie zitten. zullen mensen die dan toch een tobo en muis aansluiten op een ps3 niet extra voordeel krijgen?

tenzij er natuurlijk gecheckt wordt of je met tobo en muis speelt en dan automatisch de auto aim wordt uitgezet
Ik denk eingelijk dat er een speciale techniek in de software verwerkt zit zodat alle toetsenboord + muis spelers tegen elkaar spelen en alle gamepad spelers tegen elkaar spelen, er zullen waarschijnlijk wel verschillende servers gemaakt worden dat muis + keyboard en gamepad toestaan en servers die of het ÚÚn of het andere toestaan.
Toch vraag ik me af of het echt wat wordt want:
Stel je hebt je ps3 aangesloten op een redelijk formaat LCD scherm(30" bijv.) En als je dan je toetsenbord/Muis aansluit dan zit je veelste dicht bij je tv toch? Je kan dan nog gaan voor draadloos. Maar je moet dan wel ergens een bureau hebben staan om je Toetsenbord/Muis op te ztten. Dus Als je echt goed op je PS3 UT3 wilt spelen dan moet je hem dus aansluiten op een Klein scherm(desktop formaat) en hem op een bureau neer zetten.
Deze vraag wordt al beantwoord met Shadowrun. Een Multiplayer fps, uitgebracht op pc en xbox 360, met de mogelijkheid om pc gamers tegen xboxers te laten spelen. Tot nu toe ga ik nog steeds voor toetsenbord en muis.
Dat antwoord bij shadowrun "verneuk de pc versie" is iets waar niemand echt op zit te wachten. Maar ik denk de enige manier om het gelijk te maken voor cross platform games.

Het is trouwens ook al een tijd mogelijk om te gamen met muis en toetsenbord met de xbox360 XFPS360 ( http://youtube.com/watch?v=rWn3XFOB9_c )

Dit is zwaar kut voor mensen als ik die online console gamen juist erg cool vinden omdat iedereen gelijk is. Met de pc ben je veel meer afhankelijk van je hardware en is de kans groot dat een andere een voordeel t.o.v. jou heeft vanwege betere hardware. Op een console had je dit nadeel tot nu toe niet maar word er een nadeel van "tobo+muis of controller" door je neus geboord...

[Reactie gewijzigd door rnenator op 18 augustus 2007 13:16]

Het zou best interessant zijn als ze de stats, zoals kills/death of efficiency konden filteren/sorteren op basis van het platform. Idem voor Shadowrun op de Xbox vs PC.

Dan krijg je toch een redelijk "objectief" antwoord op die vraag. Uiteraard kun je je dan nog afvragen of het niveau van de gebruikers gelijk is, aangezien je zou kunnen stellen dat (gezien de prijs) de meer hardcore gamer op de PS3 speelt. Aan de andere kant: een echte shooter fan zal waarschijnlijk de voorkeur geven aan de PC. Kortom: kom maar op met zulke stats!
ja wacht is ff gamspy oftwel spyware die laat ik mooi altijd links liggen en ik heb geen behoefte als dit nu in zon geweldige engine als unreal 3 komt te zitten

ik vond het altijd wel goed wanneer dit een optie was dan had je een keus om het te installeren maar die keus wordt nu blijkbaar voor je gemaakt.

Ik snap niet wat er mis met de interne multiplayer functionaliteit mis is, matchmaking enzo lijkt me ook niet zo geweldig moeilijk. eerder werd dit gewoon intern afgehandeld en dat ging altijd goed.

[Reactie gewijzigd door Defector op 17 augustus 2007 12:49]

Inderdaad, ik snap ook niet waarom die gamespy maffia er nu weer bij gesleept moet worden. Je kan tegenwoordig je kont niet meer keren of je wordt om de oren geslagen met die gamespy(ware) rommel. Dat ook een ontwikkelaar als Epic toegeeft aan dit soort luiheid ten koste van de klant is een bijzonder slechte zaak.
erm, gamespy is geen spyware hoor
Of het spyware is weet ik niet, maar Gayspy zit wel bomvol met ads, en als ik ergens allergisch voor ben zijn het wel ads in mijn software (is ook een van de vele redenen voor mij om geen Windows te draaien). Ik hoop eigenlijk dat die gamespy rommel de trend aanhoudt, en geen linux ondersteuning levert. Ik lever graag de mogelijkheid in om tegen PS3 spelers te spelen in ruil voor een ad-vrije game...
Ik dacht bij "cross platform" heel even aan ondersteuning voor Linux, maar helaas... het mocht niet zo zijn.
Tot nu toe heeft elke Unreal bij mij op Linux gewerkt, ik heb goede hoop :)
Ja, eerdere Unreals waren altijd te draaien onder Linux. Maar hoe zou het met deze versie zijn wanneer er gebruikt gaat worden van Gamespy intern? Dan kan je misschien wel single player doen, maar niet multiplayer omdat die Gamespy alleen maar in Windows kan draaien, toch? Of is er tegenwoordig ook Gamespy voor Linux?
Waarschijnlijk gaat het hier om ingame listing en chat wat via gamespy servers loopt. Geen GameSpy Arcade dus.

