Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

Epic Games heeft de Unreal Development Kit gratis ter beschikking gesteld. Met de kit kan iedereen nu met de Unreal Engine 3 aan de slag. Voorlopig ondersteunt de kit alleen pc-ontwikkeling, maar aan support voor consoles wordt gewerkt.

Met de Unreal Development Kit biedt Epic een volledig platform aan onafhankelijke ontwikkelaars om te experimenteren met de Unreal Engine 3. De game-engine is een veelgebruikte engine in grote producties. Zo zijn onder andere Gears of War en het recente Fairytale Fights rond de engine opgebouwd. Met de development kit kunnen ontwikkelaars in spé of hobbyisten hun gang gaan en proeven van de 3d game-engine van Epic.

Epic is verheugd en meent dat het ideaal is dat meer mensen nu hun creativiteit kunnen loslaten op de tools. Voormalig Tweakers.net-crewlid en gameontwikkelaar Sylvester Hesp is het hiermee eens. "Ik juich dit soort initiatieven alleen maar toe. Het geeft studenten en aspirant gamedevelopers een manier om zich te concentreren op de kern van de zaak: het implementeren van hun game, en niet alle poespas eromheen."

Volgens Hesp is het ook een mogelijkheid om commercieel voet aan de grond te krijgen: "Het is ook voor starters en onafhankelijke ontwikkelaars, die zich bijvoorbeeld nog geen middleware kunnen veroorloven, een goede manier om een prototype in elkaar te zetten en een deal te scoren bij een uitgever." Op het moment dat een game commercieel een rol gaat spelen, zijn er wel voorwaarden rond het gebruik van de Unreal Engine 3, zo stelt website Gamesindustry.biz.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Hulde aan Epic. _/-\o_
In mijn beleving heeft Epic-games haar bestand (voornamelijk) te danken aan de geweldige UnrealED. Dit maakte zeker met UnrealTournament een gigantische vlucht omhoog. Door de Unreal-Ed konden usertjes zelf mods/lvls/models/textures etc. etc. gebruiken. Zelf heb ik mij actief ingezet voor een mod UT:Strike-Force en UT:SAS.

Zonder die UnrealEd was Unreal(Tournament) nooit zo populair geworden. Mede hierdoor heeft Epic de game engine goed kunnen verkopen aan de commerciele devvers. Ook loofde Epic in het verleden geld bedragen uit (oplopend tot $100000) voor de beste/mooiste/succesvole MOD. Top marketing!

Ik krijg de indruk dat het puur om de dev-kit gaat. En niet zo zeer de source van de eninge (correct me if i'm wrong). Mocht het echt de mogelijkheid bieden om games te bouwen, wordt 2010 HET linux game jaar ... zeker weten :+ (linux game jaar omdat de unreal-3 eninge beter presteerd onder linux dan onder windows, en iedereen weet dat [commerciele] linux games beperkt zijn)

"For commercial use, you'll need to buy a $99 royalty-bearing license if you plan to sell your game. There's more expensive full license, but that won't apply to most game developers."


@dsmink; denk het succes van Epic mede gebaseerd is op de geweldige ondersteuning voor mac/linux. Wat dat betreft kan (bijna) iedere ontwikkelaar daar een voorbeeld aan nemen. Epic heeft een krachtige engine gebouwd (njah kernel) die multi-platform is. Wat ik begrijp is dat de kit windows vereist voor gebruik, maar dat de gemaakte games wel onder mac/linux kunnen draaien. :9

"UDK is currently for PC use only, although console support is under consideration. Developers approved to make games for Xbox 360« and PLAYSTATION«3 may inquire for more information by emailing udklicensing@epicgames.com"

de kit is overigens hier te downloaden [mirror]

Meer tekst en uitleg op planetunreal, beyondunreal en bij UDK

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 6 november 2009 09:33]

Het gaat inderdaad om een devkit, waaraan erg strenge eisen worden gestelt vanuit de EULA. Het is natuurlijk een goeie start om op deze manier ontwikkelaars op weg te helpen - maar ze hadden mijns inziens beter voor een ander licensie model kunnen kiezen.

Destijds zijn de Quake engines ook openbaar gemaakt en gepubliceerd onder de GPL-licensie, hierdoor kan de engine verder ontwikkeld worden (en dat wordt die nog steeds in de vorm van darkplaces/fteqw). En games zoals Nexuiz kunnen nog best meekomen met andere moderne games, omdat er veel is toegevoegd aan de darkplaces engine.

