Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Juice Games heeft aan het vliegspel Stormbirds gewerkt, zo blijkt uit beeldmateriaal dat een voormalig werknemer van de studio heeft vrijgegeven. Het volledige ontwikkelteam is op 1 december door eigenaar THQ ontslagen.

Het Engelse Juice Games werkte tot voor kort aan vliegspel Stormbirds, blijkt uit een blogpost van tekenaar Greg Calvert, tot 1 december 2008 in dienst van de studio. Het spel zou volgens Calvert veel weg hebben van games als Ace Combat en Tom Clancy's Hawx. Het spel zou uitkomen voor de pc, de Xbox 360 en de Playstation 3. Juice moest op last van uitgever THQ, eigenaar van de studio, stoppen met de ontwikkeling van het spel. Het volledige team dat aan de productie werkte, is op 1 december 2008 op straat gezet. Calvert en zo'n dertig collega's verloren hun baan. THQ moest bezuinigen om tegenvallende resultaten in 2008 te compenseren.

UItgeverij THQ, eigenaar van Juice Games, heeft het bestaan van Stormbirds nooit bekendgemaakt. THQ besloot Stormbirds te schrappen omdat het spel werd beschouwd als 'risicovol.' Uit de tekeningen van Calvert wordt niet duidelijk hoever het team was met de ontwikkeling van het spel. Het eveneens Engelse Realtime UK had al een intro-video voor de game gemaakt, wat doet vermoeden dat de ontwikkeling in een vergevorderd stadium was.

Video (Stormbirds_CGITrailer.flv)
Stormbirds Stormbirds Stormbirds Stormbirds Stormbirds
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

zou geweldig zijn wanneer ontwikkelaars dode projecten als deze aan de (opensource) communiti overdragen
Ze houden het altijd nog achter de hand, de ingestoken uren gaan ze niet vernietigen. Dat heet kapitaalvernietiging vooral in deze tijd.
Maar als ze er niets mee doen hebben ze er toch ook niets aan? Het achter de hand houden zou ik nog begrijpen, maar ik hoe vaak is het nou gebeurd dat een game gecanceld is en later toch nog uitgebracht (zonder dat dit zodanig veel later was dat het hele spel rigoreus omgebouwd/heropgebouwd moest worden)?
Bescherming van IP.

Hoewel het spel niet uitgebracht gaat worden, komt er wellicht een nieuwe game in de toekomst die gebaseerd is op dezelfde IP. Zodoende kan er art, characters, etc opnieuw gebruikt worden.
Wellicht lastig, want wie heeft er zo 1,2,3 beschikking over een PS3 en/of Xbox 360 ontwikkelkit :(

Tenzij ze besluiten om die ook vrij te geven uiteraard :P Lijkt me stug maar zou wel gaaf zijn.

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 5 januari 2009 13:43]

in elk geval kun je de 3d modellen wel vrijgeven. kan ook makkelijk zijn voor mods van andere games.
Zat ik ook net aan te denken :) Licensed code zal wel een issue zijn, maar die er uit verwijderen zal nu wel zoveel tijd niet kosten. Jammer dat dekans dat dit gebeurt quasi nihil is, wie weet binnen enkele jaren als het open-source idee wat meer gemeengoed is.
Ik zou willen dat ze weer eens een echte realistische militaire flightsim zouden ontwikkelen met moderne graphics. Falcon 4.0 begint toch wel een beetje bejaard te worden (1998 met een update in 2005). Lo-Mac (Lockon) heeft een zwakke poging gedaan om ook realistisch over te komen maar dat is nooit helemaal goed gelukt. Begin negentigger jaren kwam er iedere paar maanden een flightsim uit waarbij alles met iedere release een stukje beter werd. Nu komt er heel af en toe nog een arcade game uit, maar voor de echte liefhebbers is er alleen Falcon voor jets en ILL voor WW2.
THQ besloot Stormbirds te schrappen omdat het spel werd beschouwd als 'risicovol.'
Heel erg jammer dat deze game nou ook alweer gecancelled is: vroeger had je een heleboel vliegspellen*, ook op de PC. Het genre lijkt bijna op sterven na te zijn :(

* zoals retaliator, terminal velocity, strike fighter, wing commander, x-wing, en natuurlijk het uberspel FALCON.

