Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties

THQ neemt harde maatregelen om mogelijk zwaar weer af te wenden. De uitgever trekt de stekker uit de series Juiced en Stuntman, sluit één van zijn studio's en stelt zijn verwachtingen voor 2008 bij.

Na twee delen Juiced en twee delen Stuntman stopt de Amerikaanse uitgever THQ met beide series. De verkoopaantallen vallen tegen. In oktober 2007 liet de uitgever al weten teleurgesteld te zijn over de verkoop van Juiced 2: Hot Import Nights en Stuntman: Ignition. Directeur Brian Farrell liet toen al weten dat de uitgever maatregelen zou nemen. Die blijken nu vrij drastisch, beide series worden volledig gestopt.

Behalve het annuleren van de twee series, sluit THQ ook ontwikkelstudio Concrete Games. Dit was één van de zestien interne studio's van THQ en werd in 2004 door de uitgever opgericht. Aan ervaring ontbrak het niet bij Concrete. Medewerkers van de studio waren eerder betrokken bij games als Halo: Combat Evolved, Halo 2, Medal of Honor en Everquest.

Tevens heeft de uitgever bekendgemaakt twee nog onaangekondigde games, bedoeld voor de Xbox 360 en Playstation 3, te annuleren. Ook Frontlines: Fuel of War voor de Playstation 3 en Destroy All Humans: Big Willy Unleashed voor de Playstation 2 zijn geschrapt. Die laatste game verschijnt overigens nog wel op de Wii.

Tot slot meldt THQ dat het zijn omzetverwachting voor het komende kwartaal heeft verlaagd. De uitgever rekent niet langer op een omzet van 240 miljoen dollar, maar gaat nu uit van 200 miljoen dollar. Ook eind 2007 waarschuwde THQ al voor tegenvallende cijfers.

Stuntman: Ignition
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Stuntman vond ik één van de betere games die op de ps2 heb gespeeld. (ook al omdat ik grote fan ben van de driver games en deze van dezelfde studio kwam)

Ik vind het net een uitdaging om een scène net zolang te spelen tot ze helemaal perfect is. En opnieuw, en opnieuw, om 100% accuracy te halen. Noem het old skool, maar het trekt me wel! Ik hoef niet per se een game die door iedere casual gamer met de vingers in de neus perfect kan gespeeld worden. Stuntman was timing en precisie. Daarom vind ik het ook bijzonder jammer dat de opvolger alleen op de 360 is verschenen. Ik wil immers geen xbox. Jammer dat deze serie dus is stopgezet.

Juiced is idd te belachelijk voor woorden. Onlangs nog uit de budgetbak gehaald voor zeven euro. Maar zelfs voor een budget game (en nee, mijn verwachtingen zijn niet hoog, maar nfsu komt ongeveer uit dezelfde periode) was het weggesmeten geld. Geinstalleerd, 2 minuten gespeeld, and a perfect waste van 7 euro. :s Geen gevoel, crappy besturing, bar bar slechte graphics. Niemand DURFT gewoon nog juiced 2 te kopen. En afgaand op de reacties hier lijkt dat terecht.

Ik vraag me overigens af hoe een bedrijf uit de rode cijfers wil geraken door games te schrappen. Ik snap de redenering wel, maar door in de ontwikkeling te snoeien, verschraalt het aanbod ook fel. Waardoor je minder publiek en minder gamers trekt. Diversiteit loont 'in the long run' misschien meer? Als meerdere games door spreiding van resource echter een vermindering van de kwaliteit meebrengen, dan kan er misschien idd best geschrapt worden. (slechte publiciteit.) Moeilijk, moeilijk... :X
Jammer, Stuntman was echt een topgame ( slechts voor een beperkte groep gamers geschikt, zeker om alle films te voltooien), de opvolger wat makkelijker en minder goed imo. Juiced is altijd al schijt geweest dus daar kunnen we moeilijk spreken van een groot verlies. Zelfde geldt voor frontlines, gewoon bagger. Misschien dat ik m even binnenhaal op pc, maar zelfs dat is ie niet waard.
Stuntmas was dan ook van Reflections (Atari), maar de serie werd noodgedwongen verkocht door het slechte resultaat van Driv3r.
Daarom dat het tweede deel heel anders is.
Juiced serie was dan ook een redelijk ondergeschoven kindje. Er zijn veel betere race /crash/tune spellen verkrijgbaar en de promotie van die spellen was ook veel nadrukkelijker aanwezig.

Stuntman serie is vrij lastig en, in mijn ogen, maar voor een klein publiek. Voor het type spel was het redelijk moeilijk. Terwijl ik dacht gewoon een vermakelijk spel te krijgen was het vaker een spel vol ergenis :+
Benieuwd wie hiervan de schuld krijgt. Waarschijnlijk wijst het vingertje meteen in de richting van de goeie ouwe thuiskopieerder. Waar die man allemaal al niet verantwoordelijk voor is, of niet Jan Meyroos!