Om even een stukje aan te halen uit de UDK EULA sectie 3:
use the UDK to develop applications that compete with or could compete with the UDK or any other middleware or game development software produced by Epic;
Niet alleen wordt het verboden iets aan de UDK of de engine aan te passen, ook mag er niet gewerkt worden aan een alternatief voor de UDK. Voor ontwikkelaars is dit dus een soort van drijfzand, als je erin gaat zitten kom je er moeilijk weer uit.

Ook ben je met een niet commerciele licensie verplicht om geen enkele winst te maken, dus ook donaties voor een hobby project zijn uit den boze. Daarnaast zijn de commerciele licensies flink aan de prijs voor een engine die inmiddels al behoorlijk verouderd is.
Niet alleen wordt het verboden iets aan de UDK of de engine aan te passen, ook mag er niet gewerkt worden aan een alternatief voor de UDK. Voor ontwikkelaars is dit dus een soort van drijfzand, als je erin gaat zitten kom je er moeilijk weer uit.
Dat vind ik wel meevallen. Het is een redelijk normale bepaling in dergelijke overeenkomsten. Het voorkomt dat jij een kleine aanpassing doet, en dan een alternatief voor de UDK gaat verkopen. Je lift dan eigenlijk mee op al het werk van Epic.

Je mag perfect een complete eigen engine/ontwikkeltools maken, maar niet gebaseerd op het werk van Epic.

Ik vind dat best een redelijke bepaling, ze stellen hun spullen immers niet gratis/goedkoop ter beschikking om zo met hunzelf te concureren, terwijl ze er niks voor terug zien.
Niet alleen wordt het verboden iets aan de UDK of de engine aan te passen, ook mag er niet gewerkt worden aan een alternatief voor de UDK. Voor ontwikkelaars is dit dus een soort van drijfzand, als je erin gaat zitten kom je er moeilijk weer uit.
Je leeste het verkeerd, je mag de UDK niet gebruiken om zelf een Development Kit te maken/uitbrengen. Je mag dus niet Merlijn85DK uitbrengen wat gewoon een aangepaste UDK is. Wat je wel mag is de editor tools meeleveren bij je spel (sterker nog, je kan het met moeite niet doen). Iedereen kan dus mods maken voor jou game.

Ik zie niet waar die drijfzand zit. Als de UDK licentie je niet aanstaat kan je altijd upgraden naar een normale UE3 licentie (die misschien wel een factor 10 hoger kan liggen).
Ook ben je met een niet commerciele licensie verplicht om geen enkele winst te maken, dus ook donaties voor een hobby project zijn uit den boze. Daarnaast zijn de commerciele licensies flink aan de prijs voor een engine die inmiddels al behoorlijk verouderd is.
Nee. Donaties zijn welkom. Het gaat hier expliciet om commerciele acties. Je niet commerciele game moet gratis te verkrijgen zijn voor iedereen, en niet achter een betaal portal zitten. Je mag ook geen inkomsten krijgen via de game, wat inhoudt dat je geen advertenties in de game mag plaatsen. "Bedelen" in de game is een wat grijzer gebied, maar een "donate!" knop op je website mag wel.
Ik dacht dat de complete engine wel meer dan een factor 10 hoger lag, zo ergens tegen een miljoen dollar namelijk.
Destijds zijn de Quake engines ook openbaar gemaakt en gepubliceerd onder de GPL-licensie, hierdoor kan de engine verder ontwikkeld worden (en dat wordt die nog steeds in de vorm van darkplaces/fteqw).
Ja, maar meestal wel pas jaren nadat de game uit is. De sourcecode van Doom 3 is nog altijd niet gereleased. Je kunt niet verwachten van Epic dat ze de source vrijgeven van een engine die nog volop gelicensed wordt, gezien de hoeveelheid R&D die erin is gestoken.
Daarnaast zijn de commerciele licensies flink aan de prijs voor een engine die inmiddels al behoorlijk verouderd is.
Pardon? $99 + royalties danwel $2.500 per dev seat is helemaal niet zo flink aan de prijs. Daarnast, zoals ik in het artikel ook al zei, is het een perfecte manier om eerst gratis een game te prototypen. Pas als je implementatie succesvol blijkt kun je op de commerciele toer door een geldschieter te regelen en je game te shippen met UE3 door gebruik te maken van de commerciele license.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 6 november 2009 11:55]

De UDK is een gratis versie van de UE3 engine in gecompileerde vorm (+ een minimale UT3 example game). Je mag de UDK gebruiken zoals jij wilt, je kan dus ook commericele games er mee maken(*). Er zijn alleen een aantal restricties:
- je mag niet de introductie filmpjes van Epic Games en Powered by UE3 weghalen.
- je mag de licentie niet veranderen
- voor commerciele applicaties: je mag geen art assets gebruiken die in de UDK zitten (de code wel).

