Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 71 reacties

AMD heeft de langverwachte high-end kaarten in de HD 6900-serie geïntroduceerd. De HD 6970 gaat de strijd aan met de GTX 570, terwijl de HD 6950 zich in niemandsland bevindt. De prijzen moeten bepalen welke kaart de beste koop is.

De HD 6970 en de HD 6950 zijn de echte opvolgers van de HD 5870 en de HD 5850. AMD heeft de architectuur flink herzien om de gpu efficiënter te maken en enkele zwakke plekken te verbeteren. Uiteindelijk zijn de videokaarten sneller geworden dan de HD 5870 en de HD 5850, maar niet meer dan ruwweg 25 procent. De videokaarten zijn een evolutionaire stap voorwaarts, in tegenstelling tot de revolutionaire stap die destijds met de HD 5870 werd gezet. Er zijn ook geen baanbrekende nieuwe features, zoals Eyefinity.

De Cayman-gpu van de HD 6970 beschikt over 1536 streamprocessors, verdeeld over 24 simd-engines. De HD 6950 heeft 1404 streamprocessors, verdeeld over 22 simd-engines. De gpu's van de HD 6970 en HD 6950 zijn geklokt op respectievelijk 880 en 800MHz. Beide gpu's staan via een 256bit-geheugenbus in contact met 2GB gddr5-geheugen, dat een kloksnelheid heeft van 5500 en 5000MHz. De architectuur werd op een aantal belangrijke punten gewijzigd, waardoor de videokaart onder andere betere tesselation-prestaties moet bieden in DirectX 11-games.

Al met al lijkt de HD 6970 erg gewaagd aan de GTX 570, zo blijkt uit onze review, maar ook uit andere reviews. Nvidia heeft dus met de GTX 580 nog steeds de snelste gpu in handen, maar AMD heeft met de HD 5970 de snelste videokaart in de schappen liggen. De prijzen van de HD 6970 en de GTX 570 zullen dan ook bepalen welke videokaart de beste koop is en het lijkt erop dat ze beide minimaal 329 euro gaan kosten. De HD 6950 lijkt ons vooralsnog vrij prijzig ten opzichte van de GTX 470, tenmiste, als de adviesprijs van 269 euro wordt aangehouden.

AMD Radeon HD 6970

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (71)

De meesten hier zijn waarschijnlijk meer onderlegd in die zaken als mij maar lijkt het er nu op dat NVIDIA toch het tij aan het keren is? Ik herinner me hier nog berichten waar die ganse Fermi architectuur compleet afgebroken werd als zijnde onrealistisch en onhaalbaar. Liggen de kaarten anders vandaag?
Het ziet er naar uit dat de Fermi toch is wat ze zeiden, daarbij is de chip nog niet klaar volgens mij. Ze zullen deze architectuur blijven updaten tweaken en natuurlijk de nm verkleinen.
Och, ben benieuwd hoeveel rek er in Fermi zit. Het is niet dat de 580 ineens een veel betere chip is, het is dat de 480 zo'n slechte chip was dat er bij de 580 zoveel mogelijkheden waren om te verbeteren. Gelukkig heeft nVidia daar ook gebruik van gemaakt.

Op de 5870 viel niet zo veel winst meer te boeken, dat is een prima kaart, dus bewandelt AMD de bekende weg: plak er meer geheugen op, verhoog de kloksnelheden ietsjes en optimaliseer 'm voor de nieuwste grafische technieken, zoals tesselation. Geen wereldschokkende verbeteringen nee, ik had er meer van verwacht, maar in retrospect kan je je ook afvragen hoeveel meer rek er nog in AMDs architectuur zit.

Alleen de overstap naar kleiner procede zou weer eens revolutionaire stappen voorwaarts kunnen opleveren, qua prestaties.
Toch is het raar, want de HD6970 is gemiddeld 25% sneller, en soms zelfs 30% dan de HD5870, terwijl de prijs een aardig stuk lager ligt. Kun je veel over zeggen, maar dat vind ik wel een flinke verbetering. Zeker de combinatie tussen die twee. Ondertussen concurreert ATi weer perfect met de GTX570 en met de HD68xx serie met de GTX460, terwijl de HD5970 met de GTX580 concurreert en er over een maandje of twee een HD6990 uit komt. Nvidia is weer langszij komen te liggen nu ze de GTX580 een beetje onder de knie hebben, maar ATi loopt alles behalve achter en kan veel betere prijzen bieden.

