×

Gamescom: Gears of War 3

Door , 22 reacties

Beast en Horde

Epic Games heeft geen haast met Gears of War 3. De release van de game werd bijvoorbeeld uitgesteld met als reden dat de studio van het derde deel het meest gepolijste van de serie wil maken - wat uiteraard een nobel streven is. Verder laat Epic ons steeds slechts heel voorzichtig aan de game proeven, steeds een ander stukje. Zo kregen we halverwege 2010 een voorproefje van de nieuwe Beast-gameplaymode en konden we begin dit jaar wat potjes Team Deathmatch spelen. Op de GamesCom 2011 heeft Epic het oude vertrouwde Horde in de aanbieding, een verdedigende spelvorm die ook in het voorgaande deel was opgenomen.

Microsoft had voor de demo een set van vier consoles opgesteld, waarop even zoveel spelers het op mochten nemen tegen de Locust en de Lambent. Die komen in golven op je af, waarbij de toestromende meutes uiteraard steeds meer tegenstand bieden. Zoals het een hedendaagse multiplayergame betaamt, is er een systeem ingebouwd waarbij je punten kunt verzamelen die je kunt spenderen aan upgrades. Daar zit in dit geval iets meer achter. Zo draait het hier niet om punten, maar om geld, dat je verdient door tegenstanders om te leggen. Elke kill levert centen op, die je nog tijdens het potje kunt spenderen, mocht je dat willen.

* Keuze uit vier

Je kunt er bijvoorbeeld wapens voor kopen. Er zijn vaste drop points in de maps, waar bepaalde wapens klaar liggen, mits je ter plekke de juiste hoeveelheid geld neer kunt tellen. Het is de beste manier om aan betere wapens te komen, al kun je ook wapens van je tegenstanders afpakken. Toch is kopen een valide alternatief, want je wilt tenslotte wapens hebben die sterker zijn dan het wapentuig dat je tegenstander draagt. Het is wel zaak goed te kiezen welke wapens je wilt gebruiken, want je kunt er in totaal maar vier van bij je dragen.

Die wapens zien er allemaal lekker overdreven uit, en een aantal ervan dreigt tijdens het gebruik oververhit te raken. De loop gaat er in ieder geval na verloop van tijd roodgloeiend uitzien, al heeft dat geen effect op het functioneren van het betreffende wapen. Het hoeft niet af te koelen in ieder geval, en het wordt ook niet minder nauwkeurig. Niet alleen de wapens zien er lekker overdreven uit, want dat geldt ook voor de effecten van vuurgevechten. Er is erg veel 'gore' in beeld. Bloed, maar vooral de slijmerige ingewanden van de Locust vliegen door het beeld, vooral bij de wapens die de beesten laten ontploffen. Ook bij de acties van dichtbij, met een kettingzaag of bajonet, vliegen er heel wat klodders door de lucht.

Gears of War 3 21 november 2011

*