Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 20 reacties

Uitgever Midway heeft een nog onaangekondigde titel naar de prullenbak verwezen. Bij Midway Austin, de verantwoordelijke studio, moeten 90 tot 130 mensen het veld ruimen. De studio blijft wel open om aan nieuwe projecten te werken.

MidwayDe titel waaraan Midway Austin werkte was nog niet aangekondigd en is onbekend gebleven. Midway oordeelde dat het in het belang van het bedrijf is om de ontwikkeling van het spel niet voort te zetten. Als gevolg daarvan moet een fors aantal banen bij Midway Austin verdwijnen; tussen de 90 en 130 mensen worden op straat gezet, al blijft de studio wel open. De ontwikkelstudio, die in het verleden de schietspellen Area 51 en en Blacksite: Area 51 maakte, zal met twee kleine teams aan prototypes van nieuwe games gaan werken, om de intellectueel-eigendomportfolio uit te breiden, zo meldt Gamespot.

De maatregel komt een week nadat Midway tegenvallende resultaten over het tweede kwartaal van hun boekjaar presenteerde. De uitgever maakte tussen april en juni van dit jaar bijna 35 miljoen dollar verlies, meer dan het dubbele van wat de uitgever vorig jaar in dezelfde periode verloor. "We zien elke game die in ontwikkeling is als een investering. Daaraan zijn eisen op het gebied van kwaliteit, efficiency en winstgevendheid gebonden", legt Midways interim-ceo en president Matt Booty de maatregel uit. "Het was geen makkelijke beslissing, maar volgens ons is dit het beste voor de toekomst van het bedrijf."

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (20)

Of het uitbreiden van de portfolio wat betreft intellectueel eigendom wel nuttig is kun je je afvragen. Ik weet ook niet wat je je hierbij concreet moet voorstellen. Het is neem ik aan niet zo dat ze nieuwe speltechnologie gaan ontwikkelen om daar vervolgens munt uit te slaan door dit aan de concurrent te verpatsen. Je mag toch hopen dat die kennis ook in de spellen van Midway zal verschijnen. Leef je ook even in de programmeurs daar in. Dat is geen pretje om je projekt van de ene op de andere dag geslacht zien worden. En dan al helemaal als je vervolgens op de portfolio gezet wordt, waar misschien nooit iemand wat van in een spel zal gaan zien. Dat werkt lekker motiverend!

Ik als casual gamer zie graag een ontwikkeling in een andere richting. Simpele, goedkope spellen, die vernieuwend zijn wat betreft gameplay en speldoel. Dat past hopelijk binnen de wil om innovatief de portfolio uit te breiden. Daar moet toch geld mee te verdienen zijn zou je denken. Ik zou graag 10 euro betalen voor een klein spel wat echt vernieuwend en leuk is. Neem nou de handvol leuke physics games die er op het internet rondzwerven. Daar wordt nachtenlang mee gespeeld. Of neem nou desktop tower defence, waarvan inmiddels al wel honderden varianten bestaan. Waarom wordt zoiets niet grootst omgezet en de spelideeen daaruit in andere games overgenomen?

[Reactie gewijzigd door 0rbit op 12 augustus 2008 18:50]

Weer een ontwikkelaar in zwaar weer. Wellicht tijd voor een nieuw Mortal Kombat deel.
Ja en daar hebben ze de key feature van MK, fatalities, weggehaald... zoieso vind ik MK sinds Trilogy sterk achteruit gegaan.
Dus niet, Fatalities zitten er nog steeds in. Het ziet er in ieder geval wel leuk uit, lekker met DC Comics superhelden spelen :D

http://www.gametrailers.com/player/32977.html
http://www.videogamer.com/news/25-07-2008-8916.html
Krijg je als je slechte games uitbrengt. zie area 51 ..
Area 51 was nou niet zo zeer een slechte game maar ook echt een top game wil ik het niet noemen.
Hier en daar kon het wel verbeterd worden.
maar ik heb hem wel met veel plezier gespeelt.
en multi-play op lan-party's was ook wel lachen
tja, das nou het probleem met games, de ene vindt een bepaalde game troep, maar de andere een pareltje..
Dit zijn toch de makers van de één van de meest revolutionaire spellen in het verleden, nl. Mortal Kombat of vergis ik mij nu hier :? . Allez van de eerste drie in de reeks. Over die daarna spreek ik me niet uit :O Dus ze kunnen daar wel degelijk games maken. Wss zijn die makers reeds met pensioen...

[Reactie gewijzigd door Akrapovic58 op 12 augustus 2008 13:20]

Pff die mensen ontslaan en weggooien van een productie is ookniet goedkoop ?
alle uren die er van die 90-130 man zijn in gestoken ... zal ookniet goedkoop zijn geweest.

jammer voor dit bedrijf. heb veel nostalgische herinneringen hieraan :D
Ja, dat dat veel kost is duidelijk, maar je moet niet vergeten dat een projekt precies dat waard is wat het in de toekomst gaat opleveren. Als dat nu al niet kostendekkend is dan heeft doorgaan geen zin, hoe je het wendt of keert. Je moet dan ook niet kijken naar wat iets al gekost heeft om te bepalen of je er mee door moet gaan, maar naar de verwachte opbrengst voor de toekomst. "Ja, maar het heeft al 10 miljoen gekost!" is dus nooit een argument als de verwachte opbrengst 5 miljoen bedraagt. Dan is de goedkoopste oplossing: stoppen.

Daarnaast moet een bedrijf natuurlijk ook een bepaalde liquiditeit garanderen; de lonen moeten ook iedere maand betaald worden. Als je jaar op jaar verlies draait dan kom je op een punt waarbij je dan kostenposten moet schrappen. Helaas zijn de kosten bij Midway hoofdzakelijk personeelskosten.
hoe de groten kunnen vallen.... :'(

hopelijk overleven ze het zonder te worden gekocht door EA, die kunnen vast en zeker niet wachten om een compleet nieuwe EA-stijl verneukte mortal kombat trilogie uit te brengen... :X
na MK:Trilogy ging het bergafwaarts met midway
gameplay was zo veel trager in 3d dan de 2d tijden
maybe had men wat meer moeten vernieuwen in plaats van melken
achja vroeger had legio uitgevers op game gebied... infrogames / acklaim / atari / midway / ea / ubisoft

tegenwoordig zei je er van 2 tegenwoordig nog maar games... de rest alleen nog in de dump bakken bij game shops
UT3 is helemaal niet zo negatief ontvangen, MIDWAY had daar weinig mee van doen.. Epic zelf is gewoon niet meer echt orgineel, UT3 is niets meer dan UT99/2003/2004 met wat betere graphix.. daar ligt meer het probleem.. Ik heb zelf UT3 ook voor de PC en het is gewoon IMHO een goeie game, maar orginaliteit is ver te zoeken (maarja geeneen spel tegenwoordig is nog orgineel)..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True