Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 54 reacties

Atari heeft een wedstrijd uitgeschreven voor onafhankelijke ontwikkelaars. Het bedrijf daagt de indie dev-gemeenschap uit een iOS-versie van Pong te maken. De maker van de beste versie wint 100.000 dollar en een contract bij Atari.

PongOm het veertigjarig bestaan van de klassieke game Pong te vieren wil Atari het spel naar iOS brengen. Het bedrijf wil indie game developers de kans geven het spel te maken. De winnaar van de wedstrijd wint 100.000 dollar en een contract bij Atari. Het bedrijf zal de winnende ontwikkelaar ondersteunen bij toekomstige projecten. Ook zal de Pong-versie van de winnaar door Atari gepubliceerd worden in de Apple App Store, zo maakte Atari dinsdag bekend.

Ontwikkelaars die willen meedoen kunnen zich tot en met 31 maart inschrijven via Atari's officiële website. Deelnemers hoeven in eerste instantie alleen een design document in te leveren waarin zij hun idee toelichten. De ontwikkelaars die dan gekozen worden voor de halve finale moeten een korte speelbare demoversie en een promotievideo van hun spel maken. De finalisten worden geacht een volledige versie van hun game in te leveren bij Atari. Een panel van juryleden, waar ook game-industriepionier Nolan Bushnell deel van uitmaakt, zal de finalisten beoordelen. Ook de Atari-community mag stemmen op de finalisten.

Niet alleen de winnaar zal zijn game in de Apple App Store zien verschijnen, ook de nummers twee en drie krijgen die mogelijkheid. Zij zullen ook een geldbedrag winnen dat uiteraard lager ligt dan de 100.000 dollar die de winnende ontwikkelaar krijgt. Het resultaat van de wedstrijd zal op 2 augustus 2012 worden bekendgemaakt.

Update, 12:46: uit nadere ontleding van de spelregels door Gamasutra blijkt dat de winnaar de helft van het prijzengeld krijgt in de vorm van royalties. Wil het maximum van 50.000 dollar aan royalties bereikt worden, dan moet de app vijf miljoen dollar omzet genereren in het eerste jaar dat deze in de App Store te vinden is. Gamasutra uit verder kritiek op de wedstrijd en stelt dat het een slechte stap voor onafhankelijke ontwikkelaars zou zijn om onder deze voorwaarden in zee te gaan met Atari.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (54)

De regels voor deze wedstrijd schijnen niet zo relaxed te zijn ... even goed de kleine lettertjes lezen als je mee zou willen doen!
tldr versie:
De $100.000 is dus eigenlijk $50.000 + maximaal $50.000 aan royalties.
Maar je komt er pas aan als het spel een winst van $5 miljoen haalt in 1 jaar.

@Bosmonster en artikel update: Wel winst, niet omzet.
Tenminste, ze definiŽren "omzet" in de spelregels als "inkomsten min marketingkosten".
Aangezien marketing de enige uitgave van Atari is in dit project staat "omzet" gelijk aan winst.

[Reactie gewijzigd door RocketKoen op 29 februari 2012 12:57]

komt ook nog bij:

-alle- submissions worden eigendom van Atari, zelfs al ben je geen finalist is jouw code van hun,
In Europa kunnen we niet eens meedoen! Je moet een Amerikaans postcode hebben....

[Reactie gewijzigd door Twigg op 29 februari 2012 13:07]

Da's wel jammer, ik had er graag aan meegedaan.

Moet je trouwens heel de game ALLEEN maken, dus ook de graphics?
Volgens mij mag je ook met een team werken. En de graphics lijkt me het minst van de zorgen :p
ze kunnen lastig gaan controleren of je niet iemand anders vraagt mee te helpen, maar zij bieden het geld bedrag maar aan 1 persoon per inzending aan, dus als je met zijn 10en bent, dan verdien je per persoon toch een stuk minder
En daarnaast een contract bij Atari, daar gaat het nou ook niet bepaald goed mee op dit moment.
Nee, maar hiermee komt Atari zeker weten weer terug !! ..
Met pong.... ik vraag me ook af hoe ze die 5 miljoen gaan binnehalen |:(
Eťns per jaar een nieuwe versie van Pong: Modern Tabletennis uitbrengen, met meer perks en batjes en ballen in alle mogelijke vormen misschien? Activision slaagt er al een tijdje in :+
Nieuwe maps (lees andere kleur achtergrond), classes (kleur en vorm balkje), wapens (kleur en vorm balletje), en de onvermijdelijke zombies en survival mode en ze kunnen weer 5 jaar vooruit :*)
Dat is dan ook niet de bedoeling Atari wil simpel weg pong gratis naar de iOS store brengen en er zelf lekker geld aan verdienen. Verdienen ze maar een paar dollar dan is het ook goed verdienen ze 5 miljoen dan zijn ze bereid om nog wel een bedrag van 50k aan de ontwikkelaar te geven voor zijn harde werken.

