Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

Nintendo brengt in Japan de DSi-game Rittai Kakushi e Attakoreda op de markt, waarin de twee camera's van de handheld gebruikt worden om 3d motion-tracking toe te passen. De game verschijnt niet buiten Japan.

De Japanse ontwikkelaar Feel-Good heeft voor Nintendo de DSiWare-game Rittai Kakushi e Attakoreda gemaakt, die op 3 maart op de markt zal verschijnen. Feel-Good, bekend van Wario Land: Shake It!, heeft een methode ontwikkeld om de beide camera's van de DSi te gebruiken voor 3d motion tracking. Door de DSi te kantelen, zien spelers het perspectief van het beeld veranderen. Hoe de techiek van Feel-Good werkt, is niet bekend, maar het doet denken aan de techniek die Johnny Chung Lee in 2007 demonstreerde voor de Wii.

In Rittai Kakushi e Attakoreda, 'Hidden 3D Image: There It Is!' in het Engels, moeten spelers de DSi kantelen. Door het veranderende perspectief vormen voorwerpen in het speelveld samen een letter. Ook het Nederlandse Engine Software werkt aan een game voor de DSi waarin motion tracking wordt toegepast. Engine maakt daarbij slechts van één van de camera's van de DSi gebruik, die het gezicht van de speler herkent. De game van Engine verschijnt halverwege 2010.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Leuke ontwikkeling :)
Zelf niet echt een fan van de DS maar dit geeft natuurlijk weer een hoop nieuwe ontwikkelingen waarin de techniek gebruikt en verbeterd word :)
Zelf ben ik wel benieuwd naar de techniek.

Als ik het zelf zou maken, zou ik SIFT gebruiken. Dat is een methode om snel belangrijke textuur punten te vinden in een foto waarbij je de omgeving van een punt beschrijft met een hash code, dit doe je ook met foto van de andere camera. Waarna je corresponderende punten kan vinden door de hashes van de punten in beide foto's te vergelijken. Uit het verschil in x en y positie van corresponderende punten kan je dan een 3D positie van de camera's in de ruimte schatten

Het voordeel van deze methode zou zijn dat je geen extra hardware nodig hebt, maar het nadeel is dat je wel een omgeving met textuur moet hebben, en geen grote witte muur.

[Reactie gewijzigd door djexplo op 1 maart 2010 15:31]

Als je met de DSi speelt, heb je natuurlijk 1 bijzonder groot punt wat te herkennen is in de omgeving: het hoofd van de speler. Ik gok dat ze dat gebruiken voor het tracken.
Waarschijnlijk heb je gelijk en worden er op het hoofd van de speler ook textuur punten, gevonden die gebruikt kunnen worden. Het hoofd zullen ze niet als 1 groot punt zien, aangezien je minstens 3 punten nodig heb om de rotatie van de DS te kunnen schatten.
Met SIFT en SURF kan je inderdaad heel mooie 3D-objecten maken via een paar camera's:
http://www.youtube.com/wa...c&feature=player_embedded
Een hoop foto's nemen met een camera, je pc een tijdje laten rammelen en hoppa, erg knappe 3D-objecten!

Kan je hier gratis laten uitreken moest je het eens willen testen (en er staan meer knappe voorbeelden op).


SIFT zal op de DSi trouwens wel niet gebruikt zijn, daar moet je toch al behoorlijke hardware voor hebben.

[Reactie gewijzigd door Mee_ op 1 maart 2010 16:50]

Ziet er erg cool uit. en Geeft weer een beetje het ouderwetse kijkdoos effect. Hier zullen vast weer geniale spellen uit kunnen komen :D
Mario Tennis van de Virual boy was ook echt 3d... misschien is er met deze techniek iets mee te doen :P
Erg cool gedaan. Zie wel potentieel in games als Super Paper Mario. Op de Wii moest je via een knop perspectief wijzigen, hiermee kun je 'echt' achter de levels kijken.
Daar roep je eens wat! kan me nog herinneren in Super Paper Mario dat ik echt dagen heb vastgezeten in een dorp.. toen was ik het echt zat en had ik het opgezocht. bleek dat je tegen een muurtje aanmoest lopen en toen kwam er een steeg.

