Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties
Bron: ZDNet

De makers van Black & White, Lionhead Studios, zijn bezig met een nieuw soort artificial intelligence (AI) in hun nieuwe game Dmitry. Deze nieuwe AI moet een geloofwaardig groepsgedrag simuleren door middel van een nieuw algoritme. Het nieuwe idee is dat de wezens in het spel kunnen 'beredeneren' wat de gevolgen van hun acties zullen zijn en keuzes kunnen maken gebaseerd op die gevolgen. Daarnaast zullen alle karakters ook gekoppeld blijven door middel van een overkoepelend groepsverstand, zoals de Borg in StarTrek, wat ook al in voorgaande spellen zoals Black & White werd gebruikt. In tegenstelling tot de Borg zullen deze karakters ook wel eens vervallen in chaotisch gedrag. De eerste experimenten resulteerde al in enkele gevechten in een gesimuleerd café.

Lionhead StudiosHet nieuwe algoritme tracht echt sociaal gedrag te simuleren. Dat gebeurd door impulsen te genereren voor elk karakter, waarna die gaat berekenen wat de mogelijke gevolgen zullen zijn van de actie die volgt op die impuls. Zijn die gevolgen positief, dan zal hij op die impuls ingaan. Als tijdens een voetbalwedstrijd wordt gescoord, dan krijgen alle personen een impuls om te juichen. Ieder individu bepaalt dan de gevolgen van dat juichen door ervaring en de situatie, waarna hij daadwerkelijk juicht of niet.

In Dmitri wordt een sociale gemeenschap gecreeërd. Er zijn stoere gasten (hard guys), liefdes, ruzies, cafés en schoolpleinen. De speler heeft onder andere als doel om geaccepteerd te worden door de maatschappij door sociale acties te verrichten. Om door een groep stoere mannen geaccepteerd te worden moet je je op een bepaalde manier kleden en gedragen. Je kan echter alleen maar dingen doen die worden aangedragen door impulsen, net als alle andere karakters in het spel. Richard Evans heeft filosofie gestudeerd en is nu verantwoordelijk voor de AI in Dmitry en Black & White 2:

The first simulation Lionhead Studios put together was based in a bar, because in bars many different social processes can overlap. The results were unexpected. "We had two groups of hard guys. When the two groups were not holding status competitions between themselves, they picked on other characters. But then they ended up in a massive brawl as they picked on each other in an effort to increase their status, trying to impress each other."

However, it won't all be so chaotic. "We have an overall moral community social process," Evans said. "It contains a notion of naughtiness and of degrees of naughtiness, and it will periodically send out requests to the good guys to beat up the bad guys."

De opvolger van Black & White zal ook deze nieuwe AI gebruiken. Als je creature zich nogal asociaal gedraagt tegenover de kleine dorpelingen, dan zullen ze zich op een bepaald moment verzetten tegenover je bruut. Hieronder staan nog wat screenshots die GameSpot heeft gekregen van Black & White 2 tijdens een preview.

Black & White 2 preview screenshot
Black & White 2 preview screenshot 2 Black & White 2 preview screenshot 3

Operations bedankt voor je submit.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

Stoer! Zelf game ik niet zoveel maar de aantrekkingskracht voor mij van multiplayer-games t.o.v. single-player is wel de 'intelligentie'/gedrag van de tegenstanders... En een goed AI-model wat sociaal gedrag simuleert is fascinerend. Zeker in groepsgedrag, ook al heb je 2x dezelfde impuls, twee keer een ander gedrag van 'de groep'... Mooi, ik ben benieuwd!
Tsja,
Er zijn stoere gasten (hard guys), liefdes, ruzies, cafés en schoolpleinen. De speler heeft onder andere als doel om geaccepteerd te worden door de maatschappij door sociale acties te verrichten.
Nog even en de gamers zijn er klaar voor... deur open, het felle zonlicht in, en dan het spelletje IRL spelen :+
Ja, als dit werkelijk onvoorspelbaar en leuk wordt stappen we allemaal weer over op single-player games :+
idd leuk voer voor psychologen om dergeljk gedrag te simuleren en waar te nemen.

Leuke ontwikkeling dat in spellen niet alleen het uiterlijk de werkelijkheid steeds dichter probeert te benaderen maar ook gedrag van npc's.