Je krijgt niet de C++ code, je moet alles doen via UnrealScript en Kismet.

(*) op het moment dat je je applicaties wilt verkopen moet je wel wat geld betalen: of $99 + royalties, of $2.500 per (developer) seat. Zie: http://udk.com/licensing.html

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 6 november 2009 11:34]

$2.5000 per (developer) seat.
$2.500 bedoel je. :)
Kismet? Das toch een wifi sniffer?
Ook

Kismet (gameplay scripting), scripting tool for the Unreal Engine from Epic Games

http://en.wikipedia.org/wiki/Kismet
Een slimme zet. Iemand begint met een $99 licentie en maakt zn spel, en zal daarna een duurdere licentie moeten nemen als het goed verkoopt. Prima idee imho.


Unreal engine 3 beter op linux dan windows? de linux port is er volgens mij nog niet eens. (of hij moet de laatste maanden uitgebracht zijn oid). Maar van zover ik weet is de linux versie af. En ligt bij de uitgever. Echter door een mooie zak geld van een ander softwarebedrijf blijft de linux client lekker liggen bij de uitgever. Maar misschien is de situatie intussen veranderd....
@dsmink; denk het succes van Epic mede gebaseerd is op de geweldige ondersteuning voor mac/linux. Wat dat betreft kan (bijna) iedere ontwikkelaar daar een voorbeeld aan nemen. Epic heeft een krachtige engine gebouwd (njah kernel) die multi-platform is. Wat ik begrijp is dat de kit windows vereist voor gebruik, maar dat de gemaakte games wel onder mac/linux kunnen draaien.
Dat beleid is een tijdje terug gestopt helaas (nadat ze een flinke zak geld van een niet nader te noemen software bakker gekregen hadden), multiplatform ondersteuning is er nog wel maar het lijkt uitgefaseerd te worden. Wat linux/osx betreft kun je epic het beste links laten liggen.

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 6 november 2009 09:56]

zucht... even los van alle complottheorien is het misschien ook wel dat de verkoop op de betreffende platforms gewoon niet groot genoeg was???
Het succes van Epic is te danken aan hun engine die klaar was voor de lancering van de Xbox/Xbox360 (met bijhorende kapitaalinjectie) en de PS3. PC beslist die zaken niet en Linux heeft een nog onbenulliger klein belang.
Aangezien ze hetzelfde kunnen doen voor de lancering van de Xbox720 of whatever, zal UE4 ook wel vaak gebruikt worden. UE4 gaat zelfs verder aangezien het eerst volledig voor de console wordt gemaakt en daarna pas wordt gekeken naar de PC. Iets dat al lang bekend was.
Okee, om verwarring te voorkomen, even een samenvatting van die prijzen:

1. Je hobbyt thuis wat met de UDK en je maakt een spel voor jezelf dat je niet verspreidt: Gratis
2. Je maakt een spel en biedt het gratis ter download aan: Gratis
3. Je maakt een spel en biedt het tegen betaling ter download aan, maar verdient minder dan $5000: je betaalt eenmalig $99
4. Je maakt een spel en biedt het tegen betaling ter download aan, en je verdient meer dan $5000: je betaalt eenmalig $99, plus 25% op de verdiensten boven de $5000.

De 'seat licence' is alleen voor bedrijven die de UDK gebruiken om een app te maken die alleen binnen het bedrijf gebruikt wordt, en is niet van toepassing voor hobbyisten.
Het is nog wel het vermelden waard dat het een beta betreft; dat wordt in ieder geval duidelijk uit de bestandsnaam. Ik krijg hem ook niet goed ge´nstalleerd. Hij is vanaf een aantal mirrors te downloaden. Bij sommige downloads krijg ik bij het installeren de melding dat het installatiebestand corrupt is. Bij anderen krijg ik die melding niet, maar crashed de installatie gewoon.

Hierover lopen in ieder geval twee threads op het UDK forum van Epic waarin verschillende oplossingen (of beter: workarounds) te vinden zijn.

Edit:
Het probleem werd bij mij opgelost door mijn virusscanner (AVG Free) uit te schakelen.