De verbetering die een HD6970 biedt ten opzichte van een HD5870 is bovengemiddeld voor een refresh.
De prijs van de 6970 ligt momenteel flink boven die van een 5870. De performance is meer, maar daar betaal je ook voor. Prima, maar aan de 5870 heb je voor 't geld nu nog een betere kaart imho.

Verder ben ik het wel met je eens dat AMD zichzelf goed in de markt heeft gezet. nVidia mag met de 580 een mooie kaart hebben afgeleverd, qua prijs/prestatie is AMD inderdaad nog steeds koning.

Misschien was ik een beetje negatief omdat de verwachtingen zo hoog lagen, iedereen hoopte dat de 6970 een 580 wel zou gaan bijhouden. Maargoed, wie weet hoe dicht 'ie nog in de buurt kan komen met een paar driver updates hier en daar.

[Reactie gewijzigd door Singular1ty op 15 december 2010 13:30]

Hopelijk laten ze de nm een miljardste meter :p
Fermi werd afgebroken omdat het geen gamerskaart was maar een reclameplatform voor CUDA. Met de 5xx hebben ze zich terug op gamers gericht in het ontwerp en daardoor krijgen ze terug meer gratie.
En NVIDIA in z'n algemeen werd ook afgebroken door hun eeuwig rebranden, de vele kapotte kaarten zonder verantwoordelijkheid te nemen en natuurlijk voor al hun technologie gesloten te houden zodat het nooit populair wordt en vooruitgang tegenhoudt.
De GTX480/470 gebruikte te veel stroom en nVidia heeft dit probleem bij de 5xx generatie verholpen en het 40nm proces een stuk beter onder de knie, Ik zie echter geen echte wijzigingen in de architectuur dus ik zie niet echt waarom de Fermi architectuur nu opeens wel op gamers gericht zou zijn.
de chip van de gtx570 en gtx580 is nog steeds een stuk groter als de chip van hd6970/50.
AMD kiest er nu voor om vooral meer winst te maken als nvidia ipv onder hun prijzen te gaan zitten en een prijzen oorlog te ontketenen, en dat is jammer voor ons.
maar om nu te zeggen dat nvidia het echt beter doet ineens gaat me te ver. hun chips zijn nog steeds te groot voor de performance.

(edit @ sjaakwortel : ik zeg ook dat AMD juist niet kiest voor een prijzen oorlog, en dat dat voor ons jammer is... maar opzich wel raar, want juist AMD kan zo'n oorlog het gemakkelijkst winnen met hun kleinere chip)

[Reactie gewijzigd door Countess op 15 december 2010 16:05]

prijzen oorlog is niet jammer voor ons, de prijzen gaan dan namelijk omlaag.
Ik vind dit geen goede zet van amd, ze hadden beter kunnen wachten en later een serie videokaarten kunnen uitbrengen die bijv. die gtx 580 verslaat
Deze blaast m ook bijna van de toren door die lage prijs.

adviesprijs introductie GTX 580: 499
adviesprijs introductie HD6970: 329

toch een stuk lager
De prijs van de HD6970 ligt op hetzelfde niveau als die van de GTX570 die hetzelfde presteert. De GTX580 is daar bij nVidia een stap boven terwijl AMD daar nog een HD 5970 boven heeft zitten. Beide bieden meer prestaties tegen een hogere prijs.

De verwachting is dat de dual GPU 6990 zowel de GTX580 als de HD5970 verslaat. De vraag is wat nVidia gaat doen. In ieder geval heeft nVidia de snelste single GPU oplossing in huis en verbruikt de GTX570 niet veel meer dan de HD6970. Het is dus goed mogelijk dat nVidia met een snellere dual GPU kaart uit gaat komen dan AMDs HD6990. Al zal die dan vast ook wel meer stroom nodig hebben maar dat is in die markt totaal irrelevant.
Al zal die dan vast ook wel meer stroom nodig hebben maar dat is in die markt totaal irrelevant.
Dat is zeker relevant, want bij de dual-GPU's is het gewoon zaak om zoveel mogelijk prestaties te behalen met een kaart die 300W verbruikt. De enige manier om dat te winnen is dus met GPU's die een goede prestatie/verbruik hebben.
Adviesprijs GTX 470: €349

De HD6970 is niet het topmodel van AMD wat de GTX580 wel is. AMD beweert dat de HD6970 het moet opnemen tegen de GTX 470. En uit de benchmarks blijkt dat de HD6970 daar nog vrij veel moeite mee heeft.