* merethan heeft het niet zo op GameSpy Arcade, vanwege de spyware en reclame. (herinnert hij zich nog van 4 jaar geleden toen hij nog Windows had)
Zou wel eens leuk zijn als de Pavlov reactie Crossplatform == Linux eens verdwijnt.

Voor mensen die het niet begrijpen. Ik bedoel dat Crossplatform niet per definitie ook Linux betekent. XBox, WII, PS etc zijn ook platformen.

[Reactie gewijzigd door PolarBear op 17 augustus 2007 12:59]

Waarom? Wat is er mis met hopen dat gameproducenten eindelijk eens inzien dat linux ook een gameplatform is?
linux is geen gameplatform. het is een platform waar je ook games op kan spelen.
Zelfde geld voor de PS3 dan he. Daar kun je ook een webserver van maken als je je door de beveiligingen heen hackt.
cross platform is volgens mij gewoon platform onafhankelijk,

Mac, linux, windows, consoles,

Anders kun je het naar mijn idee net zo goed dual-platform noemen als je toch alleen windows+mac bedoeld.
Wat is daar dan zo leuk aan?
Linux valt bij Epic bijna altijd onder dezelfde noemer als 'PC' (net als ze ook Mac onder die noemer doen vallen).. Is in het verleden in iedergeval nog steeds geweest.
Leuk nieuws. Heb zelf een Playstation 3 staan en hierop werkt een standaard toetsenbord prima. Muis heb ik nog niet kunnen testen, maar als ook die het er goed op doen, dan ga ik zeker UT2007 op de PS3 kopen i.p.v. de PC.
Waarom zou je 20 euro meer betalen? :s
idd en dan ook nog geen eens settings aan te passen..
Misschien heeftie een bagger pc he...
Met een baggere pc ben je inderdaad beter uit om hem op je PS3 te kopen.
Crossplatform FPS games lijken me nu niet echt ideaal ivm de besturingsverschillen, al is dat in dit geval iets minder relevant. Toch zullen niet alle ps3 eigenaren dit aanschaffen.

Ik denk dat je eerder in de categorie sport games of de sims ofzo moet denken wil je dit soort problemen voorkomen.
Eindelijk een echt voordeel van de harddisks, nu kunnen eindelijk ook patches geinstalleerd worden bij console games :)

Groot voordeel dus.

En of het UE engine op Linux draait, daar heb ik schrik voor, omdat ik nog nergens iets heb gelezen over een implementatie van OpenGL!
OpenGL ondersteuning heeft er van begin af aan al in gezeten, zeker in de Unreal Tournament serie... Of Unreal zelf OpenGL ondersteund weet ik niet, lijkt me wel...
(zelfde engine en zo... ;))

Zou dus een gigantische klapper zijn, als het nu niet zo was voor Epic... :)
Eindelijk een echt voordeel van de harddisks, nu kunnen eindelijk ook patches geinstalleerd worden bij console games
Wat heeft dat met Gamespy te maken?

Patches (en content updates) voor consoles had je al met de eerste Xbox in 2002, die standaard een harddisk aan boord had.
Ik vraag me af hoeveel pc-gamers de behoefte hebben om tegen console-noobs te spelen die auto-aim hebben met hun controllertje?

En ja ik weet ook wel dat je een toetsenbord en muis kan aansluiten op de PS3, maar hoeveel ps3-bezitters gaan dat doen denk je? Dan kunnen ze niet meer lekker lui achterover in hun zetel liggen...

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 17 augustus 2007 12:14]

Ik snap niet dat dit wordt gebracht als iets fantastisch. Ikzelf vind het alleen irritant dat er cross platform gaming komt. Ik heb het altijd beter kunnen vekroppen als iemand mij neerschoot in Halo 1 omdat ik dan dacht "ach die kerel moet et doen met dezelfde hardware als ik, dus hij zal wel beter zijn". Bij de PC blijft er altijd iets hangen in me hoofd van "Pff et zal wel een gast zijn met een quadcore processor en 26 videokaarten aan boord" die net niet die FPS-lag had waardoor ik werd neergeknalt.
Hier sluit ik me bij aan. Van CSS (wat ik tot 2 jaar geleden nog speelde, tot de gehate december update) is het bekend dat het erg processorafhankelijk is. Juist als je dan in zware vuurgevechten komt met veel spelers in beeld wordt je slachtoffer van een framedrop, tenminste met mijn 2.4GHz AMD. En met 30 fps gaat het richten wel even anders dan met 90. Dat is gewoon een feit, en niet een slap excuus.
Zeer goed nieuws dat er cross-platform games op basis van de UE3 engine komen, maar weer zeer slecht nieuws dat ze GameSpy gebruiken voor matchmaking, omdat dat ongeveer de slechtste multiplayer service is die maar te vinden is op het web.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True