Met andere worden Atari denkt dus echt dat ze voor maximaal 100k een pong port in de schoot geworpen kunnen krijgen door de een of andere sukkel. En er zijn er honderdduizenden op deze planeet die de game zouden kunnen schrijven (makkelijker kan haast niet) dus ze gaan echt wel leuk centjes verdienen hier aan daar bij Atari.
Het feit dat de code van Atari zal zijn is niet echt een probleem het is immers niet echt een geweldig spel of een hoogstaand stukje code dat niemand anders zou kunnen schrijven of zo.... dus dat regeltje lijkt me niet echt een probleem voor 99% van de developers die er over denken om hier aan mee te werken.

De andere kant is natuurlijk wel dat het de enige manier is om dit toch nog steeds vermakelijke spel in de App Store te krijgen want zonder Atari's goedkeuring mag het simpel weg niet.
Maar voor veel minder dan die 50K kunnen ze toch zelf ook gewoon een ICT-student inhuren om het te schrijven? Hell, ze kunnen het tien keer laten doen als die gast er niets van bakt.
Aan de andere kant, dat genereert minder media-aandacht....
5M omzet, geen winst.

Lijkt me ook niet zo'n beste deal, want waarom zou je het spel dan niet gewoon onder eigen naam uitbrengen. Dat is met de App Store net zo makkelijk, heb je geen Atari voor nodig.
Lijkt me ook niet zo'n beste deal, want waarom zou je het spel dan niet gewoon onder eigen naam uitbrengen. Dat is met de App Store net zo makkelijk, heb je geen Atari voor nodig.
Voor Pong zal je waarschijnlijk een licentie nodig hebben, net als Tetris.

[Reactie gewijzigd door FvdM op 29 februari 2012 13:51]

5 mln. omzet/winst *(doorhalen wat niet van toepassing is) in het eerste jaar behalen uit een flutspel uit 1972? Succes.

Ik vraag me af hoeveel gebruikers voor deze app willen betalen. Maar aan de andere kant, 'Scrabble' schijnt ook een succes te zijn als ik de gemiddelde smartphonezombie observeer in de trein dagelijks.

[Reactie gewijzigd door F0nz0 op 29 februari 2012 13:30]

Er zitten zeker wel wat addertjes onder het gras. Toch lijkt het me een goede deal voor veel mensen. Er zijn enorm veel developers die graag de kans zouden willen krijgen bij een developer als Atari, plus om je spel zo gepromoot enz te zien worden is natuurlijk gaaf.
Uiteinderlijk is gewoon overal zo, of je nou een developer bent of een muzikant. Wil je een kans hebben om het groot te maken, dan zal je helaas zulke deals moeten accepteren.
Al met al kan dit ook heel goed uitpakken voor de developer.
Je moet hierbij natuurlijk ook niet vergeten dat alle rechten voor het spel pong van atari zijn. Je kunt per definitie niet zomaar zelf een pong uit gaan brengen voor iOS. In dat geval kun je een flinke claim van ze verwachten. Het is toch beter om dan met ze te werken ipv tegen ze. Verder staat het natuurlijk geheel vrij om niet mee te doen.

