Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties

Boom Blox, een puzzelspel dat momenteel door EA voor de Wii wordt ontwikkeld, krijgt ondersteuning voor head tracking. De benodigde hardware zou opmerkelijk goedkoop zijn.

De ondersteuning voor head tracking werd onverwacht door EA-ontwikkelaar Louis Castle gepresenteerd tijdens een presentatie op de Game Developers Conference in San Francisco. Door een aantal infraroodsensoren op het hoofd te plaatsen kon hij de camera in de 3d-omgeving van Boom Blox besturen. Volgens Castle is de benodigde hardware voor hooguit negen dollar via Amazon te koop, maar hij weigerde verdere details te noemen, schrijft Eurogamer. Onduidelijk is nog of de head tracking-optie in Boom Blox uitsluitend in de door de ontwikkelaars gebouwde levels gebruikt kan worden, of ook in de modus waarbij de speler zelf een level kan vormgeven.

De experimenteerdrift van EA met head tracking op de Wii-console is niet uniek. In december vorig jaar demonstreerde de Amerikaan Johnny Chung Lee al de relatieve eenvoud van de techniek, door de twee infraroodsensoren uit de sensorbar van de Wii aan een bril te bevestigen. Met behulp van een Wiimote kunnen bewegingen van het hoofd zo vertaald worden naar bewegingen in een 3d-omgeving. Cynergy Labs raakte ge´nspireerd door het concept van Chung Lee en ontwikkelde een interface die infraroodaansturing met handschoenen mogelijk maakt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

Is al een hele tijd mogelijk met een webcam en 3 ledjes op je hoofd. Je kunt het al in heel veel games gebruiken dus iets nieuws is het zeker niet.

Een simpel 3 LED's fietslapje, beetje knutselwerk en ju kunt thuis al headtracken in FS en verschillende racegames. Freetrack erbij en klaar. http://www.free-track.net/english/

Voor wat voorbeelden zoek maar eens op youtube naar Freetrack 2.1.
Volgens mij is dat niet helemaal hetzelfde als ik het zo zie. Bij dit EA ding kun je zeg maar om iets heen kijken. Kijk maar eens aan een zijkant van je scherm, en beweeg dan opzij. Dat is dit effect, maar dan OP het scherm. Tot nu toe heb ik dat nergens echt in een game gezien.

= Beeldbepaling aan de hand van jou positie en dus jou kijkrichting IN het scherm

Bij wat ik zie van free-track is dat men gewoon het beeld verschuift aan de hand van je hoofd. Echter wordt daar niet het hele beeld veranderd. Je gaat niet opeens iets achter een boom oid zien. Je ziet gewoon een beetje opzij, iets dat je bij elke shooter doet door een kant op te aimen. Hetzelfde effect dus als je hoofd opzij draaien. Ipv je muis gebruk je bij free track je hoofd.

= Beeldbepaling aan de hand van de kant die je opkijkt, welke niet perse in het scherm hoeft te zijn.

Bij dat laatste zie ik nog steeds niet echt wat ik achter mijn scherm heb. Bij dit EA gebeuren wel.

[Reactie gewijzigd door GENETX op 22 februari 2008 19:18]

Check dit filmpje dan maar eens. Je kunt ermee naast je vliegtuig kijken en het perspectief verschuift dus wel aan de hand van je hoofd beweging. In sommige racegames als je je hoofd naar het dashbord beweegt zit je in-game ook met je hoofd op het dashboard.

Filmpje van Flightsim en Freetrack met 3 LED's.
http://youtube.com/watch?v=0q9xXDb7cmk

Racesim met 3 LED's Freetrack.
http://youtube.com/watch?v=yw6BNtobta8

Wat jij bedoelt is freetrak met 1 LED. Daarmee kun je alleen je hoofd draaien. Freetrack met 3 LED's is ruimtelijke positibepaling van je hoofd en zo reageert het ook in game.

[Reactie gewijzigd door Jewcookie op 22 februari 2008 19:19]

Is dat niet irritant? Want als je je hoofd naar rechts wendt, kijk je in het spel naar rechts. Maar jij kijkt dan naast het scherm, tenzij je met je ogen naar links kijkt. Om deze reden lijkt me head tracking nog steeds niet intu´tief.
Je draait je hoofd ook niet, want dat heeft geen nut. Kijk maar eens door het raam. Als je nu je hoofd draait kun je niet ineens om dingen heen kijken oid. Om om dingen heen te kunnen kijken moet je je hoofd (of eigenlijk je hele lichaam) bewegen. Door een stap opzij te doen kun je ineens zien wat achter die ene boom zit. Zo werkt dat ook met headtracking terwijl je naar je scherm zit te kijken.

Dit is ook een van de manieren waarop wij diepte zien. Door subtiele bewegingen van je hoofd zie je het subject zich positioneren tov de achtergrond. Door dit effect in games te creeren krijg je een veel groter gevoel voor realisme - alsof je door je monitor naar een echte omgeving kijkt. Voeg daar een 3d monitor oid aan toe om je linker- en rechteroog een apart beeld voor te schotelen en je bent klaar :)
Ah nu zie ik het. Dan had ik dus de 3 verkeerde filmpjes te pakken. Dit ziet er idd leuk uit.
Wel bruut dit, hopelijk komt er ook zo iets voor de computer, dat je echt het gevoel krijgt dat je in het spel zit.
Je kunt de Wiimote gewoon op je PC aansluiten middels elke willekeurige Bluetooth dongle . Ik heb nog niet zo lang geleden hetzelfde gedaan naar aanleiding van het headtracking filmpje van 'die chinees' (de amerikaan Johnny Chung Lee). Het programma van hem draait gewoon op je PC waarbij de Wiimote bepaald waar (in mijn geval) de sensorbalk van de Wii is. De sensorbalk is niet veel meer dan 2 infrarood ledjes op ik dacht 19,5cm van elkaar, dat is het orientatiepunt van de Wiimote. Dus door 2 van die ledjes op je hoofd te zetten (Johnny doet het met een soort brilletje) krijg je headtracking. Het verschil met 'normaal' is dat niet de Wiimote maar het orientatiepunt beweegd.

Meer informatie en het programmatje en het filmpje op http://www.cs.cmu.edu/~johnny/projects/wii/ . Als je het wil proberen zorg wel dat je de FAQ leest. Daarin staat hoe je de Wiimote via Bluetooth aan kunt sluiten op je PC. Ik moest de software die hij daar bespreekt gebruiken omdat het anders niet werkte.

[Reactie gewijzigd door brute51 op 22 februari 2008 21:54]

ik heb er een tijdje mee gekloot en ik wil er met gamelab een game mee maken
een stilstaande shooter. ( bukken achter een muurtje en mikken ) lopen laten we ff zitten

kijken of dat lukt
Wel bruut dit, hopelijk komt er ook zo iets voor de computer, dat je echt het gevoel krijgt dat je in het spel zit.
Dat bestaat dus al jaren. Track-IR en (daarvan afgekeken) Free-Track.
http://www.dumpert.nl/med...e4/3d_monitor_bouwen.html

Hier staat het denk ik goed weergegeven als ik het goed heb. Geweldig filmpje!
als je de andere reacties had gelezen had je al gezien dat dit filmpje al gelinkt was...

Maar ff serieus, je kon er natturlijk op wachten dat een game developer het idee zou overnemen. Wel leuk om te zien dat dit soort dingen altijd als eerste door de game community zelf gepresenteerd worden, vooral typisch dat het om EA gaat met hun slogan "challange everything" (weet niet zeker of dit een oude slogan is btw), want out-of-the-box denken doen ze daar niet echt, dat laten ze schijnbaar wel over aan ons, gamers, om er daarna geld aan te verdienen :D. Ik geef ze geen ongelijk overgens, beter goed gejat dan slecht....

