Door , , 93 reacties

Het was om moe van te worden: de ene na de andere ontwikkelaar kondigde aan dat zijn shooter toch echt bedoeld was als trilogie. Inmiddels hebben we de meeste drieluiken voltooid zien worden: eerder beleefden de verhalen van Halo en Killzone al hun climax en anderhalve week geleden maakten we het einde van de Resistance-trilogie mee. Vandaag start de wereldwijde verkoop van Gears of War 3, dat vertelt hoe de strijd van de mensheid tegen de Locust-monsters afloopt.

Gears of War 3 betekent het einde van het verhaal van Marcus Fenix, maar de schrijvers moeten in dit laatste deel van de Gears-trilogie nog een hoop eindjes aan elkaar knopen. Deel twee eindigde nadat de Coalition of Ordered Governments, kortweg de COG, de stad Jacinto liet wegzinken om de grotten van de ondergronds levende Locust Horde te laten vollopen met zeewater. Op deze manier hoopte de COG met de Locust af te rekenen.

De problemen met de Locust waren daar echter niet mee van de baan. In Gears of War 2 werd al duidelijker dat de Lambent, een door de stof 'Imulsion' gemuteerde vorm van Locust, een grote bedreiging vormde voor de planeet Sera. In Gears of War 3 is de mensheid nog steeds op de vlucht voor het steeds sterkere Lambent-ras. Langzamerhand wordt duidelijk dat de aanwezigheid van Imulsion een grotere bedreiging is dan de Gears aanvankelijk dachten.

*Te veel kleine verhaaltjes

Het verhaal richt zich in het derde deel van Gears of War niet alleen op de strijd van de COG tegen de diverse monsters; er is ook ruimte voor de persoonlijke noot. In de circa acht speluren die je nodig hebt om Marcus Fenix en zijn team naar het einde te leiden, krijgen diverse personages wat persoonlijke aandacht. Je krijgt daarbij wel het gevoel dat Epic net iets te veel kleine verhaaltjes een einde wil geven. De passages waarin deze verhalen naar de voorgrond worden getrokken, zijn niet de interessantste onderdelen van het spel - ondanks een mooi vormgegeven scène in het stadion waar 'Cole Train' ooit Trashball speelde.

De vraag rijst of Gears of War 3 niet zonder deze zijstapjes had gekund. Los van het feit dat met name het segment van Cole al snel anderhalf uur extra gameplay oplevert, voelt het alsof de schrijvers het verhaal meer cachet wilden geven, maar diverse elementen zijn er zowat aan de haren bijgesleept. Wel zorgen deze passages er mede voor dat de personages in Gears of War 3 meer dan voorheen een menselijke kant hebben. Dat zorgt weliswaar voor wat saaie stukjes in de singleplayer, maar ook voor een verhaal met meer emotie dan de voorgaande twee games.

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over: