Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Uitgever Warner Bros. lijkt de game This is Vegas in de prullenbak te hebben gegooid. Eerder sloot Warner al de ontwikkelstudio waarin aan het spel werd gewerkt en nu lijkt ook het project zelf de nek omgedraaid te zijn.

De website Computer and Videogames claimt dat een bron dicht bij het project heeft verklaard dat Warner Bros. This is Vegas heeft geannuleerd. Het spel was al drie jaar in ontwikkeling, maar de status van het spel was al langer onbekend. This is Vegas had in het eerste kwartaal van 2010 moeten verschijnen, maar zou volgens de bron nog negen tot twaalf maanden ontwikkeltijd nodig hebben gehad. Warner Bros. heeft de annulering van This is Vegas nog niet bevestigd.

De annulering van This is Vegas zou volgens de bron van CVG de boeken kunnen ingaan als de grootste geldverspilling in de geschiedenis van de game-industry. Toen Warner Bros. This is Vegas in juni 2009 van het noodlijdende Midway overnam, zou er al 43 miljoen dollar in het project zijn gestoken. De inmiddels gesloten studio Surreal Software is daarna nog een jaar met de game bezig geweest, terwijl de studio Warner Bros. op dat moment ongeveer 250.000 dollar per maand kostte. Afgaand op deze cijfers, allemaal afkomstig van dezelfde naamloze bron van Computer and Videogames, zou Warner Bros. 45,5 miljoen dollar hebben 'weggegooid'.

This is Vegas moest een spel worden waarin spelers zelf de hoofdrolspeler in hun eigen Las Vegas-avontuur zijn. Het spel bevatte alle kenmerkende onderdelen van Sin City, zoals casino's, showgirls en lelijke Hawaiian shirts. Het spel werd begin 2008 aangekondigd voor de Xbox 360, PlayStation 3 en pc, en had begin 2010 moeten uitkomen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

"When it's done" is denk ik inmiddels wel een bewezen falend concept.

[Reactie gewijzigd door inorde op 25 augustus 2010 16:41]

Volgens mij gebruikt Blizzard ook het 'It's done when it's done' concept. Ze doen er ook wat langer over dan een normaal spelmaker zou doen. Kijk naar Diablo III waar al iets van 5 jaar in zit, met Starcraft II. Hun spellen zijn vrijwel altijd goed ontvangen, en gelukkig hebben ze ook het geld om dit waar te maken.

Maar volgens mij had dit spel ook niet veel potentie om winstgevend te worden. Het klinkt als een afgezaagde SIM spelletje. Een casino beginnen, imperium opbouwen, winst maken en een beetje de 'slechterik' afpersen alleen maar om de stad te behouden. Het verhaal lijkt mij dus ook heel erg flinter dun, dus zal het spel alleen maar met veel fillers hebben gezeten. Maar jammer genoeg zijn dit alleen maar speculaties, daarvoor moet je het spel spelen. Maar ik maak ook uit dit artikel dat het spel nog misschien wel uit zal kunnen komen? "Warner Bros. heeft de annulering van This is Vegas nog niet bevestigd."
"When it's done" is denk ik inmiddels wel een bewezen falend concept.
Nee hoor, veel game studios werken met dat concept, en brengen hun games wel uit.
Ik denk dat voorbeeld nummer 1 Valve is. Is er één spel dat ze wél op tijd uit brengen?
Ze zijn verder één van de populairste gamestudio's, met genoeg games die met moeite onder de 9,5 komen, en terecht. Nou is het wel zo dat ze voor de meeste games een datum prikken (vaak zijn de games dan al ergens in ontwikkeling, Portal 2 was volgens mij al heel ver toen het werd aangekondigd), maar eigenlijk is dat een deadline die ze nauwelijks halen.
Als het spel voor de deadline af is, is het mooi, als dat niet zo is kunnen ze er makkelijk nog heel lang overdoen om hem af te maken.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 25 augustus 2010 18:29]

Eigenljik is het een wonder als je überhaupt bij zo'n groot project een deadline haalt, zeker als die een paar jaar vooruit ligt. Ik ken het uit mijn eigen werk; Je plant voor 2 jaar vooruit, maar gaandeweg blijkt; je had er ook 3 jaar aan kunnen werken, omdat er voortdurend nieuwe ideeen ontstaan. Dat is in mijn geval niet erg. Je kunt een verlenging aanvragen of een opvolgerproject starten. Daar moet je dan natuurlijk wel geld voor vinden.