Iig leuk dat het nu dus ook en masse beschikbaar wordt, ben niet zo'n console fan maar zal niet lang duren of de pc/andere consoles zullen ook wel hun eigen toepassing hebben :D
Als je hierboven de posts leest, dan weet je ook dat je met 3 leds en een webcam hetzelfde effect kan krijgen :+
Trackme is nu bij versie 2.1. Versie 2.2 die binnenkort gereleased word heeft ook ondersteuning voor de WiiMote.
De Wiimote bied een framerate van 100 fps of 120fps (weet niet meer precies) constant en d WiiMote berekent de positie van je hoofd. Met een webcam doet je CPU dit. Met de WiiMote als infrarood camera scheelt het ook dus rekenkracht wat je pc weer in je game kan stoppen. :)
waarom bied de wiimote eigenlijk zo'n hoge framerate, puur uit technisch oogpunt hoor, gezien de framerate binnen games nooit meer dan 60 zal zijn. Nou kan ik me nog voorstellen dat elke sensor om de beurt pollt om zo de positie van de wiimote te bepalen waar links 60x en rechts 60x checkt zodat je op 120 polls per second komt, maar dat vertaalt zich dan alsnog in 60fps. Ik ben overigens gewoon onzin aan het uitkramen want ik weet werkelijk niets van de Wii en de wiimote, maar ik probeer wel altijd alles zelf te beredeneren en vond jouw verhaal nog niet geloofwaardig genoeg :)
Eindelijk een game die headtracking krijgt, die jonge van een tijd geleden liet zien dat het kon, en ik kijk hier heel erg naar uit, ik hoop dat ze er wat goeds van maken :)

Over het niet zo duur zijn, het klopt inderdaad want het in princiepe nog een extra Wii mote er bij.
Dit is echt zo cool, een tijdje geleden was hier ook dat filmpje van die chinees maar dan krijg je echt de neiging om naar de winkel toe te rennen en de wii te kopen. Het enige probleem is(wat ik van die chinees begrepen heb) is dat alleen degene die dat head tracking device om heeft het echte 3d gevoel krijgt. en de wii draaide toch vooral om het familiegevoel, zodat je gezellig met z'n allen kon gaan bowlen en tennissen of whatever, deze ontwikkeling zal dus niet echt bij het idee van de wii passen
Voor de partygames heb je dit ook heus niet nodig, die zijn toch al simpel 3D.. bij een singleplayer shooter is dit wel geniaal ;)
die 9 dollar hardware zal wel een pet zijn waar je wiimote in klikt? :P
Zo nieuw is dit niet, zeker niet voor de Wii...
Knoop een Wiimote op je petje, zet die op je hoofd en je hebt headtracking... ;)
:O Het ziet er absoluut niet revolutionair uit. Dat andere filmje was veel indrukwekkender en ik zie er in dit filmpje eigenlijk niks van terug maar dat zal dan wel aan mij liggen. Je ziet naar mijn idee de camera bewegen maar meer ook niet en wat ze zeggen dat het net 3d lijkt in plaats van een plat plaatje, nou, ze verkopen er zeker paddo's bij wil je dat zien want ik zie het niet |:(
mij lijkt dat je zulk soort dingen ook zelf moet ervaren, het zijn immers jouw eigen bewegingen die vertaald worden in het spel. Zodra deze link er niet is (door naar andersmans filmpje te kijken) werkt het natuurlijk niet!
Ik zou niet zo voorbarig mijn conclusies trekken als ik jouw was, komt wat erg kort door de bocht over.
Ik heb gisteren de TrackIR 4 pro besteld die headtracking voor de pc geeft :-)

Ben erg benieuwd, ik ga hem vooral gebruiken voor LFS, zodat ik ook goed kan zien of er nog een auto naast me zit voor ik de bocht in stuur, maar uiteraard ga ik het ook met flightsims en dergelijke proberen.

Ben erg benieuwd hoe ik nu ga ervaren, kijk er erg naar uit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True