Ik zou graag eens een echte goeie flightsim-shooter willen spelen op de PC (die niet te sim/arcade is, maar er tussen inhangt) met up to date grphics. Heb ik eindelijk ook weer eens een reden m'n joystick van zolder te halen.

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 5 januari 2009 12:53]

als je WW2 leuk vind is Il2 1946 een aanrader.
En als je geduld hebt komt Storm of War: Battle of Britain ooit een keer uit
Ja zeg gerust... OOIT!!

Die gasten hadden dat spel in 2005 al willen releasen.
Maarja net zoals Patch 4.09 die voor IL2 46 al bijna 2 jaar geleden daar had moeten zijn.

IL2 46 is wel erg pro Russisch moet ik je waarschuwen.
De Duitse en Amerikaanse vliegtuigen doen heel erg onder voor hun werkelijke prestaties.

Echter daar valt met een paar leuke fixes heel wat aan te doen.

www.allaircraftarcade.com heeft een hoop mooie Mods voor IL2 46.
Aanrader.
of ze erg pro-russisch zijn weet ik niet. Ik merk er iig weinig van.

Dat de 4.09 patch laat is is ook waar maar aan de andere kant, weinig games die tig jaar na de release nog een patch krijgen.
Dit spel krijgt geen patch.
Dat kan ik je gerust zeggen.

Die gasten zijn allesbehalve betrouwbaar,

Ik heb n.l. met ze gewerkt.
Ik was even bang dat het hier om Storm of War ging! Daar kijk ik toch nog steeds naar uit. Ook al duurt het lang :)
Wow supervet! Ik wist niet eens van deze game af, nu vind ik het ook jammer dat hij gecanceld is!

Maar inderdaad, er zijn maar weinig schiet-vliegspellen op het moment.
"UItgeverij THQ, eigenaar van Juice Games, heeft het bestaan van Stormbirds nooit bekendgemaakt." Logisch dus...
Ja, mooie herinneringen. :)
Heerlijk was dat gamen met een echte joystick voor je, en dicht op het scherm. X-wing alliance en X-wing vs Tie-fighter heb ik helemaal grijs gespeeld. Maar later ook Crimson Skies vond ik erg leuk.

Ik heb op zolder nog mijn oude Logitech Wingman Interceptor, deze is echter al lang verstoft en er zit nog zo'n oude joystick connector aan dus kan hem ook niet meer aansluiten... Maar wat een fijne joystick was dat, lekker veel knoppen.
Retaliator was imo de beste die er was, en speel ik nu nog wel eens. Van deze game zouden ze echt een remake moeten maken.

En inderdaad, er zijn bijna geen vergelijkbare games meer tegenwoordig. Soms komt er wat uit, maar meestal is het dan een budgettitel en/of niet veel soeps.
Ken je Ace Combat? Dat is wel redelijk arcade geloof ik, maar ik heb me enorm vermaakt met Ace Combat 3 op de Playstation. Dat vind ik echt het meest geniale vliegspel wat ik ooit heb gespeeld.
Interceptor, fighter bomber, retaliator (amiga)

Het filmpje ziet er iig veelbelovend uit.. jammer idd

[Reactie gewijzigd door shades op 5 januari 2009 19:26]

Anders moet je eens kijken op FreeSpace
http://en.wikipedia.org/wiki/Freespace
http://www.hard-light.net/wiki/index.php/Main_Page

Is helemaal opensource gemaakt door de makers. En is grafisch mooier gemaakt. Extra Missies. En wat ik zelf heel erg leuk is de cover ops. Ook bij de standaard campaign
Wauw, introfilmpje ziet er goed uit....ben nu weer zwaar teleurgesteld omdat dit niet uitkomt.

Ik vraag me af of het dan voor een ontwikkelaar/uitgever niet slimmer is om een game die waarschijnlijk vrij ver gevorderd was toch nog uit te brengen. Nu krijg je immers helemaal niks van je investeringen terug.