Edit: natuurlijk bedoelde ik de GTX570. Mijn excusses: de GTX470 had idd dezelfde adviesprijs.

[Reactie gewijzigd door D.oomah op 15 december 2010 22:31]

De 470 kost lang geen 350 euro maar meer rond de 220
De vergelijking moet ook zijn met de GTX570, de GTX470 doet helemaal niet mee in dit spelletje, want die's een héél stuk langzamer dan deze nieuwe kaarten.

AMD en de meeste reviews geven aan dat de competitie is tussen de GTX570 en de HD6970, maar dat waarschijnlijk de HD6950 er met de winst van door gaat.
Allemaal mooi en aardig. Maar waar koop ik dan een gtx570 ? Of een gtx580 ?

Als je PriceWatch checkt, dan blijkt dat bijna alle webshops in NL zeggen dat de levertijd van de gtx580 10 of meer dagen is. (Oftewel: we weten het niet). En dat is bijna iedere dag geweest sinds de gtx580 werd geintroduceerd. Ik wil liever een gtx van een bepaald merk hebben. En die lijkt al helemaal niet te krijgen. Voorlopig maakt het allemaal niks uit.
Welke reviews?

De review op tweakers laat zien dat de 6970 de 470 makkelijk verslaat.

De 570 daarentegen is wel een hele kluif.
ja dat is ook zo. Maar dit is maar een kleinde upgrade vanaf de 5870. De mensen die het beste van het beste willen hebben zullen toch voor de gtx 580 kiezen. Als AMD nou iets beter zijn best had gedaan, hadden ze een hele snelle single gpu gemaakt. Dan hadden de mensen met een budget naar de 5000 serie kunnen gaan en de mensen die de meest high end kaart willen hebben naar de 6900 serie gaan. Dan was de markt voor ze wat groter geweest.
AMD heeft niet de kans om een hoge introductieprijs te vragen. De prestaties zijn er niet naar. Maar VOORAL: we zijn tien dagen voor Kerstmis. Als je nog wat van die dingen wil verkopen, kan je maar beter niet te inhalig zijn.
Daar is, zoals de laatste tijd iedere keer, de komende HD6990 voor gemaakt.
Dat zou een redesign ingehouden hebben, met alle uitstel, extra kosten en misgelopen inkomsten die daaraan gekoppeld zijn. Dat zou dus een extreem slechte zet geweest zijn...
Beetje anticlimaxapparaat.... :) Beetje hoog van de toren geblazen met deze kaarten hoor. Ik ben niet echt onder de indruk van deze kaarten. Hierbij heeft Nvidia laten zien dat de Fermi dus echt krachtiger is, niet te praten over de fail van de GTX480. Maar de GTX580 maakt al deze dromen waar imo.

[Reactie gewijzigd door Luckii op 15 december 2010 10:29]

Hierbij heeft Nvidia laten zien dat de Fermi dus echt krachtiger is
aangezien die chip ook een kleine 25% groter is, mag dat ook wel.

wat dat betreft pakt het gunstig uit voor nVidia dat 32nm is komen te vervallen, nu kunnen ze die gigantische chip maken op een volledige volwassen productie proces.
met 32nm hadden ze een grotere chip kunnen maken, maar ATI ook, en hun kleinere chips komen beter uit de verf met een nog in ontwikkeling zijnde proces.
AMD heeft nog steeds de snelste videokaart in handen met de 5970, en bovendien mogen we nog een 6990 verwachten die de 580 dus gaat facerollen. Hangt natuurlijk van de prijs af of dat een succes word of niet, maar AMD heeft hier de beste prestaties.

Verder ben ik het met je eens dat de uiteindelijke prestaties wel een beetje tegenvallen, alleen de verbeteringen op het gebied van tesselation maken echt substantieel verschil. Na alle buzz eromheen had ik meer verwacht en ik zie hier weinig meer dan een 5870 met 2GB geheugen en tesselation-steroiden...

