Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties

Het is mogelijk om de Xbox Live Arcade-demo van Shadow Complex om te zetten in het volledige spel. Na het gevecht met de demo-eindbaas kan door een fout in de software de rest van het spel gespeeld worden door de laatste savegame te laden.

Shadow Complex is een populair 2,5d-platformspel met de nodige schietactie. De game is geïnspireerd door de klassiekers Super Metroid en Castlevania. De speler kruipt in de rol van Jason Fleming, die een schimmige organisatie met plannen voor een burgeroorlog probeert tegen te houden. Het spel wordt aangedreven door Unreal Engine 3 en is door Chair Entertainment en Epic Games ontwikkeld.

Een blogger ontdekte de fout in de demo van het spel: na het verslaan van een spinachtige robot die als eindbaas van de demo fungeert, moet de speler herhaaldelijk op de startknop drukken totdat de optie 'load last save' gekozen kan worden. Als de laatste savegame is geladen, blijft de eindbaas verslagen maar kan de speler de rest van de game spelen.

Hoewel deze truc de volledige gameplay ontsluit, biedt de demosoftware niet alle mogelijkheden van de betaalde variant. Zo kunnen gamers geen achievements verdienen en moet het spel in één sessie uitgespeeld worden, omdat de demo het niet toestaat de voortgang op te slaan. Op Xbox Live is het volledige spel aan te schaffen voor 1200 Microsoft Points, omgerekend 14,26 euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Tweakers.net is zelf schuldig, nu loopt de spelontwikkelaar weer geld mis omdat weer een site (deze dus) het op de website zet. Ik vind dit gewoon niet kunnen

Stel je voor als ik een manier wist om iets van tweakers.net te hacken, dit zet ik dan ook niet op de voorpagina van een website maar ik rapporteer dat ;)
Het is gewoon een bugje in het spel. Er zit standaard de mogelijkheid om snel de laatste savegame te laden in het geval je een foutje hebt gemaakt. De game saved als je bepaalde kamers binnengaat (gemarkeerd met een ster op de kaart), of automatisch zoals vlak voor een eindbaas.

Shadow Complex saved ook meteen na het verslaan van een eindbaas. Als je deze robospin hebt verslagen zie je een kleine cutscene, je kan een paar tellen vrij rondlopen en dan komt er een scherm waarin je wordt aangemoedigd de rest van het spel te kopen en te spelen, of terug te gaan naar het menu. Check de laatste 20 seconden van dit filmpje zonder de glitch om te zien wat ik bedoel.

Waarom kan je met dit trucje verder spelen dan de bedoeling is? In die paar tellen na de cutscene heb je de tijd om het menu op te roepen en de laatste save game te laden. Op start blijven rammen is alleen om te voorkomen dat je deze windows of oppurtinity niet mist en triggert geen buffer overflow ofzo. De game heeft namelijk al wel opgeslagen dat de spin dood is, dus door dat te laden ligt de spin al dood in het level en verschijnt de cutscene en het 'koop nu!'-scherm niet.

Shadow Complex staat je ook toe cutscenes te skippen, muv de robospin in de demo natuurlijk. Maar als ze dat vergeten waren, had je exact hetzelfde effect gehad. Dit is niet een savegame-exploit zoals die van The Wind Waker, want je kan niet opeens gekopieerde spellen spelen. Het is alleen een wat onorthodoxe manier van een cutscene overslaan. XBLA-demo's zijn complete games met wat beperkingen, dus daarom kan je verder spelen zonder achievements te kunnen verdienen.

Verder kan de demo via Live makkelijk teruggetrokken of bijgewerkt worden en ik verwacht ook dat dat vrij snel zal gaan gebeuren. Dit is vziw de eerste keer dat zoiets kan met een XBLA-demo, dus is het nieuws. JoJo_nl, ik ben bang dat inkeer er nog even niet in zit ;)

[Reactie gewijzigd door Rafe op 21 augustus 2009 16:40]

Och kom, als er een exploit is om van je geforce een quadro te maken hoor je niemand er over. De waarde van deze hack is maar betrekkelijk omdat je aan een stuk door moet spelen. Daarnaast is het toch wel curieus nieuws, dat wmb prima bij tweakers past.

