Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 9 reacties

Uitgever Midway ontslaat 180 werknemers en sluit een ontwikkelstudio in Austin, waardoor enkele onaangekondigde projecten sneuvelen. In augustus van dit jaar nam de uitgever soortgelijke maatregelen.

MidwayDe nieuwe maatregelen van Midway betekenen baanverlies voor 180 werknemers, verspreid over alle sectoren van het bedrijf. De uitgever sluit bovendien zijn ontwikkelstudio in Austin. Het gevolg hiervan is dat een aantal nog niet aangekondigde projecten, die in 2010 en 2011 uit zouden komen, in de prullenbak verdwijnen. Met de 180 werknemers neemt Midway in ťťn klap afscheid van 25 procent van zijn personeelsbestand. Behalve de studio in Austin zullen ook de Midway-studio's in San Diego worden getroffen door een ontslaggolf, zo meldt Gamesindustry.biz.

De maatregelen volgen slechts vier maanden op de vorige inkrimping, waarbij tussen de 80 en 130 werknemers het veld moesten ruimen. "Kostenbesparende maatregelen zijn nodig om onze belangrijkste games de kans te geven succesvol te zijn. De maatregelen die we dit jaar hebben genomen zijn een reactie op specifieke problemen waar we bij Midway mee te maken hebben, en die zijn versterkt door de financiŽle crisis", aldus Midway-directeur Matt Booty tegenover Gamesindustry.biz. Midway verkeert in zwaar weer en dreigt zijn financiŽle verplichtingen niet na te kunnen komen. Ook heeft het bedrijf een waarschuwing gekregen van de New York Stock Exchange; als de waarde van het aandeel Midway Games binnen een half jaar niet boven de ťťn dollar uitkomt, zal het bedrijf van de beurs worden gehaald.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (9)

Het is een mooi voorbeeld dat dergelijke kleine bedrijven niets te zoeken hebben op de beurs en het word tijd dat er andere regelgevingen worden ingevoerd voor beursdeelnamen. Een dergelijk klein bedrijf word vaak onderschat en kan gewoon niet voldoen aan winsttijgingen zoals andere sectoren dat doen. De beurs heeft voor een hoop bedrijven en investeerders weinig goeds gedaan, temeer omdat te veel mensen in een roes geleefd hebben, dat ieder beursgenoteerd bedrijf wel even de omzetten per jaar kon verdubbelen, onrealistisch :)

Kleine bedrijven moeten gewoon groeien en onafhankelijk blijven. Als je eenmaal naar de beurs gaat kun je je waarde wel cashen van het moment maar amper groeien omdat de druk van aandeelhouders te groot word. In de toekomst zie ik het wel veranderen en zal de beurs naar zijn origine terugkeren, bedrijven die werken met een lange termijn planning en zich inzetten voor een groei op de lange termijn waardoor ze hun eigen koers kunnen varen.
Wat een flauw excuus weer, 'de kredietcrisis'. Ook dit jaar zijn de inkomsten in de gamesindustrie weer gegroeid en de verkopen rijzen de pan weer uit. Als je als ontwikkelaar dan werknemers ontslaat ligt dat volgens mij eerder aan kwalitatief uitermate teleurstellende games dan aan de 'kredietcrisis'.

Mortal Kombat vs DC waar niemand op zit te wachten zo lijkt het, LotR:Online die nog steeds niet echt doorgebroken is en verder enkel arcade meuk waarbij ze teren op de gloriegames van vroeger.

[Reactie gewijzigd door engessa op 17 december 2008 14:35]

Ze zeggen ook niet dat de oorzaak bij de kredietcrisis ligt.
De maatregelen die we dit jaar hebben genomen zijn een reactie op specifieke problemen waar we bij Midway mee te maken hebben, en die zijn versterkt door de financiŽle crisis
Ze zeggen alleen dat de gevolgen erdoor versterkt zijn. En daar kan ik me best wat bij voorstellen, aangezien het op het moment waarschijnlijk een stuk lastiger is om durf kapitaal aan te trekken.
Precies zoals RWB zegt...

Dan nog dat je zegt dat de verkopen gegroeid zijn, ja dat klopt idd maar kan jij ook wat zeggen over de marges?
Daarnaast voelen veel bedrijven pas vanaf oktober/november de gevolgen van de crises.
Nou bekijk het zo dat de consument dat ook weer iets later merkt en dan is het best logisch dat het qua verkopen om hoog is gegaan.

Alleen de productie/transport is een stuk duurder per dvdtje wat ze verkopen
Er worden meer spellen gekocht. Maar ik denk eerlijk gezegd dat er links en rechts teveel geld blijft hangen bij personen en bedrijven die het niet verdienen. Ben benieuwd wat een ontwikkelstudio daadwerkelijk krijgt voor ee middelmatig/goedlopende game. Volgens mij maar een fractie van wat er op elk schijfje verdiend wordt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True