Imho was de 5870 te goed. AMD heeft de lat te hoog gelegd en gaat nu een beetje nat. Prima kaarten hoor, maar de prijzen mogen wel flink omlaag om echt een gat in de huidige markt te slaan.

edit: eerste kaart die ik noem was 6970, dat moet zoals er nu staat 5970 zijn :)

[Reactie gewijzigd door Singular1ty op 15 december 2010 10:47]

Waarom zie ik de 6970 in de benches verliezen dan van de GTX580 en amper de GTX570 bij houden?
Misschien omdat je een bril nodig hebt? Ik zie in de Tweakers review van de kaarten waar dit artikel over gaat de 5970 in maar 1 benchmark niet bovenaan staan...

edit: faal. Ik bedoel de 5970 natuurlijk, typo in eerste post =.=

[Reactie gewijzigd door Singular1ty op 15 december 2010 10:46]

Ik denk eerder dat jij een bril nodig hebt:
Door Singular1ty, woensdag 15 december 2010 10:39
Score: 0
AMD heeft nog steeds de snelste videokaart in handen met de 6970,

Enfin, ik ga niet in op fanboi gedoe, de GTX580 neemt de leiding, daarbij wil ik het niet over dual gpu kaart verhalen hebben.
Heb de post aangepast voordat jij als laatste reageerde, ik vertypte me en bedoelde de 5970 8)7, om me fanboy te noemen en de oude post daarbij te quoten gaat een beetje ver he :)
zeiken over dual gpu kaarten |:( een videokaart is een videokaart, of er nu 1, 2 of 20 miljoen gpu's op zitten. Uiteindelijk gaat het om hoeveel fps je krijgt voor je euro's.
Blijkbaar willen sommige mensen dat maar niet begrijpen... :S
Voor bepaalde games ben je niet veel met 2 gpu's. Als ik denk aan WoW. Dan is het toch echt wel beter een single gpu te hebben.
omdat die benches allemaal nvidia optimised games zijn?
Ergens heeft ie een punt. in hele andere games zie je de 6970 de 570 weer voorbij streven.

uiteindelijk is de 6970 iets sneller dan de 570 wat ik zo gezien heb in verschillende benchmarks.

is nog wel even afwachten wat AMD met de drvers doet. is natuurlijk wel een flinke verandering in architectuur. Er gaan al geruchten dat ze tot 20% snelheid eruit kunnen halen.

Ga nou niet zeuren dat dit ook gelijk zo is, maar ik verwacht wel dat er door de drivers meer uit gehaald kan worden dan bij de 570. het is dus nog even afwachten wat het precies word.
Het zijn biede goede kaarten, maar toch vind ik de ATI tegen vallen.

Verder geen comment meer.!
Leuke manier van een discussie doden terwijl er een berg feiten tegen je NVIDIA-fanboyism spreken.

Een videokaart is een kaart voor je PC waarmee je beeld op je scherm tovert. De beste kaart is die het hoogst presteert. Die kaart is op dit moment de ATi 5970 en dit blijft in deze generaties zo, omdat er geen twee Femri's op één PCB passen zonder dat er een atoomcentrale overhit.

[Reactie gewijzigd door Allubz op 15 december 2010 15:19]

off topic:
Lekkere jongen ben jij bepalen wanneer een discussie voor jou stopt.
Dan doe je gewoon niet meer mee...makkelijk toch.

on topic:
Verder bestaat er bang for bucks...daarbij presteren deze ati's nog steeds beter dan de nvidia's.

Er zijn maar weinig mensen die gaan voor het alleraller beste.
Het meest lucratieve is een gpu uit de midrange.

Dat jij natte dromen hebt van een GTX580 is dan niet van toepassing.

:edit einde discussie 8)7

[Reactie gewijzigd door jqv op 15 december 2010 15:11]

Er waren geruchten dat de nieuwe retail prijzen van deze high-end AMD generatie een heel stuk lager zullen liggen, €275 voor de HD 6970 en €225 voor de HD 6950. Hiermee is AMD snel €50 goedkoper dan de huidige generatie van nVidia, en daardoor een stuk intressanter.

Maar ik moet het nog zien gebeuren, de pricewatch prijzen zijn er in ieder geval nog niet naar.

Bron
Hmm staat wel bij zonder BTW...
Ik betaal liever 50€ extra voor Physx, Cuda, en dan niet te spreken over Nvidia's 3D view.
Ligt eraan waar je PhysX & CUDA voor gebruikt. Ikzelf vind de ondersteuning van CUDA erg mager en zeker een niche-markt op dit moment. En als CUDA dan ondersteund wordt (zoals in bepaalde video-authoring), dan is de winst marginaal tenzij je aan de gang gaat met allerlei filters en recodes die je "over het algemeen" toch niet gebruikt als home-user.
Ik vind het ideaal voor het bewerken van mijn Wintersport video's. Maar ieder zijn ding. Je merkt het aanzienelijk kan ik je vertellen.
jah en de kwaliteit van de video gaat er drastisch mee achteruit dat merk je ook
Enkel maar spijtig dat het erop lijkt dat Nvidia problemen met OpenGL totaal negeert of hun drivers express crippelen om niet in het vaarwater te komen van de Quadro kaartjes

http://blenderartists.org...hread.php?t=191597&page=7
http://www.polycount.com/forum/showthread.php?t=79193

