Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

Epic Games kondigt aan dat het inmiddels 10 miljoen dollar omzet heeft gerealiseerd met de iOS-game Infinity Blade. Ook is de iOS-versie van Unreal Engine 3, waar het spel op draait, wereldwijd 800.000 keer ge´nstalleerd op Apples mobiele apparaten.

Infinity Blade is goed voor een omzet van 10 miljoen dollar, meldt Epic Games. Het spel is beschikbaar voor de iPhone 3GS, iPhone 4, iPad, iPod touch 3 en iPod touch 4, en kost 4,99 euro. Ook is er de mogelijkheid om in-app aankopen te doen, zoals goudstukken voor gebruik in de game. Infinity Blade is ontwikkeld door Chair Entertainment, een studio van Epic Games, en draait op de mobiele versie van Unreal Engine 3. De engine wordt ook gebruikt door andere spellen en is in totaal 800.000 keer geïnstalleerd op mobiele apparaten van Apple.

Volgens Mark Rein, vice-president van Epic, tonen de verkoopcijfers aan dat er ook op mobiele apparaten een markt is voor 'triple-A games' en zijn gamers bereid om daarvoor extra te betalen. Eerder zette Infinity Blade al een record neer voor de snelst verkopende iOS-game; in de eerste vier dagen na de release is het spel bijna 300.000 keer gedownload.

Update 14:22: het aantal van 800.000 installaties sloeg op de iOS-versie van Unreal Engine 3, niet alleen op Infinity Blade. Het artikel is hierop aangepast.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

800.000 * 5 * 0.7 = 2.800.000. Wat doe ik hier fout?
Dat je voor 0,79 t/m 40,00 euro ook 25k t/m 2,5 miljoen goudstukken in het spel kan kopen.

Wel een heel apart gegeven eigenlijk, er is dus 3x zoveel verdiend aan in-game purchases vergeleken met de originele koopprijs.

[Reactie gewijzigd door Xeanor op 8 juni 2011 14:14]

Free to Play games kosten helemaal "niets", maar brengen vaak veel geld in kas via, inderdaad, in-game purchases.

De aankoopprijs zegt dus niet zoveel meel
De truc is dat het goud relatief goedkoper wordt als je het "in bulk" koopt.

Dus veel mensen die het spel wel leuk vinden, maar geen zin hebben om te grinden zullen al snel zoiets hebben dat ze beter te veel kunnen kopen, dan dat ze straks nog een keer geld moeten uitgeven. Dus die geven dan al snel een tientje of twintig euro ofzo uit.
De truc is ook het spel leuk en speelbaar te maken zonder aankopen.
Beetje zoals atlantica online (welke op http://www.mmorpg.com/ alleen Rift voor zich moet dulden bij ranking) waar je bij aankopen enkel gemaksdingen kunt vinden.

Dan krijg je dat mensen het spel leuk vinden en daarom aankopen gaan doen. Zijn in Atlantica bijvoorbeeld zat mensen die elke maand 10-15 in de winkel uitgeven onder het motto 'was ik bij iets als WoW ook kwijt' om te helpen het spel in de lucht te houden. Tuurlijk zijn er dingen enkel via die winkel te verkrijgen, maar dat gebeurt zoveel dat je alles uit die winkel ondertussen ook ingame (weliswaar van anderen) kunt kopen.
Gevolg is ipv enkel koreaanse servers ook US/internationale/franse/duitse/japanse/indonesische/zuid amerikaanse servers voor een spel dat volledig gratis is.
Vraagje, hoe kom je aan 0,7 ??

800000 x 4,99 = 3.992000 Miljoen dolar/euro (correct me if im wrong)

En de rest is waarschijnlijk van contracten en reclames (en zo te horen ook in game :) )

[Reactie gewijzigd door Soundstorm2010 op 8 juni 2011 14:14]

Apple pikt ook nog een deel in. Ik gok dat ExNomenDei gerekend heeft met de 30% die Apple vanaf 1 juni vraagt. De $10 miljoen is echter van voor die periode dus het percentage is lager.
Vanaf 1 Juni. nu is het 7 Juni ?
Dus apple heeft weinig buit kunnen maken aan dit geld smak.

Of bedoel je 1juni 2010 ? Dan is het natuurlijk anders
Bij omzet is dat percentage sowieso niet van belang.
Ligt dat er niet aan of ze die 30% moeten afstaan, of gewoon helemaal niet ontvangen?
Los van of de bedragen kloppen of niet. (reclame + ingame transacties zal wel meetellen)
Maar, waar haal je die 0,7 vandaan?
Misschien omdat Apple 30% van de omzet claimt van alles dat via de market verkocht wordt.
Sowieso betalen wij 5 euro voor Infinity Blade en is de omzet in dollar.

