Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Producent: kritiek op BlackSite-spel is verdiend

Door , 45 reacties

Harvey Smith van gamestudio Midway vindt de kritiek op het spel BlackSite terecht. Volgens hem verliep de ontwikkeling van de shooter moeizaam en is het spel eigenlijk nog niet af.

Het spel van Midway kwam eerder deze maand uit, maar het gooide geen hoge ogen. De producent legt de schuld gedeeltelijk bij zichzelf, maar legt ook in niet mis te verstane bewoordingen uit dat het project al vanaf het begin flinke problemen heeft gehad. 'This project was so fucked up', aldus Smith in een interview met Wired.

Spelproducent Harvey SmithNog voordat Blacksite verscheen, kreeg het spel al bekendheid door de politieke boodschap die het zou gaan bevatten. Het moest een fps worden met een satirische kijk op de oorlog in Irak. De politieke thema's werden echter pas in de laatste twaalf maanden van het project aan het spel toegevoegd, wat de kwaliteit niet ten goede kwam.

De producent keurt verder de technisch gebrekkige afwerking van het spel af. Zo had het team bijvoorbeeld slechts vier dagen om een bepaald level te repareren en te verfijnen. Na veel vertraging wist de ontwikkelaar een speelbare alpha-versie te produceren, die uiteindelijk vrijwel ongewijzigd naar de winkels werd verzonden.

Smith zegt de fouten openlijk toe te geven omdat hij 'gelooft in persoonlijke verantwoordelijkheid'. Toch denkt hij dat de media het spel te streng beoordeeld hebben. Zelf geeft hij het spel een acht, omdat de gameplay nog altijd leuk is en vanwege de politieke satire waarmee het zich onderscheidt van andere spellen.

De Xbox 360-versie van BlackSite ligt sinds 16 november in de winkel. De pc-versie is vanaf 30 november te koop en PlayStation 3-bezitters moeten wachten tot het eerste kwartaal van 2008.

BlackSite - screenshot

Door Tom Rosens

Redacteur

29-11-2007 • 13:13

45 Linkedin Google+

Reacties (45)

Wijzig sortering
Een 8!?

- Irritant gebruik van checkpoints (als je op de moeilijkste setting speelt dan doe je een aantal "pittige" stukken opnieuw, en als je dan iedere keer dezelfde gesprekken moet aanhoren....)

- Vooruitgang in het spel is veel op teamlid actie gebaseerd, vaak moet een teamlid naar een console lopen om een deur te openen (of naar de deur zelf. lopen). Als je dan per ongeluk op de E toets drukt dan loopt de desbetreffende teamlid naar de plek waar jij E drukte... als je dit dus doet op het moment dat een teamlid naar een console of deur loopt dan is de kans groot dat ie op dat plek gaat staan en de console / deur actie niet uitvoert.

- De helicopter en vlieg acties zijn waardeloos en betrekken je niet in het spel.

- Het begin van het spel in Iraq is ook waardeloos...de "boodschap" in satirische vorm komt totaal niet over en betrekt je niet in het spel. (het draaid immers om AREA 51 en niet om iraq, ondanks dat het verhaal een beetje erop leunt...)

- Het einde is echt 10x niks (zowel in final battle als in end sequence)

- Te weinig wapens (gun, machine gun, flak cannon, een soort pulse cannon, sniper rifle, grenades, rocket launcher) De flak cannon is waardeloos, rocket launcher gebruik je te weinig.

- Te weinig alien tegenstanders, grootste gedeelte van het spel kom je 3 soorten aliens

- Grafische glitches (grenaten die in de lucht blijven hangen, lijken die in de lucht blijven hangen, lijken die shaken alsof ze onder tig ampere staan...etc)

- Selecteer geen "chapter" tijdens je campaign, kies altijd "continue" anders raak je je campaign save kwijt (je wordt dus niet gewaarschuwd dat je campaign vooruitgang wordt verwijdert)

Ze zijn in vergelijking met deel 1 een totaal andere weg geslagen (als in "je wilt van Amsterdam naar Rotterdam maar je komt 'per ongeluk' op Uranus aan")
De originele Area 51 was spannend vanaf begin tot en met eind, je werd in het begin goed in het verhaal betrokken en de spanning werd flink opgebouwd, ergens tegen het einde aan heb je het gevoel in een alien setting terecht te zijn gekomen....ik kan wel door blijven gaan maar deel 1 was (is) heel goed......deze deel is een verkrachting van de U3 engine...dan nog het lef hebben om het een 8 te geven....

Op zijn hoogst verdiend het een 5 omdat het op sommige punten wel spannend is, en het schieten is toch wel lekker uitgevoerd maar dan houdt het toch wel echt op...

edit: Het bovenstaande is gebaseerd op de PC versie en natuurlijk ook op mijn gevoel, misschien dat een ander positiever is. Maar ik vind op z'n minst moest moet ie even goed zijn als deel 1 en dat is BlackShite allerminst...

[Reactie gewijzigd door guardian-spirit op 29 november 2007 13:53]

Verreweg de meeste (vooral de grote) gamesies geven ook een cijfer op een schaal van 6-9. Ik heb het helemaal met je eens dat de schaal weleens iets creatiever gebruikt moet worden: een 8 of hoger moet gereserveerd zijn voor /echt/ goede games. De hoofdmoot moet zo tussen de 4-7 vallen.
Zoals bekend hebben veel sites er belang bij niet te negative reviews te schrijven. Dan worden ze de volgende keer overgeslagen. Dus zul je gewoon kritisch moeten lezen over sites die alpha versies testen -> test overslaan, grote spelen staan ook wel elders. Sites die beweren dat de games nog pathces nodig heeft -> wachten op de patch, dan review lezen.

En zoals je aangeeft: als alle reviews in de schaal 6-9 vallen, dan kun je 6 waarschijnlijk als onvoldoende beschouwen.
ah, gebaseerd op de PC versie? die komt toch pas morgen uit? ARRR, matey :+

of ben je ergens als reviewer werkzaam?
maar je komt 'per ongeluk' op Uranus aan
Het spel had beter iets eerder op zijn gat kunnen gaan, liefst voor het uitgebracht werd.

At least the game didn't get onto U'r anus....
Tuurlijk, het is goed om te zien dat een uitgever toe geeft dat ze het verknalt hebben. Liever zelf toegeven dan tot grond af door anderen te worden afgebroken. Ik denk dat dit spel dus wel een waterig graf krijgt tenzij de gameplay zelf zo goed is dat de fouten worden vergeven zoals bij S.T.A.L.K.E.R. het geval was. Het kon ook erger, zoals Jericho waarbij de producent alles behalve zei dat het een slecht spel was.

De launch valt natuurlijk niet meer uit te stellen voor de PC. Door slechte reviews en dit nieuws denk ik dat menig gamer het spel laat liggen in de winkel en het hooguit haalt over een jaar ofzo als het nog maar 10 euro kost.

Wat betreft de feestdagen zullen de meeste uitgevers nu al de makers vragen om te werken aan de spellen voor 2008, 2009 en zelfs 2010. Uitzonderig is natuurlijke Duke Nukem Forever, die geplanned staat voor 2020, alhoewel de uitgevers aangeven dat dit een tamelijk optimistische datum is. :+

[Reactie gewijzigd door Auredium op 29 november 2007 16:20]