@JoJo_nl: vervang hardware door software en je beschrijft precies dezelfde situatie, een modificatie van software die mijn eigendom (weggegeven door eigenaar) is waarmee ik een mogelijkheid kan gebruiken die er in de eerste plaats al inzit.

[Reactie gewijzigd door Clavius op 21 augustus 2009 14:22]

Het spel is nog geen eigendom van je, maar toch speel je het volledige spel die je op illegale wijze in handen heb gekregen met een exploit. Een videokaart die je hebt gekocht is eigendom van jou, daarmee mag je alles doen wat je wilt,
Maar als je die volledige game (met wat limitaties, dus) kan spelen met de demo, zonder dat je de binaries loopt de modifyen, of zelfs een savegame loopt te hacken... dan -had- je toch eigenlijk de volledige game al? Dat de ontwikkelaar dan zelf het mogelijk heeft gemaakt (al dan niet per ongeluk) om dat volledige spel te spelen door het gebruik/misbruik van een bug in de game zelf doet daar geen afbreuk aan.

Let wel: ik vind het niet -netjes- van mensen dat ze dit doen, laat staan posten, laat staan dat grote nieuwssites erover berichten (ja, die vrijheid heb je - net zoals je een stukje verantwoordelijkheid hebt. Zo had Tweakers er ook voor kunnen kiezen om alleen over het bestaan hiervan te berichten, en niet ook meteen maar even het filmpje eronder te zetten).

Maar ze mogen wel heel rare DMCA-achtige capriolen uithalen willen ze beweren dat deze bug gebruiken illegaal is.
je hebt het over een modificatie aan hardware die al je eigendom is, waar deze mogelijkheid al in zat in de eerste plaats. hier gaat het om het feit dat je de game niet in eigendom hebt maar er toch gebruik van kan maken door middel van illegale middelen.

@clavius: dan nog is de hardware je eigendom en de software niet. dus dat is niet hetzelfde in mijn ogen. op zich hebben we beide gelijk denk ik. dit is een lastige kwestie

[Reactie gewijzigd door JoJo_nl op 21 augustus 2009 14:58]

Sinds wanneer is het inladen van een savegame illegaal? Leg me dat nou eens uit.
je moet herhaaldelijk op start drukken om deze savegame te bereiken. dus je kunt niet standaard naar een menu gaan om dit in te laden. bovendien vereist het juiste timing. dus je kunt niet spreken van zomaar een savegame inladen in de zin dat het bedoeld was in deze of andere games.
Daarmee beschrijf je nog steeds geen illegale handeling.
Gelukkig heeft iedeeen dit recht.
Welke illegale praktijken? De persoon die de bug heeft gevonden doet niks anders dan de game spelen hoe de ontwikkelaar deze heeft geleverd.
Ik snap de nieuwswaarde ook niet echt, dit is gewoon illegaal wat tweakers doet, waarom zetten ze gewoon niet hier neer waar je bijvoorbeeld de nieuwste games kan downloaden, is net zo illegaal als wat tweakers hier nu heeft neergezet
mwah.. of het -illegaal- is valt nog te betwisten...

1. het is een fout in hun eigen code waarmee je een pseudo-volledig spelt weet te unlocken.
2. alle gegevens voor dat pseudo-volledig spel zit blijkbaar in de demo (ook niet slim; tenzij het een demo is die tot volledig is om te zetten dmv een code/key)

er is dus geen auteursrechteninbreuk, en je hacked ook al niet de (bron)code.

Maar het blijft op zich niet netjes - of Tweakers moet al bij monde van de ontwikkelaar hebben vernomen dat ze het prima vinden of zo.
Er staat nergens in of tweakers het al heeft gerapporteerd/gevraagd heeft.

Maar je maakt wel gebruik van een exploit en die zijn altijd illegaal, ik denk ook niet echt dat makers nu blij zijn dat websites publiceren hoe je dat moet doen, zelfs met een video erbij :o
Moet je mij toch eens het stukje wetgeving (NL of US) laten zien waar het gebruiken (danwel misbruiken) van een exploit - dus een foutje in de eigen code - illegaal is.

Of je het volgens EULA mag doen is een ander verhaal - iemand de EULA van die demo beschikbaar?

Vervolgens is het bij veel online games wel zo dat het tegen de regels is (ToS) en -kan- je gewoon het spel uitgeknikkerd worden / je account worden opgeheven - echter is het dan ook wel vaak zo dat zo'n ontwikkelaar die exploit snel onmogelijk maakt.

Maar illegaal? Lijkt mij sterk.
Sterker nog, dan gaat het over het uitvoeren van die exploit. Om erover te rapporteren hoef je geen EULA te tekenen.
Waarom is dit illigaal wat tweakers doet? Volgens mij vervult tweakers gewoon hun journalistieke verantwoordelijkheid. En nieuws publicatie en vergaring is gelukkig niet illigaal in dit land. We leven niet in noord-korea
gelukkig is het niet duur genoeg om hier ook echt gebruik van te maken :)
Als het een miljoen keer ge-exploit wordt, lopen ze wel 14.260.000 euro mis.
Ja, want iedereen die dit exploit had het spel anders gekocht :)
En wellicht vinden mensen het hierdoor wel dusdanig leuk dat ze het alsnog kopen. Opties genoeg :p
Het spel komt zo ook weer mooi in het nieuws. Mijn geheugen is in ieder geval weer even opgefrist, had 'm laatst al voorbij zien komen, lijkt mij een leuk spel, misschien koop ik 'm wel naar aanleiding van dit bericht... ;-) In ťťn keer uitspelen vind ik toch niks. Neem er liever lekker de tijd voor.
Super spel, echt een aanrader.

Voor de prijs van 1200 points krijg je een uitstekende game waar veel retail games niet aan kunnen tippen qua kwaliteit.
Inderdaad, ik kende het nog niet en ga het nu zeker checken. Op die xbox live arcade heb je tenminste eens normale prijzen voor spellen waar je uren plezier van hebt. Splosion man is ook een echte aanrader.
yu maar je kan niets wegsaven en geen archievements.. je kan je scores dus niet vergelijken en niks opslaan en je moet t in 1x uitspelen.. op zich wel een uitdaging maar geef nou toe dat je graag je scores en savegames bekijkt. daarbij t feit dat t maar 14,26 euro euro kost (nog minder als je grote puntenbundel ineens haalt 13 euro nog wat)

en weet je.. ergens heb ik t vermoeden dat dit een nieuwe marketingtruck is..
Hoe deden we het op 8-bit consoles?
Toen kochten we spellen voor honderd+ gulden zonder ooit een demo te hebben gezien. Of je haalde een 400-games-in-1 cartrdige, :+.
Wat bij thuiskomst gewoon 20 spellen bleken te zijn die in 20 verschillende versies op de cartridge waren gegooid :P

OT: Ik hoorde al eerder van deze glitch, maar ik ben niet van plan hem te gebruiken. Ik heb zeker genoten van de demo, en het spel is die 1200 punten zeker waard. Bovendien heb ik helemaal geen zin om door een game heen te rushen, ik doe het liever op m'n gemak.
Met gegenereerde codes die de gamestate zo goed mogelijk weergaven :) (Bijv. Wonder Boy III: The Dragon's Trap!) Of codes per level :)
Ik heb vaak Super mario in enkele uurtjes uitgespeeld zonder te saven :)
ow zo bedoelt je :P

eprom dumps en level unlock codes

dat waren nog eens tijden...

toen waren demo's nog in mekaar geflenste stukjes code van the old scool crew die nieuwe technieken en mogelijkheden lieten zien op hardware waar dit vooralsnog niet voor mogelijk werd gehouden. beeldmateriaal en audio.. bv de eerste gedigitaliseerde stem op de c64 (ik weet nergens van (a) )
hoe deden we WAT op 8-bit consoles ? <- nvrmind

[Reactie gewijzigd door JoJo_nl op 21 augustus 2009 13:39]