/spuit 11

[Reactie gewijzigd door Xyzer op 8 juni 2011 14:16]

De prijs van Infinity Blade in dollars is 5,99$

Zie:http://iphoneapplicationlist.com/app/id387428400/
800000 * 4.99 / 0.68 of 800000 * 4.99 * 1.46 = 5.8miljoen dollar plus in app kopen
Goede prijs voor de game, maar in app kopen ben ik niet zo voor. Hoop dat er meer goede spellen komen voor onderweg
800000 * 4.99 / 0.68 of 800000 * 4.99 * 1.46 = 5.8miljoen dollar plus in app kopen
Goede prijs voor de game, maar in app kopen ben ik niet zo voor. Hoop dat er meer goede spellen komen voor onderweg
Omrekenen van de hele omzet naar dollars is niet zinvol.
De prijs in dollars is namelijk 6 dollar.
In eurolanden is de app gewoon veel te duur.
Zoals Keypunchie zegt: "In-game transacties. Je kunt extra goud kopen. Is niet nodig, maar kan een aardige bijverdienste zijn."
800.000 * € 5 * 1,4 = $ 5.600.000
Maar dat is nog steeds geen $ 10 miljoen.
Mogelijk kost het in Amerika meer, of is de prijs reeds gedaald.
Ook is de iOS-versie van Unreal Engine 3, waar het spel op draait, wereldwijd 800.000 keer ge´nstalleerd op Apples mobiele apparaten...

...De engine wordt ook gebruikt door andere spellen en is in totaal 800.000 keer ge´nstalleerd op mobiele apparaten van Apple.
Dus dat geldt niet alleen voor Infinite Blade, of dat betekent dat ze nog meer omzet per persoon hebben binnen gesleept xD

[Reactie gewijzigd door the-virus-in-u op 8 juni 2011 17:14]

Het zou moeten zijn 800.000 * (5 / 0.7) = +/- 5.700.000 Dus nog geen 10 miljoen dollar
Het zou moeten zijn 800.000 * (5 / 0.7) = +/- 5.700.000 Dus nog geen 10 miljoen dollar
Is dit bedoeld als een grapje of meen je dat serieus?
30% is voor Apple. Maar jij doet er 30% bij.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 8 juni 2011 15:30]

Het probleem zit in de onduidelijkheid waar die 0,7 vandaan komt. Exnomendei zal inderdaad de 30% afdracht aan apple bedoelen, maar een dollar is ook ongeveer 0,7 euro waard dus als je het zo opvat dan heeft dutch-force gelijk.
edit: te laat zie Dutch-Force, hij was me voor :)
Wees blij.
Dat wil je niet geschreven hebben
Breng dit a.u.b. ook naar Android, er is hier duidelijk wel een markt voor.
Ze hebben al aangegeven dat een dergelijke engine voor Android bijna niet te doen is, door de grote verscheidenheid aan versies en hardware. Hetzelfde geldt voor Tech5 van ID, waar inmiddels ook een iOS-versie van is.

Dat hebben ze dus opgegeven. UE3 en Tech5 komen niet naar Android.

Daarnaast is de Android-markt niet geschikt voor Triple-A titles (ook woorden van Unreal en Carmack), aangezien Android gebruikers bijna niet betalen voor apps, in tegenstelling tot iOS-gebruikers. Ondanks het enorme aantal Android telefoons in omloop, blijft de omzet van de Marketplace VER achter en is praktisch verwaarloosbaar.

Er is dus een grote investering nodig om de engines naar Android te brengen, maar er staat bijna geen omzet tegenover. Niet interessant dus.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 8 juni 2011 14:33]

UE3 komt niet naar Android
UE3 draait al op Android met Dungeon Defenders en Epic noemt het platform ook op zijn website. Ook heeft Gameloft een viertal titels in ontwikkeling op basis van UE3 die mede naar Android komen...

Wellicht dat daar meer werk in zit van de developers dan door Epic zelf, maar Android is dus niet compleet UE3-loos :)
Het probleem met UE3 op Android is dat het nog steeds maar op een relatief kleine subset van alle Android toestellen werkt, volgens mij alleen Tegra 2 zelfs.
Dat is stieren poep

Het draait op:
Nexus S
Samsung Galaxy Tablet
Samsung Galaxy/Captivate based Cell Phones
Samsung Galaxy S

Mid-Range:
Droid X
Droid 2
T-Mobile G2
myTouch 4G
HTC Desire HD

Minimum Requirements:
512 MB RAM (256 free at runtime)
GPU capable of OpenGL ES 2.0
Android 2.1
800 Mhz CPU or greater recommended
SD card with at least 600 MB free storage

BRON

Edit. Android market

[Reactie gewijzigd door welat op 8 juni 2011 20:50]

Uhh is die lijst die je nu geeft niet bijna de definitie van 'een relatief kleine subset van alle Android toestellen'? Je roept wel stierenpoep maar in feite bevestig je gewoon mijn punt.