Maar net als mooie graphics maakt alleen goede AI niet alleen een leuk spel.
idd leuk voer voor psychologen om dergeljk gedrag te simuleren en waar te nemen.
Psychologen? Er staat toch echt dat hij filosofie heeft gestuurd hoor. Ik denk ook dat dit een interessanter proces is voor filosofen dan psychologen, alhoewel de 'processes of the mind' in principe ook wel psychologen-voer is...

Hoe dan ook, interessante ontwikkeling, ik zie Quake V al helemaal voor me met groepen AI bots die je moet kwakken. Maakt het spel zeker een stuk spannender.
In principe??? Psychologie is de studie van menselijk en dierlijk gedrag, dus het is wel degelijk zo dat AI pure psychologie is.
Het nieuwe idee is dat de wezens in het spel kunnen 'beredeneren' wat de gevolgen van hun acties zullen zijn en keuzes kunnen maken gebaseerd op die gevolgen.
goh, als ze dat nou eerst eens gewone mensen zouden kunnen aanleren ... gevolgen van hun acties inzien.
... met blijkbaar als gevolg dat er meer kroeggevechten plaatsvinden? Als je heel duidelijk kunt beredeneren dat je op het punt staat status te verliezen en de enige optie daaraan te ontsnappen is meppen, dan is het maar goed dat mensen IRL de gevolgen van hun acties/uitstraling niet zo goed kunnen beredeneren. Dat zal ook weer het manco aan dit spel zijn: Beredeneren en intuitie zijn toch 2 heel verschillende mechanismen, waardoor het gedrag van de NPC's toch niet zo realistisch zal blijken te zijn als gehoopt.
"Als tijdens een voetbalwedstrijd wordt gescoord, dan krijgen alle personen een impuls om te juichen."

Helemaal realistisch is het dus niet ;)

edit: * 786562 sab.loempia.com
Ieder individu bepaalt dan de gevolgen van dat juichen door ervaring en de situatie, waarna hij daadwerkelijk juicht of niet.
Net als in RL, je doet het een keer fout, waarna je goed uitkijkt eer je juicht ;)
Interessant. Ben wel benieuwd of ze het grootste probleem van b&w opgelost hebben; die 5 magere werelden, want dat vond ik echt een teleurstelling.
Als het maar niet weer zo'n Tamagochi ++ word als Black & White zelf :Z
De meeste overhypte game ever :'(
Toen ie uit was meteen naar de winkel gerent, gekocht! legaal! en na een week lag ie al weer te verstoffen, niet echt wat ik er van verwacht had.. :( en met mij velen. Dus van Dmitry verwacht ik lekker nix :P
Met Black & White was er veeeel meer mis:

- Vol bugs (als je het uitspeelde werd de vloek op je creature in de laatste level niet ongedaan gemaakt)
- Onaantrekkelijke gameplay (het hoofddoel, het innemen van andere dorpjes werd al héél snel saai, bovendien speelde de computer regelmatig vals door buiten zijn gebied te werken).
- Te weinig controle (welke gebouwen wil je neerzetten?)
- Onduidelijke doelen

Het idee was goed, maar volgens mij had Black & White echt nog wel wat langer in ontwikkeling mogen zijn. De graphics waren natuurlijk heel mooi, maar daar bleef het ook wel bij.

Hopelijk hebben ze bij Black & White 2 geleerd dat een spel ook interessant moet zijn voor de *spelers* en niet voor de makers.
En ik hoop dat ze nog meer focussen op single-player... tegenwoordig moet blijkbaar iedere game multiplayer hebben om serieus genomen te worden. Bah: niet iedereen speelt graag CounterStrike en vriendjes.
Ik vond Black and White al lastig met zo'n Creature die steeds wat anders doet... zal leuk worden alstie zelf wat beter na gaat denken :)
het is natuurlijk de bedoeling dat je je creature bijleert wat hij wel en niet mag doen he ;) spank him more zou ik zeggen
Maar dat was al te verwachten :Y), Zo heeft elke producer z'n voordelen in iets, maar toch mooi dat ze elke karakter een eigen image willen geven, nu hopen dat het gaat werken en niet afgebakken word met maar een paar persoonlijke eigenschappen per karakter :P
}> Ach...... het leuke is dat als die beesten van je in Black & White nu nog brutaler worden, je een extra reden hebt om ze met je hand in mekaar te rammen....
;)
Is iedereen Black and White vergeten? Dat spel werd zo enorm gehyped en er werd zoveel van geclaimed, maar uiteindelijk vond ik het (en vele met mij) het nogal tegenvallen.
Eerst zien dan geloven...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True