Ik heb ook een tijdje zitten kijken naar een Nvidia kaart voor Cuda (http://www.refractivesoftware.com) maar door zo'n truken kom ik niet ver.
de vingers op 2 handen zijn te veel om de games met GPU-physics te tellen. en cuda's dagen zijn getelt (openCL en direct compute).

en hoewel AMD's 3d nog van de grond moet komen is het wel een open standaard integenstelling tot de opnieuw propriatory zooi van nvidia (net als cuda en physx overigens)
naast de andere redenen zou ik uit princiep dus geen enkele van deze 3 nvidia initiatieven willen steunen, zeker niet als er open alternatieven zijn.
Het nut van Cuda is momenteel moeilijk te beargumenteren, en als je graag Physx wil kan je met een paar tweaks zo bijvoorbeeld een 8600je naast je 6970 prikken voor dat doel. Ben je nog goedkoper uit.
*Hoopt op een stiekeme HD6980/90 dual-gpu release binnenkort* :D

[ontopic] ziet er naar mijn mening op papier op dit moment nog niet erg interessant uit tov de nVidia-tegenhangers maar wie weet wat de benchmarks zullen zeggen en de prijzen gaan doen.
en die 6990 gaat er ook gewoon komen, en die zal wel richting de € 500 gaan :S. Denk dat die de GTX580 wel verslaat, maar ja dan nog heeft Nvidia nog steeds de snelste single core gpu in huis.
De 5970 verslaat de 580 al, dus dan mag de 6990 daar wel even dik overheen. Klopt dat nVidia dan inderdaad de snelste single-core heeft, maar zoals eerder opgemerkt: wat zou dat uitmaken, AMD bouwt dan de snelste videokaart op de planeet. Gezien de steeds betere scaling van CFX maakt het steeds minder uit of je 2 cores of maar eentje op een PCB soldeert. De snelste kaart van de planeet zal wel flink wat gaan kosten verwacht ik.
Nice ,ik snap alleen de aanduiding niet meer.
De 69xx is opvolger van 58xx.Komt er dan geen 68xx?
En waar blijven de mid-end kaarten?
Een 6650 of 6670 ? En wat word nu dan de mobiel versie want de 67xx is een desktop variant.
Of ze maken een algemeen serie zoals de 4600 serie`s.

Gaat wel snel zo.Als ik het goed begrijp is er volgens jaar dus de 7xxx serie.
Wat mij tegen viel in de 5650 en 5730 is dat ze gewoon gddr3 hebben gebruikt.

Dat kunnen ze de 6xxx mid-end wel besparen.Het verschil in bandbreedte is het dubbele.
Maar ik zie het ze best doen ,een hd 6650 met gddr3 op de markt brengen.
Mischien zelf wel een rebrand van de 5650.
Want die rebrands hebben het ook niet makkelijker gemaakt.
Best ingewikkeld.

Interesant is dat een hd 6550 (low- -end) een hd 38xx (high end)
waarschijnlijk wel zal evenaren in game prestatie`s onderhand.
Jij komt net onder je steen vandaan gekropen denk ik :) De 68xx kaarten zijn al geruime tijd op de markt. AMD heeft het naamsysteem met een honderdje opgeschoven. De 68xx serie volgt eigenlijk de 57xx serie op, qua prijsklasse en prestaties, de 69xx serie volgt de 58xx serie op etcetera. De 59xx serie werd toch alleen gebruikt door de 5970, en AMD heeft besloten dual core kaarten aan te duiden als xx90. De opvolger van de 5970 wordt dus de 6990, en daarmee is het lijstje performance en enthousiast klasse kaarten afgerond.

De lagere segmenten zullen langzaam de markt in druppelen, maar voor mid en lowend gebruikers zijn er voldoende oplossingen in de 5xxx serie te vinden voor dx11. Daar zal ook niet zoveel aan te verdienen zijn, omdat in die markt veel minder snel tot upgrades wordt overgegaan, en er tov de 5xxx serie maar marginale winst in prestaties/verbruik kan worden geboekt zonder een veel kleiner productieproces.

[Reactie gewijzigd door Singular1ty op 15 december 2010 12:01]

De 68xx serie volgt eigenlijk de 57xx serie op
eigenlijk is de hele reden voor het opschuiven met 100 dat ze zowel de hd57xx op de markt wilde houden samen met de midrange van de 6 serie.
daarom hebben ze de midrange hd68xx genoemd, en de high-end dus hd69xx

[Reactie gewijzigd door Countess op 15 december 2010 13:49]

Misschien vallen de specs wat tegen, maar voor €330,- een 6970 terwijl de 5870 vroeger met gemak 400,- kostte dat noem ik toch geweldig nieuws als het aan mij ligt! ;)
terwijl de 5870 vroeger met gemak 400,- kostte
Bij de introductie waren ze toch ECHT rond de 300/325 euro! De HD5850 was toen 200/225 euro... Later is dat gestegen naar 350+ voor de HD5870 en 250+ voor de HD5850 (waar dat nu weer gedaald is :P)...

Vond dat echt super prijzen voor die tijd, jammer dat de levering beetje uitbleef waardoor de shops hem maar al te graag duurder maakte :)
Nee ik noem 400 a 600 betalen voor Graka's (tussen 2000 en 2004) gewoon een manier waarop deze bedrijven hun investeringen dik hebben terugverdient en nu zo groot zijn geworden. Deels door onze stomme aankopen.

600euro voor een kaart die 5maand top of of the line was. Frusterend :)
Leuke kaarten, toch wel, ondanks de wat "magere" scores, de verwachting was hoger, maar was AMD daar zelf ook niet bang voor door de vroegtijdig uitgelekte informatie?!

iig wel een goede zet, maar de prijs moet straks het verschil gaan maken, daar gaat het dan toch uiteindelijk allemaal om.
Nvidia zal wellicht snel komen met een GTX560 om weer een directe concurrent in de markt te zetten voor de 6950 en wellicht zelfs de 6970 onder druk te zetten.

uiteindelijk zijn wij de consument de profiteur natuurlijk... :+

edit: typo

[Reactie gewijzigd door TheTeek op 15 december 2010 10:34]

Ik wacht ook op de GTX560, ik vraag me af wat de prijs gaat zijn. Ik hoop nog voor de Kerst!

[Reactie gewijzigd door Luckii op 15 december 2010 11:01]

Offtopic: Nou, dan mag jij fijn een NVidia-kaart in je PC'tje steken.
Misschien weet jij dat wel als NVidia-fanboy: Krijg je tegenwoordig trouwens ook subsidie van NVidia als je een videokaart koopt voor het betalen van de energie-rekening of kun je dat vereffenen met de gasrekening die weer stukken lager uitvalt omdat je verwarming uit kan blijven staan? En kun je ook al betalen voor CO2-compensatie voor deze high-end kaarten?

Zonder ATI geen 'betaalbare' NVidia-kaart; don't forget that!

Ontopic: ATI heeft de afgelopen tijd met hun HD5000-serie kaarten duidelijk laten zien dat ze niet onderdoen voor NVidia, in geen enkel opzicht.
Tevens is het begrijpelijk dat ATI deze kaarten gereleased heeft. Als de concurrent iets beters op de markt brengt moet je daar op reageren + nieuwe ontwikkelingen moeten geld opleveren. NVidia heeft in die zin laten zien hoe het niet moet toen ze na vele maanden nadat ATI zijn eerste DX11-kaart had gereleased, eindelijk een DX11-kaart uitbrachten die nog tegenviel ook.

Ik vind het overigens wel goed dat er (vooral gamers) zijn die flink geld uitgeven voor high-end kaarten. Des te meer wordt geinvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe kaarten door ATI en NVidia, en des te minder kost mijn mid-end kaart. Keep up the good work, gamers! :Y)
Die kaarten zien er goed uit, alleen heeft die 2gb niet zo veel nut toch? Dacht dat daar niet zo veel winst mee werd behaald?

Iedereen heefr het steeds over nvidia cuda core, maar wat heb je als gamer aan cuda?
0,0, het is alleen makkelijk voor Adobe bende.
AMD heeft ook hetzelfde, als in AMD Stream / OpenCL
great news, ze doen het toch maar weer! Misschien waren de verwachtingen wat hoog door de uitgelekte informatie maar we zullen de benches even afwachten voor we een definitieve beslissing nemen. Nu nog de 69** en de serie is weer kompleet.