Hij heeft het over het opslaan van de voortgang denk ik, echter was dit ook al in de 8-bit tijd mogelijk, kijk maar naar de Zelda en Kirby games. De games waarbij het niet ging waren allemaal binnen een paar uur uit te spelen trouwens
Spel opslaan :) Dit kon je meestal niet bij je NES. Natuurlijk zijn er uitzonderingen heb namelijk hier ook Zelda liggen (Gouden diskette nog Whohoe!) en daar kon je wel safen.
deze heeft een ingebouwde eeprom in de cardridge en gaat niet zo lang mee als je zou willen..
deze heeft een ingebouwde eeprom in de cardridge en gaat niet zo lang mee als je zou willen..
Het werkt op m'n Super NES cartridges anders nog altijd naar behoren.
dat zou maar zo kunnen.. ik dacht dat je die ingebouwde eeprom zo'n 1000x kan herschrijven.
Bah, dat cynische gedoe altijd hier op tweakers. Alles is altijd een grote marketingtruc. Alsof dingen nooit gewoon eens uit kunnen lekken, en alsof er nooit fouten gemaakt worden.
BM, zegt het al, jouw logica is belabberd.

Los daar van, in ťťn keer uit spelen, dat is een lastige, zeker als je de moeilijkheidsgraad hoog hebt. Ik vindt het voor een Demo best wel een geniaal idee. Je mag het hele spel spelen, maar voorbij dit punt geen savegames meer :P Het is origineel en als je inderdaad de hele tijd probeert door te spelen zal je het uiteindelijk ook willen kopen.

Ga deze onthouden voor mijn stude GDD(HkU) ;)
Leuke mogelijkheid: Shadow Complex marathons :+
Maar goed, deze game is gewoon goed. Veel andere games kunnen er echt een puntje aan zuigen. Het verdient gewoon z'n €14,26. Je ondersteunt de ontwikkelaars daarmee.
dan moet het wel moeilijk genoeg zijn, dat je ook een savegame nodig gaat hebben :)
Nee maar velen zullen bij het uitproberen van de demo hierdoor wel een grotere indruk krijgen van het spel en misschien toch niet besluiten om het te kopen.
Vele demo's worden meestal zodanig ontworpen om aantrekkelijk te zijn terwijl dan meestal de rest van het spel hierna niet zo vernieuwend is.
Truc maakt bijna volledig spel van Shadow Complex-demo

Kop is dus een beetje misleidend naar mijn idee. En misschien heeft de ontwikkelaar deze "bug" er wel in gestopt om zo extra publiciteit te krijgen. Als het spel bij een gebruiker goed bevalt zal deze vast wel die 1200 MS punten voor over hebben om zo het game te kunnen safen etc.
Je hebt ook mensen die het 1x spelen en dan weer weggooien,

Waarom kopen als je op een manier het gratis kan spelen ;)
Dat je geen archievements en savegames kan wegschrijven, zegt niets over de volledigheid van het spel zelf lijkt me. Je kunt het volledige spel spelen (mits je dit lukt zonder savegame)
Maar wel illegaal !!
Leg mij alsjeblieft uit waarom dit illegaal is. Als ik het goed begrijp is dit niks anders dan fout van de ontwikkelaar. Daar ben jij niet voor verantwoordelijk.
net zo illegaal als het openbreken van een slot.. dat het kan wil niet zeggen dat je het mag.
je moet namelijk bepaalde handelingen uitvoeren om de hele game te kunnen spelen. je zou het natuurlijk ook als een cheatcode kunnen zien. maar omdat dit niet een ingebouwde feature betreft die als zodanig op de markt is gebracht en in de eula staat dat je geen handelingen mag plegen aan het produkt om zodoende er meer uit te halen dan je voorgeschoteld krijgt, kan ik dit niet met zekerheid zeggen.
Hoe gaat die vergelijking op? Jij probeert een vergelijking te leggen tussen het onrechtmatig toegang verschaffen tot een terrein en het krijgen van een demo waar de volledige game op staat.

Ik hoop dat dit genoeg is om je te overtuigen over je rare gedachtegang.
Dit is gewoon net zoiets als bij de Phenoms II. (alleen werkt het daar niet bij allemaal). Je kan met een bepaalde configuratie de overige cores unlocken van de dual en triple cores. (als je geluk hebt).