Voor games lijkt het me bijzonder moeilijk om bijvoorbeeld een engine te ontwikkelen en die dan op tijd klaar te krijgen om er met artists en verhalenschrijvers een game mee te bouwen. Zeker state-of-the-art engines zijn technische hoogstandjes waar heel wat manjaren onderzoek en ontwikkeltijd ingaan. Dat laat zich vaak niet goed plannen. Dan hangt ineens vrij veel af van goede projectmanagers die de processen goed kunnen sturen. Mensen kunnen motiveren net dat beetje extra te geven. Helaas zijn zulke managers vaak lastig te vinden ;)

Overigens; blijkbaar schatten ze de kosten van dat extra jaar plus publicatie etc. hoger in dan de verwachte opbrengst. Dan maar beter stoppen uit financieel oogpunt. Je kunt er vanuit gaan dat de ontwikkelde kennis en technologie zoveel als het gaat in andere projecten zal overgaan.
Voor de meeste games is het niet de engine die de meeste ontwikkeltijd neemt hoor. Bugfixen van die engines neemt wel veel tijd in of bv ontwikkeltools voor de creative content.
Het extremum zijn racegames zoals bv GT5 waar ze meerdere manweken per auto spenderen om hem in detail na te bouwen en daarna de stats zo perfect mogelijk in te stellen.
"..en lelijke Hawaiian shirts"
hehe :D

beetje vreemd om 3 jaar tijd 'weg te gooien' terwijl er nog maar een jaar te gaan is.
Als dat jaar + marketing meer kost dan de verwachte opbrengst lijkt me dat heel logisch.
Inderdaad. De economische term is 'sunk costs'.
De in het verleden gemaakte kosten zijn al gemaakt. Je moet dan nu kijken of de investering van het komende jaar nog winstgevend kan worden, anders kan je het geld beter in iets anders investeren.

De Engelse wikipedia heeft wel een leuk voorbeeld; http://en.wikipedia.org/wiki/Sunk_costs

Ik moet zeggen dat ik Warner Bros ook niet echt vind rijmen met een sin city achtige game, maar ik ben niet bekend met This is Vegas.
Link dan ook meteen even naar het Sunk Cost Dilemma, dat is namelijk precies wat hier aan de hand was.
Ja, maar als het uitgebracht zou worden en ze zouden bijv 20 miljoen terugverdienen dan zou het verlies uiteindelijk gehalveerd zijn.
Nu hebben ze gewoon 40+ miljoen weggegooid.
die kosten zijn gemaakt ja, dat is zonde maar waarschijnlijk als ze het nu zouden afmaken en er komt bijv. 15 miljoen bij en ze verwachten dat het 10 miljoen opbrengt maken ze nog 5 miljoen extra verlies dus is dit goedkoper.
Is helemaal niet vreemd. Als op een gegeven moment het geld op is en de resultaten er niet naar zijn is het een veiliger besluit om de stekker er uit te trekken dan om er nog meer geld in te steken. Blijkbaar is het spel op het moment ook niet in zo'n staat dat het als kwalitatief minderwaardige titel gelanceerd kan worden.
Zo te zien kan niet iedereen he zich permiteren om de Blizzard manier van ontwikkelen te gebruiken "done when its done". Nu eens even in de woestijn van Vegas kijken of er toevallig een ontwikkelaartje ligt te verdrogen :-P
Blizzard heeft dan ook al een behoorlijke naam opgebouwd. Ze hebben dan ook wel veel krediet bij Vivendi, waar ze de miljoenen van krijgen om te ontwikkelen en wat zich dan vervolgens dubbel en dwars terug verdient.
De annulering van This is Vegas zou volgens de bron van CVG de boeken kunnen ingaan als de grootste geldverspilling in de geschiedenis van de game-industry.
Hoe zit het dan met Duke Nukem Forever?
Daarvan is nog steeds niet bekend of het project helemaal gestopt is. Er gaan nog steeds geruchten dat het is opgepikt door een andere studio. Dus waarschijnlijk tot daar uitsluitsel over is gegeven, is DNF (nog) geen geldverspilling :+
Er gaan nog steeds geruchten
Als we op die toer gaan: Yeti, Loch Ness, Elvis leeft, ...