Ik voorspel een hele hoop patches/updates/directors cuts enzo.... ;)
... of net niet.
Dat de ontwikkelaar/producent nu al openlijk bekent dat er een en ander schort kan ook een teken zijn dat ze ook niet meer van plan zijn om dat te fixen. Door nu al de consument te waarschuwen, hoven ze achteraf wellicht op minder klagers te rekenen.
En dat ze voor de release niet de tijd genomen hebben, betekent ook dat ze het an sich niet zo belangrijk vinden een state-of-the-art product af te leveren...
in elk geval komt dit vóór iedereen het spel koopt. Bij Titan Quest kwam zo'n soortgelijke babbel met de game developer nádat het een poosje uit was... lekker hoor "Nee, we updaten dus niets meer want de publisher geef ton geen poen, het verkoopt te slecht. Oh ja, als je dit gekocht hebt, sorry hoor, IK wilde wel maar ja de geldwolven heh."
Om met de woordne van Theo Maassen te spreken: "da's ook mooi" :(
Hmmm dit zei de ontwikkelaar van PES2008 over PES2008 ook al...
Ik wil wel een game zsm spelen maar dan wel een game die 'af' is en lekker speelt zoals Call of Duty 4.
Btw stranglehold van Midway was ook al geen succes zeker geen opvolger voor het bijna lourdes-heilig ;) verklaarde max-payne
Wat een rare uitspraak.

Stranglehold is nooit gezien of bedoeld als opvolger voor Max Payne, laten we dat voorop stellen. Verder is Stranglehold een game die aanzienlijk hogere ratings kreeg dan BlackSite, dus ook die vergelijking gaat niet op. En ook is Stranglehold een groter succes dan de meeste mensen denken; het aantal verkochte kopieen spreekt in ieder geval het begrip "geen succes" tegen dus jouw uitspraak daarover is dus volledig relatief en niet absoluut te relativeren.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 29 november 2007 14:23]

Hmm. Wel zelfkritiek, maar alsnog de pc variant morgen uitgeven? Is het niet misschien beter om het spel wat verder uit te stellen?
Zal moeilijk nu nog lukken :P
Ik denk dat Midway er geen geld in meer wil steken en dat ze dus haast niet anders kunnen. Lage reviews = lage verkoopcijfers, en ze willen er nog wel wat aan overhouden.
Midway brengt gerushte game na gerushte game uit, ook van studios die, gegeven de tijd, echt goeie games kunnen maken (Stainless Steel bijvoorbeeld).

Als ze nu eens op houden met dat gepush en gehype voor de feestdagen, kunnen ze ook gewoon /wel/ goeie games uitbrengen. When its done its done zouden er meer mogen zeggen.
Dat is haast onmogelijk, publishers kunnen geen geld blijven gooien; een project moet zichzelf immers ook gewoon terug kunnen betalen.
Aan de andere kant, waarom gebeurt dit dan steeds meer...omdat men meer winst wilt draaien dan vroeger? Is die extra winst nodig? Voor het bedrijf natuurlijk altijd leuk, maar wanneer we kwaliteit moeten inleveren, pas ik ervoor en hoop ik dat zo'n bedrijf zichzelf ten gronde richt.
Dat heet dus gewoon falend beleid. Als je geld aan een game wilt verdienen, dan moet de game af zijn, anders verkoopt het niet .... Is dat het niet, dan stel je het uit, met wat leuke gratis PR erbij, of je trekt gewoon de stekker eruit - iets dat je dan al veel eerder had moeten doen. Het motto hier is: "Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald" en/of "Als je iets doet, doe het dan goed .. of helemaal niet".

Maar trouwens wel verdomde eerlijk van die man en erg jammer, de game leuk inderdaad veel belovend ... Ik vermoed echter dat ze niet veel voor Midway meer zullen doen ;)
Nou, dan heeft de PS3 versie nog misschien wel geluk en dat MidWay daar wel even de tijd voor geeft na deze publieke vuile was...
Alpha versie uitbrengen en dan zeggen dat de kritiek te streng is geweest :?
Nobel om verantwoordelijkheid te nemen, maar wat wordt het spel er beter van?
Mja, Harvey Smith, dat zei je bij Deus Ex: Invisible War ook al. Misschien had je je kunnen realiseren dat het klimaat bij je publisher je noopt om minder ambitieuze plannen te smeden?

Aan de andere kant heeft Midway wat tegenslagen te verwerken gehad: Stranglehold bijv. werd niet half de hit waarop ze gehoopt hadden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*