Je moet het zien als een zeldzame kans om legaal een pong variant te bouwen.
Ik betwijfel dit enigzins; je kan het natuurlijk geen Pong noemen, maar de gameplay (twee peddels en een balletje) valt niet onder het Auteursrecht te scharen (onder een werk valt de uitvoering van een idee, niet het idee zelf). Aanspraak op andere soorten bescherming (denk aan patentrecht) zijn allang vervallen.
Doe geen moeite, zoals gewoonlijk is dit alleen voor mensen die in de VS wonen.
De remake door Atari zelf bestaat al..

http://itunes.apple.com/u...est-hits/id422966028?mt=8

Atari's Greatest Hits By Atari
Top In-App Purchases
[..]
Pong 4-pack$0.99
Een baan bij Atari verdienen omdat je een Pong remake voor de iPhone hebt weten te maken :/, je hoort vaak genoeg dat van die veertienjarige jochies al betere games kunnen maken (Bubble Ball anyone? :))

Begrijp me niet verkeerd, maar ik denk dat Atari weinig heeft aan dev's die een Pong remake kunnen maken...
Het gaat ook niet om Pong volgens mij, maar meer hoe creatief iemand is met hoe je besturing werkt op een touchscreen. Mensen met creatieve ideeŽn die ze ook goed kunnen uitwerken zijn wel weer interessant.
Had liever gezien dat ze hun lynx spelletjes gingen porten, die zijn best wel leuk voor op een telefoon :P Of is dit misschien wat ze in gedachte hebben en proberen op deze manier ontwikkelaars binnen te halen! Lynx spellen hadden ook multiplayer, kon je met ze 4en via een kabeltje tegen/met elkaar spelen.
Leuke contest, ik ben vooral benieuwd hoe de draaiknop in de besturing verwerkt gaat worden. De originele pong had namelijk geen joystick besturing.
accelerometer in de telefoon. Waarom moeilijk doen met complexe software input terwijl je besturing via hardware kunt regelen? Onscreen draaiknop zou zelfs niet intuÔtief in dit geval.
Een andere aardige variant (voor 1 speler) is een soort van slepende besturing. Goed voorbeeld hiervan zit in het spel Galaga op iOS (is gratis te downloaden).
Hmm, misschien een turn based Pong remake.. Of een first person. Naast de besturing kun je natuurlijk ook nog veel morrelen aan de game mechanics zelf :)
Wat te denken van Pong buiten je scherm, maar in het echt tegen een muurtje, je ziet je bal en de omgeving op je scherm via de Camera. Met 1 hand door je scherm kijken naar de bal, en met je andere hand balletje wegslaan. Je iPhone zelf als balkje gebruiken zou vet zijn, maar lijkt me lastig in gebruik, maar het moet veel verder dan oude pong.
Wat mij wel cool lijkt is de controller op de iphone/ipod en het speel veld op een ipad :D
Besturing door middel van het draaien/kantelen van de iPhone/iPad. Dat zou tof zijn. De functies zitten al ingebakken, kwestie van ze aanspreken en inprogrammeren.
Misschien toch niet zo triviaal hoor ;)

Wil je het single player, multiplayer... op 1 phone of in een netwerk van phones. Een web versie of niet. Met of zonder sociale media. 3D variant, up to date graphics... Verzin het maar!

Het gaat er dus denk ik om om te laten zien dat je niet alleen maar kan programmeren maar ook dat je creatief (out-of-the-box) kan denken.

Ik heb geen aai-phone, hoef ook niet zonodig bij Atari te werken dus ga niet meedoen.
Maar ik zeg leef jullie uit en ben creatief! Toch leuk om zo je skills eens te kunnen laten zien :D
(out-of-the-box)
Het meest gehoorde en gelezen misverstand: het is outside the box-denken :)
Out of the box betekent dat iets direct werkt als je het uit de doos haalt :)
Ha! Je hebt helemaal gelijk ;)
Vraag me een beetje af wat het idee er van is. Dit soort spellen zijn er toch al lang?
Het idee er achter word redelijk goed uitlegt in de link die Cameleon73 heeft gepost. Het is een 'contest' om ideeŽn te verwerven.
Zijn er niet al 500 varianten in de iOS winkel dan zoals bij de concurrent?
Niet alleen de winnaar zal zijn game in de Apple App Store zien verschijnen, ook de nummers twee en drie krijgen die mogelijkheid.
Alsof Atari daar zeggenschap over heeft, Apple heeft daar nog altijd het laatste woord over (nu zie ik geen problemen maargoed).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 februari 2012 12:06]

tja, tenzij atari dus de copyright gaat enforcen..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True