[Reactie gewijzigd door Dricus op 6 november 2009 14:30]

Je ziet het steeds vaker dat ze hun content online zetten, en met succes, op deze manier kun je zelf eens zien wat en hoe het nu werkt en zelf creaties uit de grond stampen, wss niet gemakkelijk maar wel een goed initiatief om zo je creativiteit de vrije loop te geven.

En vindt het ook best om te beginnen op PC-niveau, consoles kan altijd nog ;)
Dat is het mooie aan die engine je kan heel klein en makkelijk beginnen en daarna zo diep gaan als je zou willen.

Ik weet niet hoe het nu zit maar met de engine van UT hebben we toch wel grappige dingen kunnen uithalen en de wat meer ervaren personen hebben complete "games" gemaakt binnen UT (zoals een singleplayer campain als ik me het goed herinner)
Ook een heel goede marketings strategie, nu kunnen mensen zelf wat aanklooien met die UDK. Hierdoor zullen meer mensen hiermee bedreven raken dus makkelijker om die engine te gaan gebruiken. Wat dus op meer licenties uitdraait.

Heb ook het gerucht gehoord dat 3ds Max zelf zijn eigen crack uitbracht zodat ook veel het zouden gebruiken en leren. Dit is gelukkig een legale variant ervan maar lijkt er wel veel op

Lijkt me echt leuk, ik ga het thuis eens proberen.

[Reactie gewijzigd door Meganutter op 6 november 2009 09:30]

Dat aanklooien kon al via UT3. De hoofdreden voor de UDK is de UnrealEngine3 nog verder op de markt te krijgen. Epic hoopt dat er veel independent studios deze kit gaan gebruiken om hun proof of concepts te bouwen die vervolgens gaan uitgroeien tot volledige spellen en dus naar een volledige UE3 licentie door groeien, of dat de game gewoon een "kleine" indy game blijft en dus ook geld op leverd.
De UDK is dus echt gericht op teams en niet tot individuen.
Het verhaal dat de 3DS MAX devs warez releases deden van hun eigen software heb ik ook gehoord :) Of dat waar is weet ik niet, maar ik weet wel dat ze het cracken een heel stuk makkelijker hebben gemaakt op een gegeven moment.
Vroeger was de crack een 12 stappen plan waar je een half uur mee bezig was.. Later was een keygen alles wat je nodig had.

Liever een potensiele sale, met al half getrainde developers dan helemaal niets. Software is immers geen materieel goed waar je perse per stuk geld voor wil. Epic treed hiermee een beetje in de voetsporen van id Soft. Die hebben altijd een heel liberaal beleid gehad met hun (oude) engines. Er zijn OSS sourceports van al hun oude meuk.
Dit is mooi om zelf mee te gaan expirimenteren..
Leuk om zelf een mooie shooter mee te maken :)
Denk dat dit gerelateerd is met het feit dat Unity z'n indie versie gratis heeft gemaakt.
Vooral omdat grote spelers zoals EA voor Unity beginnen te kiezen.
En dan niet voor de kleinste titels, maar bijv. LEGO Star Wars: The Quest for R2-D2 en Tiger Woods PGA Tour.
Denk dat dit gerelateerd is met het feit dat Unity z'n indie versie gratis heeft gemaakt.
Niet echt. Mid-augustus was ik al bezig met de UDK, dus de plannen voor de UDK waren nog veel ouder.
mwa, unity is niet echt een bedreiging ofzo voor de Unreal Engine, overigens is de unity engine zeker verre van optimaal die paar keer dat ik em getest heb..

Ik durf met zekerheid te zeggen dat ze deze echt niet ineens gratis hebben gemaakt omdat unity dat ook deed.. Want mensen die met de UnrealEngine 3 willen werken kunnen dit al simpel doen door ergens goedkoop UT3 op de kop te tikken, daarmee kunnen ze ook nog eens ontwikkelen voor de PS3, wat met de UDK nu dus nog niet 'mogelijk' is...
zouden hier nieuwe gratis games kunne uitkomen? denk maar aan Gunz 2 of dergelijke :P
Deze kende ik nog niet, bedankt voor de tip friizzle
Een heel mooi initiatief.

Hopelijk vloeien hier nog wat leuke games uit van de hobbyisten. :Y)
Dit is echt de beste engine ooit gemaakt voor developers in mijn ogen.(Er zijn misschien wel mooiere engines, maar die zijn bijna niet voor de gemiddelde scripter toegankelijk). Ik denk ook dat veel f2p games hier gebruik van gaan maken. Als ze niet commercieel worden hoeven ze ook niks te betalen en toch hebben ze een zeer mooie engine.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True