[edit]
er staat op de screenshots:
"Unreleased, unannounced shooter for PS3/Xbox360"

[Reactie gewijzigd door Martin-S op 5 januari 2009 13:00]

Ontwikkelkosten zijn 1 ding, uitgevers als THQ stoppen nog eens het 10-voudige in marketing van het spel. Helaas is dat gewoon het duurste aspect van een project. Ik wil niet heel erg doem-denkerig zijn, maar wellicht is dit gewoon een stunt, free publicity :-)
Het lijkt me echt sterk dat marketing 10 x duurder is dan ontwikkeling.
Ontwikkeling duurt 1 of meerdere jaren door een team van enkele 10tallen mensen. Marketing is iets wat 1 of 2 maanden duurt door een clubje van een man of 5 ofzo.

Ik kan me echt niet voorstellen dat marketing duurder is.. please explain :)
1 full-page advertentie in de grootste krant van Nederland kost net zoveel als 1 medior gameprogrammeur een jaar. Anders gezegd: Er wordt gewoon erg veel geld in de marketing gepompt; advertenties in bladen, game magazines, online advertenties, merchandise, gadgets, gekochte reviews, etc.

Maar ook verpakkingsmateriaal, distributie-kanalen, etc. kosten veel geld. Dus dat een spel ook echt uitgeven/publiceren veel extra kosten met zich mee brengt klopt wel; dat het 10x zoveel is als de ontwikkeling echter niet (tenzij je echt clones/rip-offs uitbrengt met bestaande/herkauwde engines).

Ik verwacht dat de "publicatie"-investeringen (marketing + distributie) ongeveer gelijk zijn aan de ontwikkelingskosten; uitgaande van 30 man full time 3 jaar + wat licentiekosten; een kleine 10 miljoen $ ofzo ?
Advertenties, verpakkingen, manuals, nog meer advertenties.
Ja, beetje vreemd inderdaad, die tekst... Kan zijn dat het project in zijn eerste fase zo intern bekend stond... Maar vreemd blijft het. Dit is in ieder geval het beeldmateriaal dat Greg Calvert naar buiten gebracht heeft, al is zijn blogpost inmiddels verdwenen.
erg jammer dat het spel niet word uitgebracht/verder ontwikkeld word.
het lijkt me een erg leuk spel om eens te proberen!

het filmpje heeft me in iedergeval al een heel eind overtuigd :D
als de graphics in game er ook zo uit zien....
zou denk ik best een zware bak voor nodig zijn om dat dan te kunnen draaien.
Jammer, dat filmpje zag er in ieder geval wel heel goed uit.
impressive, erg jammer dat ze er mee stoppen, het laaste goede vliegspel was volgens mij Lock on.
Helaas werd Lock On geplaagd door heel wat bugs die in de laatste patch ook niet zijn verholpen. Er is wel een uitbreiding beschikbaar (non-official) waarop men doorwerkt: Flaming Cliffs

http://lockon.co.uk/
Tot nu toe heb ik enkel een indrukwekkend 3DS Max-filmpje gezien en 3DS Max-screenshots. Leuk idee, maar ik heb niet echt het idee dat er een spel praktisch op de plank lag en nu net te vroeg is geannuleerd.
Mee eens, als het echt in een vergevorderd stadium was, zou er toch geen reden zijn geweest om het te schrappen. En anders is dat gewoon pure kapitaalvernietiging.
Goed punt. Er is weinig game demo materiaal getoond. Het zou goed kunnen dat dit pre-rendered filmpje slechts een aantrekker was voor investeerders.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 5 januari 2009 13:57]

Het filmpje ziet er super uit, hopelijk wordt het ooit een keer uitgebracht. Het zou zonde zijn als ze het niet uitbrengen. Balen dat ze het gestopt hebben. :(

Om ook een mooi oud vliegspel aan te geven, is EF2000 van DID uit 1995. Nog ouder is Yeager voor de 468.
Weet je hoevaak ik het uitstel om F22 ADF/DID te installeren. Echt een topgame! En TotalAirWar dan. :9~
Jammergenoeg is de EF2000 een DOS spel. :(
Zelfs de 'windows versie' is niet meer dan een windows EXE om het DOS spel. ;(

Wel een leuke herinnering aan het eerste keer spelen:
Op de vliegclub met mijn pa en dan vliegen met een echte joystick + throttle tegen de persoon naast je :9~
[sma]]helaas nooit meer evenaart[/small]
Hmmmmm... ik krijg spontaan weer zin in een potje Joint Strike Fighter :D

Te vaak gespeeld over netwerk en erg leuk!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True