Een dergelijke actie zou met dit natuurlijk niet nodig zijn hehe. :P
SPijtig dat het niet buiten japan komt, maar hopelijk word deze technologie binnenkort ook gebruikt voor andere DSi spelletjes, ik hoop allesinds toch van wel, want hoe cool ik dsi ook vind blijf ik erbij dat er veel te weinig uitkomt. Mijn gaming ervaring komt niet tot volle ontplooing. Ik voel gewoon dat er meer in dat bakje zit dan dat ermee gedaan word.
Schijnbaar willen ze ons geld niet hebben, dan maar op de R4
Heb je het bericht wel helemaal goed gelezen? Het gaat hier om een DSiWare game en deze zijn nog niet te spelen op kaarten. Ook werkt het spel als 3D motion tracking puur op een DSi variant.

Je moet ook een Japanse DSi hebben om het spel überhaupt te kunnen kopen/spelen.

[Reactie gewijzigd door Koldur op 1 maart 2010 16:37]

Ben wel onder de indruk,
had alleen wel verwacht van nintendo om hier weer een nieuwe DS voor uit te bregen :+
Dat hebben ze dus gedaan: zie hier de DSi.
ja maar de DSi bestond al..
Dus dat is niet wat ik bedoel
Ik weet wat je bedoelde, maar je opmerking slaat kant nog wal. Elke stap die Nintendo doet is overduidelijk goed overdacht, dat Nintendo een nieuwe handheld uitbrengt heeft langer gevolgen dan wanneer Sony dat zal doen. Sony denkt alleen aan ff snel cashen (zie PSP Go) maar vergeet dingen als toegevoegde waarde. Nintendo doet dit beter.
Laten we het niet over sony hebben..
Ik geef je gelijk over de toevoegingen van Nintendo
Maar nintendo loopt altijd achter, en ze kunnen zich beter bezighouden met het beveiligen van de Wii en de DS.

*kuch* R4 *kuch* :+
Je gaat geen enkel DSi spel op een R4 (of soortgelijke) zien hoor ;) DSiWare / DSiExclusive / DSiDualMode spellen werken er niet op omdat die flashkaarten in DS-modus (dus zonder de i) draaien.

Daarbij komt Nintendo binnenkort met een anti-flashkaart fix :D
Tot dat onze groten vrienden weer iets hebben waardoor het ook werkt op de DSi
Nintendo moet voorkomen, en niet afwachten tot het gebeurd en dan gaan huilen om ze te verbieden. Dit hadden ze van te voren moeten weten.
Tja, dingen zullen altijd gehacked worden. Maar de DSi beveiliging houdt voorlopig nog stand.
Leuke manier om van de camera's gebruik te maken :)
Ik zeg het niet vaak over motion controls etc. maar als een camera nou eye-tracking zal gebruiken kun je bijvoorbeeld een 3D effect crëeren waar je geen hoofdpijn van krijgt.

Maar zoals het hier word gebruikt vind ik dat de graphics echt een hele nieuwe dimensie krijgen.
Ik snap niet dat dit nog niet eerder gebruikt werd, die Johnny lee of hoe heet ie ook alweer met zijn zéér overtuigende head-tracking oplossing. Dit is pas écht een 3D ervaring vind ik.

Zou toch zalig zijn mocht je dmv je hoofd wat te bewgen nog nét een ster in Mario (64) vinden doordat je zo nét achter een hoekje kan kijken :)
Ja het ziet er idd erg leuk uit, dit gaat weer een hele nieuwe genre games creeren en dat is wel gaaf vind ik.

Hier kwam ik gisteren ook een filmpje betreft motion tracking voor de dsi tegen, ik weet zo niet of het hetzelfde filmpje is.
Dat is het zelfde filmpje ja.
Kijk dat is nou leuk, jammer alleen dat het nog voor zo iets simpels is gebruikt. Verwacht dat de techniek wel verder ontwikkeld zal gaan worden in de toekomst en dat we dan ECHT mooie dingen zullen gaan zien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True