Hij helpt de complete cd verkoop om zeep, zorgt ervoor dat de filmstudios met hun handen in het haar zitten en heeft dan ook nog tijd om de gamesindustrie te verpesten. Duizenden mensen zonder baan door deze crimineel! Beetje overdreven toch?

Aan de andere kant, het zijn geen toptitels. Ik durf zelfs te beweren dat het aardige games waren. Niet meer dan dat. Stuntman was best leuk, maar wel errug moeilijk vergeleken met hedendaagse spellen. Bovendien is het 40 keer opnieuw proberen van hetzelfde level iets wat aardig snel gaat vervelen.
Juiced vond ik niet zon geweldig spel. Aardig maar het mistte de verslavingsfactor die ervoor zorgt dat ik snachts om 4 uur op de klok kijk en denk kut, ik moet er om 6 uur weer uit!

De gamer word ook steeds meer verwend en gaat eigenlijk alleen voor de toptitels.
Er worden dan ook geen games geschrapt waar ik op zat te wachten (gelukkig).

Grappig dat juist die studio dichtgaat die in mijn ogen aan zeer bekende titels heeft meegewerkt. Dat lijkt me, met mijn beperkte inzicht in de gamesindustrie een niet al te beste zet. Waarom al die kennis de deur uitsturen?

[Reactie gewijzigd door D2Freak op 24 januari 2008 11:37]

Zo, geen halve maatregelen... en een aardige hap uit de ervaren dev's ook.
zou me niets verbazen als de devs bij de andere studio's ondergebracht worden
Juiced 2 is ook een enorme aanfluiting. Ik wist al genoeg na 2 minuten de demo gespeelt te hebben, een enorme over the top baggergame. Het (arcade) race genre is vrij sterk aanwezig dus concurrentie genoeg.
Dat vind ik nou ook. Na alleen al de lame intro gezien te hebben, was ik het al zat.
Juiced 1 was helemaal een ramp in vergelijking met NFSU toendertijd.

De besturing, de sfeer, het racegevoel het was allemaal zoveel slechter als NFSU

Maarja, Need For Speed Prostreet vind ik nu hetzelfde als wat ik toen van Juiced vond. :'(
Das nie tof zeg :(.
Frontlines : Fuel of War daarvan ben / was ik betatester.. Speelt lekker soepel allemaal vooral de heli's.

Erg zonde dus allemaal maja de economie blijkt toch de noodzaak van krimpen te geven in dit geval.
lijkt mij dat ze daar wat TE paniekerig zijn over een nakende recesie in de states en daardoor wat hals overkop dingen aan het doen zijn die ze zich nog gegarandeerd gaan beklagen. Ik vrees dat hun aandeelhouders daar niet zo happy mee gaan zijn en dat ze een omgekeerde reactie gaan krijgen, maar dat is natuurlijk maar mijn gedacht, ik weet ook niet hoe die lui daar op wallstreet denken, als ze dat daar dan ook al maar doen.

voor wat die ervaren dev's betreft ik twijfel er niet aan dat die vlot ander werk gaan vinden als het al niet zover is. De game industrie wordt er kwa concurentie niet malser op dus ervaring is iets dat geld waard is.
Frontlines niet naar de PS3? Zou FFoW niet een BF concurrent moeten worden, gebaseerd op de U3 engine?
Krijg je straks weer allemaal mensen die klagen dat er "alleen maar EA spellen beschikbaar zijn".

Best een drastische stap. Ook gezien de ervaren mensen die het treft.

[Reactie gewijzigd door Vrijdag op 24 januari 2008 11:43]

Je kan de demo spelen, in ieder geval op de 360 en PC. Ps3 zal ook wel een demo hebben maar dat weet ik niet. Overigens vind ik niet dat je er veel aan mist, wat mij betreft mag ie ook best geschrapt worden of anders minimaal 6 maanden uitgesteld want het speelt imho voor geen meter.

De devs van Frontline hebben vroeger "desert combat" gemaakt als ik het goed heb. Maargoed maakt het uit waar developers vandaan komen? Als je als programmeur code geklopt hebt voor Halo hoeft niet te betekenen dat jij beter bent dan iemand die code geklopt heeft voor BMX XXX ofzoiets. Het is niet zo dat heel het team briljant moet zijn ofzo, er zijn genoeg werk-aapjes zegmaar.
ik vond juiced 2 juist harstikke leuk , vergeleken met NFS carbon bijv.
maarja ieder zo zyn smaak :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True