Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 19 reacties

Ontwikkelaar Chair Entertainment stopt met de ontwikkeling van het spel dat is gebaseerd op de sf-klassieker Ender's Game van schrijver Orson Scott Card. De studio kondigde het project begin 2008 aan en werkte samen met de schrijver.

Het Amerikaanse Chair wilde de game, die is gebaseerd op een sf-boek uit 1985, als download uitbrengen voor de pc, Playstation 3 en Xbox 360. De game werd gemaakt met behulp van Unreal Engine 3.0. Volgens Donald Mustard, een van de twee broers aan het hoofd van de studio, heeft eigenaar Epic Games geen interesse meer in het project. "Epic's voornaamste doel is het maken van originele en unieke spelseries en ik weet niet of Ender's Game nog bij dat doel past", aldus Mustard. Chair had de plannen voor de game al uitgewerkt toen Epic de studio in 2008 kocht.

Het Ender's Game-project was niet de eerste samenwerking tussen de broers Mustard en Card. In 2005 waren de broers nog in dienst bij Glyphx en daar verantwoordelijk voor Advent Rising, een actiegame die op de Xbox verscheen en was gemaakt op de vorige editie van de Unreal-engine. Ook dat spel was op werk van Card gebaseerd. De studio kwam eerder deze week in het nieuws doordat zijn laatste game, Infinity Blade de snelst verkopende game in de App Store van Apple is. De game was in vier dagen goed voor een omzet van 1,7 miljoen dollar, een bedrag dat nog geen enkele app in zo'n korte tijd wist te realiseren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (19)

ik kan me niet voorstellen hoe dat daar zou gaan als je een game aankondigt in dus 2008 en vervolgens na 2 jaar toch nog afzegt. ben wel benieuwd hoe het in die buissness eraan toe gaat
Sjah het is mogelijk dat er maar een klein team op dit project werkten. Ze moeten dus een concept ontwikkelen die de directeuren goed vinden. Hierna moeten ze het concept perfectioneren zodat Epic zijn goedkeuring kan geven. Waarschijnlijk vond Epic het niet goed/speciaal genoeg om hun logo op te plakken :)
Het kan heel goed zijn dat het cancelen een goede beslissing is, ook al is er al veel werk verricht..
Lees dit maar eens :Escalation of commitment
Maar wat voor soort game zou het worden? Zonder die informatie kan ik niet zeggen of het een originele en unieke spelserie zou kunnen worden.
Ken het boek ook niet, dus zou niet weten wat voor spel er aan gekoppeld zou kunnen worden. Misschien dat iemand hier daar wat meer over kan vertellen?
Er komen 2 vormen van spellen naar voren in het boek.
1e: Battle school training:

Groote waar je gewichtsloos bent ruimte met 2 tegenover elkaar liggende ingangen. In de ruimte kunnen objecten aanwezig zijn. De ene groep moet met 4 personen bij de ingang van de andere groep komen om te winnen. De personen hebben (in het boek) laserguns waarmee ze het pak van anderen kunnen verstijven.

2e: is ruimte RTS, alleen heb je geen directe controle over de eenheden. En je vecht tegen een insect achtige vijand.
Tja, als je als Epic vindt dat je je voornaamste doel is "originele en unieke spelseries", dan moet je zeer goed op je teentjes lopen om elke opvolger beter/origineler te maken dan het vorige deel om niet te worden afgebrandt door de reviewende journalisten.

Helaas, maar dat is mijn mening, is het gros van de spelseries die door Epic zijn uitgebracht, amper origineel of uniek te noemen; begrijp dus niet zo heel goed waar hun strategie vandaan komt in deze.
Noem er dan eens een paar op. Geef voorbeelden. Beargumenteer je stelling eens...

Vooralsnog ken ik alleen de volgende series (uitgebracht in de laatste paar jaar): Gears of War, Infinity Blade en Unreal

Het kan misschien niks voor jou zijn maar het zijn allemaal uitmuntende spel series in hun genre!

Ook zijn ze allemaal uniek (bijv Unreal is echt een unieke serie die je alleen kan vergelijken met Quake)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 15 december 2010 11:07]

Idd unreal (tournament) amper origineel noemen 8)7 moet niet veel gekker worden....
Als serie wel :P de laatste games natuurlijk niet want die blijven voortborduren op de beste (UT :P)
Jammer, ik vond de boeken geweldig, zou graag de game willen spelen.
Spijtig dat het eerste wat ik van het spel verneem dit bericht is. De boeken vond ik ook ongeloofelijk goed.
Inderdaad, ik heb het eerste boek gelezen en dat was een erg gaaf verhaal. Zou best een goede game kunnen opleveren lijkt mij.

Over de Ender's Game film is ook al weinig positief nieuws :(
Advent rising verscheen ook op de pc en was echt een goede game.
Zou een trilogie worden maar volgens mij zullen we deel 2 & 3 nooit zien verschijnen..
Ben benieuwd of ze het project onder een ander vlag wel kunnen voltooien. Het zal niet de eerste keer zijn (dnf?) dat een project door een andere studio wordt overgenomen..

Dit spel zou zich voornamelijk afspelen in de 'battle room' van een ruimte station ('battle school') dat zich in een geostationaire baan om de aarde bevind. Hier worden de 'brightest minds on earth' getrained om de nieuwe (strategisch) leider te worden, die de aarde nodig heeft om het volgende gevecht met een insectoide levensvorm met hive-mind te overleven.

In deze fase gaat het om het winnen van teambased gevechten in zero-gravity, als je geraakt wordt 'freezed' je pak en wordt de geraakte persoon een obstakel voor de rest. Door gebruik te maken van simpele gadgets (bv soor touw, waardoor je een bocht kan maken. Anders moet je je nl steeds afzetten van de muur om een bepaalde richting op te gaan), kun je strategisch voordeel behalen... Goede boekenserie :)
Ik zou juist de grote gevechten willen leiden als bean of als ender. Een soort rts in een 3d ruimte (denk aan de game homeworld).
Dat de battleroom ver-spel-t zou worden, heeft Orson Scott Card zelf een paar keer aangegeven in interviews. vziw zijn er geen plannen voor een rts

Er zou ook een verfilming plaatsvinden, met als perspectief de .. animositeit? van bean en ender, maar dat ging steeds niet door, om dat er geen filmmaker te vinden was die ender wilde/kon casten met de leeftijd die hij in de boeken heeft. OSC wilde geen highschool-ender met love interest in zijn film, waar elke filmmaatschappij op af leek te sturen).
Ontzettend jammer. Ik keek wel een beetje uit naar deze game, aangezien ik een groot fan ben van Card's boeken. Misschien dat een andere studio de rechten over wil nemen ? Ik kan me zo voorstellen dat Card het hier niet bij laat zitten...
De battle room als game lijkt me meer een project voor een indie groep, het lijkt me lastig om daar een AAA game van te maken. Weinig mogelijkheid om er een verhaal in te zetten etc.

(Edit, is reactie op SilentStorm)

[Reactie gewijzigd door False Messiah op 15 december 2010 11:28]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True