Zelfs als het ooit op de markt komt, de manier waarop het is gemaakt blijft geldverspilling; het was zeker mogelijk geweest om met minder geld hetzelfde resultaat te bereiken. Dan is dus totale kosten - nodige kosten = nog steeds een deel verspilling.
DNF heeft tot nu toe 23 miljoen gekost. Komt dus niet eens in de buurt van dit spelletje.
Maar (als je de geruchten mag geloven) wordt daar nog steeds aan gewerkt. Die 42 miljoen van TiV gaat niet meer hoger worden, dus DNF kan ze nog inhalen! :p
Nog in ontwikkeling :+
Die is nog niet weggegooid. Dat horen we over een jaar of 2 pas :p.
Duke Nukem Forever is een game uit de reeks Duke Nukem, dat ontwikkeld wordt door 3D Realms. Het spel, dat oorspronkelijk in 1998 op de markt zou komen...
XD
"oorspronkelijk in 1998" klopt niet. Het is altijd "When it's done" geweest. Alle andere zogenaamde datums zijn verzonnen.
Niet heel gek. Niet elk project kan een succes zijn. Slim om het dan te stoppen en de kwaliteit hoger te houden.
Een lastige beslissing, petje af voor de projectleider voor een moeilijke keuze als dit.
Of juist niet omdat ze er te lang mee gewacht hebben ;)
Maar beter laat dan nooit idd
Petje af voor de projectleider? De projectleider maakt dit soort beslissingen niet hoor. De projectleider moet zich juist schamen dat hij/zij het zo uit de hand heeft laten lopen!
In This Is Vegas wordt de gokstad bedreigd door een rijke megalomaan die genoeg heeft van het goddeloze imago van de stad en met geld probeert de stad om te vormen tot een familievriendelijk uitgaansparadijs. Dat moet de speler zien te voorkomen en daarbij zijn alle middelen geoorloofd.In de praktijk komt dat neer op veel feesten, hier en daar een vechtpartij, en wat schaars geklede dames om het geheel wat op te vrolijken.
Nuja, dan heeft de speler het uiteindelijk van de Megalomaan gewonnen, die dacht met een hoop geld alles te bereiken...

moet leuk geweest zijn mee te werken aan die Game ;)
Zag er opzicht nog best grappig uit. (Screens)
Ik vond de serie Las Vegas leuk en dan ook nog een GTA-sausje er overheen.
Klinkt goed! Misschien pikt een andere studio het nog wel op.
GTA was ook het eerste waar ik aan dacht. Dat soort games zijn gewoon leuk om te spelen, voornamelijk door de verhaallijn en de vrijheid in het spel. Jammer dat het nu afgeblazen lijkt te zijn...
Geld verspilling en this is Vegas. Twee dingen die onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden :9

Toch jammer het klonk goed.
Leek mij ook een heel leuk spel. Jammer dat het niet meer wordt uitgebracht. Maar je weet het natuurlijk nooit. Zou goed kunnen dat die onbekende bron er wel naast zit..
kan me bijna niet voorstellen .
gaat wel om veel geld .
ze kunnen beter het spel in een jaar afmaken voor 5 miljoen extra en dan met de verkoop mss 10 miljoen binnen halen dan het voor nix weggooien .

of ze zetten het op de plank tot ze minder werk hebben maar helemaal weggooien lijkt me erg sterk in deze tijd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True