Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties

Uitgever THQ stuurt een derde van de werknemers van de ontwikkelstudio Juice Games de laan uit. Deze maatregel volgt op het schrappen van een van de projecten waar Juice Games aan werkte.

THQ - logoVolgens bronnen van industriewebsite Developmag is een 'high risk project' van Juice Games geannuleerd, waardoor een derde van de werknemers van de studio overbodig is geworden. De maatregel wordt voor een deel ook genomen vanwege de wereldwijde financiële crisis, die ook bedrijven in de gamesindustrie raakt. Ondanks de ontslagen wordt het voortbestaan van de studio niet bedreigd; Juice Games heeft nog een aantal andere, nog niet aangekondigde projecten in ontwikkeling. Juice Games was in het verleden verantwoordelijk voor de straatracespellen Juiced en Juiced 2: Hot Import Nights.

Hoewel alleen de ontslagen bij Juice Games bevestigd zijn, zou THQ deze week nog veel meer banen kunnen schrappen. Volgens Gamasutra maakt THQ deze week bekend dat een aantal studio's de deuren helemaal moet sluiten. Paradigm Entertainment, Mass Media en Locomotive Games zouden alle ophouden te bestaan. Het is niet bekend wat er met de werknemers van die studio's zou gebeuren.

Juiced 2 Hot Import Nights
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

Ja de financiele crisis wordt natuurlijk ook gewoon gebruikt om dit soort dingen "goed" te praten, best kans dat ze het al langer van plan waren. Feit is wel dat steeds meer games op elkaar lijken en ja dan moet je toch wel wat bijzonders bieden om net jou game te laten pieken. Juiced 2, NFS, enz zijn toch wel erg one of a kind.

[Reactie gewijzigd door bonus op 4 november 2008 10:08]

Niet alleen een all-the-same ripoff, het spel bevatte ook nog eens slechte besturing, relatief slechte kwaliteit aan modellen en een enorm gebrek aan diepgang.
Als je alleen maar probeert mee te liften op een hype ben je dan ook geen lang bestaan beschoren naar mijn mening.
Niks mis met het model :+
Ik hoop dat Juiced Games nu ook gedwongen wordt wat betere games te maken, want zo als bonus al aan geeft Juiced 2 en NFS zijn toch wel heel erg het zelfde en dus geen van bijde echt goed, leuk om te zien maar echt goed zijn ze zeker niet, en dat is toch wel weg jammer zeker omdat de games er op zich wel goed uit zien.

Dat mensen van een high risk project geschopt worden kon wel eens betekenen dat ze met een nieuwe IP franchise bezig waren en dat is in deze tijd niet echt handig zeker niet als het project om welke rede dan ook stroef loopt of de hoge heren er niet echt brood in zien.
Natuurlijk zou het ook kunnen dat er niets anders aan de hand is dan het opschonen van het kantoor en gewoon wat mensen er uit schoppen om minder kosten te maken en dus meer speel ruimte te hebben in krappe tijden. We weten immers al maanden dat de huidige financieele crisis er aan zat te komen de omvang was mischien nog niet duidelijk en dus hebben ze de mensen gewoon door laten werken tot duidelijk was hoe en wat voor het bedrijf maar de plannen hadden inderdaad al lang op de tafel kunnen liggen, en toch met de huidige crisis kunnen samen hangen.
Geen gemis hier denk ik; de games zoals Juiced waren allemaal 13 in een dozijn; allemaal afkijkwerk van o.a. EA en meeleven op de hype.

Dit geeft een flashback naar 2003 toen Westwood overgenomen werd door EA. Westwood is toen ook gestopt met bestaan; heet nu EALA.

Jammer.
Afkijkwerk van EA?!

Noem me één spel dat EA zelf heeft verzonnen en wat ook goed was.

Kutbedrijf koopt gewoon goeie namen op en verneukt het dan enorm, EA is het smerigste bedrijf dat ik ken. Dan heb ik nog meer respect voor Juiced.
Was DICE niet al onderdeel van EA toen ze Battlefield 1942 maakten? ;) Want het staat tenminste wel op het hoesje: 'EA Games'

Edit:
@onderstaand van Tsunande (Tsunade uit Bleach?)
Maar EA zelf is alleen maar een uitgever, zij maken ook geen games, dus ik reken de bedrijven die onder EA werken als onderdeel van EA. Aangezien ze blijkbaar ook de mogelijkheid hebben om slechte games te bedenken...

[Reactie gewijzigd door Calavoow op 4 november 2008 18:18]

*kuck* Mirror's Edgge *kuch*......
Oh, wacht, dat had DiCE verzonnen...... good point

btw, Calavoow, dat betekend dat EA het niet zelf heeft verzonnen, so the credits go to DiCE (again...)

[Reactie gewijzigd door Tsunande op 4 november 2008 18:08]

De financiele crisis wordt wel een beetje makkelijk gebruikt voor dit soort acties :-(

Dit terwijl de historie uitwijst dat in moeilijke tijden juiste de entertainment industrie er in eerste instantie op vooruit gaat. (men wil ontspanning in donkere tijden)

Je ziet dan ook dat de DVD en Games verkopen de laatste paar weken enorm zijn gestegen............
game v3erkopen zijn gestegen omdat er lang verwachte titels eindelijk verkrijgbaar zijn.
voorbeelden zoals Far cry 2 en Fable 2
Red Alert 3 en Fallout 3
Volgende week World of Warcraft expansion.
en ga zo maar door.

Pas als de omzet stijgt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar wordt het interessant.
Ik vind het ook maar een gemakkelijke uitleg om mensen af te danken.
Mensen gaan misschien eerder besparen op restaurant~ en cafébezoek dan op de entertainmentaankopen. Ieder jaar zijn er toch meerdere "events" die de industrie een boost geven.. Sint-Maarten, Sint-Niklaas, Eindejaar, Pasen, verjaardagen etc.
Trouwens misschien klimmen we over een jaar half al terug uit het dal en dan mankeren we goeie games ;-)
Het is een tactiek om voor te breiden op zwaardere financiele tijden. Investeringen in risicovollere projecten zijn lastiger. Banken geven minder snel leningen af. Dus je kan niet met veel lef een groot en kostbaar team aan een risicovol project zetten. Een van de makkelijkste en snelste manieren om kosten te drukken is personeel de deur uit te gooien. De projecten waar de verschillende studio's aan werken verdwijnen in de ijskast of de prullenbak. Met kleinere teams worden de projecten levend gehouden. Zodra de markt aan trekt worden de teams weer uitgebreid en worden de games klaargestoomd voor de release. Dit is natuurlijk pure speculatie, maar ik denk dat dit zo'n beetje het scenario is.
ik dacht toen ik over Juiced 2 hoorde gaaf moet ik proberen, maar geen enkele ondersteuning voor randapparatuur
Want ik kreeg me stuurwiel niet aan de praat maar nu is het al weer te oud en niet bruikbaar voor NFS: ProStreet

maar juiced 2 is gewoon een console port en dan vinden ze het gek dat het weinig verkocht wordt
Vreemd dat er geplaatst wordt dat er van één studio mensen worden ontslagen, terwijl er vijf studio's gewoon helemaal opgedoekt worden...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True