Als AMD echt niet wil dat dit gebeurt moeten ze even de chips zelf hardwarematig aanpassen: ergens een paar verbindingen weglaseren ofzo. Dit doen ze niet, dus als je het lukt moet je het zeker doen. Uiteraard krijg je geen garantie ofzo van AMD.
Illegaal zou het waarschijnlijk zijn als je de code van het spel zou gaan reverse engineeren, om vervolgens de bestaande bestanden aan te passen, waardoor je mogelijkheden krijgt die je anders niet zou krijgen. De fout die je daar zou begaan is dan het aanpassen van een programma, wat dus niet mag, tenzij misschien in bepaalde in de wet omschreven omstandigheden, of met de toestemming van de rechthebbende.
n glitch gebruiken is niet illigaal, wel onethisch
Ga jij een soortgelijk spel ontwikkelen waar in je niet kan safen... Zullen we zien wat voor reviews daar op komen en hoe goed het verkoopt. Ik zou het in ieder geval niet kopen.
2.5D ?? het is gewoon 3D met een gefixeerd aanzicht.
voor zover ik kan zien kan je niet 'achter' dingen kijken, en de characters zitten ook aardig vast aan 1 'diepte' (double dragon had je tenminste nog 3 lagen of zo waarin je kon zijn)

je kan het '3D' noemen omdat de elementen op zich wel 3D zijn, maar het is 't toch net niet.
( je zou zelfs kunnen betwisten of DOOM 1 wel 3D was, maar die was toch iig meer 3D dan dit spel. 2.75D? %) )
Grappig, Als je dergelijke instructies in de comments zou zetten zou dat niet mogen, maar dmv een artikel mag het wel? 8)7

Overigens wel slordig van de ontwikkelaars, maar ja, foutjes worden nu eenmaal wel eens gemaakt O-)
Wie zegt dat dit een bug is? Dit levert wel erg veel reklame op.
Kan die gast niet dood ofzo, tig keer geraakt, arcade !
je hebt daar oneindige nades...
1200 points is 12 euro
Het is volledig vanzelf sprekend dat dit in de publiciteit wordt gebracht door Tweakers.net, vind ik.
oh? onlangs hadden ze nog een comment 'gecensureerd' omdat die uit de doeken deed hoe je een exploit kon gebruiken.

beetje meten met 2 maten.
dit is in weze geen geen exploit, maar een bug die geen afbreuk doet aan het werkelijke product. (niet saven, geen achievements).
Mwah, dat is meer jouw mening dan die van bijv. de makers of zelfs de feiten.

Zo vind jij dus dat het geen afbreuk doet aan het commerciŽle produkt, daar je niet kan opslaan, en geen achievements kan behalen.

Aan de andere kant kan je stellen dat het commerciŽle spel als meerwaarde de volledige set levels heeft; die meerwaarde is via deze bug ge/misbruiken niet meer van toepassing.

Dat het geen afbreuk doet aan de commerciŽle game is logisch - die is immers niet veranderd. De meerwaarde is echter toch verminderd.
En dat is een probleem omdat?
Omdat de spelmaker nu geld misloopt door onze grote vriend tweakers.net :)

[Reactie gewijzigd door Rockvee2 op 21 augustus 2009 13:19]

Tweakers.net zet aan tot het gebruiken van een exploit om zo een volledig spel te spelen waar je eigenlijk voor moest betalen :)
Dat zou wel makkelijk zijn voor software fabrikanten: niet controleren op exploiteerbare bugs, gewoon mensen en websites vervolgen die de exploit gebruiken/openbaar maken.

En als ze dan niet kunnen aantonen hoeveel schade ze hebben geleden kunnen ze er met een paar miljoen per zaak nog flink extra aan verdienen.
Dan is het winstgevender om juist wel software te maken waar van die exploits in zitten.
het volgende zou gelden in Amerika:

als het aan licht komt dat de fabrikanten dat 'on purpose' zouden doen, zouden ze strafrechtelijk aangeklaagt worden wegen het aanzetten tot verboden gedrag, medewerking aan een misdrijf, deelname aan een criminele organisatie, en conspiracy to commit a felony.

Bedrijf EN werknemers zouden dan vervolgd worden. Me dunkt dat je dat risico niet wilt lopen. ;)
Tweakers.net heeft een journalistieke verantwoordelijkheid om nieuws te melden ongeacht of dit negatief uitpakt voor derde.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True