Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 13 reacties

Uitgever Sega heeft aangekondigd afscheid te gaan nemen van ongeveer dertig werknemers. De ontslagen vallen bij Sega of America; de andere territoria blijven vooralsnog buiten schot.

Sega logoSega is de volgende uitgever, in de rij bedrijven die de afgelopen maanden werknemers hebben weggestuurd ten gevolge van de financiële crisis. Sega of America moet, om kosten te besparen, ongeveer dertig werknemers de laan uitsturen. "Sega of America is op hoge snelheid met de gamesindustrie meegegroeid, maar in deze tijd van economische recessie, een lastig retail-landschap en de uitdaging die dat geeft om winstgevend te zijn, moeten we stappen ondernemen om kosten te besparen en succes op de langere termijn te garanderen", aldus een woordvoerder van Sega tegen Edge. Het bedrijf volgt daarmee het voorbeeld van onder meer Electronic Arts, Midway, Funcom en Factor 5, die al eerder personeel ontsloegen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (13)

Toch jammer, afgezien van sonic, vind IK sega erg leuke games maken.
Denk alleen dat het bedrijf een grote klap heeft opgelopen met het falen van de dreamcast, wat nog steeds erg vreemd vind. Gezien die console zijn tijd ver vooruit was (online gaming, spellen spelen op je memorycard, motion controllers als de wii etc.)

//edit
http://blogs.sega.com/usa/ vermeld niets hierover

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 21 januari 2009 12:56]

Het falen van de Dreamcast lag puur aan een gebrek aan marketing, mensen kenden de naam nauwelijks tot niet. Toen Sony in 2000 echt overal Playstation 2 ging promoten was het helemaal gebeurd. Tegen billboards langs voetbalvelden in grote stadions konden ze gewoon niet op.
Dat en het feit dat EA weigerde, na het falen van Sega's voorgaande Saturn console, om games te maken voor de Dreamcast. Sega heeft toen zelf flink wat sport franchises opgezet, maar de bekende sport-licenties ontbraken, en dat heb je voor het grote sport-game publiek toch nodig.

Het feit dat spelletjes ook vrij vroeg al, zonder enige hardware mods, gekopiŽerd konden worden terwijl de PS2 wat sterkere beveiliging had, zorgde er ook voor dat veel publishers de voorkeur gaven aan PS2.

Technisch was de machine super (heb er een thuis staan); de PS2 spelletjes haalde technisch ongeveer het nivo van DC spelletjes van zo'n 3-4 jaar ouder.
Onzin, de 2K series die op de Dreamcast uitkwamen waren van een dermate hoge kwaliteit dat ze de spellen van EA het nakijken gaven qua speelbaarheid en diepgang. Ook hadden ze allen volledige licenties, op Virtua Striker na. Een probleem in Europa was echter wel dat er geen degelijke voetbal game was uitgebracht, FIFA2KX noch Pro Evolution vonden de weg naar de Dreamcast. Uefa Striker kwam het dichtste bij en nog een andere game toen het systeem al in de eindfase zat.

Overigens meen ik me te herinneren dat het afhaken van EA, wat toendertijd toch wel de grootste uitgever was voor toegankelijke en flashy games, weigerde spellen uit te brengen wegens een soort van politiek conflict tussen de twee partijen. Het falen van de Saturn had een grotere invloed op de consumenten zelf, met name in Japan.

Het is waar dat het systeem zijn tijd ver vooruit was, echter was dit ook een achilleshiel. Breedband was in Nederland nog niet echt ingeburgerd, en standaard werd het systeem met een 56k modem geleverd. De service, die voor mij als een experiment voor Xbox live lijkt (Microsoft had nauwe contacten in de ontwikkelfase van de console), was dus gewoonweg niet voor iedereen bereikbaar. De Xbox en Live kwamen op een veel beter moment.