Dat je het aan de praat kunt krijgen op elk toestel met die minimum specs die je geeft geloof ik ook best, maar dat wel niet zeggen dat je er games mee kan maken die even goed lopen op elk toestel dat aan die specs voldoet, omdat er toestellen aan voldoen met GPU's die 4x sneller zijn dan andere toestellen die ook een 800Mhz CPU en OpenGL ES 2.0 hebben. Dat is gewoon een praktisch probleem dat veel developers er van weerhoudt om grafisch complexe Android games te maken.

Verder buitengewoon interessant om te zien dat mijn originele reactie naar -1 ongewenst wordt gemodereerd. De inhoud van die reactie is bijna letterlijk wat personen als Carmack, de developers van Rovio en zelfs Epic zelf hebben verklaard, en de huidige stand van zaken is nog steeds dat high-end games die gebruik maken van engines als UE3 amper van de grond komen op Android. Iemand een beetje nijdig toen hij op het moderatie knopje drukte denk ik, en er gelijk maar even een moderatie boost bij in heeft gegooid. 8)7

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 9 juni 2011 15:42]

Breng dit a.u.b. ook naar Android, er is hier duidelijk wel een markt voor.
Op Android is het toch allemaal wat lastiger om geld te verdienen voor ontwikkelaars. Veel Android gebruikers lijken minder bereid om software aan te schaffen, zo bleek onlangs:

http://www.gizmodo.com.au...ps-like-iphone-owners-do/

Om die reden blijft iOS voor veel ontwikkelaars op dit moment het meest interessante platform.

"Don't get your hopes up"

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 8 juni 2011 14:30]

het ziet er natuurlijk ook wel retevet uit voor een game op een telefoon, er is geen game die er bij in de buurt komt.

hoewel ik niet had verwacht dat gameverkoop zo snel zou lopen op een iphone/pad/pod ivm de jailbrakes etc
Gezien de lage prijs van die games denk ik dat het reuze zal meevallen.

Ik heb mijn iPad niet eens jailbreaked, en niet omdat ik 't niet kan, want heb 'm wel gehad.
Genoeg games (in andere genres) die er in de buurt komen kwa grapics, zowel op iOS als op andere platformen... Neemt niet weg dat het een hele mooie game is!

De berekening lijkt niet te kloppen, tenzij Apple betaald voor het exclusief hebben van die game op hun platform :) Daarbij hoewel 10 mil veel klinkt is het voor menige game ontwikkelaars peanuts, er moet een heel team een jaar of langer van betaald kunnen worden!
Ik denk ook dat dat wel zal meevallen. De meeste mensen hebben best een paar eurotjes over voor een spel/film/album.
Het zijn de belachelijke prijzen van de entertainment industrie die velen hebben gedreven tot het illegale downloaden.

Volgens mij hebben iphone/ipad apps weinig last van piraterij. De prijzen zijn over het algemeen precies goed.
Misschien kan ik niet rekenen, maar 800.000 x 5 en toch echt 4 miljoen en geen 10 miljoen?
Misschien bedoelen ze extra reclame inkomsten ? Maar ik dacht dat deze bij gekochte software niet werden getoond?
Voor de rest, een erg mooi spel. Zo niet een van de mooiste die ik heb gezien op een mobiele telefoon
In-game transacties. Je kunt extra goud kopen. Is niet nodig, maar kan een aardige bijverdienste zijn.
ze hebben het over de omzet he niet de winst .
bij omzet horen ook kosten posten zoals personeel etcetc....
Ehh... omzet = afzet x verkoopprijs.
Ehh omzet is juist zonder alle kosten eraf, wat jij bedoeld is winst. Daarnaast zou dan volgens wat jij zegt de cijfers juist nog lager uitvallen dan 4 miljoen..
Vind ik ook absoluut terecht, beste en mooiste spel dat ik ooit op iOs heb gespeeld.
_/-\o_
Het is dan ook een ontzettend mooie game voor iOS, waar ook heel goed over de sterke en zwakke kanten van het platform is nagedacht.

Ze hebben echt het onderste uit de kan gehaald qua graphics, leuke gameplay ingevoegd en goed in de markt gezet.

Een showcase game voor iOS.
Waarschijnlijk zijn de in-app aankopen ook meegerekend, verder is het natuurlijk een tof spel wat je altijd eventjes kunt oppakken en wegleggen.
Het spel vond ik op zich heel goed. Ik heb dan ook alle items die je maar kon unlocken ook daadwerkelijk geunlocked. Een heel vermakelijke titel als je het mij vraagt.