Toen het kopiŽren begon was het hek van de dam. Mede door de misleidende marketing van Sony (Toy Story 2 die in realtime kon worden gerenderd :/ ) gaf de doorslag, mede door het momentum verkregen door de PS1. Gamesbladen deden hier wonderbaarlijk aan mee. Ik heb reviews gelezen die te belachelijk zijn voor woorden. Spellen werden aangekondigd als verbeterde ports, terwijl effecten zijn weggelaten, er geen Full Screen AA in zat, en de framerate gehalveerd was naar 30 (Rayman 2). Sony had zijn zaakjes goed op orde en waarschijnlijk een dikke vinger in de pap bij die bladen d.m.v. advertentiegeld. Dezelfde strategie werd gebruikt met de PS3, echter liet Microsoft zich niet overbluffen. Mensen waren een stuk realistischer over de nieuwe wondermachine, eerst zien, dan geloven :)
Ten eerste gaat dit bericht niet over een falende bedrijfsvoering van Sega, maar wordt deze situatie parallel gelegd aan de sitautie bij Electronic Arts, Midway, Funcom en Factor 5. Niets Sega-beleids-specifieks dus, maar waarschijnlijk een kredietcrisis-ding wat ertoe leidt dat men een efficiŽntere bedrijfsvoering wil instellen.

Ten tweede, heeft Sega voor de Dreamcast veel geÔnvesteerd in de marketing. Voetbalvelden heb je het over? Deportivo La Coruna, Arsenal en St. Etienne werden gesponsord. Dat Nederland wat werd overgeslagen, tjsa. Maar het ging vooral om het vertrouwen dat men hat in de DC. Zowel de consument als de pers als de industrie. Dit als gevolg van het falen van de Saturn. Daarnaast kon de consument in diverse gamebladen alleen maar berichten lezen in de trend van "als de PS2 beter wordt, de gamedevelopers er beter mee om kunnen gaan, etc. etc.". Een gamehuis als EA bracht neits uit voor de DC wegens wat politieke zaken, welke o.a. als grondslag had dat Sega vond dat men maar fatsoenlijk moest leren om voor een console te programmeren. EA vond van niet, bracht de NHL van die tijd niet uit op de Saturn. Sega pikte die rechten op, en bewees dat het wel kon.

De DC was puur een vertrouwen ding. Sega had een briljante marketingcampagne kunnen opzetten, en het ding de helft zo duur kunnen maken: Hij zou altijd falen, omdat de PS2 gewoon de beoogde winnaar was. Want voor zover de consument wist, was men daar beter in het maken van een console.
De atari 2600 kon ook online gamen en de nintendo famicom ook, werd evenveel gebruik als de online functies van de dreamcast:; zo goed als niet.
Waar haal je dan vandaan dat die dat konden? Hoe dan ook, het was niet hetzelfde als de DC. Die was er namelijk al op ingericht, en had al telefoonaansluiting.
Zoek het maar rustig na, de Famicom had in Japan een uitbreiding voor online gaming via een eigen systeem.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gameline

Hiermee kon de atari online via een moden in een speciale cartridge, interactiviteit met andere gamers beperkte zich hier nog tot highscores, maar iets als snake of pong zou je hiermee online kunnen maken(je belde in op een centrale server)
Bedankt voor de link.

De Gameline is echter gen product dat onderdeel uitmaakte van de Atari- of Nintendo-lineup. Het had niet eens de ondersteuning van de betreffende console-makers en is officieel dus nooit op de markt gekomen. Daarnaast kon je met de gameline alleen maar content downloaden. Niet online spelen. Dit kon wel met de Teleplay Modem.

Maar ook de Teleplaymodem was een oplossing die later los op de markt gebracht moest worden. Op deze manier kun je van alles zorgen dat ze online kunnen gamen. Gechargeerd voorbeeld: Een apparaat dat online kan, en gebruikt maakt van de voeding van een stofzuiger: Met de stofzuiger kan je online gamen.

Het grote verschil met de DC is dat de DC er in het concept al op ingesteld was. De aansluitingen zaten al op het ding en er kwam ook officiŽle software voor uit en (enkele) games. Ergo: de DC was de eerste die op online-gamen voorbereid was.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 22 januari 2009 23:15]

maar als dat er 30 van de 30.000 zijn, is dat weinig....
Kortom, dit bericht zegt me niet veel. :S

update:
Volgens wikipedia heeft Sega wereldwijd 3500 werknemers in dienst.

Volgens deze site hebben ze er 10.760...
8)7

[Reactie gewijzigd door Nas T op 21 januari 2009 12:58]

idd. Lullig voor deze 30 mensen, maar wat hebben wij daarmee te maken? In de huidige crisis zie je dit bij meerdere bedrijven.
Sega Amerika is niet echt belangrijk. Meer een uitgever dan een ontwikkelaar. De Japanse tak van Sega is waar het echt gebeurd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True